wat is de beste leeftijd om een pony te, verkopen/ te kopen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

de leeftijd om een pony tekopen

een veulen
8 (8%)
een jaarling
5 (5%)
een 2 jarige
7 (7%)
een 3 jarige onbeleerd
10 (11%)
een beleerde 3 jarige
9 (10%)
een 4 jarige
17 (19%)
een 5 jarige of ouder
33 (37%)

Totaal aantal stemmen: 89

salayka

wat is de beste leeftijd om een pony te, verkopen/ te kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 23:48

hallo,

wat ik mij af vroeg is, wat is nou de perfecte leeftijd om een pony/paard te verkopen. wat ik bedoel is, op welke leeftijd zouden jullie nou een paard kopen! als het een veulen is of als het paard 3 is of misschien 5,6,7 jaar? al een ingereden 3 jarige of een pony die alles nog moet leren

wij hebben namelijk een aantal pony's en paarden al een tijdje tekoop staan met verschillende leeftijden van 1 tot 4. ze staan regelmatig op internet maar vaak is er net wat mis met de leeftijd ,de een wil wel een in gereden pony en de ander niet, of mensen verwachten van een 3 en een halfjarig dat ze alles al kennen!
ik denk ik ga eens de meningen vragen dus wat zijn de eisen bij jullie als je een paard tussen de 1 en 4 jaar koopt en welke leeftijd vind je het best? en waarom kies je voor die leeftijd

Parce

Re: wat is de beste leeftijd om een pony te, verkopen/ te kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 00:15

edit Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 00:19

Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar een 4 jarige onbeleert, maar als je in het algemeen kijkt dan ben ik van mening dat een 3,5 tot 4,5 jarige het beste verkoopt, en de beste keuze is om te kopen, dan zijn ze al onder het zadel en kennen de basis maar kan je ze toch nog naar je eigen hand zetten.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 00:19

Ik zelf heb mijn pony's gekocht vanaf een jaar of 1 a 2 ouder niet.
De reden is dat ik ze graag zelf alles wil aan leren, incl het inrijden. En dat is altijd goed gegaan zo.
En dat er op die leeftijd nog niet veel bagage bij een paard zit.
Of te wel dat die slechte dingen heeft meegemaakt. Met een wat ouder paard is dat maar af te wachtten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 09:06

ik heb juist liever een wat ouder paard die beleert is, ik vind het juist fijn als alle knopjes erop zitten om het zo maar te zeggen en dat komt ook omdat ik geen verstand heb van paarden inrijden enz...als ik dat wel had ( en dat haal je niet uit boeken of van internet maar door ervaring) zou ik voor een jonger paard gaan

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 09:11

hangt van de pony af. Ik zoek een kleinere B/C pony voor mijn jonge kindjes... die moet dus al wel beleerd en verder doorgereden zijn omdat mijn dochter een beginner is, en ze niet in staat is om een jonge pony op te voeden.. dus leeftijd 10+ komt dan eerst...

als dochterlief genoeg ervaring en handigheid heeft dan zou ik pas gaan kijken naar een groter/jonge pony. D/E maat vanaf 4/5 jaar... dus al wel ingereden.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 09:13

Ik denk dat dit per persoon verschillend is! Mijn voorkeur zou uitgaan naar een 3 of 4 vierjarige (4 jarige evt licht aangereden) Maar voor hetzelfde geld word ik verliefd op een 5 jarige! Voor ouder zou ik niet gaan!

salayka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 12:56

okay ik merk dat toch ongeveer een 4 jarige de mooist leeftijd is (voor de meesten dan)
en dan hoor ik vaak bij mij op stal en om me heen dat de meeste mensen een paard in het voorjaar kopen zou dat echt zo zijn ? wat is jullie mening daar over? Bloos

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 13:36

Ik heb voor 5 jaar en ouder gekozen omdat ik mijn eigen kinderen ik gedachten heb en dan niet met een jonge pony aan de slag wil. Eigelijk zou ik er een van minimaal 10 jaar oud willen voor een hele jonge onervare ruitertje.
Voor ervare pony ruiters ligt dat allemaal anders natuurlijk.

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 13:43

/
Laatst bijgewerkt door zandvangers op 07-02-22 23:15, in het totaal 1 keer bewerkt

salayka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 22:54

zandvangers schreef:
weetje veel mensen willen een jonge pony (voor hun kind ) maarrr hij moet wel super braaf zijn en het liefst ook nog alles kennen Clown

dat klopt, maar dan lijkt mij het beste gewoon een oudere die a veel ervaring heeft. een pony blijft een dier dus onvoorspel baar maar van een oudere weet je wel ongeveer wat je kunt verwachten en dat is met een jonge maar af wachten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 10:13

Om te verkopen merk ik vaak dat 3 jaar het best verkoopt.
zelf heb ik ze liever van veulen af aan.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 09:36

FA --> TAO

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 22:26

Mijn paard heb ik op 2,5jarige leeftijd gekocht en ik heb haar alles zelf geleerd. Toen was ik nog jong en nog wat soepeler Haha! . Nu zou ik dat niet meer zo vlug doen en zou ik eerder een paard van een jaar of 10 kopen. Dat is een leeftijd waarop het knopje van de jeugd eigenlijk om moet gaan en ze hun wilde spatjes meestal wel kwijt zijn. Zijn ze die dan nog niet kwijt, dan zullen ze die ook waarschijnlijk nooit kwijt raken Haha! en koop ik dus zo'n paard niet.
Mijn nicht heeft vorig jaar een 16 jarig paard gekocht. Is ook zijn wilde spatjes nog niet kwijt, maar zij vind dat juist geweldig.

Tis maar net waar je tegenaan loopt en wat iemand zoekt.
Je kunt van een 4-jarige niet verwachten dat hij alle knopjes al heeft en ook geen vreugdesprongetjes meer maakt. Tis geen robot!

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 08:55

Heey,
als jij genoeg ervaring heb voor een jong paardje, is dat natuurlijk heel gaaf!
maar ik zal zelf een paard van 5 jaar of ouder nemen, omdat ik 13 ben, dus heb nog niet genoeg ervaring voor een jong paard, ik zou dan graag een wat oudere maar dan wat pittiger willen:)

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 14:27

ik zou voor mijn eigen ofwel een paard pakken wat net zadelmak is dus waar ik alles moet opzetten, of een volledig beleerd paard. Verschilt met wat je op dat moment wilt en hoeveel zin en motivatie je hebt. Als ik nu een paard moest kopen dan zou ik een volledig beleerd paard pakken van 5-10 jaar pakken. Vorig jaar heb ik een net zadelmakke 3 jarige gekocht. Voor jonge kinderen die weinig ervaring hebben met inrijden of met jonge paarden zou ik een ouder paard/pony pakken. Maar mensen die echt hun paard het zelf willen leren en ook de nodige ervaring hier van hebben zou ik een 3-4 jarige kopen

Duzzell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 14:28

die van mij was 10 toen ik haar kocht en ik zelf ook dus dat was een mooie leeftijd omdat jzelf ook nog veel moet leren en dan niet zo wild beest opeens heb bij ide van mij zat er nog wel veel pit in gelukkig maar:P

Bluesky1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 14:45

Voor een beginnende ruiter zou ik een paard kopen die al ouder is als 8 jaar. Dan zit je er niet mee dat ze nog gaan puberen.
Maar als ik voor mezelf een paard wil kopen dan zoek ik toch een paard die rond de 3 jaar oud is. Die ik zelf zadelmak kan maken en in kan rijden. Want dat vind ik zelf wel erg prettig dat je hem naar je eigen hand kan zetten.

shadee6

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 21:31

een beleerde 3 jaarige denk ik Knipoog

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 21:49

Een beleerde 3 of 4 jarige. Onbeleerd zou ik niet zo snel doen, maar het hangt ook van het gerbuiksdoel af natuurlijk.

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 21:55

ik zou steeds voor een onbeleerde gaan ondanks het feit dat ik nog maar 17 ben (per 8december 18).. ik vind het beter om dan met goede begeleiding een paardje te krijgen dat goed naar je hand staat ed..

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 21:56

Als ik nu een paard zou kopen, kies ik voor een groene 3 jarige zodat ik hem mooi naar mijn eigen hand kan zetten.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 08:21

aankoop leeftijd is mede bepalend wat een toekomstige eigenaar zou willen en hoe groot het budget is. Als je budget niet toereikend is maar je wilt een leuk paard moet je vaak op zoek naar een jonger of juist ouder paard.
Indien budget geen rol speelt dan denk ik een jong en goed ingereden paard het meest gewilt zou zijn.

_Roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 20:31

3,5-4?

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 20:35

Ik heb mijn paard vorig jaar gekocht, toen was hij 3.5 en onbeleerd...
Nu... zou ik zelf voor een oudere en beleerde gaan, maar dat is omdat er gewoon zooooveel bij komt kijken (en vooral omdat het mijn eerste eigen paardje is) waar ik vooraf niet over na had gedacht.