Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Merrie's hebben inderdaad hun nukken en tijdens hun hengstigheid zijn heel veel merrie's ontzettend vervelend. 
anneliesdj schreef:Gespierder zou ik niet direkt zeggen aangezien de meeste veulens al rond hun eerste jaar gecastreerd worden en dan is er nog niet echt sprake van spieren.
Over het algemeen is een ruin gelijkmatiger qua karakter. Merrie's kunnen de ene week heel lief en meegaand zijn en de andere week ineens vreselijk nukkig. Ook zijn merrie's onderling vaak vervelender.
Ruinen kunnen vaak met iedereen goed opschieten en zijn contstant qua karakter, wel kunnen ze speelser zijn waardoor je iets sneller stalondeugden ed krijgt.
Ruinen zijn maar saai
(beetje overdreven natuurlijk)
. _sunshine30 schreef:Ik vind merrie's geweldig, want als je ze eenmaal voor je hebt gewonnen gaan ze voor je door t vuur!!
En als er onverhoeds wat met de merrie gebeurt dat ze niet meer inzetbaar is voor de sport kan je over t algemeen er nog mee fokken!!
Ruinen zijn ook lief hoor,maar mijn ervaring is dat merrie's over t algemeen wat meer doorzettingsvermogen hebben..
Ik heb hier evengoed luie merrie's gehad en heel werklustige ruinen. Ik vind ruinen over het algemeen wat geconcentreerder tov merrie's.

.
BrittKitt schreef:anneliesdj; en mijn merrie wordt de hele wei door getimmerd door haar weidemaatje á la ruin

aslo schreef:Ja waterbak wel, doet de onze ook helaas, maar dat komt omdat ze juist zo schoon op stal is (wei is een ander verhaal). De enigste plaats waar ze poept is nl. net naast de 'waterbak'. Anders moet ze voor 1 van de beide (halve) staldeuren poepen, of voor de voerbak, of in het midden en tja, daar poept ze liever niet. Enigste optie is nog 1 langere zijde, maar om de een of andere reden heeft ze dat nog niet door
De ruinen poepen bij ons altijd in het midden van de stal, de merries dus netjes aan de kant en meestal op 1 plaats.

troi schreef:Dus mag ik concluderen dat over het algemeen ruiner toch wat gelijkmatiger zijn dan merries, die zijn over het algemeen wat vinniger. Maar dat bij beide geslachten alle gedragsvarianten voor kunnen komen?
Maw eigenlijk maakt het niet zoveel uit??