Help, ik heb een plakpaard!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

detour

Help, ik heb een plakpaard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 13:58

Hoi,

sinds een maand of anderhalf heb ik een nieuwe ruin. Buiten het feit dat hij fysiek een behoorlijk achterstand heeft en moeiljik groeit, is het een lief dier. Hij is drie en mag bij ons lekker paard zijn, loopt met anderen in de wei of naast anderen in de wei.

Hij plakte meteen enorm aan een heel jonge merrie en als zij uit zicht is jammert hij de boel bij elkaar, dreint, schreeuwt, rent.. Hij is al schraal, krijgt zo veel mogelijk ruwvoer en goede brok, maar dat hele plakkerige is voor mij toch iets nieuws; heb dit bij andere paarden nooit zo gekend en mee gemaakt. Bloos

Iemand ervaring hiermee? Ach gut

p.s.: Ik ga hen niet bji elkaar zetten want ik vind dat hij op eigen benen moet leren lopen. Knipoog

Tips zijn welkom! Pling

detour

Re: Help, ik heb een plakpaard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 18:53

niemand?

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 15:54

Heb het ook nog nooit echt meegemaakt, maar zou het een mogelijkheid zijn om de merrie een tijdje uit het zicht te houden, misschien is het alleen maar een periode....

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 16:03

-
Laatst bijgewerkt door Barbabientje op 30-09-23 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 18:40

Ik vraag me af hoelang je ruin al ruin is. kan het iets zijn van verlate hormonen en dat die merrie nog wat henstig is of net hengstig aan het worden is?

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 18:49

Ik heb het ook weleens gehad met een paard wat ik net nieuw had, heb ze gewoon bij elkaar laten lopen nu een half jaar verder is er weinig meer aan de hand.
Ik denk dat het vanzelf wel minder word.
De ruin wat nieuw was liep echt constant achter de shet aan,
waar zij was was hij ook weghalen, merrie meenemen kon bijna niet flipte hij gewoon en liep ook gewoon door het draad.
Kan haar nu ook gewoon weghalen, rent hij paar x heen en weer en klaar soms reageerd hij er nieteens meer op.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 18:57

troi schreef:
Ik vraag me af hoelang je ruin al ruin is. kan het iets zijn van verlate hormonen en dat die merrie nog wat henstig is of net hengstig aan het worden is?

da's wel een goeie idd, hij is op zijn tweede gecastreerd en vindt haar erg lekker. Vingers aflikken

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 18:58

noudy schreef:
Ik heb het ook weleens gehad met een paard wat ik net nieuw had, heb ze gewoon bij elkaar laten lopen nu een half jaar verder is er weinig meer aan de hand.
Ik denk dat het vanzelf wel minder word.
De ruin wat nieuw was liep echt constant achter de shet aan,
waar zij was was hij ook weghalen, merrie meenemen kon bijna niet flipte hij gewoon en liep ook gewoon door het draad.
Kan haar nu ook gewoon weghalen, rent hij paar x heen en weer en klaar soms reageerd hij er nieteens meer op.

Ik hoop dat je gelijk hebt! Knipoog

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 19:00

probeer inderdaad hem haar niet te laten zien
aparte wei als het mogelijk is met nog een wei ertussen
of misschien een ander paard bij hem zetten een oudere wijzer ruin ofzo
kan die van leren

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 19:06

Staat idd bij oudere ruinen. Pling
Net met rijden zag hij haar in de verte, dan wil hij echt naar die hoek toe.

En zij? Ze gunt hem geen blik waardig. Clown

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 19:07

Ik heb het ook gehad met mijn oudste merrie. Heb er nu een derde paardje bij en dat werkt prima. Die heeft nu wel geleerd om zonder dat andere paard te staan en kan nu iets gemakkelijker alleen staan, maar nog niet lang.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 19:10

Wij hebben in totaal 7 paarden inclusief hem. De rest boeit hem beduidend minder.
Als ze nou terugfloot.. Clown

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 19:16

Mijn merrie (was 3 dat ik haar kocht) plakte in het begin ook heel erg aan mijn pony. Was die uit het zicht was er geen land mee te bezeilen.
Na een maand of 5 werd dat minder en zocht ze andere vriendjes en vindt ze het niet meer erg dat ze nu zonder de pony ook dingen doet.
Ik denk dat het komt omdat ze in een nieuwe omgeving een nieuw maatje moeten zoeken. Zich vaak vast klampen aan de eerste de beste. En naar mate de omgeving weer vertrouwd worst wordt het plakken ook minder.
Dus gun het wat tijd denk ik. Nu een beetje vervelend!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 19:50

Is idd een goeie, hij krijgt idd de tijd wel hoor, al denk ik dat hij qua opgroeien en ontwikkeling ahw een achterstand heeft, hij is drie maar gedraagt zich zo mega onzeker en onderdanig, zo jong nog.. En drie is jong , maar als je de stabiele jaarlingen ziet hier,begrijp je misschien wat ik bedoel.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 20:01

Ik kan je niet anders dan gelijk geven hoor.
Elk paard is anders. En elke situatie ook weer. Sommige paarden zijn onzeker door hun jeugd en groeien dan pas op als ze ergens anders zijn. Als jij zegt dat hij een achterstand heeft komt dat natuurlijk ook niet ten goed van zijn zelfvertrouwen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 20:06

DAt denk ik ook, is ook maar een gok; we hebben meer driejarige pubers gehad, maar zo hangerig, plakkerig en onzeker als deze, nee, dat neit... misschien is hij een enorme laatbloeier. Hij heeft fysiek wel achterstand gehad. Komt langzaam iets bij maar gaat traag..

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 20:42

Een achterstand heeft altijd tijd nodig. Dat kan je niet versnellen. En als het nou ook nog een laatbloeier zou zijn dan heb je natuurlijk dubbel onzeker.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 20:42

Leuk he paarden! Maar we gaan door hoor!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 20:44

hahaha heerlijk toch. Elkekeer weer wat anders. En telkens denk ik nu heb ik alles gehad en dan loop ik toch nog tegen verrassingen op!!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 20:47

precies, voel me ook elke keer weer een groentje als er een nieuwe op het erf komt.. Ze zijn zo verschillend..

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 20:50

hahaha ik ken dat gevoel. Je hebt alles al tig keer gedaan. En toch moet je dan weer bedenken hoe je het ook alweer deed in het begin. En dan nog reageren de nieuwe weer heel anders. Moet je dus weer wat nieuws verzinnen. Ik kan er wel van genieten. Je blijft alert!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 20:51

Da's waar, al merk ik dat mijn geduld er met de jaren wel eens op achteruit gaat, al weet ik dat dat niet slim is.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 20:52

ponyparadijs schreef:
hahaha ik ken dat gevoel. Je hebt alles al tig keer gedaan. En toch moet je dan weer bedenken hoe je het ook alweer deed in het begin. En dan nog reageren de nieuwe weer heel anders. Moet je dus weer wat nieuws verzinnen. Ik kan er wel van genieten. Je blijft alert!

Wat heeft dat bruine diertje in jouw profiel trouwens een beeldschoon koppie! Haha!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 20:53

Soms heb ik ook de neiging de (inmiddels) 4 jarige exact hetzelfde te behandelen als mijn 14 jarige. En dan ongedurig worden dat ze niet reageerd als de 14 jarige. Maar dat kan natuurlijk niet. Die heeft al 12 jaar ervaring met mij!!

detour schreef:
Wat heeft dat bruine diertje in jouw profiel trouwens een beeldschoon koppie! Haha!

Thanks Bloos

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 20:55

Ach ja, ik maak ook fouten hoor, maar heb wel door dat dwang bji deze echt geen zin heeft...