Afspraken 2 eigenaren 1 paard.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

izelaar

Afspraken 2 eigenaren 1 paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 12:52

Hallo,

Ik wil samen met mijn buurvrouw een paard kopen. We houden allebei van recreatief rijden en willen ook allebei graag een Tinker.
Maar nu lees ik op het forum veel berichten dit liever niet te doen. De meest genoemde reden is dat je de belangrijkste beslissingen alleen kan nemen. Qua financien en tijd is het voor mij haast onmogelijk alleen een paard te houden.
Nu is het idee om een contract samen af te sluiten. Wie heeft hier ervaring mee, en welke punten/afspraken staan er in het contract?

Alvast bedankt voor je reactie!

Anoeska

Re: Afspraken 2 eigenaren 1 paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 12:54

Ik lees even mee. Ben eigenlijk wel benieuwd.

Ook omdat bij ongelukken altijd de eigenaar aansprakelijk is, ook als een bijrijder de ruiter op dat moment is (even kort door de bocht), maar wat dan als je 2 eigenaren hebt?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 12:55

Heb.. 6 mensen gekend.. Nee, fout.. 6 paarden..
en dus 12 mensen.. (eigenlijk nog iets meer)

Bij wie het allemaal uiteindelijk mis ging..
Al was het bij sommigen, uiteindelijk het punt,
van wanneer wel euthanasie, of nog wat proberen...

Tot slaande ruzie over simpele dingen..

Ik heb besloten, dus nooit op die manier een paard te willen...
Echter.. ik ruilde wel elke zomer mijn paard tegen een andere...
(die van mij dan lekker vakantie.. die ander dan op stal.. had Z.E.)
En dat ging prima, maar je moet je dan niet met elkaars rijwijze
bemoeien.. of zo...
En in dit geval, kwamen de belangrijke beslissingen toch bij de
eigenaar zelf terecht...

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 12:56

Volgens mij is het niet mogelijk op een paard op 2 namen te zetten, maar dat zou je even kunnen navragen.

Verder zou ik inderdaad nooit -meer- een paard samen met iemand kopen. Dan kan beter de ene het paard kopen en de ander een aantal dagen -betaald- bijrijden.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 12:58

Een paard kan in ieder geval om meerdere namen gezet worden. Heb een paard gereden die 4 eigenaren had en die stonden gewoon allemaal op het papier.

Het is een kwestie van hele goede afspraken maken en vooral ook heel goed afspreken hoe je het gaat aanpakken als 1 van de 2 niet meer verder wil gaan. Ik vind eigenlijk dat je alleen samen een paard kunt nemen als je het in ieder geval voor een bepaalde tijd ook alleen zou kunnen dragen.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 12:59

Hoi,

Ik heb samen met een vriendin een eigen paard. Dit gaat echt super goed! Ik zou het zo weer doen. Moet er eerlijk gezegd niet aan denken om er een voor mezelf te hebben. Maarja, ik ken deze vriendin al jaren. Duidelijke afspraken hebben we niet echt. Zij regelt de wormenkuur, ik de hoefsmid. Alles is eerlijk verdeeld. We gaan minimaal 2x per week samen erheen. Bij ons gaat het goed omdat we allebei vrij makkelijk zijn. Met een andere vriendin zou het waarschijnlijk niet goed gaan. In het begin was het wel even wennen, als zij dingen anders deed dan ik. Maar nu hebben we zoiets van: jij op jouw manier, ik op mijne. Als je nog vragen hebt kun je me altijd PB'en.

Succes!

Edit: Een bericht hierover. http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=158&t=922733

Mija

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 13:04

Is bijna altijd vragen om moeilijkheden, om het kleinste ding kun je moeilijkheden krijgen.. broers/zussen enz enz enz .... kan al heel veel ellende teweeg brengen!! Maar er zullen ook wel mensen zijn die nooit moeilijkheden krijgen, maar dat zijn hoge uitzonderingen.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 13:06

Ik heb er zelf slechte ervaringen mee... Je kan beter sparen tot je geld genoeg heb voor een eigen paard.

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 13:10

Ik heb er wel een goede ervaring mee. Het paard dat ik verzorgde is nu van ons samen geworden. Ons bevalt het heel goed, ook omdat het soms fijner is om samen een beslissing te nemen.
Het voordeel wat wij hadden is dat ik het paard al langer verzorgde en we dus ook wisten wat we aan elkaar hadden.

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 13:14

Ik denk dat het er maar net aan ligt met wie je een paard deelt, wat je ervan verwacht en of je goede afspraken maakt.
Het lijkt me inderdaad een goed idee om een contract te maken waarin je alles over de kosten en het nemen van beslissingen vastlegt (omdat hier toch vaak problemen over ontstaan)

Mijn verzorgpaard is nu ook voor de helft van mij en dat bevalt prima. Je bent niet zo afhankelijk van de eigenaar en je kunt ook meebeslissen. Ik vind het wel een heel fijn idee dat ik niet alle beslissingen in mijn eentje hoef te nemen. En dit gaat prima omdat we allebei dezelfde manier van rijden, omgaan met paarden en denken hebben.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 13:15

Anoeska schreef:
Ik lees even mee. Ben eigenlijk wel benieuwd.

Ook omdat bij ongelukken altijd de eigenaar aansprakelijk is, ook als een bijrijder de ruiter op dat moment is (even kort door de bocht), maar wat dan als je 2 eigenaren hebt?

De aansprakelijkheid is gewoon in het recht geregeld. Beide eigenaren kunnen aansprakelijk worden gesteld door de schuldeiser voor het gehele bedrag. Degene die het geeiste bedrag betaald kan weer de helft daarvan eisen aan de andere eigenaar.

Zelf denk ik dat het heel belangrijk is om hele goede afspraken te maak, bespreek alles tot is het kleinste detail. De stalling, de dierenarts, hoefsmid, andere deskundigen, weidegang, wormekuren, instructrice, wat vinden jullie belangrijk? De 1 wil zijn paard perse op ijzers terwijl een andere alleen geloofd in natuurlijke bekapping. Dit soort dingen kunnen flink botsen, maar ook kleinere dingen zijn van belang.
Wie betaald wat en welke spullen worden samen aangeschaft en wat betaald je apart.
Wat als iemand besluit te verhuizen of het paard wil verkopen of er andere mensen op wil laten rijden.

Ik denk dat het in een uitzonderlijk geval wel goed kan lopen, maar als ik naar mezelf kijk zou ik altijd het laatste woord willen hebben over mijn paard.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 13:19

Heb zelf er geen ervaring mee maar wel in mijn omgeving. Bij geen van de 2 gevallen heeft het goed uitgepakt.

Is het geen mogelijkheid voor jou om een paard te leasen?

izelaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 15:24

Mag ik jullie allemaal bedanken voor de goede reactie's? Ik heb er over nagedacht en ik ga voorstellen het paard zelf te kopen en 40/60 % kosten te delen. Lijkt me toch wel makkelijker m.b.t. beslissingen e.d. Nogmaals allemaal bedankt!!!!!!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 17:38

@ izelaar: de constructie die je nu zegt (dus kosten delen) is imo veeeeel verstandiger.
Zo heb je zelf zeggeschap over wat er met je paard gebeurd, en hoef je in geval van nood niet eerst te overleggen.

Ik deel mijn paard met mn zussen (niet aan te raden) en eigenljk komt het er op neer dat je alle 3 niks te zeggen hebt.
Als ik vind dat een van mijn 2 zussen iets verkeerd doet, tja, het is ook hun paard.
Een verzorgster of bijrijdster kan je tegen zeggen wat ze wel of neit mogen, en ook corrigeren als ze iets fout doen in jou ogen.
Bij een medeeigenaar is dat een stukkie moeilijker

izelaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-08 11:00

Heb dit besproken met buurvrouw en zij wil er in mee, maar is het dan ook redelijk om evt. kosten van de dierenarts 40-60% te delen? Wat doen de meeste mensen?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 11:01

Ik heb de luxe dat mijn vader alles (maar dan ook echt alles) voor het paard betaald.

En tja, de dierenarts kosten, ik zou zeggen van niet. Het is immers niet haar paard maar de jouwe

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 11:06

Veel mensen doen het zo dat de vaste lasten, stalgeld, hoefsmid (soms) gedeeld word, lesgeld voor ieders die gaat lessen. De dierenartskosten worden vaak niet gedeeld. Omdat je niet weet wat je kwijt bent, verzekering wel/niet enz.
Laat het allemaal in een contract vastleggen. Ook als het paard kreupel raakt oid hoe het dan gaat met de kosten, moet ze dan ook betalen.
Ze least/verzorgt dus je paard.

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 11:10

De kosten die de bijrijdster betaald is doorgaans een (lease) bedrag incl. alles. Dierenartskosten zijn voor de eigenaar.

Ik heb toen wel op eigen kosten (met toestemming eigenaar) aucupuntuur laten doen voor mijn leasepaard. Dat soort dingen kun je gewoon afspreken.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 11:14

Ik heb samen met een vriendin 4 paarden waarvan er twee echt van mij zijn en twee van ons samen.. gaat super en prima.. zolang je goed blijft praten met elkaar elkaar in de waarde laat en af en toe even een bespreking er tussen door gooit om te kijken of van beide partijen iets dwars zit.. zodat er geen ophoping komt.. we hebben ieder gewoon onze eigen dagen en doen dan ons eigen ding.. we hebben een schrift bij de paarden liggen en daar schrijven we in wat we gedaan hebben zodat niets dubbel gaat en dat iedereen overal van op de hoogte blijft.. werkt super we doen dit al een aantal jaren.. eerst op een pension stal en nu hebben we eigen stallen

Nog even een toevoeging.. zie namelijk ook veel over de kosten etc..

wij hebben een gezamelijke rekening geopend.. wij storten hier elke maand een bedrag op..
Hier betalen wij alles van van hoefsmit tot dierenarts tot voer etc alles wat je maar kan bedenken.. zo krijg je er ook geen problemen mee.. er staat altijd genoeg op.. soms is het potje zo lekker gevuld dat we in de auto stappen en onze paarden even lekker verwennen en nieuwe dingen voor ze kopen werkt echt perfect

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 11:21

Als je een vaste kosten afspraak maak, zet dan ook in het contract wat er gebeurt als er tijdelijk niet gereden kan worden, denk aan ziekte paard of buurvrouw.
Stel je rijdt allebei 3 dagen per week en de 7e dag verzorg jij het paard en zij betaalt 40 % van de kosten. Wat gebeurt er als zij een maand niet rijdt. Verder zou ik ook met haar een afspraak maken in het contract over eventuele verkoop. Stel je situatie veranderd en je kunt het niet meer opbrengen. Dan zou ik het als zijnde jouw buurvrouw graag zo geregeld hebben dat ik eerste recht van koop heb en de mogelijkheid om eventueel de situatie om te draaien.

Voor de dierenartskosten, zou ik zeker het eerste jaar een verzekering overwegen, dan weet je vooraf ongeveer wat je kwijt bent.

Overleg ook vooraf, hoe je dingen aanpakt, ga eens samen rijden op de manege of huur ergens 2 paarden om te kijken hoe beiden rijden. Ga ook samen zoeken naar een geschikt paard, zodat je ook ziet hoe deze op de buurvrouw reageert en de buurvrouw op het paard. Dit om te voorkomen dat je na een paar maanden denkt ik wordt helemaal gek van de manier waarop de buurvrouw rijdt of dat de buurvrouw zich niet kan vinden in jouw aanpak.

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 09:28

Het lijkt me lastig hoor, samen een paard delen. Inderdaad kan je een bijrijdster zeggen hoe het moet, een mede-eigenares niet. Er moeten dus goede afspraken worden gemaakt en je moet elkaar blind kunnen vertrouwen.

Ikzelf zou het maar met één iemand kunnen. Maar wij kennen elkaar al jaren en hebben dezelfde ideeën etc. Met haar lijkt het me zelf wel gezellig. Knipoog Met anderen zou ik het nooit doen.

izelaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-08 15:07

Wederom allemaal bedankt voor jullie goede adviezen!! Ben inmiddels een stuk wijzer geworden m.b.t. het zakelijke deel van een eigen paard. Nu nog op zoek naar een GEZONDE, lieve Tinker!!
Groetjessss

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 21:00

Je moet inderdaad alles op papier zetten over wat je doet in de situaties waar jullie nu liever niet aan denken.
Hoe bepaal je of een paard verhuizen mag, of niet? Mag je onafhankelijk van elkaar een DA inschakelen op gezamenlijke kosten? Wie betaalt wat? Wat doe je als je van mening verschilt, bijv. inslapen of niet?
Op voorhand raad ik je aan om in het contractje een onafhankelijke derde te benoemen die bij meningsverschillen bemiddelt en een knoop door kan hakken.

Ik raad je aan om het boekje Pleidooi voor het paard te lezen. Dit gaat over alle juridische kanten van het hebben van een paard. Het bevat ook voorbeeldcontracten.

Inderdaad is het erg belangrijk om het koopcontract op jullie beider naam te zetten; ook bijvoorbeeld in verband met bijvoorbeeld aansprakelijkheid!

BRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 21:12

Ik heb kenissen die een paard delen en dat gaat al vele jaren goed. Het is denk ik wel belangrijk dat je dezelfde visie hebt over paarden houden.
En in het contract inderdaad vastleggen wat te doen bij "worst case scenario's".

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 09:59

beantsje schreef:
Je moet inderdaad alles op papier zetten over wat je doet in de situaties waar jullie nu liever niet aan denken.
Hoe bepaal je of een paard verhuizen mag, of niet? Mag je onafhankelijk van elkaar een DA inschakelen op gezamenlijke kosten? Wie betaalt wat? Wat doe je als je van mening verschilt, bijv. inslapen of niet?
Op voorhand raad ik je aan om in het contractje een onafhankelijke derde te benoemen die bij meningsverschillen bemiddelt en een knoop door kan hakken.

Ik raad je aan om het boekje Pleidooi voor het paard te lezen. Dit gaat over alle juridische kanten van het hebben van een paard. Het bevat ook voorbeeldcontracten.

Inderdaad is het erg belangrijk om het koopcontract op jullie beider naam te zetten; ook bijvoorbeeld in verband met bijvoorbeeld aansprakelijkheid!

Idd er voor zorgen dat een onafhankelijk iemand, kan helpen bij beslissingen.

Bij het zoeken van een paard, schrijf beiden apart van elkaar op wat jullie in een paard zoeken. Maar ook wat je van de ander verwacht. Er zijn hier al een hoop dingen genoemd, maar je zult zien dat er altijd dingetjes bij komen Knipoog
Verder noemde iemand nog een schrift waarin alles werd bijgehouden, is erg handig Ja