Paard (4jr) te voet verhuizen....alle tips zijn welkom

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

19LindA83

Paard (4jr) te voet verhuizen....alle tips zijn welkom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 11:45

Hallo,

Ik ga over een kleine 3 weken met mijn pony van stal verhuizen.. Nieuwe stal is ongeveer 10 min. lopen vanaf de oude stal en we moeten een 2 baans 80km. weg over.
Mijn pony is 4 jaar, sinds eind juli in mijn bezit en 4 weken onder het zadel.
Buitenritten zijn dus nog niet gemaakt dus erop en dan gaan is geen optie.
Als het goed is is ie bij de vorige eigenaresse wel mee wezen wandelen...Ik heb dit nog niet gedaan.
Nu is mijn vraag waar doe ik goed aan, ga ik nu vast die route tot aan de weg oefenen... doe ik dit met hem alleen of met een ander paard erbij,... doe ik een hoofdstel om of halster, halstertouw of longeerlijn....... Oftwel wie heeft hier ervaring mee en kan me wat tips geven.
Op het erf is ie aan het halster touw erg volgzaam en loopt ie altijd achter me aan.

Alvast bedankt...

Maartje1990

Re: Paard (4jr) te voet verhuizen....alle tips zijn welkom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 11:47

misschien zélf erop gaan zitten en dan dat iemand anders 'm aan de hand nog vast houdt (gewoon met halstertouw) evt met een paard erbij dat al goed verkeersmak is? en die jouw pony ook (goed) kent?

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 11:47

Oefenen (A)

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 11:49

mijn tip is: maak je toch niet zo druk! Haha!

Je ziet nu al olifanten op een stuk weg waar je over drie weken pas overheen moet.
Pak hem eens aan een hoofdstel/bit met touw en ga eens wandelen. Je hoeft die route niet tot in den treure te oefenen, als je pony je gewoon vertrouwd en jij normaal doet is er niks aan de hand.

Mar77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 11:49

In ieder geval zou ik niet alleen gaan.
Neem iemand mee die haar aan de andere kant ook begeleid, zodat ze tussen jullie in loopt.
Of eventueel een andere verkeersmakke pony waar ze achter aan kan lopen.
Succes

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 11:50

Sowieso een wat ouder verkeersmak paard meenemen, en erop gaan zitten lijkt mij niet verstandig...

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 11:51

MarcoBorsato schreef:
Sowieso een wat ouder verkeersmak paard meenemen, en erop gaan zitten lijkt mij niet verstandig...

juist wel.. als je erop zit ben je sterker/meer controle dan als je er (alleen) naast loopt dus ik zou er wél op gaan zitten en óok iemand er langs en het lijkt me slim om er dus nog een verkeersmak paard bij te hebben

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 11:51

Verhuis op een rustig tijdstip. Te denken aan bijvoorbeeld zondag ochtend rond een uur of 8. Dan is er weinig verkeer.

Verder kan je inderdaad oefenen. Zou ook kijken of je misschien wat schriktraining kan doen. Zeker aan een grote weg kun je nog wel eens een vrachtwagen, traktor, busjes, auto's met oplegger etc. tegenkomen.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 11:52

bij groter afstanden neem ik ze altijd naast de fiets. Met mijn huidige paard en pony durf ik ze zelf samen in 1 rit mee te nemen.

Aeris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 11:52

10 minuten is een heel kort stukje.
Ik zou zeggen, vraag iemand van je nieuwe stal om naar je oude stal te komen, te voet, met een verkeersmak/ervaren paard, en wandel samen terug. Ik denk dat je het veiligst bent aan het hoofdstel en een longeerlijn als je het zelf nog niet goed vertrouwt.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 11:53

Ik zou de pony gewoon eens een stukje mee naar buiten nemen aan de hand (wel een hoofdstel om!) en als dit goed gaat zou ik gewoon over 3weken hetzelfde doen! Merk je dat ze toch erg druk en onrustig is aan de hand zou ik een ervaren (ouder) paard meenemen..en een fiets doet trouwens ook wonderen, hier zoeken ze ook steun bij Knipoog dus jij er naast, op de grond en iemand aan de andere kant op de fiets! Komt vast goed!

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 11:54

Maartje1990 schreef:
MarcoBorsato schreef:

juist wel.. als je erop zit ben je sterker/meer controle dan als je er (alleen) naast loopt dus ik zou er wél op gaan zitten en óok iemand er langs en het lijkt me slim om er dus nog een verkeersmak paard bij te hebben

Als het nu een paard is dat al lang gewend is aan iemand op z'n rug dan is het inderdaad verstandig om er op te zitten. Maar verstandig met een paard dat net 4 (dan ongeveer 7) weken onder het zadel is dat niet. Het paard moet nog veel leren onder het zadel.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 11:57

Thnx Thats me, niks meer aan toe te voegen Knipoog

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 11:58

Wij zijn hier ook langs een 60/80 weg geweest met de 3.5 jarige die nog niet verkeersmak is, gewoon puur om te oefenen.
dit ging aardig goed, als je pony vertrouwen in je heeft zou er weinig aan de hand moeten zijn, zelfs als er een trekker of vrachtwagen langskomt,zoals in mijn situatie. de pony bleef netjes binnen hand/teugel bereik,ondanks dat ze geschrokken was en om ons heen liep te dribbelen.
zorg zoiezo dat je een hoofdstel omdoet, en desnoods een verkeersmak paard erbij die in de situaties rustig blijft.
en desnoods een 3e persoon die jou pony kan overnemen als jij het niet vertrouwd.(jij met pony,1 extra erbij+ een met ander paard)
mooie oefening ook Ja
het belangrijkste : maak je niet te druk, want dit sla je over naar je pony.

succes!

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 12:01

Wiesje schreef:
mijn tip is: maak je toch niet zo druk! Haha!

Je ziet nu al olifanten op een stuk weg waar je over drie weken pas overheen moet.
Pak hem eens aan een hoofdstel/bit met touw en ga eens wandelen. Je hoeft die route niet tot in den treure te oefenen, als je pony je gewoon vertrouwd en jij normaal doet is er niks aan de hand.

Gelijk heb je!!! ik zie gauw olifanten.... maar dat is vooral omdat ik hem nog niet zo lang heb!!! dus niet zo goed weet hoe hij is Bloos

We staan nu op een stal waar ook een transport bedrijf gehuisvestigd is dus vrachtauto's kent ie wel!!

Een vriendin verhuisd mee met haar paard naar deze stal, de 2 paarden kennen enlkaar niet echt (staan in verschillende groepen) zouden jullie dan wel allebei tegelijk verhuizen?

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 12:04

Ja joh! Waarom zou je dat niet doen. Die dieren slaan elkaar op weg ernaartoe echt niet direct het licht uit elkaars ogen!
Gewoon samen erheen wandelen (of die vriendin erop) en genieten van je uitstapje en een leuke dag hebben op je nieuwe stal.
Heel makkelijk hoor! Des te meer zorgen jij je maakt, des te beter voelt je paard dat!

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 12:05

Het is niet zo dat ik altijd nerveus ben met een paard op de weg... Het is meer het feit dat dit mijn eerste jonge (eigen) paard is, al die dingen die je voor het eerst gaat ondernemen ken ik dus niet, en ben dus benieuwd naar hoe andere het aanpakken puur omdat ik hem niet wil "verpesten"

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 12:06

misschien die van jouw samen met de andere kennis laten maken
gewoon naast elkaar poetsen
is die andere wel verkeersmak?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 12:06

19LindA83 schreef:
Het is niet zo dat ik altijd nerveus ben met een paard op de weg... Het is meer het feit dat dit mijn eerste jonge (eigen) paard is, al die dingen die je voor het eerst gaat ondernemen ken ik dus niet, en ben dus benieuwd naar hoe andere het aanpakken puur omdat ik hem niet wil "verpesten"

zo snel verpest je een dier niet Lachen
ze zullen ongetwijfeld een keer schrikken of een keertje uitglijden tijdens het rijden, of een keer met borstelen gaan hangen.. of eens een tik met de zweep krijgen.
een paard verpest je niet zomaar. dus geniet er lekker van en gewoon rustig aan doen Ja
het beestje zal je wel vertrouwen lijkt me Lachen

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 12:08

friezenfan2 schreef:
misschien die van jouw samen met de andere kennis laten maken
gewoon naast elkaar poetsen
is die andere wel verkeersmak?

De ene keer meer als de andere keer! Clown
die ander is altijd alleen maar naar buiten geweest met mijn andere paard, en dan was het meestal zo dat de een de andere aanvulde.... was die van mij ergens bang voor dan was zij het juist niet, en was zij ergens bang voor dan ging die van mij stoer voorop!!! die 2 hadden echt een goede aparte band!!!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 12:11

Aeris schreef:
10 minuten is een heel kort stukje.
.

Ik las 10 km, waar hebben we het over 10 minuten, hup hoofdstel in en lopen met desnoods een vriending erbij.
Laatst bijgewerkt door EllyC op 07-09-08 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 12:13

Ik ga ook voor zondagmorgen erg vroeg verhuizen, dan is er nog geen kip op de weg.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 12:14

Juist wel erop, en een braaf bomproof paard mee..

Ik reed met een 3 jarige die een week onder het zadel was al buiten.. en dat ging echt super!!!

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 13:38

Pff wat een verschillende meningen allemaal zeg....
De reden waarom ik er ook mede niet voor kies om erop te gaan is omdat ik me daar nog niet zeker bij voel en dus wel zeker weet dat ik dat ga overbrengen!

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 13:47

Iedereen in ieder geval bedankt voor de tips!!! Ik heb er zeker wat aan.
Ik ga nu even van wat olifanten muggen maken Bloos Haha!