Je inkomen en onderhouden van je paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Julliette

Je inkomen en onderhouden van je paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 12:53

Hoi,
Even getwijfeld of ik een topic als deze wel kan openen (gezien de "gemiddelde geheimzinnigheid" van Nederlanders met betrekking tot dit onderwerp Knipoog), maar ik doe het gewoon! (niet geschoten altijd mis)

De paardensport schijnt als een 'elite-sport' te worden gezien; het rijden op een manege kost vaak al meer dan een gemiddelde sportschool om over het houden van een eigen paard nog maar niet te spreken.

Vroegah dacht ik altijd dat het alleen was weggelegd voor 'rijke mensen' of 'meisjes met rijke ouders'. Mijn ouders hadden het goed, wij hadden het goed als gezin, maar een paard is er nooit gekomen.

En tot op heden nog steeds niet (maar ik wil het zo graag!); ik ben nu bijna 30 en overweeg serieus de aankoop van een paard. Een eigen paard. Een droom die al bestaat sinds ik 8 was.
Maar mijn ouders zijn nog steeds niet zo rijk dat een paard even cadeau wordt gegeven, een rijke man heb ik (nog Knipoog) ook niet getroffen en ik moet rondkomen van mijn salaris van zo'n €1700 per maand. Daar moet de hypotheek van mijn (mooie!) flat betaald van worden en er komen natuurlijk nog wat vaste lasten aan water en electra bij. Al met al geen slecht salaris, maar om het nu een vetpot te noemen?

Wat moet ik nu denken; zijn alle paardeneigenaren rijk en omdat ik het niet ben is een eigen paard dus nooit voor me weggelegd? Boos!

Kortom; hoe bekostigen jullie het allemaal als je je in een enigzins zelfde situatie bevind als ik, maar het tóch presteert om je eigen mooie viervoeter te hebben? Kan ik het wel uit mijn hoofd zetten met mijn salaris of zien jullie kansen? (...) Haha!

LDRD

Re: Je inkomen en onderhouden van je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 12:57

Ik denk dat het vooral de vraag is waar je prioriteiten liggen.

Wil je ook nog veel uitgaan, uit eten gaan, vakantie enz enz wordt het lastig.
Wil je dan ook je paard bij een luxe pensionstal hebben wordt het onmogelijk.

Kwestie van keuzes maken dus.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 13:01

Ik zie wel kansen, maar het is vaak een kwestie van keuzes maken.
Waar ga je voor, als je een paard hebt kan je luxe vakanties en elk seizoen volgens de nieuwste mode erbij lopen wel vergeten.

Ook, waar stal je je paard, ga je bij een luxe pensionstal staan of bij een boer, daar zitten behoorlijke prijsverschillen in en die kosten komen maandelijks terug.

Ga gewoon eens rekenen wat je maandelijks kwijt bent aan vaste lasten en wat je overhoudt. Zorg er iig voor dat je ook nog wat kan sparen, want als de wasmachine ermee stopt of de DA moet langskomen moet je toch een spaarpotje achter de hand hebben.
Probeer eens fictief een paard te houden, dwz alle kosten voor een paard (stalling, lessen etc) een half jaar opzij zetten en kijk dan of je er mee rond kan komen, na dat half jaar heb je gelijk een leuk spaarpotjes voor de aanschaf of als backup voor onverwachtse dingen.

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 13:02

ik heb mijn eerste eigen paard gekocht toen ik 950 netto per maand had, daar ging de huur van
af 400 incl, mijn verzekering en stalling a 150 dus dat was geen vetrpot van de rest haalde ik eten en reed ik ook nog een autootje.( ik had wel een spaarpotje voor onvoorzien, en werkte natuurlijk wel eens extra, en wat zadelmakmakers e.d)
het is idd net waar je prioriteiten liggen,ik denk persoonlijk dat je oor 1700 netto er best een paard bij kan, maar heb natuurlijk geen idee wat je aan hypotheek en vaste lasten betaald.
ik kan nu geen eigen paard, als ik die 500 netto meer had die jij wel hebt had ik wel weer een paard!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 13:09

Idd prioriteiten stellen. Ik hou netto een 200 euro over per maand na de volgende uitgaven

Vaste lasten ong. €1000 (hypotheek, huur (nieuwbouw), verzekeringen)
Auto ong €400 (incl benzine)
Paard ong. €600 (stalling, hoefsmid, lessen, wedstrijden)

Je moet er dus wat voor over hebben Bloos

meart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 13:21

Paard ong. €600 (stalling, hoefsmid, lessen, wedstrijden)

...dat kost je paard per maand?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 13:25

wel een hoop zeg 600 euro...
maar goed neem aan dat je op een stal staat kost ook wat en je lessen en wedstrijden tsja dan kom je een eind

Julliette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 13:29

Wil ook wel verder uitwijden over mijn vaste lasten; die zijn namelijk zo'n 1000euro per maand. Heb echter geen auto meer, want die heb ik verkocht toen ik mijn huidige baan kreeg, dus ben nu ook afhankelijk van fiets en O.V..
Laatst bijgewerkt door Julliette op 29-08-08 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 13:36

600 euro aan stalling, lessen en wedstrijden vind ik ook heel erg veel hoor.
zelfs hier in het westen heb je een leuke stal voor 300 euro, ik kan me niet voorstellen dat je 300 euro per maand kwijt bent aan hoefsmid, lessen wedstrijden e.d.

suzanner

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 13:37

Hoi hoi

Ik heb een eigen paard die ik heb gestald bij een pensionstal, ik betaal 170 euro per maand, 85 euro per ongeveer 8 weken hoefijzers, verzekering 30 euro, muesli end. 25 euro, lessen 25 euro per maand. Je moet voor jezelf kijken of je dat kunt betalen, en ja rekening houden met het niet veel kleding end kopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 13:37

ligt eraan hoe duur de lessen zijn en hoe vaak je ze hebt...
hoefsmid is niet elke maand (als het goed is)

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 13:38

Pff daar kan ik mijn pony 2 dikke maanden van onderhouden!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 13:38

ik schrik wel een beetje van de stallingskosten hier zeg!!

Julliette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 13:40

600 euro klinkt mij ook wel als heel erg duur in de oren hoor..:s
Hier in de omgeving kost het zo'n 200 tot 300 euro per maand aan volpension. Stiekem zou mijn voorkeur daar ook wel naar uit gaan, want dat zou mij een geruster gevoel geven als ik eens weg ben (en ja, reizen wil ik ook nog) of bijvoorbeeld een dag niet kan gaan...
Laatst bijgewerkt door Julliette op 29-08-08 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 13:40

ben je in staat om na je vaste lasten zo'n 300 - 500 euro (beetje afhankelijk van woonplek en eisen) opzij te zetten? Zo ja, dan kun je overwegen om een paardje aan te schaffen.
Het gaat er niet om dat een paard zo duur is in de heb; het gaat erom dat je je paard ook nog kunt betalen als je dak vervangen moet worden, de CV-ketel het begeeft en de TV in rook opgaat. Je kunt van dat geld ook een stukje buffer opbouwen, zodat bijvoorbeeld de noodzaak van een (dure) ziektekostenverzekering al wat minder is. Dat wordt kennelijk door enkele posters hierboven niet geheel en al meegenomen.........
Laatst bijgewerkt door ikke op 29-08-08 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 13:40

ik weet wel dat dat normaal is maar toch... 170 euro is een hoop geld

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 13:41

tja, in het oosten is dat een heel stuk goedkoper dan hier (woon nu sinds een jaar in het westen, kom oorspronkelijk uit Almelo) hier zit je toch wel aan de 300 euro all in

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 13:43

ik denk dat het grotendeels afhankelijk is van je prioriteiten. En dan niet alleen qua uitgaves maar ook qua stalling e.d.
Beetje stalling is tegenwoordig inderdaad best prijzig. Maar ook goedkopere bestaan. Zelf ben ik in de winter voor mijn paard zo'n 250 euro kwijt aan stalling, voer en ontworming. (pensionstal met stro/kuil/hooi inbegrepen, zelf uitmesten, zomers weidegang, paddocks en een goede buitenbak). In de zomer ligt dit lager (omdat ze minder krachtvoer krijgt)

Grote kostenpost is ook vaak ijzers. Als je paard rondom op ijzers staat geeft dat al gauw veel extra kosten. Mijn paard staat ijzerloos wat een hoop kosten en problemen (van losse ijzers enz) scheelt.

Tot nu toe heb ik weinig dierenartskosten gehad in de 8 jaar dat ik haar heb (even afkloppen) maar dat is zeker iets om rekening mee te houden.

Toen ik haar net kocht woonde ik ook alleen. Kreeg een salaris van (destijds) 1400 gulden netto, betaalde 450 gulden aan huur en 200 aan g/w/l, reed auto en had natuurlijk ook nog ander kosten. Betaalde zo'n 550 gulden aan stalling. Maar ik heb het altijd gehaald. Mede omdat mijn prioriteiten bij haar lagen. Voordeel (nu achteraf gezien) is als ik een maandje krap zat en wat moest bezuinigen ik alleen mezelf ermee had. En ik had het er graag voor over. Maar het is zeker niet voor iedereen weggelegd. Overigens gaat het nu een stuk makkelijker Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 13:43

de 1 kiest voor volpension en laat het paard verzorgen de ander voor een stuk land en neemt de verzorging zelf op zich.. ik heb voor de laatste gekozen en doe het samen met een vriendin dus als de 1 er niet is neemt de ander het over..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 13:45

hier in het oosten betaal je op een manege bijvoorbeeld ook bijna 300 euro hoor... met alles erop en eraan dan wel..
maar aangezien ik dat niet heb en niet nodig heb vind ik het een heleboel geld is bijna de huur van een klein flatje
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-08-08 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 13:45

Ik denk dat het wel te doen is voor € 1700,- maar je moet er wel een aantal zaken voor laten.

Ikzelf bezuinig op de volgende zaken:

Geen vakantie(s)
Niet roken
Geen fris, maar water (nog gezonder ook)
Boodschappen (aanbiedingen/ eigen merk)
Zuinige auto en voor korte afstanden de fiets
Goedkopere pensionstalling (€ 220,- all in)
Kleding vaak in de uitverkoop (als je creatief bent vind je vast iets, vaak geven ze in de duurdere zaken 50/60/70%)
Make up (geen dure merken, vaak kruidvat Ps2 en Catrice)
Niet meer ieder week stappen of uit eten gaan.
Sim only abonnement ipv contract met dure telefoon + rekening
en zo nog meer voorbeelden.........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 13:47

je moet het ook maar net treffen om iets leuks te vinden in de buurt waar je ook tevreden mee bent en wat niet al te duur is..

twister42

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 13:48

ik betaal 250 voor volpension, kom ik een dag niet dan laat ik dat gewoon even weten. Paarden lopen zolang mogelijk buiten, rond 7 uur gaan ze naar buiten en rond 21 uur weer naar binnen. ideaal stekkie dus, niet te ver van het bos. hier dichter bij huis kun je je paard voor 175 kwijt moet je wel alles zelf doen, voeren wordt gedaan maar je moet het wel klaar zetten.

dus ik zou zeggen ga eens in de buurt kijken wat je hebt en ga vergelijken, waar zou je willen staan en waar niet dan heb je een richtlijn wat je kwijt bent aan stal. de rest van de kosten zoals hoefsmid, ontworen en enten kun je ook vinden. rekensommetje maken en kijken wat je zelf vind, succes

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 13:50

Ikzelf denk hier dus ook vaak over na. Ik heb geen slecht loon, maar ben pas een jaar aan het werk en had niks reserve. Na een jaartje heb ik een ingericht appartement en een autootje, maar superveel gespaard heb ik niet.

Ik wil zeker ooit een paard, maar ga nog een paar jaar wachten denk ik.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 13:58

wat een bedragen worden genoemd zeg! Ik betaal 75,- stalgeld elke 2 maanden hoefsmid, 80,- vierkant ijzers. En 40 euro aan voer per maand. Dus ik ben gemiddeld gezien sowieso 175,- kwijt per maand.
En dan natuurlijk aanschaf, dekjes, bescherming dekens, verzorgingsproducten en derg.. Maar dan verdeel ik over de maanden zeg maar. En kwaliteit kopen scheelt ook veel, gaat veel langer mee. Heb 2 dominick dekens, voor tussen en dikke winter. Heb ik al 5 jaar. Ideaal dus!