Ruiterbewijs

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ARCTN

Ruiterbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 21:39

Omdat je in sommige gebieden een ruiterbewijs nodig hebt, en het me leuk lijkt eentje te hebben wil ik deze graag halen.

Maar ik heb helemaal geen ervaringen met ruiterbewijs. Zoals: hoe het in zijn werk gaat, waar je een ruiterbewijs kan halen, en of je er wel wat aan hebt etc..

Daarom ben ik opzoek naar bokkers die een ruiterbewijs hebben of daar mee bezig zijn, zodat ik een idee heb hoe en wat..

Judje

Re: Ruiterbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 23:57

TAO --> BRT

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 10:18

gebruik de zoekfunctie eens, dan komen er heeeeel veel topics vanzelf bovendrijven.

brego2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 10:59

of ff google naar ruiterbewijs.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 12:48

rixtb schreef:
Omdat je in sommige gebieden een ruiterbewijs nodig hebt, en het me leuk lijkt eentje te hebben wil ik deze graag halen.

Maar ik heb helemaal geen ervaringen met ruiterbewijs. Zoals: hoe het in zijn werk gaat, waar je een ruiterbewijs kan halen, en of je er wel wat aan hebt etc..

Daarom ben ik opzoek naar bokkers die een ruiterbewijs hebben of daar mee bezig zijn, zodat ik een idee heb hoe en wat..

Daar kunnen we kort over zijn: je hebt er niks aan, tenzij je de pech hebt bij een gebied te wonen waar het verplicht is.
Bespaar je de moeite en investeer het geld in GOEDE les, dat is zinvoller.......

jeanette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 12:50

Ben het helemaal met ikke eens. Zo'n flauwe k*l dat ruiterbewijs. Zonde van de centen

wobpke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 06:29

hallo,

ik heb het ruiterbewijs gehaald,
je krijgt als je je aanmeldt dus enige tijd van te voren een boek
opgestuurd dat moet je leren (verschillende hoofdstukken over bijv, hanarchement, veiligheid en verkeer enz.)
dan kom je op die dag dat je het bewijs wil gaan halen
moet je eerst een theorie examen doen!
daarna zadel je je paard en moet je
een spring maken van ong 70 cm of 80.
en een middengalop laten zien
en wat stap en draf en door een wat nauwere doorgang rijden!
en ook nog met een groepje van ongeveer 8 mensen naar buiten
en dus laten zien dat je weet hoe je in het verkeer met je paard om moet gaan.
hoop dat je wat meer begijrpt nu.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 06:58

Ik heb mijn ruiterbewijs moeten halen.
Ik woon in het Gooi,en daar is het ruiterbewijs dus verplicht op de hei.
In een paar delen van Nederland is het maar verplicht hoor,als jij in een gebied rijd waar het niet hoeft zou ik het ook niet gaan halen..
Hier is meer info te lezen over het ruiterbewijs:
http://www.ruiterbewijs.nl/srr/index.php?c=20

Butterflys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 22:43

Toch kun je in sommige gevallen, ook in gebieden waar het ruiterbewijs niet verplicht is, wel baat hebben hierbij. In de zin van, wanneer je betrokken bent bij een verkeersongeval, zijn verzekeraars eerder overtuigd tot uitkeren van de onkosten. Omdat jij bewijs hebt, ervaring te hebben met buitenrijden. Dit heb ik begrepen van een vriendin, die destijds betrokken was bij een ongevalletje met een scooter.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 22:47

Mij werd gister nog op school verteld dat ze van plan zijn het binnenkort overal te gaan verplichten. Ik heb em 5 jaar geleden gehaald voor de lol. En het is inderdaad zinvol als je zoals Butterflys zegt een verkeersongeval hebt.

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 22:49

Ik ben er nu mee bezig, via school.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 11:44

feliciaa schreef:
Mij werd gister nog op school verteld dat ze van plan zijn het binnenkort overal te gaan verplichten. Ik heb em 5 jaar geleden gehaald voor de lol. En het is inderdaad zinvol als je zoals Butterflys zegt een verkeersongeval hebt.

Die verzekering heb ik niet nodig, want ik ben al gewoon verzekerd. Dat het bij een verkeersongeval zou helpen lijkt mij nogal gezocht, als je ervaring hebt met buitenrijden dan is dat ook zonder ruiterbewijs wel aannemelijk te maken en er zijn genoeg mensen MET ruiterbewijs waar ik niet mee buiten zou willen rijden......

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 11:50

Ik hem hem ook ooit eens gehaald. Na 14 jaar betalen heb ik hem laten verlopen. Er is nog nooit naar gevraagd of ik hem wel had. Het enigste voordeel is dat je regelmatig zo'n blaadje thuis gestuurd krijgt.

xPassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 11:51

Ik heb hem! Haha!
Gehaald bij stal 't reelaer in raalte, enorm aan te raden!
je haalt hem daar in het weekend en krijgt van te voren boeken en een cdrom opgestuurt die je moet leren.
Als je verder nog iets wilt weten, pb maar!
Liefs, Rosanne.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 11:52

MandyR schreef:
Ik hem hem ook ooit eens gehaald. Na 14 jaar betalen heb ik hem laten verlopen. Er is nog nooit naar gevraagd of ik hem wel had. Het enigste voordeel is dat je regelmatig zo'n blaadje thuis gestuurd krijgt.

Ja, da's een leuk blaadje om het spelletje "zoek de fouten" mee te doen Duivel

Blueberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 20:01

Bij een aantal bedrijven is het verplicht om te hebben om buitenritten te mogen begeleiden of ponykamp te moegen begeleiden. Anders zijn de bedrijven niet verzerkerd of gecertificeerd.

Ik geloof wel dat het nuttig kan zijn, de leerstof is behoorlijk uitgebreid dus het kan geen kwaad. En inderdaad is het bij sommige natuurgebieden verplicht.

Zijn er mensen met goede/leuke ervaringen? Ik zoek ook nog een plek om het te halen Lachen

Only_Kiekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 20:05

In welke gebieden is het verplicht om een ruiterbewijs te hebben?

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 20:09

heb rb gehaald toen ik 12 was (nu 22jaar geleden) toen al werd er gezegd,dat het verplicht zou worden. Heb dat ding inmiddels laten verlopen. Ik ga wel heel hard lachen als ze mij ooit omdat ding gaan vragen na al die jaren extra ervaring. Maar goed, het bewijs halen kan iig geen kwaad denk ik dan maar...het nut ervan ontbreekt mij wel een beetje Clown

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 20:46

Only_Kiekie schreef:

Moet je even op www.ruiterbewijs.nl kijken. Dacht dat het daar ergens stond.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 21:07

Kan iemand AUB de Wiki-tekst over het Ruiterbewijs even aanpassen?

Ik stel de volgende aanpassing voor:

"Het Ruiterbewijs is een door de - inmiddels in de KNHS opgegane - SSR in het leven geroepen, aan oplichting grenzende koppelverkooptruc, waarmee naïeve ponymeisjes een nutteloze verzekering wordt aangesmeerd, en in één moeite door de illusie wordt bezorgd dat ze kunnen paardrijden. Met slinkse, gladde praatjes heeft de SRR zich destijds bij een aantal, niet door enige kennis van zaken mbt. paardrijden gehinderde, grootgrondbezitters naar binnen weten te kletsen, waardoor hun vodje, dat het papier nog niet waard is waarop het gedrukt wordt, nu helaas vereist is om in een (gelukkig zeer beperkt) aantal natuurgebieden te mogen paardrijden, al dan niet in combinatie met een verplichte ruiterkaart voor het betreffende gebied. Het goede nieuws is, dat dat aantal gebieden afnemende is, omdat het gelukkig bij steeds meer terreineigenaren/-beheerders begint te dagen, dat het bezit van een ruiterbewijs geen enkele garantie biedt dat de houder ervan ook daadwerkelijk kan paardrijden. Om het tij te keren flirt de ruiterbewijskneuzenclub op dit moment ernstig met het CBR, in de hoop op die manier de legitimiteit te verkrijgen waaraan het nu zo jammerlijk ontbreekt. Gelukkig is het CBR tot nog toe zo verstandig om de boot af te houden."

Blueberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 21:08

Only_Kiekie schreef:
\

Citaat:
Staatsbosbeheer: op geen van de terreinen is een ruiterbewijs vereist

Natuurmonumenten: Ruiterbewijs + ‘gele kentekenplaatjes' aan het hoofdstel zijn vereist in Nationaal park Veluwezoom en omtrek (Zuidoost-kant van de Veluwe), inclusief de zogenaamde Posbank en de Loenermark bij Loenen

Gooisch Natuurreservaat: Ruiterbewijs verplicht. Dit zijn alle natuurgebieden in het Gooi rondom en tussen Naarden, Huizen, Bussum, Hilversum en Hollandse Rading

Kleine terreineigenaren: sommigen (bv. Den Treek bij Maarn) vereisen betaling (dagkaarten, jaarkaarten) waarvoor de beheerder een penning afgeeft. Echter deze gebieden passen zich meestal aan aan het beleid van de grote eigenaren, zoals Staatsbosbeheer, en meestal is hier dus geen ruiterbewijs vereist.

steeds meer gemeenten stellen het verplicht om bij de aanvraag van een toegangskaart in bezit te zijn van het ruiterbewijs, zoals de gemeente Soest (o.a. de Soester Duinen). Verwachting is ook dat o.a. Arnhem, Renkum en Ede het ruiterbewijs verplicht zullen gaan stellen maar dit is nog onzeker……

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 21:13

Blueberry schreef:
Only_Kiekie schreef:
\

Citaat:
Natuurmonumenten: Ruiterbewijs + ‘gele kentekenplaatjes' aan het hoofdstel zijn vereist in Nationaal park Veluwezoom en omtrek (Zuidoost-kant van de Veluwe), inclusief de zogenaamde Posbank en de Loenermark bij Loenen

Gooisch Natuurreservaat: Ruiterbewijs verplicht. Dit zijn alle natuurgebieden in het Gooi rondom en tussen Naarden, Huizen, Bussum, Hilversum en Hollandse Rading

Kleine terreineigenaren: sommigen (bv. Den Treek bij Maarn) vereisen betaling (dagkaarten, jaarkaarten) waarvoor de beheerder een penning afgeeft. Echter deze gebieden passen zich meestal aan aan het beleid van de grote eigenaren, zoals Staatsbosbeheer, en meestal is hier dus geen ruiterbewijs vereist.

steeds meer gemeenten stellen het verplicht om bij de aanvraag van een toegangskaart in bezit te zijn van het ruiterbewijs, zoals de gemeente Soest (o.a. de Soester Duinen). Verwachting is ook dat o.a. Arnhem, Renkum en Ede het ruiterbewijs verplicht zullen gaan stellen maar dit is nog onzeker……

Da's dus niet (meer) waar. SRR heeft het convenant met Natuurmonumenten een paar jaar geleden opgezegd. (vroeger betaalde SRR van de 2jaarlijkse bijdragen geld aan Natuurmonumenten, dit was bestemd voor het onderhoud van ruiterpaden. Alleen werd het daarvoor niet gebruikt).
Tegenwoordig geeft natuurmonumenten zelf dagkaarten uit voor deze gebieden.
SRR schreef:
Waar is het Ruiter- en Koetsiersbewijs verplicht

Het Ruiter- en Koetsiersbewijs is verplicht in de bossen van de gemeente Arnhem, de Amsterdamse Waterleidingbossen, het Goois Natuurreservaat, de bossen van de gemeente Soest en Landgoed Nienoord in de gemeente Leek.

En That's All!!!

Ooit heb ik hem ook gehaald maar ik heb hem laten verlopen. Ik vind het geldklopperij en een koppelverkoop met een totaal overbodige verzekering.
Laatst bijgewerkt door beantsje op 06-09-08 21:21, in het totaal 2 keer bewerkt

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 21:15

EricPrast schreef:
Kan iemand AUB de Wiki-tekst over het Ruiterbewijs even aanpassen?

Ik stel de volgende aanpassing voor:

"Het Ruiterbewijs is een door de - inmiddels in de KNHS opgegane - SSR in het leven geroepen, aan oplichting grenzende koppelverkooptruc, waarmee naïeve ponymeisjes een nutteloze verzekering wordt aangesmeerd, en in één moeite door de illusie wordt bezorgd dat ze kunnen paardrijden. Met slinkse, gladde praatjes heeft de SRR zich destijds bij een aantal, niet door enige kennis van zaken mbt. paardrijden gehinderde, grootgrondbezitters naar binnen weten te kletsen, waardoor hun vodje, dat het papier nog niet waard is waarop het gedrukt wordt, nu helaas vereist is om in een (gelukkig zeer beperkt) aantal natuurgebieden te mogen paardrijden, al dan niet in combinatie met een verplichte ruiterkaart voor het betreffende gebied. Het goede nieuws is, dat dat aantal gebieden afnemende is, omdat het gelukkig bij steeds meer terreineigenaren/-beheerders begint te dagen, dat het bezit van een ruiterbewijs geen enkele garantie biedt dat de houder ervan ook daadwerkelijk kan paardrijden. Om het tij te keren flirt de ruiterbewijskneuzenclub op dit moment ernstig met het CBR, in de hoop op die manier de legitimiteit te verkrijgen waaraan het nu zo jammerlijk ontbreekt. Gelukkig is het CBR tot nog toe zo verstandig om de boot af te houden."

Afgod
he-le-maal mee eens!

Blueberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 21:24

Maar er zijn dus ook stallen die het verplicht moeten stellen anders krijgen ze geen veiligheidscertificaten.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 21:25

hoe kom je daar nu bij???