B of C rijbewijs voor vrachtwagen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nobbygaard

B of C rijbewijs voor vrachtwagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 14:34

Wij zijn nu in het bezit van een 1,5 paard trailer voor mijn 2 fjorden. Maar onze auto (een suzuki Grand Vitara) mag maar 1500 kilo trekken en dat haalt hij dus net niet met 2 paarden.
Nu denk ik erover om eventueel mijn trailer te verkopen en een vrachtwagen te kopen waardoor ik wel 2 paarden kan mee nemen tegelijkertijd.
Ik bezit nu een BE rijbewijs. Mijn vraag is of ik qau gewicht een B-rijbewijs vrachtwagen kan kopen of dat ik dan alsnog een C-rijbewijs moet halen en een grote vrachtwagen moet kopen.
Wie kan mij daar opheldering overgeven Haha! ?

UpDate_

Re: B of C rijbewijs voor vrachtwagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 14:49

volgens mij mag je met een kleine vrachtwagen (2paards) gewoon met je be rijbewijs in rijden

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 14:54

Er bestaan 2-paardsvrachtwagentjes, maar er zit wel een addertje onder het gras...

Je mag met je B niet boven de 3500 kilo uitkomen, wat in de praktijk vaak betekent dat je maar 1 paard mag laden. Anders kom je boven die 3500 kg uit en heb je alsnog je C nodig.

Heel goed op de gewichten letten dus Knipoog
Laatst bijgewerkt door bromfiets op 28-08-08 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt

nobbygaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 14:54

UpDate_ schreef:
volgens mij mag je met een kleine vrachtwagen (2paards) gewoon met je be rijbewijs in rijden

Dat weet ik wel, maar wanneer je boven een bepaalt gewicht komt dan mag je er niet met je B-rijbewijs inrijden. Weet alleen niet bij welk gewicht dat is en of ik daar dus met mijn 2 fjorden overheen zou komen.

nobbygaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 14:56

bromfiets schreef:
Er bestaan 2-paardsvrachtwagentjes, maar er zit wel een addertje onder het gras...

Je mag met je B niet boven de 3500 kilo uitkomen, wat in de praktijk vaak betekent dat je maar 1 paard mag laden. Anders kom de boven die 3500 kg uit en heb je alsnog je C nodig.

Heel goed op de gewichten letten dus Knipoog

Dat vermoeden had ik dus al.
Wat zou het gemiddelde gewicht voor zo'n vrachtwagen zijn. Denk dat mijn paarden te samen rond de 1000 à 1200 kilo wegen. Dus ik zou rond de 2300 kilo overhouden. Zouden die vrachtwagens zo ongeveer?

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 14:58

bromfiets legt het inderdaad goed uit.

goed opletten op MP en zo. ik mag ook de vrachtwagens graag bekijken. was een hele leuke. met B rijbewijs stond er op. nou je mocht maar 600 kg lading meenemen, dus1 paard.

je moet het eigengewicht van de vrachtwagen + je eigen paarden rekenen. want je kan hem waarschijnlijk wel in laten meten.

edit: lees dat er al een voorbeeld is gegeven.. en we op 1 lijn zitten.
edit 2: ik zal ff voor je op marktplaats kijken.
edit 3 Clown : als je heel veel geld hebt: www.anemone.nl

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 15:03

Ik vermoed dat je je twee fjorden nooit tegelijk mee kunt nemen...

Als er vrachtwagentjes bestaan die zo licht zijn dat je nog 1200 kilo kan laden, denk ik dat je een redelijke kans maakt om te verongelukken Nagelbijten / Gniffelen Hoe lichter de wagen, hoe minder stabiel op de weg... Meestal zijn het omgebouwde busjes, dus wel de hoogte, maar geen breedte om de hoogte te compenseren... Tel daar bewegende lading bij op en je bent een gevaar op de weg...

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 15:03

Het hangt er idd gewoon van af hoe zwaar de vrachtwagen zelf al is. Mijn vader heeft onlangs zelf een vrachtwagentje gekocht en ingericht voor paardenvervoer. Hij heeft daarbij zoveel mogelijk lichte materialen gebruikt (voornamelijk alluminium). De vrachtwagen is nu geschikt voor het vervoer van 2 paarden en er is een ruime zadelkamer aan. Het is dus mogelijk, alleen even goed op het gewicht van de vrachtwagen letten. De meeste van deze (ingerichte) vrachtwagens zijn wel vrij duur in aankoop.

nobbygaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 15:04

jolentinus schreef:
bromfiets legt het inderdaad goed uit.

goed opletten op MP en zo. ik mag ook de vrachtwagens graag bekijken. was een hele leuke. met B rijbewijs stond er op. nou je mocht maar 600 kg lading meenemen, dus1 paard.

je moet het eigengewicht van de vrachtwagen + je eigen paarden rekenen. want je kan hem waarschijnlijk wel in laten meten.

edit: lees dat er al een voorbeeld is gegeven.. en we op 1 lijn zitten.
edit 2: ik zal ff voor je op marktplaats kijken.
edit 3 Clown : als je heel veel geld hebt: http://www.anemone.nl
Helaas ben niet zo rijk Verdrietig

Wil ook geen opknapperd. Hij hoeft niet luxe te zijn, maar wel betrouwbaar in de techniek en opbouw.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 15:04

ik heb er inderdaad al 1tje gevonden die dus niet kan.
als je een nummerbord hebt kun je kijken op:
https://www.rdw.nl/Ovi/Paginas/Default.aspx

je ziet dan bij de 2e tab, hoe zwaar het voertuig is en dan wat er nog bij kan.

je mag hier geen links naar marktplaats zetten toch? of wel?

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 15:12

bromfiets schreef:
Als er vrachtwagentjes bestaan die zo licht zijn dat je nog 1200 kilo kan laden, denk ik dat je een redelijke kans maakt om te verongelukken Nagelbijten / Gniffelen Hoe lichter de wagen, hoe minder stabiel op de weg... Meestal zijn het omgebouwde busjes, dus wel de hoogte, maar geen breedte om de hoogte te compenseren... Tel daar bewegende lading bij op en je bent een gevaar op de weg...

Die van ons is een gewone vrachtwagen hoor, geen omgebouwde bus. De binneninrichting is gewoon licht genoeg om zo het gewicht te beperken. Dit soort vrachtwagens zijn meestal wel redelijk smal, zodat je dus vrijwel zeker een laadklep aan de zijkant zal hebben. Ondanks de bewegende lading in een vrij smal voertuig, vind ik dat onze vrachtwagen heel gemakkelijk rijdt en een stabiele wegligging heeft (je moet uiteraard niet als een gek gaan racen Knipoog )

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 15:17

juleke schreef:
bromfiets schreef:

Die van ons is een gewone vrachtwagen hoor, geen omgebouwde bus. De binneninrichting is gewoon licht genoeg om zo het gewicht te beperken. Dit soort vrachtwagens zijn meestal wel redelijk smal, zodat je dus vrijwel zeker een laadklep aan de zijkant zal hebben. Ondanks de bewegende lading in een vrij smal voertuig, vind ik dat onze vrachtwagen heel gemakkelijk rijdt en een stabiele wegligging heeft (je moet uiteraard niet als een gek gaan racen Knipoog )

Die van jullie zit zo te horen goed in elkaar Ja

Maar op marktplaats (en ook bij dealers) kom je redelijk wat omgebouwde busjes tegen, die zou ik niet zo snel kopen Ook bij gewone omgebouwde vw's wordt er nog wel eens aan het chassis gerommeld om wat van het gewicht af te krijgen. Dat zijn dus wel degelijk dingen waar je goed op moet letten. Lachen

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 15:38

@ bromfiets: Ja, hij zit goed in elkaar. Ik heb heel veel geluk met zo'n handige vader..

Ik ben het verder helemaal met bromfiets eens: Zorg ervoor dat je een degelijke vrachtwagen neemt en best geen bus. En uiteraard goed opletten voor verkeerde aanpassingen waardoor de vrachtwagen onveilig zou worden! Waar je ook goed op moet letten is de bodem en de vloerbedekking, vooral in het paardengedeelte. Hier mag geen gewicht op worden bespaard! Het is belangrijk dat je een stevige en stabiele (niet gladde) bodem hebt zodat je paarden er zeker niet door kunnen zakken ofzo.
Je kan de (ingerichte) vrachtwagen best ook laten wegen. Soms gebeurt het dat de vrachtwagen ingericht wordt, vervolgens gewogen wordt en dat er daarna nog aanpassingen gebeuren (zoals bijvoorbeeld een extra vloerbedekking op de bodem leggen). Als dit het geval is, is het mogelijk dat je toch geen 2 paarden mag vervoeren. Daarom dus even controleren wat het gewicht is mét de tussenschotten en alle matten en ander vast toebehoren erin.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 16:40

Denk eraan dat als je met paarden op reis gaat, je meer gewicht meeneemt dan alleen dat van de paarden. Als je met 2 paarden reist, ben je meestal ook met 2 mensen. Neem je nog wat tuigage mee, misschien een tonnetje voer, baaltje hooi, koelkastje met eten, want je hebt "plek zat", maar ondertussen is je vrachtwagentje overbeladen........
Als je met 2 paarden op een vrachtwagentje wil reizen, ga dan gewoon voor je C-rijbewijs, die vrachtwagens zijn ook nog eens goedkoper om te hebben Cool

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 17:32

amen!
heel vaak zijn ze dus wel ingericht om 2 paarden in te kunnen zetten maar mag je er geen meter mee rijden met die 2 paarden. Daar verkijken een heleboel mensen zich op helaas.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 17:57

De vrachtwagentjes zoals Nuyts, horse2move, Anemone, Roelofsen en anderen leveren zitten allemaal rond 1200kg BRUTO laadvermogen. Dat betekend de kale auto, rijklaar halve tank brandstof maar zonder chauffeur. Vraag dan ook eerst wat ze nog hebben toegevoegd nadat de auto gekeurd en op kenteken is gezet.
Daarnaast, een vrachtwagen (boven 3500kg TMM) kost je 63 euro per drie maanden, moet je als particulier eens proberen met een B-rijbewijs gebakje.
Tip: 25pk per ton TMM is je minimale eis aan een vrachtwagen. De rest is voor mietjes. Weten waarom? Kom eens proefrijden.........

nobbygaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 21:12

Na het lezen van deze reactie, ga ik me maar eens verdiepen in een vrachtwagenrijbewijs.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 01:17

ja en het vrachtwagen rijbewijs kost weer een hele duit.. maar misschien kan het uit, dat weet ik niet.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 17:30

Je zou je natuurlijk je andere paard mee kunnen nemen in een trailer áchter je B-vrachtwagentje. Of het handig etc. is betwijfel ik, maar dan kún je ze wel allebei mee nemen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 08:57

jolentinus schreef:
ja en het vrachtwagen rijbewijs kost weer een hele duit.. maar misschien kan het uit, dat weet ik niet.

3000-4000 euro, inkl (verplicht) chauffeursdiploma.
Zet dat af tegen de prijzen die gevraagd worden voor B en C-rijbewijs bakken en je hebt je rijbewijs gelijk terug verdient.
De die-hards gaan gelijk voor E achter C (let op: E achter C geeft automatisch E achter B!!) reken op ong 2000-2500 euro.
Tot slot doet C-E het nog steeds erg goed op je CV. Ook mijn komende werkgever moest er weer een opmerking over maken.

mauss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 12:29

kijk eens bijvoorbeeld naar de busjes van renault traffic bij anemone. Die zijn goed opgebouwd vanaf fabriek af aan en daar zijn de juiste materialen gebruikt. Dit soort bestelbus veewagens zijn geschikt voor het vervoer van 2 paarden. Deze zijn dan ook nog eens stabiel genoeg.

nobbygaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 12:43

mauss schreef:
kijk eens bijvoorbeeld naar de busjes van renault traffic bij anemone. Die zijn goed opgebouwd vanaf fabriek af aan en daar zijn de juiste materialen gebruikt. Dit soort bestelbus veewagens zijn geschikt voor het vervoer van 2 paarden. Deze zijn dan ook nog eens stabiel genoeg.

Lijken mij schitterende vrachtwagens, maar ook ontzettend duur.

mauss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 13:03

dat is vaak wel het probleem met anemone die prijs. als je zon wagen ergens kan vinden die goedkoper is maar wel dezelfde opbouw en alles heeft is het ook super. het moet wel verantword blijven

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 13:05

ik heb een tijd in een B vrachtwagentje gereden, ik had een laadvermogen van 1400 kilo en kon dus net aan 2 paarden laden (je zit er zelf namelijk ook in, je spullen liggen er ook in enz.) en daqr was ik heel blij mee.

ze zijn er dus wel, maar je moet goed zoeken

mauss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 13:08

zelf rijden we met een auto die 3500 mag trekken en een grote trailer waar we makkelijk 2 grote paarden in kunnen vervoeren. hier hebben we dan ook veel mee naar Oostenrijk gereden.