paard met trailervrees, hoe van Assen->Den haag brengen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sjapaz

paard met trailervrees, hoe van Assen->Den haag brengen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 10:47

Hallo,

Mijn zusje verhuist komende zondag naar den haag, naar internaat. Haar pony gaat uiteraard mee. Dit is echter een volbleod arabiertje, een behoorlijke hittepetit, kan heel fel zijn en wil met geen mogelijkheid op de trailer. Ze is een jaar geleden ongeveer van Zeeland naar Assen gebracht, daar was ik neit bij, maar ze is toen in elk geval verdoofd geweest.

Aangezien ik de enigeb en met BE, zal ik haar rijden. Nu heb ik weinig zin om eerst uren bezig te zijn haar op de trailer te krijgen, om vervolgens nog eens 3 uur te rijden met een panisch en schoppend paard achterin. Ik wil graag dat alles zonder brokken verloopt.

We hebben regelmatig het afgelopen jaar geoefend met trailerladen, maar verder als de voorhoefjes in de trailer kwamen we niet.

Raden jullie nu aan om haar bij voorbaat te verdoven? of alleen als het echt neit anders kan? en hebben jullie nog tips om haar op de trailer te krijgen? Er is geen mogelijkheid om een ander paardje ernaast te zetten.

alvast bedankt, groetjes Karlijn

Animal_ABC

Re: paard met trailervrees, hoe van Assen->Den haag brengen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 10:55

Kun je geen vrachtwagen regelen? Kost misschien iets, maar veel paarden gaan daar makkelijker op, en als ze daar op wat druk doen kan dat minder kwaad... Verdoven zou ik als laatste optie zien, paard moet zich wel 3 uur overeind houden he! Kun je van tevoren nog oefenen? Natuurlijk ook weer niet pas verdoven als het paard al helemaal over de zeik is van drie uur proberen, dan gaat het niet veel uithalen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 10:59

Gewoon Sedalin/Sedasan geven, niks aan de hand.
Veel beter dan een gestresst paard te hebben wat ongelukken kan maken.

Of moet je op wedstrijd ofzo want dan is dat geen optie uiteraard.

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 11:00

nee, ze meot alleen maar verhuizen naar een andere stal.

Vrachtwagen gaat helaas niet lukken...

minniemouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 11:16

Ik zou zowiezo een grote 2 paards trailer gebruiken. Meestal gaan paarden daar wat makkelijker in dan in een smalle en kleine trailer. En als ie erin gaat, het paard er zonder tussenschot in vervoeren. Het paard moet dan goed z'n evenwicht zien te bewaren en zich staande zien te houden, waardoor de kans op gekloot in de trailer minder wordt.
Maar erin krijgen is al een probleem begrijp ik. Kun je niet iemand inschakelen bij jou in de buurt, die jou kan helpen?

Ik heb zelf ook een "probleem lader". Zet de trailer in een hoek van een gebouw, zodat je achter de trailer weinig ruimte hebt
( hoogstens 2 meter). Kan ie niet naar achteren. Verder de zijkant afzetten. En rust en geen stress met weinig mensen in de buurt.
Helpt bij mij altijd wel. Als ie erin staat dan pas wat eten geven. Succes ermee, het zijn slechts tips.

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 11:32

ik zal het proberen! inderdaad de trailer in elk geval langs een kan naast een muur ofzo zetten wilden we al doen. Volgens mij is er niemand die echt kan helpen... de staleigenaren hebben zelf wel ook veel ervaring met moeilijk te laden paard, maar die doen het dus wle met veel geweld en zweep enzo... en dat willen we liever niet.

tweepaardstrailer lukt niet, maar we hebben een anderhalf.

minniemouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 12:21

Nee geweld zou ik zeer zeker niet doen! Eerst vertrouwen winnen. Desnoods eerst wat grondwerk, dat je paardje jou volledig volgt en vertrouwd. Je paard voor de laadklep zetten en dan weer achterwaarts. Dat een paar keer herhalen. Probeer wel bij het laden door te blijven lopen en je zelf niet om te draaien richting het paard. Altijd naar voren blijven kijken. In je ooghoeken wel je paard in de gaten houdennatuurlijk. Maar lichaamshouding is erg belangrijk.
Ook een tip: haal de voorstang eruit als je gaat laden. Hebben ze wat meer ruimte voor. Pas als alles achter dicht is dan pas de stang ervoor weer op doen en dan pas je paard vast zetten. Is voor diegene die laadt ook prettiger. Vaak zit die voorstang ook best wel in de weg.

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 13:04

oke een aantal van die tips kan ik wle wat mee.

Het is niet mijn paardje maar die van mijn zusje, dus lijkt me ook het beste dat zij haar laad, zij is vertrouwd. maar zal haar zeker deze tips geven, en de stang ervoor weg halen!

finn2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 14:08

Sjapaz schreef:
oke een aantal van die tips kan ik wle wat mee.

Het is niet mijn paardje maar die van mijn zusje, dus lijkt me ook het beste dat zij haar laad, zij is vertrouwd. maar zal haar zeker deze tips geven, en de stang ervoor weg halen!

maar als je een echte malloot hebt die er ineens opvliegt kan die voorste stang wel je redding wezen. Daar kun jij eventueel nog onderdoor en sta je veiliger van een eventueel bokkend en raar doend paard.

En ik zou gewoon gaan proberen om echt veel tijd te besteden aan trailerladen. Parkeer de trailer bij het paard ih land of voer haar alleen nog maar in de trailer. Zorg ervoor dat ze volledig bekend en rustig met de trailer word. Toen ons paard er niet meer op wou na een noodstop hebben we hem alleen nog maar voorin de trailer gevoerd.

Dit heeft dagen geduurd met eerst een appeltje op de loopplank, daarna steeds iets verder totdat hij uit zn bak voorin de trailer wou eten. En dan niet direkt de buis erachter, maar laat hem maar weer een keer achterruit lopen als hij wil.
Daar na was het zelfs zo dat als de trailer al klaar stond op het erf en hij kwam langs de trailer hij al zo de trailer inliep zonder een kik te geven.

En wat al gezegd is, probeer anders een vrachtwagen of zo'n BE combi te huren. Daar lopen sommige paarden veel makkelijker op. Liever een paar cent besteden, dan 3 uur met een gevaarlijke combi op pad

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 18:14

Dit wil je vast niet horen, maar jullie zijn wel een beetje te laat met oefenen! sorry...
Je had allang eerder professionele hulp in kunnen schakelen, je zusje gaat vast niet ineens plotseling naar dat internaat. Nu heb je daar dus de gevolgen van en wil je via bokt een snelle oplossing?
Helaas voor jullie is er geen pasklare snelle oplossing want elk paard reageert weer anders en niet elke eigenaar is even handig. Het is al zeker niet via internet in te schatten of paard inderdaad bang is of zijn middelvinger naar je opsteekt.

Als het een echte arabier is ook qua karakter dan zou ik maar heel goed uitkijken met het laden dat je m niet beledigt met geweld en zweep etc dan heb je kans dat ie dat niet pikt en voorlopig helemaal niet meer te laden is. Arabieren zijn over het algemeen heel gevoelig en daar zul je je timing en lichaamstaal aan moeten aanpassen.

Kijk eens in de bokt wiki (en de rest van internet, paardnatuurlijk.nl bijvoorbeeld of Balingehof.nl) voor diverse tips over trailer laden en probeer nog wat oefen sessies in te lassen van de week. Maar let wel op dat je niet nóg meer het niet-laden gaat oefenen waardoor hij er echt niet meer in wil.

Als het je nog lukt van de week dan zou ik toch maar iemand roepen die er echt verstand van heeft en dan bedoel ik niet je stalgenoten met zwepen bezems en touwen.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 19:57

Ik heb er zelf eentje gahad die erg moeilijk te laden was, met geduld en consequent zijn en belonen kom je er wel. Althans bij die van mij.
Ze moeten weten dat ze niet kunnen winnen en geen kant op kunnen, behalve vooruit de trailer in.
Het probleem is ondertussen dat het paardje van je zus al tig x gewonnen heeft.
Je zegt immers dat jullie geoefend hebben en dat jullie niet verder bent gekomen dan een voetje op de klep.
Dus al die keren heeft je pony (als het ware) gewonnen. Want hij hoefde er niet in, dat hebben jullie geen enkele keer door gezet. Als je dat wel gedaan had, had je nu vermoedelijk geen probleem meer.
Daardoor is het probleem alleen maar groter geworden.
Doe het in alle rust, sedeer en wees heel consequent (er is maar één kant die ze op moeten en dat is vooruit) en als ze daar is, haal er dan later iemand bij voor een goede training (voor een volgende keer).
Maar in dit geval hebben jullie helaas meer kwaad gedaan dan goed (was wel goed bedoeld, maar dan had je hem er op moeten zetten) en ben je idd. erg laat voor hulp / tips e.d..
Succes Karlijn

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 21:28

@Cissy, normaal zou ik zeggen dat je gelijk hebt, maar ik dit geval ken ik Karlijn persoonlijk.
Ze heeft zeker weten alle goede bedoelingen.
Het is niet aan haar om te beslissen dat er proffesionele hulp komt kijken, dat is aan haar ouders.
Karlijn is zelf druk met haar eigen dingen, woont lekker op zichzelf, heeft eigen paard waar ze druk mee is. Eigen leven.
Dat kennen we allemaal toch? Zou me ook niet meer met mijn zus of broer willen bemoeien.
Sommige situaties zijn nou eenmaal ingewikkelder.
Ik heb zelf ook geen verstand van trailerladen, en wil me daarom ook niet met de problemen bemoeien. En gelukkig is niemand van Karlijns vorige stalgenoten zo, zodat je taferelen als bezemsstelen, lijnen e.d. kan voorkomen. Lachen

Maar goed, ik heb Karlijn al aangeraden om profesionele hulp te zoeken bij 2moons. Daar goede verhalen over gelezen.
Ik denk niet dat zij zelf dingen moeten gaan proberen inderdaad.

Karlijn vind het heel vervelend voor je meid. Ik denk dat het of professionele hulp wordt of dat er toch een verdoving aan te pas moet komen.
Al met al zeer lastig.
En karlijn, jou treft zeker geen blaam!!!!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 21:33

Omdat het erg kortdag is, zou ik voor de meest makkelijke manier kiezen, zowel voor paard als begeleider.
Gelijk sederen dus..

En als hij verhuisd is verder kijken wat je aan dit probleem kan doen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 21:38

Ik zou ook sederen maar niet met sedalin of tranquigel maar gewoon door de DA met een flinke dosis methadon of een ander opiaat.
Zijn ze veel prettiger rustig van.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 22:28

Dagmar, ik val Karlijn niet persoonlijk aan hoor, of ze goede bedoelingen heeft of niet (daar twijfel ik overigens geen moment aan want ze zoekt niet voor niets hier hulp), feit is dat ze nu te laat zijn, ik ken de omstandigheden verder ook niet maar van uitstel komt vaak afstel en dan krijg je dit soort situaties die dan ineens een oplossing vragen die er simpel weg niet is. Ik ken er meer van, ik doe ook trailerladen nl.

Sederen kan ook heel lelijk verkeerd uitpakken en paarden zijn hun evenwicht en reactiesnelheid kwijt als ze flink gesedeert zijn en daar moet je dus nog voorzichtiger mee rijden dan normaal, anders maak je meer kapot dan het sederen oplevert. Ik ben er een beetje huiverig voor maar soms is het niet anders. Beter is om paard dan maar wat later te verhuizen en er eerst hulp bij te halen, dat moet toch te doen zijn? Of moet ie koste wat kost zondag al verhuizen?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 22:31

En ze kunnen van sederen ook heel erg dwars worden, weet ik uit eigen ervaring.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 22:38

Sorry als ik er over heen gelezen heb maar, waarom is een vrachtwagen geen optie?
Als je hier zelf geen rijbewijs voor hebt dan kan je ook een paardentaxi huren. Dit kost wel wat geld maar, zoals al eerder gezegd is, een paard loopt vaak makkelijker een grote vrachtwagen in dan zo'n klein 1 paards trailertje.
En anders thuis laten staan tot de eerst volgende vakantie en er dan een trektocht mee maken. Is ook nog een leuke belevenis.

chanora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 22:40

Dagmar_k schreef:
@Cissy, normaal zou ik zeggen dat je gelijk hebt, maar ik dit geval ken ik Karlijn persoonlijk.
Ze heeft zeker weten alle goede bedoelingen.
Het is niet aan haar om te beslissen dat er proffesionele hulp komt kijken, dat is aan haar ouders.
Karlijn is zelf druk met haar eigen dingen, woont lekker op zichzelf, heeft eigen paard waar ze druk mee is. Eigen leven.
Dat kennen we allemaal toch? Zou me ook niet meer met mijn zus of broer willen bemoeien.
Sommige situaties zijn nou eenmaal ingewikkelder.
Ik heb zelf ook geen verstand van trailerladen, en wil me daarom ook niet met de problemen bemoeien. En gelukkig is niemand van Karlijns vorige stalgenoten zo, zodat je taferelen als bezemsstelen, lijnen e.d. kan voorkomen. Lachen

Maar goed, ik heb Karlijn al aangeraden om profesionele hulp te zoeken bij 2moons. Daar goede verhalen over gelezen.
Ik denk niet dat zij zelf dingen moeten gaan proberen inderdaad.

Karlijn vind het heel vervelend voor je meid. Ik denk dat het of professionele hulp wordt of dat er toch een verdoving aan te pas moet komen.
Al met al zeer lastig.
En karlijn, jou treft zeker geen blaam!!!!

2moons is zeker goed, daar zat ik ook al aan te denken.. zij komt wel eens bij ons op stal voor trailerproblemen en het helpt echt altijd..
www.2moons.nl

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 22:47

Als je ze laat sederen door de dierenarts gaat dat meestal wel goed - gewoon duidelijk vertellen hoe het zit en hoe lang je gaat reizen, krijgt ie een prikje voor je op pad gaat, jij geen risico, paard geen slechte ervaring.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 22:47

verdoven door een da heeft niet veel nut. meeste verdovingen werken maar voor uurtje. (tenminte de middelen die ik ken).aangezien het 3 uur rijden is is dat geen oplossing. ik zou voor je het gaat proberen dus als er nog geen stress is bij het paardje enz. gewoon wat sedalin geven. dan rustig met alle kalmte op de trailer zetten en genoeg sedalin meenemen stel dat ze onderweg weer wat wakkerder wordt kan je er gauw nog wat bijstoppen.
en natuurlijk ermee gaan werken.
mijn paard is ook hele tijd bang geweest en die heb ik met clickertraining er weer opgekregen. heel simpel op comando leren een stap te zetten en op die manier zo de trailer inleiden. willen ze achteruit kein beetje druk op het touw en weer het commando geven. dit werkte bij die van mij perfect.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 22:59

Citaat:
Als je ze laat sederen door de dierenarts gaat dat meestal wel goed
heb op stal ook zo´n drama paard meegemaakt en de DA had m gesedeerd en kon geen stap meer zetten en stond wijdbeens naast de vrachtwagen, moest ook 3 uur rijden en kennelijk kon hij dat niet goed doseren...
Heb eigenaar daarop gewezen van te voren en gezegd dat het niet ging werken, maar paard moest persé op transport die dag. Lekker eigenwijs toch gesedeerd, paard sloeg helemaal door, kon en zag niks meer en uiteindelijk hebben ze m weer op stal gezet.... paar dagen later nieuwe poging op de goede manier zonder sedatie en uiteindelijk verhuisd.

Let wel, ik zeg niet dat het altijd fout gaat maar helaas weet je dat nooit van te voren en is het een kwestie van uitproberen, ik weeg altijd de voors en tegens tegen elkaar af en ik zal niet gauw sederen. Maar een ieder moet doen wat hij wil, dit is mijn persoonlijke mening en ervaring. just my two cents.

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 23:06

Ik ben het echt helemaal eens met alles wat Cissy hier in dit topic zegt!

TS: ik heb nog niet kunnen lezen op welke manier jullie dit paadje proberen te trailerladen? Wat is jullie methode dat het nog niet gelukt is om verder dan 2 voetjes op de klep te krijgen? (dit laatste bedoel ik niet aanvallend)

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 23:20

beetje sedalin op stal geven,half uurtje wacten,de stal uitlopen doek om zijn hoofd doen,dat hij niks ziet,dan de trailer inlopen,dan heb je geen stres,en proberen kan nooit kwaad,wel eerst de doek om zijn hoofd voor zijn ogen doen,voor hij de trailer ziet.als je dan met hem naar de tariler loopt,laat een ander er dan achter lopen dat hij doorloopt,als je hem achter je aan laat sloffen aan een lang touwtje,voelt ie de klep en dan stopt ie,bij het halster pakken en in 1 ruk doorlopen!geen stangen uit de trailer halen(gevaarlijk)metteen de stang er achter en rijden!
ow en over het verdoven! 2 streepjes op de tong,je pony word niet helemaal suf,haalt de paniek en de stres er een beetje uit!
dus niet platspuiten,maar een beetje voor de stres!

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 23:27

Hmmm, jaja....

Ik hoop toch dat TS het anders gaat proberen. Goed voor het vertrouwen van zo'n dier. Gaat de volgende keer vast zo weer op de trailer Nagelbijten / Gniffelen
En dat is nou typisch een voorbeeld van een paard in deze mensenwereld. Hij heeft zich maar te schikken aan wat wij willen. En als hij niet wil, dan maar onder dwang.
Waarom niet de tijd om dit dier goed trailerladen te leren zodat het niet meer bang hoeft te zijn in de toekomst?
Een kind wat angst heeft voor de eerste schooldag en niet wil gaan, lever je toch ook niet versuft en met een doek om het hoofd af in de klas? Jaaaa, mensen kun je niet vergelijken met dieren. Dat klopt maar kijk eens wat verder dan je neus lang is! Een goede voorbereiding is het halve werk; bij dit paard en ook bij dat kind. Dit Arabische paard is vast en zeker sensibel en werkwillend. Met een goede begeleiding heb je dit dier in no-time op de trailer staan. Zonder sedatie en doeken.
Is mij ook gelukt bij mijn toen 1-jarige Arabische merrie. Loopt nu zonder omkijken zo de trailer op.
Laatst bijgewerkt door Parce op 26-08-08 23:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 23:32

knooopje schreef:
de stal uitlopen doek om zijn hoofd doen,dat hij niks ziet

Sorry, maar een doek om het hoofd vind ik geen aanrader. Heb eens een hengst meegemaakt die los was gebroken bij trailerladen met een doek over zijn hoofd. Je wilt echt niet weten hoe ongelofelijk eng dat was.