Parcour vergeten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

krissie_

Parcour vergeten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 14:07

Ik vergeet het parcour altijd, jullie tips? Bloos

xxjillxx

Re: Parcour vergeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 14:23

gewoon in je hoofd stampen ofzo haha, goed kijken goed genoeg tijd ervoor nemen om het door te nemen, dat werkt wel altijd. soms heb ik hem zelf ook helemaal uitgetekend haha helpt ook goed, veel succes

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 14:33

Ja,
Terwijl je parcours aan het lopen bent, onthoud dan hoe de hindernis eruit ziet (bijv. geel-zwarte oxer) en de lijn hoe je em aanrijdt en hoe je naar de volgende hindernis toe rijdt.
Doe dit bijv. 3 hindernissen achtereen, stop even, sluit je ogen en zeg hardop (ik tekende de lijnen altijd in de lucht met mijn vinger) hoe je moet rijden, bijzonderheden, en soort hindernis.
Als dit er goed in zit, loop je weer enkele hindernissen door. Doe dan hetzelfde als ik hierboven zei, alleen nu voor alle hindernissen die je tot dan toe hebt verkend.
Doe dit, en herhaal dit, totdat je het hele parcours in je koppie hebt zitten, en op kunt dreunen.
Het klinkt dan ongeveer zo: aanrijden op linkerhand, 1-blauwe steil, rechtsom ruime wending, 2-rode muur, rechtuit, dubbel 3a-geel-rode steil, 3 galopssprongen, 3b- geel-rode oxer, linksom, 4-wit hekje, gebroken lijn naar 5-bruine steilsprong, doorrijden (tempo maken) naar regenbooghindernis .... enz...
Fijn is het ook altijd, indien mogelijk, om de eerste combinatie te zien springen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 15:25

Probeer in ieder geval 2x te verkennen. Vraag of je eens wat later mag starten zodat je een paar anderen kunt bekijken.
Verder verken ik altijd eerst 1. Dan 2 en dan herhaal ik 1+2.
Dan 3, en dan herhaal ik 1+2+3, enz.
Als ik klaar ben bekijk ik het parcours nog eens vanaf 1 punt, en soms met losrijden rij ik de lijnen nog eens.
Verder denk ik dat het steeds beter zal gaan door het vaker te doen.

krissie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 17:06

Oke dankjewel allemaal Knipoog

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 19:44

Hoi, ik heb er ook erge moeite mee, had twee weken terug mijn eerste springwedstrijd en daar mochten we maar ongeveer 10 tot 15 minuten het parcour verkennen, ik vond dat best wel weinig tijd om alles in je hoofd te stampen.
Maar het is gelukkig toch goed gekomen, ik heb eerst even naar de 1e deelnemer te kijken dat was wel fijn!

Weet iemand of er ook springwedstrijden georganiseerd woorden waarbij de route in het parcours al van te voren bekend is?
Lijkt me wel handig om het tuis al in je hoofd te kunnen stampen!

Krissie, succes met je komende wedstrijden, je komt er vast wel uit!

Loi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 20:15

Probeer een patroon te achterhalen in het parcours? Tong uitsteken

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 09:33

écht de tijd nemen om 'm in je hoofd (zonder te kijken dus) na te lopen. Daar had ik afgelopen keer de tijd niet voor en toen reed ik dus falikant verkeerd (had ik nog nooit gehad, maar ik was het echt helemaal kwijt)

Miekelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 13:51

Vooral inderdaad de kleur/vorm van de hindernis onthouden, en de lijnen die je moet rijden. Verder werkt t bij mij ook wel om voordat je de volgende hindernis neemt vooruit te denken wat dan de volgende hindernis is, en als t nog lukt die daarna. Heb je even de tijd om er over na te denken.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 22:21

Nee, vantevoren kun je niet beschikken over het te rijden parcours. Dit neemt de parcoursbouwer doorgaans pas mee naar de wedstrijd wanneer het wordt opgebouwd (1 dag vantevoren?). Het is ook zijn schets, welke niet zomaar door anderen mag worden overgenomen. Daarom kun je er -bij officiele wedstrijden- niet vantevoren achterkomen.
(pv = altijd 15minuten)

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 22:30

Scum schreef:
Probeer in ieder geval 2x te verkennen. Vraag of je eens wat later mag starten zodat je een paar anderen kunt bekijken.
Verder verken ik altijd eerst 1. Dan 2 en dan herhaal ik 1+2.
Dan 3, en dan herhaal ik 1+2+3, enz.
Als ik klaar ben bekijk ik het parcours nog eens vanaf 1 punt, en soms met losrijden rij ik de lijnen nog eens.
Verder denk ik dat het steeds beter zal gaan door het vaker te doen.

Scum heeft een goede tip gegeven. Of dat lukt bij mij weet ik niet.
Zijn er nog meer tips? En klopt het dat mensen die het parcours vergeten ook in het algemeen verdwalen in een andere stad?
Dat heb ik namelijk Haha! Maar het is ook bewezen (topografisch geheugen verlies)

Ik vind 15 minuten best kort. ALs je de pech hebt dat je als 1 van de eerst moet starten kan je de anderen ook niet zien rijden.

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 10:23

Ik heb ook een keer gehad dat ik verkeerd ben gereden, de derde hindernis kon ik ineens niet meer herinneren.
Ik reed een grote bocht naar links, en zag nergens een drie, bleek dat die helemaal rechts in de hoek stond!
Daardoor kreeg ik vier strafpunten en veel tijdverlies.
Ik ben ook erg slecht in de weg vinden, rijd met routebeschrijving zelfs nog wel is verkeerd.
Dus denk dat dat er wel mee te maken kan hebben.
Zelf vind ik 15 minuten ook erg weinig om een heel parcour in je hoofd te krijgen.
Jammer dat het niet van te voren in een boekje staat zoals bij de dressuurproeven.
Ik hoop dat het volgende keer beter gaat met alle tips die hier gegeven zijn!

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 13:05

ieris schreef:
Ik heb ook een keer gehad dat ik verkeerd ben gereden, de derde hindernis kon ik ineens niet meer herinneren.
Ik reed een grote bocht naar links, en zag nergens een drie, bleek dat die helemaal rechts in de hoek stond!
Daardoor kreeg ik vier strafpunten en veel tijdverlies.
Ik ben ook erg slecht in de weg vinden, rijd met routebeschrijving zelfs nog wel is verkeerd.
Dus denk dat dat er wel mee te maken kan hebben.
Zelf vind ik 15 minuten ook erg weinig om een heel parcour in je hoofd te krijgen.
Jammer dat het niet van te voren in een boekje staat zoals bij de dressuurproeven.
Ik hoop dat het volgende keer beter gaat met alle tips die hier gegeven zijn!

Het is maar goed dat de TomTom's nu goedkoop zijn om de weg te kunnen vinden in een andere stad, he Ieris? Knipoog

pinboll

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 16:43

Hey,
Ik ga bijna starten in B springen... Weet het slecht:( maar he b altijd Z2+9 gelopen met mijn pony...
Op mijn 12e kreeg ik een spring pony waarmee ik ga starten nu.Haha!
Maar ik wil precies weten hoe dit gaat.. XD
dus iemand geef een uitleg over hoe alles in zijn werk gaat (mijn 1e pacour is outdoor) Koe

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 16:49

Dat je eens verkeerd rijd ok, maar een heel parcour niet kan onthouden .... Verward
Je moet het gewoon lopen, als je klaar bent met lopen blijf je in de bak staan en kijk en wijs je nog eens langs alle hindernissen. Heb je hem, draai je dan om en doe hem in gedachten.
Zit je op je paard, doe hem nog een keer na in je gedachten. Voordat je parcour ingaat doe je dat weer, en dan moet je hem toch echt wel hebben.

Ken een meid die dolgraag wilde springen op concour maar dat gewoon niet kon onthouden, ze springt ook geen parcoursen meer nu....
Eerlijk waar er moest bij iedere hindernis iemand gaan staan om te roepen hierheen Haha!

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 17:15

Haha dat zou ik ook wel handig vinden! Dat bij iedere hindernis iemand roept hierheen.

Toen ik de weg in het parcour vergeten was met oefenspringen, riep die man van de omroep ook door de microfoon, hee jammer he dat er nog geen TomTom voor op je paard is!

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 17:18

Ik denk dat het een kwestie is van oefenen, kan je ook thuis al doen. Laat iemand anders een parcourtje opzetten met een bepaalde lijn daarin en ga 15 min. verkennen en vervolgens rijden. Met andere woorden train je hersenpan in het onthouden van lijntjes en herkennen van dingen. Zo ontdek je voor jezelf ook de handigste manier van onthouden.

En maak je er niet te druk om als je een keertje fout rijdt...kan gebeuren toch?

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 17:19

Idd; dan rij je maar een keer een extra volte (wat telt als 1 weigering)... so what....
Oefening baart kunst.

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 17:35

Oooow dit is echt erg Haha! Zo iets voor mij!

Ik ga ook springen paard tot mijn beschikking gekregen maar z'n pacours onthouden lijkt me erg moeilijk. Als er bijv. 30 hindernissen staan allemaal hutje mutje op mekaar!

Woensdag gaan we eerst maar eens oefenspringen en dan kijken hoe dat gaat Haha! Anders kan ik hier nog een keer de tips doorlezen Knipoog

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 17:40

Je zult niet snel 30 hindernissen hoeven onthouden, meestal tusssen de 10 en 13 ofzo. (Tenzij je een hele lange cross moet rijden, maar daar zijn de lijnen ook wat vanzelfsprekender, gelukkig)

Enne: 15min. moet echt lukken hoor, hoe moet het anders in de barrage, mocht je foutloos rijden.... die mag je helemaal niet meer verkennen (in de ring dan).

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 18:11

Nee oke maar laats was bij de 3 linden een wedstrijd alles op mekaar en als je langs de zijkant stond zag je niet eens alle hindernissen staan omdat het zo vol stond echt een ramp Haha!

De barrage lijkt me niet zo moeilijk minder hindernissen Tong uitsteken

Gieslaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 18:12

voor jezelf een paar keer rennen in de tuin XD

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 18:16

Munnie schreef:
De barrage lijkt me niet zo moeilijk minder hindernissen Tong uitsteken

Tue, maar die moet je dan wel vanaf de tekening in je hoofd zien te krijgen (of vanaf de zijlijn).

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 18:33

Wha ha ha oke ja heb altijd onderlinge wedstrijden gereden (springen dan) en dan kreeg je het ook op papier en dat ging altijd heeel goed bij mij. Maar we zullen zien Haha!

Ik ga woensdag oefenspringen (oefenwedstrijd) maar weet iemand of ik die ergens kan opzoeken is in Uden (Olympic)

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 18:34

Kitty84 Ik vind die tip van jou ook erg goed!
Dat ga ik thuis is doen, ik heb niet zo veel hindernissen, maar dan leg ik gewoon spullen neer en probeer er een lijn in te onthouden.

Munnie, leuk dat je gaat oefenspringen, ga je dat doen in Uden, met die knappe andalusier uit je profiel?
Ik ga daar ook wel is oefenspringen, is een erg mooie bak daar.

Barrage heb ik nog nooit gereden, maar dat lijkt me echt een ramp, hoeveel hindernissen moet je daar dan voor onthouden?

Heb ook wel is op een wedstrijd gezien dat de barrage helemaal niet op nummer volgorde was, dan moest je eerst 6, dan 4 , dan 8 dan 7 enz.. dat lijkt me echt erg verwarrend.