Ze blijft bijten!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Booooo

Ze blijft bijten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 17:40

Hoi,

Ik verzorg nu een fjord, zo'n 2 jaar. Daarvoor heeft ze alleen maar op een weitje gestaan en is er niks mee gedaan. Nu rij en verzorg ik haar. Ze is altijd al happerig geweest maar daar bleef het ook bij. De laaste tijd begint ze steeds meer door te bijten. Gevolg: Ik loop nu met 2 blauwe armen in 1 week Clown
Niet zo fijn dus.
Maar hoe straf ik haar het best? En dan geen flauw grapje van terug bijten Nagelbijten / Gniffelen
Natuurlijk krijgt ze flink op der donder als ze bijt, hardere en kwadere stem en ze krijgt een flink harde tik. Maar ze blijft maar doorgaan met bijten?
Iemand een beter advies?

liljebo

Re: Ze blijft bijten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 18:14

Ze speelt een dominantiespel met jou en jij speelt het mee door tikken uit te delen.

Begin met blokken. Ga ' toevallig' jumping jacks doen als ze bijt, of je uitstrekken of een armoefening doen of zo. Kijk haar daarbij niet aan, zodat ze zelf met haar neus tegen je arm oploopt, bij wijze van spreke. Ze moet het idee krijgen dat ze het zelf veroorzaakt. Ben verder erg duidelijk met het beschermen van je eigen ruimte en blok haar als ze daar ongevraagd inkomt. Ga niet over en weer bijten/slaan aan, want dat is precies haar bedoeling. Paarden bijten elkaar in dominantiespel. Iedere duidelijke reactie, vooral kwaad worden, is een punt voor haar.'
Blokken dus, geen emoties, geen boosheid, geen frustraties. Simpelweg blokken en uit je ruimte houden
Verder zou ik met grondwerk eens goed aan de verhoudingen werken. Want daar zit het eerste probleem.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 18:16

ik ga helemaal mee met hierboven Ja

ook in de lucht springen met veel kabaal als ze kwaad naar je toekomt kan helpen Lachen

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 18:18

het kan idd dominantie zijn, maar ik zou eerst kijken of het alleen is bij bepaalde dinen? dus als je haar bij haar buik aanraakt steeds ofzo? t kan ook zijn dat ze iets als niet prettig of zelfs pijn ervaart. dat kan ik namelijk niet uit je post halen nog... kijk uit voordat je te vroeg straft...
Laatst bijgewerkt door ikenindi op 22-08-08 18:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 18:22

onhou dat het weinig zin heeft om op te treden nadat ze heeft gebeten.... dat moet al gebeuren als ze alleen al dreigt.

Hierboven staat het al prima omschreven, niet terug vechten. Grondwerk en jezelf beschermen dmv een autoritaire duidelijke houding. En consequent zijn.

Lastig zonder mensen om je heen die het je kunnen laten zien. Maar de eerste stap kost niks, ga naar de biep en haal wat boeken over de omgang met paarden.
Sterkte

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 18:24

@ikenindi : nee het is niet als ik ergens aanraak ofzo. Ze doet het zomaar uit het niets.

Bedankt voor de tips, misschien kan ik hier wel wat mee.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 22:48

probeer te kijken wat voor gedrag ze toont net voor ze je gaat bijte. bijv oren plat en dreigend happen.
zodra je dit herkent kan je erop inspelen. zodra je ziet dat ze begint meteen kortdaad optreden dus eve met ee goede harde stem vertellen dat het echt niet gaat gebeuren. doet ze het wel probeer dan tijdens het bijten der een zo mega lel te geven die ze zich nog wel even herinnerd.(een paard mept veel harder dan wij doen dus zo zielig is het niet) als een paard in een kude de leider bijt wordt hij ook meteen even terug op zn plek gewezen.

veel succes ermee

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-08 17:20

Dank je. Ze begint alleen een beetje met sabbellen en happen, en daarna bijt ze ineens door.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 17:23

Waarom laat je haar dan sabbelen en happen? Dat lijkt onschuldig, maar voor je paard is het dan niet meer duidelijk waar de grens ligt: wat wel en wat niet mag.
Hij moet gewoon met zn mond van jou afblijven, punt. Als hij de behoefte heeft om ergens zn tanden in te zetten doet ie dat maar in zn voerbak of in een speeltje ofzo.

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 17:24

Sabbelen en happen mag je gewoon al niet toelaten eigenlijk. Die van mij sabbelt ook, maar heeft ook nog geen enkele keer geprobeerd te bijten, en het kan ook alleen als ik er zelf mee sta te "prutsen". Daarbuiten laat ik het ook niet toe.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-08 17:31

Nou madam is nogal nieuwschierig dus bij alles wat ik doe moet ze bij zijn. Sta ik der hoeven uit te krabben word er op me rug gesabbeld, en dan ineens hap! Ik heb dan me handen vol. Doe ik me cap op staat madam weer op me lip. Pak ik iets uit de poetskoffer word ik erbijna zelf ingeduwd..
Nu begint ze al wel te leren dat ze op der plaats moet blijven staan.

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 19:02

Zet haar vast?? Of korter dan in elk geval.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 10:13

Ze heeft gewoon geen respect voor je persoonlijke ruimte.
Als ze elke keer op je lip staat komt ze veel te dicht bij je.
Laat haar niet friemelen, likken en klieren. Ze tast gewoon haar grenzen af en jij laat dat toe.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 18:05

Als ze nergends last van heeft (Ziekt o.i.d ) Dan speelt ze een dominant spel met je. Zorg dus dat dat niet gebeurt,. ik weet niet waneer ze het doet, Bijvoorbeeld onder het poetsen, Hou er dan telkens een zweep in 1 hand , en de andere hand borstel je. Wanneer ze dan bijt,. Meteeen PATSj ! Pony, Dát mag niet!
Het hoef niet zo heel hard te zijn, als hij maar duidelijk voelt dat dit Níet kan !!
Doe dat tegen de hals of kont, Maar niet in zijn gezicht of tegen zijn hoofd , een tik op de neus kan wel, Sla ook niet op de benen, Of geslachtsdeel.

Veel succes ! Knipoog

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 18:38

Met de zweep lijkt me nou geen geweldig idee..

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 18:50

Is ze er bang voor ?
Oke, probeer dan gewoon met je hand. Is niet zo concequent ( of hoe je het ook mag schrijven Clown ) Als de zweep. maar als ze er bang voor is, Moet je dat inderdaad niet doen.
Als je het zelf geen prettig idee vind met de zweep. (Of wat dan ook het probleem mag zijn) Je hoeft GEEN harde tikken te geven, als ze maar in de gaten krijgt dat het niet mag. Je kunt het ook met de hand doen, maar zoals je al zei,, deed je dat al. dus..

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 18:52

Ze vind de zweep niet geweldig nee.. En ik ben niet zo'n voorstander om met de zweep te gaan lopen slaan.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 18:58

Je hoeft nattuurlijk ook neit te slaan ! Bloos!
Je moet een tik geven, dat is anders dan slaan. Lachen

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 19:17

Zeker bij dit paard niet laten friemelen sabbelen o.i.d.
Ook niet uit de hand voeren, kan ook aanleiding zijn..

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 05:40

slaan en slaan met de zweep maakt het echt niet beter, laat staan dat het ten gunste van de band met het paard komt. Gewoon blokken. Bij gebukt staan kun je opeens de neiging krijgen om met je hak naar je billen te gaan als ze te dicht bij komt (goede oefening voor de billen... worden ze meteen niet zo blauw) etc. Onpersoonlijk en ze legt dat gewoon de schuld bij zichzelf als ze er met de neus tegenaan loopt. Verder het paard leren om je persoonlijke ruimte te respekteren. Dus ook niet laten sabbelen en knabbelen. Bepaal voor jezelf hoe groot je persoonlijke ruimte is en sta haar daarbinnen alleen op je eigen uitnodiging toe. Duidelijkheid geven.'
Verder grondwerk doen om de verhoudingen te bepalen. zoals ik al zei.

Korter zetten biedt overigens ook geen oplossing. Dat is alleen symptoombestrijding. Als je het probleem zelf niet aanpakt, doet ze het daarna gewoon elke keer als ze de kans krijgt en ff niet kort vast staat- Je lost er dus niets mee op.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 15:07

mischien word jullie band sterker als je vaker heen gaat!! 1 keer per week is wel wat weing vind ik.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 15:10

liljebo schreef:
slaan en slaan met de zweep maakt het echt niet beter, laat staan dat het ten gunste van de band met het paard komt. Gewoon blokken. Bij gebukt staan kun je opeens de neiging krijgen om met je hak naar je billen te gaan als ze te dicht bij komt (goede oefening voor de billen... worden ze meteen niet zo blauw) etc. Onpersoonlijk en ze legt dat gewoon de schuld bij zichzelf als ze er met de neus tegenaan loopt. Verder het paard leren om je persoonlijke ruimte te respekteren. Dus ook niet laten sabbelen en knabbelen. Bepaal voor jezelf hoe groot je persoonlijke ruimte is en sta haar daarbinnen alleen op je eigen uitnodiging toe. Duidelijkheid geven.'
Verder grondwerk doen om de verhoudingen te bepalen. zoals ik al zei.

Korter zetten biedt overigens ook geen oplossing. Dat is alleen symptoombestrijding. Als je het probleem zelf niet aanpakt, doet ze het daarna gewoon elke keer als ze de kans krijgt en ff niet kort vast staat- Je lost er dus niets mee op.

Heb jij mij ergends horen zeggen dat je moest slaan?
Zoals ik net al zei, Een tik is anders dan slaan Lachen

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 16:31

fuego3 schreef:
mischien word jullie band sterker als je vaker heen gaat!! 1 keer per week is wel wat weing vind ik.

Waar lees jij dat ik maar 1x per week ga?

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 16:36

heb ik verkeerd gelezen sorrie,,, dat kwam door de opmerking blauwe armen,, niet van 1 x , maar in 1 week tijd Bloos

bitchy92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 16:37

Het paard harder aan pakken!
duidelijke grensen stellen..

die van mij zou me niet moeten bijten.. dan hebben ze een groot probleem