Paar verkopen op leeftijd !!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nagyl

Paar verkopen op leeftijd !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 22:02

Ik zie het iedere dag op internet staan en vraag me af waarom mensen hun paardje beetje op leeftijd of lekkere oudjes willen gaan verkopen.

En dan vaak ook nog voor veel geld, of genoeg geld voor paardjes wat A geen papieren hebben B niet mee gefokt kunnen worden of C Al boven de 20 jaar zijn.

Waarom? Waarom?

Het belangrijkste is toch dat je oude maatje een goed tehuis krijgt dan dat het beessie ergens terecht komt op een plek waar het niet thuis voelt omdat het voor nog veel geld te koop stond... Waarom geen lekker plekkie een in kudde paarden of rusthuis? Waarom altijd veel geld vragen???

LauraLala

Re: Paar verkopen op leeftijd !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 22:04

Daar ben ik het helemaal mee eens Knipoog
maar sonmmige mensen willen er nog geld voor hebben omdat ze niet meer nuttig zijn (bijv) of om een ander jonger paard te kopen.
Ik vind het wel onzin want je houd toch van het beestje (tenminste dat mag je dan aannemen)

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 22:08

Ja zag er vanavond nog 1 wouden ze 1000 euries voor hebben uitgemergeld en al.. Onze oude oma van 22 die grasmaait blijft lekker tot ze op is Haha!

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 22:10

Gelukkig ben ik niet de enige. Je maatje ,je vriendje laat je toch niet zo maar in de steek. Ik ga mijn oudere geblesseerde paardje toch ook niet verkopen. Wie weet waar hij terecht komt??? Zal wel een eenzame opsluiting worden en gebruikt worden als wilde dekhengst. Nee moet er niet aan denken.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 22:11

vind het aan de ene kant schandalig dat mensen zolag het paard jong is en meekan genieten en zodra het oud wordt het afgedankt verkocht wordt.

mijn pony is oud bij mij geworde en een paar weken geleden overlede. ik kies ervoor een dier te nemen dus zal ervoor zorge tot het ook weer doodgaat.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 22:11

Veel mensen verkopen alsnog omdat ze maar 1 paard kunnen houden en/of per se willen rijden, bijv wedstrijden. Toch zou ik liever niet rijden dan mijn maatje verkopen wat al jaren bij me is. Die band is onbetaalbaar..

LauraLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 22:12

Bij mij precies hetzelfde, laat het toch gewoon zijn oude dag beleven op zijn oude vertrouwde plekje!
Wat is er nou belangrijker: Geld of je lieve oude beestje?

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 22:12

Maar Sappos je kunt ze ook voor niks weggeven. Of een emo-waarde betalen.Maar geen hoofdprijzen

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 22:14

nou idd, zag vanavond ook nog een advertentie hier op bokt staan, 20 +, stond er bij.....wat ik dan direct denk, dat doe je toch niet....

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 22:14

Ja maar zelfs voor niks weggeven zou ik niet over mn hart kunnen verkrijgen. Je maatje wat zn hele leven voor je gewerkt heeft, met je samen is geweest, waar je alles aan kwijt kon, verkopen...Nee nooit.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 22:16

ik heb vorig jaar een 16 jarige fjordenmerrie gekocht, die blijft voor de rest van dr leventje mooi bij mij (inmiddels is ze 17) maar wat noem je oud bij een paard?

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 22:17

20+

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 22:17

20+ 25+...Kijk leerpaarden gaan ook vaak met 15 de deur nog uit dat vind ik dan nog tot daaraan toe.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 22:27

Als het een paardje is wat verder nog goed gezond is en bijvoorbeeld nog als recreatie-/gezelschapspaardje gebruikt kan worden, waarom niet? Het ene paard van 20 is oud, maar van het andere kun je misschien nog wel jaren plezier hebben!lMaar dat ze er nog de hoofdprijs voor willen hebben begrijp ik ook niet nee, zou al blij zijn als hij een goed tehuis kreeg en daar dus mooi van zijn laatste jaren kan genieten.Heb zelf mijn oude pony al vanaf haar 6e en inmiddels is ze 22 en die gaat echt niet meer weg hoor!

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 22:36

Hier word gekeken uit het oogpunt "erop uitgekeken " omdat hij oud of onrijbaar is.
Maar ook als je een oud paard heb , kan je bijv. in financiele problemen komen waardoor je genoodzaakt bent keuzes te maken.
en het betekend niet altijd dat als een 20 + paard voor ( misschien veel geld ) te koop staat , slecht terecht komt.
En waarom veel geld vragen ... misschien omdat ze hopen op seriuuze intresse ?
Er zijn genoeg handelaren die een goed uitziend 20 + paard voor een habbekrats willen kopen en als 12 jarig paard doorverkopen.

Babsie_Flash

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 22:46

Klopt! Heb al eens mee gemaakt dat ze een paard als 14 jarige verkochten, bleek de merrie ruim 20 te zijn...

Zelf heb ik een 16 jarige merrie gekocht en nu is ze 21... ze blijft echt voor altijd hier! Haha!

Mensen die een ouder paard verkopen reageren vast niet in dit topic... krijgen ze alleen maar commentaar Tong uitsteken

annemiek1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 22:48

Ik vind het zelf ook maar niks, mn zus en ik hebben allebei een eigen paard maar onze "oude" pony blijft bij ons tot ze doodgaat. Ze is 19 en we hebben haar al 13 jaar, zo nu en dan rijd ik er nog 's op of mn kleine nichtje maar ik vind het ook leuk om gewoon alleen met haar te wandelen (pony is wel gewoon gezond). Ik had zelf zoiets dat wanneer de pony weg moest ik geen paard wou maar liever mn pony houden. Ik vond het zelf dan wat als verraad voelen, ook al kan je tuurlijk niet altijd alles wat je wilt. Ik snap wel dat veel mensen een goed plekje voor hun pony/paard zorgen door bv. ouderdom of overstap naar paard want de kosten die je maandelijks (en mogelijke DA bezoeken enz) hebt is natuurlijk niet niks. Maar als ik mijn pony weg zou moeten doen dan zou ik een goed plekje echt het aller belangrijkste vinden. Mn pony zou waarschijnlijk ook niet zoveel op kunnen brengen, maar ik zou haar dan nog liever gratis willen weggeven aan een goed tehuis dan dat ze straks bij een slager/handelaar beland. Maar ja, er zijn altijd mensen die overal veel aan willen verdienen.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 23:36

Bij mij in de buurt woont iemand die de paarden aan huis heeft. Een tijdje geleden sprak ik haar en ze vertelde dat ze dat oude paard maar snel verkochten voor dat hij gaat kwakkelen. Ze hebben het paard 2 jaar gehad en je wil niet weten wat dat brave dier allemaal goed heeft gevonden.
Ze hebben er nu een paard van 3 voor terug. Als ze daar op deze manier mee blijven omspringen denk ik toch dat dit jonge paard eerder gaat kwakkelen dan die oude. Ik heb ook geen idee hoe oud het paard is/was maar om hem als dank te verkopen voor het geval hij eens ziek zou kunnen worden Frusty .
Mijn inmiddels 18 jarige maatje sukkelt al met zijn gezondheid zo lang ik hem heb. Geen haar op mijn hoofd die er over denkt om hem weg te doen.

B10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 05:36

Ik heb 2 jaar geleden mijn 20 plus merrie weer teruggekocht na 5 jaar.
Iedereen verklaarde me voor gek maar ze is er al die tijd voor mij geweest,nu ben ik er voor haar.
Ik kreeg via via te horen dat ze er zwaar verwaarloosd bij stond dus heb haar diezelfde dag nog teruggehaald en de pensionbaas waar ik toen stond met mijn andere merrie heeft er meteen een stal bij gefabriceerd zodat ik haar kwijt kon. Voor fotoos zie mijn onderschrift bij Levitsa.

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 05:47

wij hebben vorig jaar september Dewy geadopteerd (/gekocht.... hebben nooit papieren van haar gekregen, laat staan papieren van de chip, laat staan dat we ooit papieren mochten zien Lips are sealed ) als zijnde 20 jarige...
wat later bleek dat ze er 31 werd in januari....
was een serieuze klap, maar we hadden haar dan ook niet geadopteerd als rijpaard, wel als gezelschapspaardje.
22 mei hebben we haar moeten laten inslapen.
nu nog altijd ben ik woest, razend. ze hebben ons ineens 11 jaar afgepakt die wij samen met haar nog moesten hebben! 11 jaar dat zij hier nog mocht en kon genieten, dat wij nog van haar konden genieten....
Dewy kon er niet aan doen, en geen seconde hebben wij onze schat er minder graag door gezien. integendeel zelfs, haar leeftijd maakte haar nog specialer voor ons.

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 06:24

Nou als je ziet op internet vind ik persoonlijk dat je veel 15+ te koop ziet staan. dat wil uiteraard niet zeggen dat deze paarden ver op zijn. je kunt geluk hebben maar ook pech hebben. Licht eraan waarvoor je ze wilt gebruiken. Maar dan nog vind ik veel vraagprijzen zo hoog, daar heb je zelfs een jonkie voor. En dan denk ik, waarom doen jullie zo'n paardje weg. Je hebt samen veel meegemaakt (denk ik dan toch),en dan behaal je een bepaalde leeftijd en dan daaaaag

Zo heb ik mijn nu 18+ mannetje, 4 jaar geleden voor niks gekregen. Ja jullie horen het goed. Via via kwam ik bij hem. de eigenaren deden niks meer met hem, en vonden een goed thuis veel belangrijker dan wat stuivers in een zakjes. Helaas is hij nu zwaar geblesseerd en rijden zal er waarschijnlijk niet meer bijkomen. Maar hij is mijn maatje en hij blijft tot het einde.

Mijn merrie is ook gebleven tot het einde,ook zij kon niet meer bereden worden.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 06:44

Helaas heeft niet iedereen een lap grond achter het huis. En zal er dus elke maand een redelijk bedrag betaald moeten worden. Niet iedereen heeft dat geld (er voor) over. En zoeken dan iemand die wel een stuk land over heeft, of geld. Is iederen zijn keuze en kan je het niet mee eens zijn. Maar is een persoonlijke beslissing. Dus zal je deze moeten respecteren. De bedragen die gevraagd worden is meestal juist om er voor te zorgen dat deze dieren niet de handel in gaan. (ja, er zijn ook mensen die het echt wel aan hun hart gaat) Ze gunnen hun dier een fijne oude dag, welke zij het paard niet kunnen bieden.
Ze kunnen de dieren ook naar de slachter brengen...
Ik heb er zelf soms ook wel moeite mee. Maar aan de andere kant.. als iemand anders zo'n dier een fijn pensioen kan geven is het toch mooi?!

Milord

Woonplaats: Op de Trein van het Leven onderweg naar Overal en Nergens, Dromenland en halte Thuishaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 06:49

Mijn mannetje is nu 24 ongeveer. Ik zal hem ook niet wegdoen. Je koopt een paard en daar zorg je voor.
Wedstrijdruiters begrijp ik ook wel hoor. Die hebben een paard nodig dat meekan en soms is 2 paarden onderhouden teveel geld. Zij vragen vaak een som dat gelijk staat aan de onderhoudskosten van het paard.
Een hoge som vragen voor een oud beestje is op zich niet zo gek denk ik. Een handelaar die koopt liever voor een habbekrats want die moet er later winst op maken.
Als je mensen vindt die bereid zijn om veel te betalen voor een oud paard dat geeft dat bij mij het gevoel dat ze er ook wat voor over hebben. Je betaald niet zomaar veel voor een paard waar je 'niks' mee kan.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 09:01

Ik heb zelf een gepensioneerde haflinger staan, die mij meer kost dan een gezonde me zou kosten, maar weg doen geen haar op mijn hoofd die daar aan denkt. Ik heb zelfs een serieus aanbod om haar gratis in de eiffel te stallen afgeslagen, ik vind dat ik het aan haar verplicht ben om zelf zicht op haar te houden en ervoor te zorgen dat ze zo gezond mogelijk oud mag worden.

Wat ik me altijd afvraag is of mensen echt denken dat ze door geld te vragen voor hun oudje een goed tehuis ervoor krijgen. Ik durf van mezelf te zeggen dat ik goed voor mijn dieren zorg, maar geen haar op mijn hoofd die erover denkt een 20+ paard te kopen voor een bedrag van 1500 of meer. De kosten en de zorgen die erbij komen kijken wegen voor mij te zwaar om dit voor een oud paard uit te geven. Als gezelschapspaard wordt het dan duur gezelschap, dus mij lijkt de kans des te groter dat deze paarden dan nog maar gereden worden, immers ze moeten hun geld dan ook nog opbrengen voor de nieuwe eigenaar. Ik heb mijn merrie al 15 jaar en dat geef je toch niet zomaar weg, aan een vreemde het is je maatje en je vriendinnetje. Als ze gata is het omdat ze op is, en eerder niet.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 09:04

Als je er voor kiest om zo'n paard te verkopen zou ik er minstens de slachtprijs voor willen hebben. Waarom?
Niet iedere koper heeft het beste voor met zo'n paard en dit is om te voorkomen dat met zo'n paard gelijk wordt doorgereden naar de slager.