Vraag aan juryleden/officials over Rode strik

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sall

Vraag aan juryleden/officials over Rode strik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 21:08

Vorig jaar tijdens een kur op muziek, zei het jurylid na de kur, dat het rode strikje in de staart van mijn paard (een waarschuwing voor andere ruiters, dat mijn paard nog wel eens snel wapperende achterbenen kan hebben, al let er volgens mij niemand echt op) niet mocht.
Dat moest in het regelement staan, volgens hem.
Ik snapte daar geen hout van, want zelfs in de Paard en Sport hadden ze het hierover, dat deze strik als verduidelijking was, voor mederuiters.
In principe vroeg/vraag ik het altijd aan de jury, of de strik erin mag blijven zitten, maar dat is niet altijd mogelijk om te doen (het vragen).
En vaak genoeg reageert de jury, met een een reactie van: Ja natuurlijk, waarom vraag je dat?
Dus het komt ook vaak genoeg voor dat ik het niet vraag.

nu zit ik in de regelementen te kijken, en blijkt deze beste man helemaal gelijk te hebben...
artikel 144
15. Het versieren van de staart of van enig ander deel van het paard door middel van
onnatuurlijke dingen, zoals linten en bloemen of anderszins, is niet toegestaan. De
manen en de staart van het paard mogen evenwel ingevlochten worden.

Nou kan ik zo snel in de regelementen niet vinden of het 'rode strikje' hier in vermeld wordt.
Wat is nu verstandig.. Gewoon die stik erin blijven doen, en aan een vrijwilliger vragen of ze deze net voor de proef eruit willen halen en na de proef erin willen doen?

Beetje omslachtig..

Of het risico nemen, en als ik het niet kan vragen, gewoon met 'versiersel' rijden
Laatst bijgewerkt door Sall op 13-08-08 21:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Joto

Re: Vraag aan juryleden/officials over Rode strik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 21:10

Ik zal straks eens kijken, maar volgens mij staat inderdaad in de regelementen dat rood strikje wel mag, overigens als mijn merrie een paar maand drachtig is doe ik ook een rood strikje in, en rijd er ook mijn proef mee, heb er nooit commentaar op gehad.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 21:11

Officieel moet tijdens de proef de rode strik eruit (zie het door jou aangehaalde artikel in het reglement). Volgens mij staat nergens in het reglement dat een paard dat slaat een rode strik moet dragen. Dit is een ongeschreven regel en goed gebruik.

Cowgirltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 21:16

Maar wat ik me dan ook afvraag; Is het zo dat als je een schoppend paard hebt, en een duidelijk zichtbare rode strik, je nog steeds aansprakelijk bent als die schopt? Door de fout van de ander dan he!

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 21:16

De Rode strik is GEEN versiersel maar een middel om anderen te waarschuwen.

Het lijkt me dus niet meer dan logisch dat je er gewoon mee mag rijden.

Sterker nog: Als jij de strik niet in doet en er raakt een paard of mens gewond d.m.v een trap van jou paard, kijkt iedereen jou ineens scheef aan! "zou je niet eens een strik aan je paard hangen?"
heb ik namelijk een keer op concour gehad Bloos

Het is volgens mij namelijk verplicht om duidelijk te maken dat je paard slaat en dat doe je dmv een strik toch?

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 21:19

@ Cowgriltje:
In beginsel wel, de ander kan natuurlijk zelf ook mede-schuldig zijn. Feit blijft dat het paard dat schopt iets onrechtmatigs heeft gedaan. Als ik een bordje op mijn auto hang met de tekst "pas op, bestuurster kan niet fatsoenlijk autorijden" blijf ik ook aansprakelijk als ik tegen iemand aanrij. Knipoog
@ Sabine1985:
In de ring rijden geen anderen en heb je de strik dus niet nodig. Aangezien het daar geen functie heeft is het een versiersel.

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 21:20

In een ander artikel staat dit:

artikel 119 staat dit:
De bovenkant van de staart:
a. De haren van de staart ingevlochten over een afstand van tenminste een vierde deel
van de staartwortel. Het mee vlechten van gekleurde linten wordt voor dressuurwedstrijden
minder op prijs gesteld.

minder op prijs gesteld, ik kan het natuurlijk meevlechten Haha!

Staat er iets over paarden die slaan? hmmm toch nog even verder zoeken!
@Joto: die desbetreffende jury, op die kur. Is iemand die er naar streeft het regelement na te streven! Hij zei dus ook dat hij mij tijdens een normale proef had kunnen diskwalificeren. Maar omdat het nu een kur betrof had hij het nu niet gedaan

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 21:24

Roxx schreef:
@ Cowgriltje:
In beginsel wel, de ander kan natuurlijk zelf ook mede-schuldig zijn. Feit blijft dat het paard dat schopt iets onrechtmatigs heeft gedaan. Als ik een bordje op mijn auto hang met de tekst "pas op, bestuurster kan niet fatsoenlijk autorijden" blijf ik ook aansprakelijk als ik tegen iemand aanrij. Knipoog
@ Sabine1985:
In de ring rijden geen anderen en heb je de strik dus niet nodig. Aangezien het daar geen functie heeft is het een versiersel.

mijn paard haalde uit naar het paard dat de ring in kwam terwijl ik er uit ging.

ik heb er beste ruzie om gehad hoor.

de eigenaar van het paard vond dat ik voor de eventuele DA kosten mocht opdraaien omdat ik geen rode lint had.

hij kon het naar eigen zeggen dus niet weten dat mijn paard zou uithalen

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 21:26

Da's wel heel toevallig, ik denk niet dat ze bij het maken van de reglementen daar rekening mee hebben gehouden! Haha!
Wel een vervelende situatie, kan me voorstellen dat beide partijen geschrokken zijn!
Laatst bijgewerkt door Roxx op 13-08-08 21:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 21:26

@Cowgriltjuh: IK weet niet of je dan niet aansprakelijk bent.
Ik vind het wel schrikbarend, hoe weinig mede ruiters (en andere aanwezigen) rekening houden met het feit dat we met levende dieren aan de gang zijn. Ik zie het zo vaak, dat mensen rakelings langselkaar/achterelkaar/op elkaar in rijden.
Ik vind dat ik de verantwoording heb, als ik weet dat mijn merrie, snelle achterbenen heeft, om anderen hiervoor te waarschuwen.
En aangezien, mij dit dus een keer is gebeurd (1x moet de eerste keer zijn) Iemand reed achterop, net voordat ik de ring inging en mijn merrie haalde keihard uit.
En ik dat verschrikkelijk vond, en de rest van de wedstrijd meer achterom zat te kijken en iedereen aan het waarschuwen was, heb ik er zsm een strik in gehangen.

@Roxx, in de ring is het idd niet nodig, maar vaak moet je tussen de proeven door, weer de losrijbak/hal in. En dan kan het nogwel een gepriegel zijn om die strik er weer in te krijgen

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 21:28

Bij mij was het dus ook bij het inrijden van de ring, dus als ik toen al een strik had gebruikt, en volgens de regelementen eruit had gehaald, was dit ook gebeurd.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 21:29

Misschien dat daarom de meeste jury's er niet moeilijk over doen? Ik denk dat ik er als jury zijnde ook niet moeilijk over zou doen hoor. Je weet dat iemand met goede bedoelingen een strik in de staart hangt, dus dat zou ik niet afstraffen. Ik zou er hoogstens een opmerking over maken op het protocol. Maar goed, ik ben geen jury!

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 21:30

Dat denk ik ook Roxx!
Maar ja, als je dan net deze meneer tegen komt, dan lig je er wel uit!
regels zijn regels nl

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 21:33

Apart ja, ik heb daar laatst ook iets over gelezen in de Paard & Sport en het verbaasde me dat dat advies werd gegeven aangezien in de reglementen staat dat je geen linten mag meevlechten.

Artikel 15 en 119 spreken elkaar IMO echter tegen - het ene artikel zegt 'is niet toegestaan' en het andere zegt 'wordt minder op prijs gesteld'.

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 21:36

Het eerste artikel uit mijn eerste post is artikel 144, regel 15 (voor de duidelijkheid)

(edit: oeps het wordt al laat..)
Laatst bijgewerkt door Sall op 13-08-08 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 21:37

heel erg krom dat het niet op prijs gesteld word want het gaat tenslotte wel om de veiligheid van mens en dier Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 21:41

Ik heb altijd geleerd dat het net is als beenbeschermers, met losrijden mogen ze gewoon om en op het moment dat je de ring in gaat even af doen.

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 21:42

@Lia, jammer genoeg is het toch ook vaak bij het ingaan en verlaten van de ring dat het mis gaat

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 10:04

Sall schreef:
@Lia, jammer genoeg is het toch ook vaak bij het ingaan en verlaten van de ring dat het mis gaat

Dit vind ik dan toch echt jóu verantwoordelijkheid!
Jij weet dat je paard slaat, dus gewoon goed opletten met de ring ingaan of verlaten dat je bij de andere combinatie uit de buurt blijft Lachen

eddie2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 10:42

Maar eh, ik had ook een paard dat sloeg en ik denk niet dat ik destijds een vrijwilliger had kunnen vinden die bij mijn paard met loszittende achterbenen het strikje voor de proef er even uit wilde halen Haha!

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 13:33

_10_ schreef:
Dit vind ik dan toch echt jóu verantwoordelijkheid!
Jij weet dat je paard slaat, dus gewoon goed opletten met de ring ingaan of verlaten dat je bij de andere combinatie uit de buurt blijft Lachen

euhm toen wist ik dat nog niet, en kwam er iemand in volle draf, achterop rijden.
Als er iemand altijd probeerd uit te kijken, dan ben ik het wel (zeg ik in alle bescheidenheid Clown )

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 13:37

Sall schreef:
euhm toen wist ik dat nog niet, en kwam er iemand in volle draf, achterop rijden.
Als er iemand altijd probeerd uit te kijken, dan ben ik het wel (zeg ik in alle bescheidenheid Clown )

Je praat nu over een enkele keer, dat is wat anders dan je voorheen zei...

Sall schreef:

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 17:31

Pffff als je het topic helemaal gelezen had, dan werden er al meteen 2 ervaringen verteld, en allebei bij het in en uitgaan van de ring.

En misschien had ik duidelijker moeten omschrijven, dat er vaak een 'onveilige situatie' kán ontstaat bij en in en uitgaan van de ring.

En ik vind het vreemd, dat jij meteen benadrukt dat het toch echt míjn verantwoordelijk is, terwijl ik juist mijn verantwoordelijkheid neem. (en dit al een paar x in dit topic heb vermeld)

IK wil juist deze onveilige situatie voorkomen.

Maar goed, ik had je onderschrift nog niet gezien Clown

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 18:33

Sall schreef:
Pffff als je het topic helemaal gelezen had, dan werden er al meteen 2 ervaringen verteld, en allebei bij het in en uitgaan van de ring.

En misschien had ik duidelijker moeten omschrijven, dat er vaak een 'onveilige situatie' kán ontstaat bij en in en uitgaan van de ring.

En ik vind het vreemd, dat jij meteen benadrukt dat het toch echt míjn verantwoordelijk is, terwijl ik juist mijn verantwoordelijkheid neem. (en dit al een paar x in dit topic heb vermeld)

IK wil juist deze onveilige situatie voorkomen.

Maar goed, ik had je onderschrift nog niet gezien Clown

haha ROFL

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 19:08

Vroeger werd je geacht voor de proef de rode strik eruit te halen. Enkele maanden geleden heeft er in de Paard en Sport gestaan, dat dit bij de rode strik NIET meer hoeft. Hij mag dus blijven zitten.