Hoe opstappen zonder zadel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hoe opstappen zonder zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 14:03

Voorlopig komt er geen zadel meer op de rug van mijn verzorgpony maar de eigenaar heeft mij pas gezegd dat ik gerust zonder zadel kan rijden, al is het alleen maar stappen. Eerst wilde ik niet omdat ik iets heb van: die rug ... Maar langs de andere kant heeft de eigenaar wel gelijk: de pony is niet van suiker en heeft nooit laten blijken ergens last van te hebben, dus ik denk niet dat de zadelproblemen zover doorgedrongen zijn dat ik kwaad zou doen door er zonder zadel op te gaan .. En het zal waarschijnlijk gewoon alleen maar stappen zijn .. gewoon gezellig een paar uur naar buiten .. heb er wel zin in ..

Maar dan kom ik aan het probleem: hoe raak ik er ooit op? Bloos
Hoe raak je op een pony als je geen hulp (als in andere persoon) of opstapje/stoel/boomstronk/... hebt? (en zelfs de boomstronken die ik af en toe eens tegenkom zouden niet hoog genoeg zijn Bloos )

Zelf ben ik zo stijf en onlenig als het maar kan .. naja .. mijn knieën willen gewoon niet altijd mee en kan ook niet veel kracht op mijn armen zetten ofzo .. Ik heb echt geen idee hoe ik ooit op het beest kan geraken Bloos

Ik ben er ooit 1x zonder zadel opgeraakt en dat was door hem in een soort sleuf te parkeren waardoor hij een halve meter ofzo lager stond en ik ging dan de heide op die dan nog eens een stuk hoger lag.. Toen ging het wel Clown Maarja, die plaats is volgens mij al een uur (als het niet langer is) stappen .. dus om van daaruit te beginnen? (heb dat toen gedaan omdat ik foto's ben gaan maken met hem op de heide maar ik zag de terugweg al lopend toch niet meer zo echt zitten Huilen van het lachen ).

Dus .. iemand een creatief idee?
Gewoon opspringen ofzo zou geweldig zijn, maar ik kom met alle wil van de wereld echt zo hoog niet Bloos

_Marianne

Re: Hoe opstappen zonder zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 14:04

Zelf een kruk mee naar stal meenemen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 14:07

Probleem is als ik naar buiten wil dat ik een poort moet open/dicht doen (en dat lukt niet vanaf de pony want er moet een pin in de grond) en ja .. kan moeilijk vanalles buiten op straat gaan zetten en laten staan Clown Dat is zo'n beetje het grootste probleem denk ik..

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 14:09

Op de poort gaan staan dus?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 14:10

Lukt niet, die is 2m ofzo Huilen van het lachen

Kan misschien wel gebruik maken van de omheining van de buren .. maar herinner mij niet meteen zo wat in de buurt wat bruikbaar zou kunnen zijn .. En weet ook niet of de buren daar zo wel mee kunnen lachen Clown

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 14:11

Kun je niet even iemand regelen die je een beentje geeft en dan weer weggaat?

Desnoods die buren even vragen?

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 14:12

ik stapte op mijn paard van 1.73 ook altijd op met stoel of krukje... beetje klimmen maar dan wil het best Tong uitsteken

wel zorgen dat het paard/pony een beetje fatsoenlijk blijft staan Knipoog anders dan wil het natuurlijk niet Haha!

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 14:12

Ah dat werkt dan inderdaad niet.. haha.

Staat er toevallig geen kliko langs de weg ofzo? Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 14:13

Flew schreef:
Kun je niet even iemand regelen die je een beentje geeft en dan weer weggaat?

Desnoods die buren even vragen?

Dat zou eventueel wel kunnen, maar ik ben iemand die liefst zichzelf red. Om nu voor zoiets de buren te gaan lastigvallen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 14:13

magic_lover schreef:
ik stapte op mijn paard van 1.73 ook altijd op met stoel of krukje... beetje klimmen maar dan wil het best Tong uitsteken

wel zorgen dat het paard/pony een beetje fatsoenlijk blijft staan Knipoog anders dan wil het natuurlijk niet Haha!

En dan? Stoel of krukje gewoon op de weg (naja, voetpad maar toch) laten staan? Clown

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 14:14

Dan blijft er niet veel over.. Nagelbijten / Gniffelen Gewoon een voorbijganger is vast blij je te helpen. Lachen

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 14:14

Een kliko is denk ik wat te onstabiel, die valt geheid om..
Mij lukte het eerst ook nooit, maar nu wel, gewoon een aanloopje nemen en erop klimmen.
Oefening baart kunst. Knipoog
Goeie sprong, arm haken bij zijn schouder als je weg glijdt en in de lucht trappen zegmaar met je benen.

Een krukje kan je ook prima gebruiken, ik weet niet hoe groot je pony/paard is, maar kan je hem dan niet een stukje opzij schoppen met je been?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 14:15

Mariannedeb schreef:
Ah dat werkt dan inderdaad niet.. haha.

Staat er toevallig geen kliko langs de weg ofzo? Tong uitsteken

Misschien staat er inderdaad wel iets bruikbaars in de buurt langs de weg, kan het alleen niet zo meteen voor de geest halen ..
Maar ik weet niet of de mensen dat wel zo leuk vinden als ik hun omheining/kliko/weet ik het .. gebruik Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 14:16

Oamaru schreef:
Dan blijft er niet veel over.. Nagelbijten / Gniffelen Gewoon een voorbijganger is vast blij je te helpen. Lachen

Daarom dat ik het vraag .. mijn creativiteit haalt het niet meer .. maar misschien zijn er wel mensen die nog creatiever zijn Vork
Hulp van 'vreemde' voorbijganges vind ik ook zo weer wat .. Bloos

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 14:17

[***] schreef:
Dat zou eventueel wel kunnen, maar ik ben iemand die liefst zichzelf red. Om nu voor zoiets de buren te gaan lastigvallen...

Ik zou het wel weten hoor, trots opzij en vragen maar. Waarschijnlijk uiteindelijk voor jou en je paard nog prettiger ook omdat het in één keer goed gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 14:20

Poenarie schreef:
Een kliko is denk ik wat te onstabiel, die valt geheid om..
Mij lukte het eerst ook nooit, maar nu wel, gewoon een aanloopje nemen en erop klimmen.
Oefening baart kunst. Knipoog
Goeie sprong, arm haken bij zijn schouder als je weg glijdt en in de lucht trappen zegmaar met je benen.

Een krukje kan je ook prima gebruiken, ik weet niet hoe groot je pony/paard is, maar kan je hem dan niet een stukje opzij schoppen met je been?

Denk dat ik inderdaad misschien maar gewoon veel moet gaan oefenen ... gelukkig heb ik een geduldig beest, hij zal alle geduld kunnen gebruiken Vork

Pony is 1.45m (ben zelf maar 1.60m btw) maar snap niet wat je wil zeggen?

Langs achteren erop springen wordt niet veel gedaan? Vork
Dat zou ik misschien nog wel kunnen.. heb het vroeger wel een aantal keer gedaan ( Bloos ) en toen geraakte ik ook op een paard van 1.58m .. dus dat zou moeten lukken .. is alleen niet zo ideaal en weet niet of ik het nu nog kan .. (maar langs achteren ging dus beter dan langs opzij, dat heb ik nog nooit klaargespeeld, zelfs bij een shetlander lag ik eraf Bloos maar dat is wel al een jaar of 8 ofzo geleden Tong uitsteken).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 14:21

Flew schreef:
[***] schreef:

Ik zou het wel weten hoor, trots opzij en vragen maar. Waarschijnlijk uiteindelijk voor jou en je paard nog prettiger ook omdat het in één keer goed gaat.

Als het in 1 keer goed gaat .. dat is met voetjes geven ook niet altijd het geval heb ik al ervaren (ligt eraan hoeveel de mensen van paarden weten denk ik). Clown

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 14:23

Als je even goed uitlegt wat de bedoeling is moet het wel lukken toch? Ik kan prima op mijn pony springen maar vraag toch altijd even een voetje, ik kan me namelijk niet indenken dat het erg prettig is dat er iemand op zijn rug springt.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 14:26

Je pony los leren stil te staan, een aanloopje nemen en hupa Haha!
Mijn manier Nagelbijten / Gniffelen

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 14:26

gebruik zelf altijd een krikje anders kom ik er echt nooit op... m'n nichtje heeft een paard va rond de 1.80 en daar springt ze zo op Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 14:27

Booooo schreef:
Je pony los leren stil te staan, een aanloopje nemen en hupa Haha!
Mijn manier Nagelbijten / Gniffelen

Zou mijn manier ook zijn Ja maar probleem is dat ik zo hoog niet geraak met springen Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 14:28

beestenfreak schreef:
gebruik zelf altijd een krikje anders kom ik er echt nooit op... m'n nichtje heeft een paard va rond de 1.80 en daar springt ze zo op Clown

Je hebt inderdaad van die mensen .. ik behoor daar jammer genoeg niet bij Huilen van het lachen

Orange_peach

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 14:29

Waarom zet je niet een stoel aan de poort? eventueel kan je hem nog vastbinden? jij kan naast je pony blijven totdat de poort dicht is ... dan via de stoel opstappen maar er kan toch niemand weglopen met je stoel.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 14:31

ehm, trampoline in de bak of waar je dan ook rijd scoren.
dan kan je via de zijkant of via de achterkant zoals [***] zegt Tong uitsteken
niet een te grote aanloop nemen anders vlieg je er over heen in plaats van er op Tong uitsteken
nee grapje, gewoon een plastic tuinstoel?

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 14:33

Je moet gewoon oefenen Clown
Hoe groot is ie? Manen vastgrijpen en zo hoog mogelijk springen Tong uitsteken
Kleine tip: Oefen als er niemand aan het kijken is Haha!
En verder, als je buiten aan het rijden bent en je moet er af, kijken of er kleine hoogteverschillen zijn in de grond.. plaats je paard op het lage gedeelte en jezelf op het hoge, scheelt ook al Tong uitsteken