Bodem zeer slecht bij wedstrijd, klacht indienen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pallatin

Bodem zeer slecht bij wedstrijd, klacht indienen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 19:30

Afgelopen zaterdag hadden we een wedstrijd in de de Waver, maar na aankomst op het terrein bleek de bodem zo slecht (denk aan een moeras) dat we twijfelden of het wel verstandig was om te starten. Toch gestart, want het startgeld was natuurlijk al betaald en anders kwamen we voor niks, maar we gaan er nooit meer heen! Na afloop van de proeven hoorden we zelfs de juryleden morren....Kun je je startgeld terugvragen als de omstandigheden zo slecht zijn?? Is het verstandig om een klacht in te dienen bij de knhs en hoe doe je dat?

Sim

Re: Bodem zeer slecht bij wedstrijd, klacht indienen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 19:44

Nee, je startgeld kun je niet terugvragen. Je besluit zelf om te starten en die verantwoordelijkheid ligt helemaal bij jezelf.
Klacht indienen bij de KNHS kan wel, maar kost geld en zet toch geen zoden aan de dijk. Starten of niet is je eigen verantwoordelijkheid.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 19:55

Gevoelsmatig denk ik ook dat je sterker gestaan had als je niet gestart was...

Ik kan me ook levendig voorstellen dat een klacht weinig zin heeft, vooral als je de enige bent die klaagt (en die kans zal best aanwezig zijn als het geld kost). Het heeft vrijdag - hier in elk geval - de hele dag flink geregend, ik denk dat zelfs de gedraineerde bakken het zwaar gehad hebben dit weekend...

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 20:16

gho ik vind dat ook 'not done'. uiteindelijk wat bereik je daar mee? tuurlijk is het minder leuk rijden, maar op zich maak dit toch niets uit wat je rijden betreft. ik had laatst een proef met men 5 jarige en die heft dan eens zo mooi. Een paard dat mooi in balans loopt en tussen je handen en benen te rijden is rijd je daar echt zo door hoor, zeker de lagere proeven.
Uiteindelijk bereik je niets met klagen, niet over bodems niet over punten. ofwel wil je wedstrijden rijden ofwel niet.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 06:48

Op iedere wedstrijd is 1 jurylid die ook in dienst treed als afgevaardigde van de KNHS, en deze afgevaardigde is degene die bepaald of een terrein goed genoeg is om te kunnen rijden. Een klacht indienen zal dan ook weinig zin hebben, omdat de afgevaardigde op dat moment anders besloten heeft.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 06:58

Tja dat kan gebeuren tijdens het buiten seizoen ZEKER met de weersomstandigheden van de afgelopen weken............

of heeft het bij jou niet geregend?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 08:24

Als je de bodem echt te slecht vond snap ik niet dat je nog gestart bent. Een kapotte pees is nog altijd duurder dan het startgeld dat je daar kwijt bent.
Zelf start ik dus niet meer op slechte bodems, hoe ver ik er ook voor moet hebben rijden.

Bij ons in de regio worden wedstrijden never nooit niet afgelast. Organisaties zullen het wel te duur vinden. Dus dan neem ik de beslissing zelf gewoon als het nodig is.

Een klacht indienen bij de organisatie daar zul je niet veel mee kunnen. Je kunt op dat moment het beste naar de TA gaan.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 08:31

Als de bodem éch zo slecht was waarom ben je dan gestart?

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 10:57

Bij slechte bodem door het weer, zelf verantwoordelijkheid nemen om wel of niet te starten.

Als bodem altijd slecht dan is de "straf" voor de vereniging dat niemand hier meer wil starten.
Ik moet zeggen dat je natuurlijk voorkeuren heb voor een bodem maar zo slecht dat ik daar niet meer wil starten komt hier in de regio niet voor. Maar ik rij dan ook nooit op gras.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 11:02

Ooit zelf onder zulke omstandigheden gereden, de jury gaf mij toen ook het advies om dan niet meer te starten. Heb 1 keer gehad dat ik tijdens het losrijden besloot niet te starten vanwege onveilige omstandigheden, de losrijbak was echt innie mini, laat plafond, mega stoffig dat mijn allergie opspeelde, toen ben ik naar buiten gegaan, echter daar was losrijden al helemaal niet te doen, ik heb me afgemeld bij het secretariaat en ben naar huis gegaan, het was ook niet bepaald een wedstrijd naast de deur.

Als jury zijnde ga ik er dan ook vanuit dat je als rutier zelf beslist of je wel of niet wilt starten onder de gegeven omstandigheden

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 11:06

Ik ben daar ook geweest met mijn pony. Maar ik men, en die bodem was harstikke goed. Maar idd de dressuurring was erg slecht. En het hangt er ook elk jaar om of het waverfeest wel doorgaat met de wedstrijden dus sja..
Denk dat een klacht indienen echt geen nut heb.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 11:07

hmm vorig jaar Strijen.. was drama..
Maar mij toen niet gehoord.. Haha!
Heb genoten.. pony was blij.. vrolijk.. en hela!!! tilde d'r pootjes op!!
(moest ook wel.. anders bleven we steken... Boos! )
Veel afzeggers..

Dag 2... (2 daags concours)
had de organisatie besloten slechts 1 proef te laten verrijden..
en je mocht met beenbescherming rijden..
(die ik toen geleend heb.. ...)

maar uiteindelijk was het toch mijn eigen keus om wel te starten!!!
Echter ook veel afzeggers, wat ik ook snap..
(vond het wel sneu voor de organisatie!! kost ze veel geld!!)

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 11:11

Dit is gewoon overmacht, ook voor de organiserende club.

Ik heb het ook eens gehad, ik ben de ring in gegaan, wel twijfelend, na de eerste 2 onderdelen ben ik gestopt, ik wilde niet de benen van mijn paard riskeren om mijn startgeld niet weg te gooien. Toen der tijd kreeg je zelfs nog -2 winstpunten als je vrijwillig vroegtijdig de ring verliet. Dus ik had -2 wp en mijn geld kwijt.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 11:41

Sjolvir schreef:
hmm vorig jaar Strijen.. was drama..
Maar mij toen niet gehoord.. Haha!
Heb genoten.. pony was blij.. vrolijk.. en hela!!! tilde d'r pootjes op!!
(moest ook wel.. anders bleven we steken... Boos! )
Veel afzeggers..

Dag 2... (2 daags concours)
had de organisatie besloten slechts 1 proef te laten verrijden..
en je mocht met beenbescherming rijden..
(die ik toen geleend heb.. ...)

maar uiteindelijk was het toch mijn eigen keus om wel te starten!!!
Echter ook veel afzeggers, wat ik ook snap..
(vond het wel sneu voor de organisatie!! kost ze veel geld!!)

Hier zou ik dus nooit gestart zijn, was niet normaal zo slecht als het terrein was. De weergoden zaten toen echt niet mee.
Ik had ook de indruk dat als het geen selectie was, het wel afgelast zou worden.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 11:55

was vorig jaar geen selectie.. toch???
althans.. niet van mijn kring... en ik woon om de hoek..
(dit jaar was het ook geen selectie voor mijn kring...)

overigens heb ik waarschijnlijk de mazzel.. dat de mijne
toch nooit groot beweegt.. ook toen niet.. maar
wel d'r benen op moest tillen.. anders kwam je de blubber
niet uit..
Heb uiteraard niet voluit.... uitgestrekt gegaloppeerd.. en
ruim van te voren terug genomen etc..
Maar dat deed iedereen...
(waren toch een man of 14 die starten.. vorig jaar... in het Z)

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 12:04

Je startgeld kan je niet terug eisen. Dit omdat je er toch zelf voor hebt gekozen om toch te starten op een barslecht terrein. Wel kan je natuurlijk een klacht indienen bij de KNHS. Maar of ze er echt iets aan zullen doen, weet ik natuurlijk niet.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 12:19

Hallo, ik denk dat ik hier misschien iets kan toelichten, ik zit namelijk in het bestuur van de organiserende vereniging en ben er het hele weekend bij geweest.

De Waver is een dorpsfeest voor mensen uit het Wavergebied. Het feest bestaat al 70 jaar en al tijden is er ook een 'paardendag'. Sinds een paar jaar organiseert onze vereniging de wedstrijd voor het feestbestuur. Wij nemen onze eigen spullen en dergelijke mee maar zaken als het terrein worden geregeld door het feestbestuur. Dit jaar hebben wij op woensdag het terrein opgebouwd. Vanwege de heftige regenval hebben we op vrijdagavond laat de ringen 'omgegooid': De links gelegen men-ringen naar rechts en de rechts gelegen dressuurringen naar links. 'S morgens waren de ringen prima en het feestbestuur wilde toch echt de wedstrijd door laten gaan. Halverwege het aantal starts bleek toch dat de grond niet genoeg was opgedroogd (is lastige grond, onderaan een dijk, naast een riviertje dus totaal anders dan onze eigen lokaties en vooral onvoorspelbaar). Dus hebben we weer de ringen omgegooid zodat iedereen toch een goed proefje kon neer zetten. Veel deelnemers vonden de vertraging lastig maar de inzet top. Onze eigen leden vertelde ook dat de bodem op een plekje na (zat een kuiltje in de grasmat) best te doen was en dat ze wel eens slechter hebben meegemaakt. Al kan ik mij inderdaad voorstellen dat de proef vlak voor het omleggen van de ringen minder makkelijk ging.

Dat de jury's liepen te morren kan ik mij bijna niet voorstellen; we hebben juist complimentjes gekregen voor onze inzet en dat andere rv's een voorbeeld aan deze inzet mogen nemen. Onze vrijwilligers hebben echt hun schouders eronder gezet om er van te maken wat er van te maken was. Daarnaast zijn er ook hoge punten weggegeven voor zowel de dressuur onder de man als bij het mennen. In jou geval kan het idd het geval zijn geweest dat je vlak voor de omlegging hebt gereden en dat de grond al iets verzadigder was, in dat geval excuus. Wij doen ons best om er een zo leuk mogelijke dag van te maken voor iedereen maar soms is het een kwestie van overmacht. En het enige wat je dan nog kunt doen is je best om de rest wel zo goed mogelijk te organiseren voor je deelnemers.

Tizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 22:50

Super dat jullie de ringen hebben verlegd om de ruiters toch een goede bodem te gunnen!

Maar... als ik het goed lees, dan hadden er al een aantal combinaties gestart en toen zijn de ringen omgelegd en toen moesten er nog een aantal starten? Allemaal in dezelfde rubriek?
Euh... volgens mij is dat niet toegestaan? Iedere combi in dezelfde rubriek moet toch dezelfde kansen hebben?

Show_Jumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 23:10

ik heb wel eens een klacht ingediend voor een bodem bij de knhs maar nooit meer iets van gehoort ze zouden ons terug bellen schijnt dat ze daar neit zoveel moeite voor doen

Rampshellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 23:13

Je kunt het doen, maar op het uitpakt is een 2e..

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 11:17

De organisatie kan niets aan weeromstandigheden doen. Als je zelf ooit meegeholpen hebt aan het organiseren van wedstrijden dan weet je dat het ENORM veel werk is. Niet alleen de dag zelf maar ook de weken ervoor. Een concours wordt dus echt niet zomaar afgelast. Indien de federatievertegenwoordiger besluit dat het terrein te slecht is dan zal dit wel moeten gebeuren maar dat was hier dus niet het geval.
Een klacht indienen vind ik behoorlijk kinderachtig! De organisatie heeft echt niet die regen gewenst...

@Rytir; Mijn complimenten voor de jullie inzet!

MissArianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 11:41

Je had zoals de meesten al zeggen beter niet kunnen starten,
maarja, klacht indienen heeft ook niet erg veel zin lijkt me ...

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 13:22

Iedereen bedankt voor de reacties! Met name Rytir voor je uitgebreide verhaal, het verduidelijkt een hoop! Ik moet ook zeggen dat wij niks gewend zijn Haha! want we starten pas sinds kort en tot nu toe hadden we prima grasbodems. Ik weet nu (na jullie reacties) beter hoe het een en ander in zijn werk gaat, de verantwoording ligt bij de ruiter en die kiest ervoor om te starten of niet en je startgeld ben je dan sowieso kwijt, want een wedstrijd gaat altijd door omdat het anders een organisatie geld kost....kort samengevat Haha! Het is duidelijk: geen klacht en rijden of niet zeuren... Haha!

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 15:37

Tizzy1 schreef:
Super dat jullie de ringen hebben verlegd om de ruiters toch een goede bodem te gunnen!

Maar... als ik het goed lees, dan hadden er al een aantal combinaties gestart en toen zijn de ringen omgelegd en toen moesten er nog een aantal starten? Allemaal in dezelfde rubriek?
Euh... volgens mij is dat niet toegestaan? Iedere combi in dezelfde rubriek moet toch dezelfde kansen hebben?

Dat was juist het probleem, we konden pas na het eindigen van de B- paarden (uit mn hoofd) de ringen ombouwen, inderdaad omdat het tussen de aparte rubrieken niet mag van de knhs... Er was een relatief grote B klasse Haha!.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 16:22

Pallatin schreef:
Iedereen bedankt voor de reacties! Met name Rytir voor je uitgebreide verhaal, het verduidelijkt een hoop! Ik moet ook zeggen dat wij niks gewend zijn Haha! want we starten pas sinds kort en tot nu toe hadden we prima grasbodems. Ik weet nu (na jullie reacties) beter hoe het een en ander in zijn werk gaat, de verantwoording ligt bij de ruiter en die kiest ervoor om te starten of niet en je startgeld ben je dan sowieso kwijt, want een wedstrijd gaat altijd door omdat het anders een organisatie geld kost....kort samengevat Haha! Het is duidelijk: geen klacht en rijden of niet zeuren... Haha!

geweldig mens!!! goed dat je het zo mooi oppakt!! Super!