grondwerkt heeft tegenovergesteld effect

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nimmy

grondwerkt heeft tegenovergesteld effect

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 11:22

We hebben thuis nu bijna 1.5 jaar een shetje lopen, voor mijn neefje en nichtjes, voor kinderen een superlieve pony alleen bij mij...

Het begon al met longeren, na een paar weken dat ik m af en toe aan de longe deed had ie bedacht dat ie er wel een struisvogelpolitiek op na kon gaan houden, oftewel in een hoekje draaien, ik zie je niet, dus je bent er niet, dus ik voel de zweep ook niet.. (ja dan voel je je alsof je m echt mishandeld, want hij moest en zou minimaal 1 rondje normaal lopen voor we stoppen)..

longeren is dus geen succes (behalve met kinderen op zn rug, die kunnen stuiteren, rukken en plukken, maar dan is t een engeltje)

Aangezien ik toch wel wat met m wil doen, behalve dat 1 ritje pw met een kleintje erop, dacht ik laat ik eens wat grondwerk proberen...

De eerste 2 dagen ging t heel goed (zolang je bezig was, daarna was t gewoon weer t kreng dat me graag opzij beukt) en hij hield braaf zn aandacht bij mij... vluchte niet constant zn schuilhokje in (wat kan vanaf de paddock) en ik dacht zelfs hij begint er plezier in te krijgen (elke gewenste reactie uitbundig beloond, elke ongeweste genegeerd muv bijten dan krijgt ie gewoon een tik op zn neus)

daarna werd t al iets minder, maar ach.. t ging nog wel, tot gister avond, meneer stond opzn achterbenen (en hoog ook) omdat ik m van de paddock in de wei wou zetten, dit tot 2 keer toe en een 3e keer hevig naar mij toe bokkend...

dus ik weer geprobeert de rollen om te draaien, met m bezig gaan, net zolang tot ie weer normaal deed (nog 2 keer op zn achterbenen, aantal keer dreigen met uithalen naar mij)

uiteindelijk was ie braaf, weer beloond..

vanmorgen was ie opzich braver dan gister, maar nog steeds veel te dominant naar mij toe...

verder hij staat samen met mijn paard, daarbij hoeft ie zulke geintjes niet te flikken wat die zet m wel op zn plaats.. Verder gaan ze heel goed samen.. staan nu met zn 2en 24/7 buiten, van de winter gaat t paard 's nachts weer op stal...

iemand enig idee hoe ik t het beste met hem kan aanpakken, we mogen elkaar totaal niet (gelukkig wederzijds), maar wil toch proberen om t iets te verbeteren... zou t namelijk wel erg leuk vinden om m uiteindelijk ook voor de kar te zetten...

Onali

Re: grondwerkt heeft tegenovergesteld effect

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 11:28

Nimmy schreef:
iemand enig idee hoe ik t het beste met hem kan aanpakken, we mogen elkaar totaal niet (gelukkig wederzijds), maar wil toch proberen om t iets te verbeteren... zou t namelijk wel erg leuk vinden om m uiteindelijk ook voor de kar te zetten...

Hier geef je al antwoord.
Je mag hem niet, hij wordt nu niet dmv grondwerk op zn plaats gezet, jullie lopen elkaar gewoon te treiteren. (in zijn ogen) Hij zal nooit jou met respect behandelen met deze instelling.
De vraag is waarom liggen jullie elkaar niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 11:32

IndianLady schreef:
Nimmy schreef:

Hier geef je al antwoord.
Je mag hem niet, hij wordt nu niet dmv grondwerk op zn plaats gezet, jullie lopen elkaar gewoon te treiteren. (in zijn ogen) Hij zal nooit jou met respect behandelen met deze instelling.

Mee eens.
Je intentie is bij voorbaat al niet de juiste. Dat voelt hij natuurlijk haarfijn aan.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 11:41

IndianLady schreef:

tja aan t begin leek t me echt leuk om met m bezig te gaan, maar als al je pogingen eindigen met verzet...

Ik pobeer nu iets op te zoeken waarbij ik hem niet treiter, maar gewoon leuk met m bezig kan zijn... probeer steeds iets nieuws, ik accepteer alleen niet dat hij bijt, op zn achterbenen gaat staan of mij gewoon opzij beukt....

en aan de andere kant, als er op m gereden wordt ben ik er ook altijd bij, ik geef mn neefje les op hem (en mn nichtjes ook als die rijden).. en dan gaat t wel goed... waarom dan niet als er geen kind in de buurt is?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 11:45

Nimmy schreef:
verder hij staat samen met mijn paard, daarbij hoeft ie zulke geintjes niet te flikken wat die zet m wel op zn plaats.. .

is dat niet de oplossing? Grondwerk moet wel duidelijk zijn!

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 11:51

Consequent zijn heb ik van dat paard al wel geleerd, anders gaat die ook aan de haal met mij Knipoog

Beloon echt alleen als hij echt een goede reactie geeft, negeer pogingen tot die niet goed zijn (geef opnieuw aan wat ik wel wil, stuur desnoods bij) en straf echt ongewenst gedrag wel af.

Ik stop ook pas als hij doet wat ik wil, al is t maar even, maar sluit altijd positief af..

werk verder ook nooit lang met m, 10-15 min en probeer in die tijd echt zn aandacht bij mij te houden

Whitepanther

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 13:32

Tjah, moeilijk jij gaat nu al met de verkeerder instelling naar Bo toe, misschien niet bewust maar toch wel voelbaar voor hem denk ik.... Maar hoe je dat nou moet gaan voorkomen vind ik een goede vraag, we zullen eens kijken straks hoe ie nou reageerd als ik wat van hem vraag, of het probleem nou bij jou ligt of dat we het ergens anders moeten zoeken

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 15:10

beantsje schreef:
Nimmy schreef:
verder hij staat samen met mijn paard, daarbij hoeft ie zulke geintjes niet te flikken wat die zet m wel op zn plaats.. .

is dat niet de oplossing? Grondwerk moet wel duidelijk zijn!

idd, maar grondwerken moet altijd! op het moment dat je de wei in loopt moet je ook al aan het grondwerken zijn,
en als je hem niet waardeert kan hij jou ook niet waarderen
nog een vraagje, grondwerk je met je eigen paard ook?

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 17:05

@whitepanther, komt ook deels omdat ik steeds weer vastloop, ben echt begonnen met m, leuk s kijken wat ie kan maar jah als je er steeds in vast loopt, krijg je op een bepaald moment wel de pest erin dat t steeds niet gaat...

@siskeh, wel eens wat met m gedaan, niet heel fanatiek, maar met hem heb ik ook geen problemen, is gewoon super fijn in de omgang ondanks dat hij ook behoorlijk dominant kan zijn (ook naar mensen toe) en ook heel uitgekookt kan zijn)

vandaag samen met wp even gepoetst en gewandeld met m, daarbij was ie wel braaf.. maar goed soms heb ik ook een dag dat t goed gaat en daarna weer een paar keer niet..

probleem is nu gewoon dat steeds als ik denk, we gaan de goede kant op het wel weer mis gaat en hij ertegen in gaat...

heb t topic ook geopend omdat ik doodloop, mss is er iemand die iets weet wat ik met hem zou kunnen doen om uit die cirkel te komen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 17:08

Wat doe je precies met hem dan? Je hebt het over grondwerk, maar welke oefeningen zijn dat zoal?

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 17:15

heel erg basis werk, dus los met me meelopen, draven als ik harder ga, halthouden als ik stop.

zodra hij het niet helemaal meer snapt gaat t helemaal mis, dat wil ik absoluut voorkomen.. dan gaat is zn hokje in en komt er ook niet meer uit.. had m nu al zover dat ie daar niet steeds meer heen vloog maar de aandacht bij mij houdt...

verder heb ik t idee dat ik vooral positief bezig moet zijn met m, om hem wat zekerder erin te krijgen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 17:24

Je gaat waarschijnlijk al een stap te ver dat je het allemaal los wilt doen.
Ga eerst de basis doen aan een lijn (halstertouw of leadrope). Pas wanneer dit goed gaat (hij het snapt, jij jouw lichaamstaal en energie voor elkaar hebt en jullie het beide leuk vinden), kun je het los gaan proberen.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 17:29

En als je het nou allemaal afwisselt? En niet te veel mee doet? 1x in de week rijden, 1x longeren, 1x wandelen, en 1x grondwerk. En voor de rest laten staan, of gewoon af en toe lekker poetsen, maar meer niet. En dan het grondwerk heel afwisselend houden met bijv. een keer een zijltje op de grond, pionnen, oid. En ipv longeren een x laten vrijspringen. En vooral niet te moeilijk doen. Makkelijke kleine dingetjes, met veel belonen, zodat het leuk voor hem blijft. Nog geen moeilijke dingen doen die hij nog niet snapt of iets, daar raakt hij misschien wel gefrustreerd van, en word ie boos.

Mijn pony vind het ook niet leuk om elke x alleen maar in de bak saai rondjes te rijden.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 17:39

@joviban, tot zover snapt ie t al wel, gaat wel eens wel goed, totdat ie weer alleen omdat ik m wil verplaatsen nogal heftig reageert.
@a_b hij wordt 1 soms 2 keer per week gereden, en dan vooral door mn 6 jarige neefje, dat gaat super hebben er samen veel plezier in.. longeren doe ik zo min mogelijk, wil t positief houden.. vrijspringen doe we soms ook en daar heeft ie wel heel veel lol in, maar hij is nog jong (net 4) dus dat wil ik niet teveel doen

Kreef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 20:51

Je zegt dat hij 1,5 jaar oud is, dan moet je er mee wachten tot hij 3 is toch voordat je hem kinderen op zijn rug zet en er mee longeert, ik kan mij wel voorstellen als hij nog zo jong is dat hij er geen zin in heeft

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 20:54

Kreef schreef:
Je zegt dat hij 1,5 jaar oud is, dan moet je er mee wachten tot hij 3 is toch voordat je hem kinderen op zijn rug zet en er mee longeert, ik kan mij wel voorstellen als hij nog zo jong is dat hij er geen zin in heeft

even goed lezen, we hebben m 1.5 jaar Knipoog
hij is 4 jaar oud, dus kan prima rondhuppelen met kindjes op zn rug

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 21:01

Nee dat lees je verkeerd. Deed ik ook, zou al bijna uitallen. Ze hebben hem nu anderhalf jaar.

Als ik het goed begrijp is het een hengst?
Ik dnek dat je te veel, te snel wilt. Netzoiets als Joviban al zegt. Probeer eens wat anderrs dan het los meelopen. Probeer hem eens met je lichaam opzij te sturen. Zet eens een schrikparkoers uit. Doe iets anders dan hetgeen waar je telkens in vast loopt. Dat hij z'n hok telkens op zocht geeft zijn onzekerheid of verwarring in jou al aan. Krijg je les in grondwerk? Of inpriviseer je?

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 21:06

nee het is een ruintje

opzich hij snapt wat ik nu vraag wel, ken m goed genoeg om dat door te hebben, dat doet ie op zn goeie dagen ook heel braaf (wil m hier ook helemaal fijn in hebben voor we verder gaan) hij duikt nu nl zn stalletje niet meer in, loopt soms even die richting in en komt daarna weer gezellig bij mij staan... dus wat dat betreft zijn we op de goede weg... alleen waar dat steigeren dan weer vandaan komt Verward

Ik heb er ooit lang geleden een keer les in gehad, tijd op stal gestaan met mensen die er heel veel mee bezig waren, dus wel mee gekeken/ over gehad..

verder opzich een hele ruime ervaring, dus dit moet ik wel kunnen oplossen, enige is loop nu even vast, beland steeds weer in dezelfde circel waar ik juist uit probeer te komen vandaar mijn topic... mss zie ik iets over het hoofd of kan ik sommige dingen beter anders doen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 21:09

Maar dat is vanaf de PC niet te beoordelen natuurlijk, of jij het anders moet doen.
Blijkbaar gaat het niet goed. En er zijn al een paar tips gegeven wat je zou kunnen doen ipv wat je nu aan 't doen bent.
Maw, doe eens andere dingen met hem, breng er afwisseling in.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 21:12

Als ik het zo lees zou ik eerder een andere aanpak van het grondwerk doen.

Jij staat in het midden, schuin achter hem en jaagt hem op (niet agressief, maar door naar de richting van zijn achterhand te kijken en te lopen zet je hem in beweging). Laat hem zo stappen en draven, eventueel houd je een longeerzweep er bij, niet om te slaan maar om als het ware je arm te verlengen en beter te kunnen drijven. Zorg dat je op de juiste drijvende positie iets achter hem blijft en laat hem bewegen. Jij bepaalt het tempo.
Hetzelfde aan de andere hand. Zelfde uitgangspunt. Zorg ervoor dat jij de richting bepaalt, dus ook als hij om wil draaien: er schuin achter en in de goede richting drijven.

Het kan best een aantal dagen (of weken) duren voor hij jouw leideschap accepteert. Zeker als jullie mekaar al niet liggen moet je niet verwachten dat hij van af het begin een meewerkende houding zal hebben, eerder zal hij je uitproberen! Houd vol, word niet driftig en stop op een moment dat hij goed meewerkt. Dan beloon je hem en ga je iets leuks met hem doen, bijv aan de hand grazen.
Er moeten positieve associaties en ervaringen voor hem ontstaan en dat gaat niet in 2 of 3 keer!

Misschien is het zinvol dat je professionele begeleiding vraagt bij je grondwerk. De instructeur kan dan goed zien of je alles wel op de juiste manier doet.

En ... het blijft moeilijk om te grondwerken als jij de pony eigenlijk niet leuk vindt en andersom. Immers, het is de bedoeling dat je samenwerkt en niet dat jij de pony alleen je wil oplegt!

Je moet werken in een kleine afgezette ruimte, waar hij niet weg kan (dus niet in zijn stal!).

Succes, als je er echt voor wilt gaan om een betere band te krijgen. Anders kun je volgens mij beter een beestje kopen waar je wel een klik mee hebt, dat is wel zo eerlijk.
Een zeker mate van respect kun je afdwingen/oefenen, maar een (vriendschaps)band opbouwen kan alleen met een dier dat je waardeert en leuk vind, waarmee er een wederzijdse klik is.

Dit is overigens mijn pesoonlijke mening hoor! Dus kijk maar wat je er misschien aan nuttige dingen uit kan pikken ...
Laatst bijgewerkt door simodi op 10-08-08 21:15, in het totaal 2 keer bewerkt

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 21:12

Lastige van het internet is dat wij iet kunnen zien wat er erkleerd gaat. Persoonlijk zou ik zeggen dat jij iets vekeed doet. Grondwerk hoort juist te helpen en makkelijk opte pakken zijn door paarden, zeker die gewend zijn aan een kudde.
Wat kan zijn is dat jij te dominat bent waar hij sterk op reageer. Ieder paard moet anders benaderd worden met zoiets. Hij kan het ook zien als spelen, 4 is immer een leeftijd om te gaan lopen kloten. Wat je kan gaan doen is het steigeren aan een commando koppelen, maar ik denk dat je er meer aan hebt om idd eerst de reden te vinden.
Probeer dus iets anders, ga echt met hem spelen, grote bal vinden ze vaak geweldig.

Kreef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 21:16

Nimmy schreef:
Kreef schreef:

even goed lezen, we hebben m 1.5 jaar Knipoog
hij is 4 jaar oud, dus kan prima rondhuppelen met kindjes op zn rug

Sorry hoor

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 21:19

@simodi, opzich heb ik jouw methode ook wel een paar keer toegapast, doet ie dan wel braaf enige het blijvende effect mist nog een beetje...
pony omruilen is geen optie, voor kinderen is ie perfect, is er heel voorzichtig mee, luisterd er super naar en ook niet lomp of erover heen proberen te lopen (dat doet ie alleen bij mij Knipoog)
@rianne, aangezien het een pony is die voornamelijk voor kids bedoelt is wil ik m absoluut niet leren steigeren op commando, moet er niet aan denken als ie er misbruik van maakt met kinderen of hun t ook gaan proberen...

owh en hij heeft een bal, alleen ermee spelen doet m niks....

en idd ergens gaat iets fout, de klik is er totaal niet, dat weet ik, mn doel is ook dat we iig een beetje plezier hebben, ben toch degene die ze verzorgt

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 21:24

Nimmy schreef:
@simodi, opzich heb ik jouw methode ook wel een paar keer toegapast, doet ie dan wel braaf enige het blijvende effect mist nog een beetje...
pony omruilen is geen optie, voor kinderen is ie perfect, is er heel voorzichtig mee, luisterd er super naar en ook niet lomp of erover heen proberen te lopen (dat doet ie alleen bij mij Knipoog)

en idd ergens gaat iets fout, de klik is er totaal niet, dat weet ik, mn doel is ook dat we iig een beetje plezier hebben, ben toch degene die ze verzorgt

Het blijvende effect komt door herhaling en herhaling, dus pas het steeds toe ook als je andere dingen doet. Als hij bijv gezadeld wordt oefen je tegelijkertijd een stapje achteruit zetten; doet hij dat braaf, dan gelijk belonen (evt met klein snoepje, maar pas op dat ie daarvan niet schooierig wordt). Ook kan je hem een stapje omzetten en ook daar gelijk goed belonen als hij luistert. Als hij doet wat je wilt, belonen en even rust geven. Hij moet leren dat luisteren fijn is en zich verzetten tegen jou niet leuk.

Doe ook veel dingen met hem die hij wel leuk vindt, zoals aan de hand grazen, wandelen (vul zelf maar in) ... Is hij in een goede bui, dan doe je weer wat kleine ofeningetjes.

Ik denk toch dat er gewoon een dominantieprobleem tussen jullie speelt, hoe klein hij ook mag zijn!

Een instructeur of ervaren iemand langs de kant als je echt grondwerkt is wel handig, als je zelf ook het gevoel hebt dat er iets niet goed gaat. Misschien zie je zelf niet wat, maar iemand aand e kant wel.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 06:07

Het probleem lijkt me een combinatie van dominantie en geen vertrouwen in jou. Niet zo vreemd... jij hebt ook geen vertrouwen in hem (anders mocht je hem wel) en zolang daar niets verandert, verandert jullie relatie niet. Gezien jij de mens en de verstandige bent, zal jij dat moeten veranderen.

Begin met simpel grondwerk aan de lijn. Niet los. Los werken is eigenlijk bedoelt voor paarden die al super reageren op lichaamstaal en dat leer je aan de lijn. Begin met hele kinderlijk simpele oefeningen en bouw uit waarbij het werken aan vertrouwen een minstens even grote plaats inneemt als het werken aan dominantie. Bij Parelli wordt dit Friendly game genoemd en dit kan alles inhouden. Aaien, masseren, maar ook wennen aan allerlei voorwerpen, hem overal aanraken, enz enz.
Leer verder goed te herkennen wanneer hij onzeker is en wanneer dominant en reageer daarop. Bij onzekerheid moet je hem nergens toe dwingen, maar hem helpen meer vertrouwen te krijgen. Bij dominantie kan het belangrijk zijn om psychologie toe te passen bij zo'n shet (heb zelf ook een zeer dominante shetruin van 3) Dat werk vaak veel beter dan boos worden.
Dan komen we meteen bij het volgende verhaal...
Als je hem niet mag en hij wordt vervelen, wordt jij waarschijnlijk boos en gefrustreerd. En dat verergert het probleem.
Als het mis gaat, stop dan even en denk na... waarom gaat het mis?. Rust uit, haal diep adem, zet wat stappen terug en doe ff iets waarvan je zeker weet dat het goed gaat. Heb je je rust helemaal terug, dan probeer je dat waar het mis ging nog een keer maar pas het aan als je denkt te weten waar het fout ging. Ben je geladen... stop dan na datgene wat goed ging, zet hem in de wei en denk er rustig over na.

Grondwerk is uiteraard veel meer dan ernaast lopen in stap. Er zijn ontzettend veel oef en een aantal zijn hier al gegeven. Zorg dus ook voor veel afwisseling.

Maar probeer hem vooral te begrijpen. Begrip kan je houding naar hem toe veranderen en als dat gebeurt, heb je al 80% gewonnen.
Want je kunt van een paard niet verwachten dat hij je als leider ziet en je vertrouwt, als hij merkt (en dat doet hij echt wel) dat je hem niet mag.

Gelukkig kan je houding naar hem toe veranderen. Dus zet dat als príoriteit boven aan je lijstje en heb dat als doel bij grondwerk.
Én neem hem ook eens gewoon mee voor een wandeling en laat hem ergens lekker grazen. Dat verandert ook zijn perspectief op jou. Doe gewoon ook leuke dingen met hem.