Tijdens springwedstrijd praten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Knollboll

Tijdens springwedstrijd praten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 17:21

Ik rijd nu al rond de 7 jaar springwedstrijden, maar heb er eigenlijk nog nooit echt over nagedacht.
Mijn paard springt alleen als ik een woord tegen hem roep. Anders stopt hij voor de hindernis. In ieder geval dit is vaak het geval.
Bij een dressuur wedstrijd mag je niet praten tegen je paard tijdens je proef. Maar hoe zit dat bij een springwedstrijd? Mag je dan wel tegen hem praten/roepen? Ik hoor het wel veel mensen doen, maar is dat niet verboden?

Sim

Re: Tijdens springwedstrijd praten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 17:22

Staat dit niet in de regelementen eigenlijk? Heb je daar al gekeken?

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 17:23

een woord roepen omdat die anders niet springt? Dan ben ik heel nieuwsgierig welk woord dat dan wel mag wezen Tong uitsteken . Ik weet trouwens niet of het niet toegestaan is, ik hoor vaak genoeg mensen op concours die hun paard er bij wijze van over heen schreeuwen.

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 17:25

Ik praat in het parcour wel tegen mijn pony gewoon even om haar te overtuigen en aan te moedigen. Zoals, hup kom op, en goedzo. Ik weet niet of het mag? Maar het lijkt me dat de jury het toch niet hoort, en zolang je op een normale toon tegen je pony praat lijkt het me geen probleem.
Als je nou zit te schelden en te doen, tsja dan denk ik dat je daar wel op afgestraft word.

Knollboll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 17:29

Ik roep wel wat harder dan gewoon zachtjes zegmaar..
Maar ook niet te hard! Tong uitsteken
Waar kan ik die regelementen vinden?

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 17:35

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 17:37

het woord frikandel misschien? Tong uitsteken

staat idd niets over in het reglement, dus mag gewoon.
Maar persoonlijk zou ik het toch niet graag elke sprong doen Haha!

yyvet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 17:38

ik hoor dat ook altijd ja :p
onder dressuurproefjes hoor ik ook altijd mensen wel praten,
ik doe dat soms zelf ook wel.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 17:40

je kan ervoor gestraft (minpunten) worden als je onder een dressuurproef praat, dat verstaan ze onder stemhulp en dat mag bij dressuren . UIt eigen ervaring geleerd Tong uitsteken
Maar tijdens het springen mag het volgens mij wel, heb er tenminste nooit problemen mee ondervonden.

Knollboll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 17:41

Bij mij is het echt het woord JA.. Op iets anders zou ze gewoon stoppen, al best vaak meegemaakt of het was altijd al die jaren toeval? Tong uitsteken

Oke ik zal het eens in de regelement gaan opzoeken.

Knollboll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 17:43

Ik kan de regelementen niet eens openen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 17:48

zit een heel mooi linkje bij... van acrobat reader...dat eerst downloaden

previrJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 06:53

millennium schreef:
een woord roepen omdat die anders niet springt? Dan ben ik heel nieuwsgierig welk woord dat dan wel mag wezen Tong uitsteken . Ik weet trouwens niet of het niet toegestaan is, ik hoor vaak genoeg mensen op concours die hun paard er bij wijze van over heen schreeuwen.

FRIKANDEL hihi,

vind t maar beetje vaag verhaal dat je paard alleen springt als je iets tegen hem roept..... is er toch een mis verstandje tussen jullie. tuurlijk kun je in het parcours praten maar is meer van in een gespanne situatie hoo braaf, of als ie ergens voor terug komt ff klikken.

zou gaan werken eraan dat je paard zonder dat woordje naar de overkant gaat dus even duidelijk maken dat jij de baas bent wat dan ook.
Heb t ooit gezien in parcours iemand riep bij iedere hindernis HUP HUP, ja sorry maar dat komt heel raar over

Knollboll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 13:11

juudje 84; kan best zijn dat jij dat raar vind. Er is niets mis met de communicatie, maar hij vind alles eng en is heel erg kijkerig. vooral ook het publiek erbij enzo. bij het oefenen is het niet altijd roepen dan wilt ie ook wel eens zonder te roepen springen.
Lesgever zegt ook dat ik gewoon moet roepen.

Italia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 18:06

Nou, volgens mij mag dat best. Vooral als ik sommige ponyruiters soms zie schreeuwen... Het hele parcours door, en ze worden niet uitgebeld hoor Knipoog

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 18:11

Ja hoor geloof dat het wel mag, mits het binnen de perken blijft natuuurlijk... Maar het is de vraag of je zo op concour wil, misschien eerst nog even oefenen? Straks stuit je op problemen die alleen rijtechnisch op te lossen zijn en niet met stem... Maar veel succes Haha!

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 18:48

Je zou even kunnen kijken hoe je paard zich gedraagd zonder (stem)hulp van jou bij een sprong door eens een keer te gaan vrijspringen (dus geen commando's gebruiken). Misschien kan je daar aan afleiden wat het probleem is, of niet is.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 18:51

Ik ken ook zo een paard dat je bij de afzet even moet aansporen door 'hup' te zeggen. Erzonder is ze gewoonweg heel erg onzeker, en weigert soms op het laatste moment. Dat hoeft geen 'dwingende' hup te zijn (zo van je gaat erover of anders ...) gewoon even dat ze het hoort, en das genoeg ...

solina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 18:52

hihi ik betrapte me eigen er ook altijd op.
maar dan meer tegen me eigen,hoho rustig ,niet te scherp ,k#t, k#t ,sh#t haha leefde mezelf tenminste wel in.yes nog een en dan foutloos was hele verhalen aan het vertellen maar niet altijd hardop hoor.maar tegen mijn paardje bijna nooit alleen hoho rustig,moest namelijk altijd terug rijden die liep als een trein van zich zelf.

Show_Jumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 09:12

het mag wel ja alleen de ruiter mag het doen er mag niet vanaf de zeikant geroepen word teminste heb ik wel eens meegemaakt ...

MissArianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 11:27

Een manege paard moest ik er ook overheen schreeuwen..
Anders deed hij het ook niet, ging die steigeren, pirouttes maken enzo.
Wist niet waar het aan lag, maar het was de enige manier..
De hele tijd maar; ''KOM OP CANDY!''

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 11:33

Het is gewoon toegestaan.
Alleen geloof ik niet dat je paard alleen springt op het woord. Ik denk dat jij op dat moment jezelf oppept en wellicht iets agressiever rijdt waardoor hij springt.

En als het toch zo is (wat me echt sterk lijkt) dan zou ik daar eens aan gaan werken in de lessen.

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 21:18

Het is idd toegestaan, kennis van mij roept boven de hindernis welke kant ze straks opgaat, links of rechts. Helpt haar om haar benen goed om te leggen en ze heeft t gevoel dat ze zo haar paardje voorbereidt. Ik lach me elke keer kapot, maar het werkt wel voor haar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 07:30

Knollboll schreef:
Ik rijd nu al rond de 7 jaar springwedstrijden, maar heb er eigenlijk nog nooit echt over nagedacht.
Mijn paard springt alleen als ik een woord tegen hem roep. Anders stopt hij voor de hindernis. In ieder geval dit is vaak het geval.
Bij een dressuur wedstrijd mag je niet praten tegen je paard tijdens je proef. Maar hoe zit dat bij een springwedstrijd? Mag je dan wel tegen hem praten/roepen? Ik hoor het wel veel mensen doen, maar is dat niet verboden?

wat zeg je dan tegen hem? HOOGGGGGGGGGGG!!!????

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 11:00

Ik praat ook tegen hem met springwedstrijden, hup, goed zo, toe maar !!
Er was laatst iemand die schreeuwde: Ga er gvd over beest!!! En HARDER!!! Verdrietig

Edit: Volgens mij mag het met een springwedstrijd wel maar met dressuur niet,