Drukplekken verdwijnen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Drukplekken verdwijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 13:19

Kan of kan niet?

22 juli 2008
Afbeelding

6 augustus 2008
Afbeelding

Ik heb altijd gedacht als een paard éénmaal drukplekken heeft dat deze blijvend zijn? Maar deze lijken wel te verdwijnen.. Kan dit? Of zijn het dan toch geen drukplekken?

cissy

Re: Drukplekken verdwijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 16:37

in krap 3 weken tijd? zijn het dan wel drukplekken? is het geen schimmel?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 16:45

Dit lijken mij geen schimmelplekken.
Drukplekken kunnen verdwijnen als ze niet te lang en te aanhoudend zijn ontstaan.
Overigens hoeven het geen drukplekken te zijn, het kunnen ook 'brand'plekken zijn door aanhoudend schuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 11:16

Schimmel lijkt mij toch sterkt, ken er niet veel van maar dat zou dan wel heel toevallig zijn dat het ontstaat terwijl je duidelijk te zien krijgt (te laat uiteraard) dat het zadel teveel druk heeft omdat er droge plekken zijn ...

Brandplekken? Heb ik nog nooit van gehoord.. Je bedoelt dan door het zadel/dekje denk ik?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 11:45

Door de konstante schuurbeweging kan er een dusdanige 'hitte' ontstaan dat het voor de haren/haarzakjes te heet wordt. Deze worden dan wit.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 11:55

ik zou eens naar een passend zadel gaan kijken Scheve mond
Dit zijn duidelijk plekken zoals dubbeldun omschrijft..
een niet passend zadel veroorzaakt wrijving, ik vind niet dat je zo door kunt rijden, ook zitten de drukplekken niet op gelijke hoogte wat dus kan betekenen dat je zadel scheef is
jammer dit zo te moeten zien.
ik hoop dat je er wat aan laat doen, dan komt het allemaal wel weer goed en wordt het vanzelf weer bruin.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 12:00

@Jolliegirl : ik weet niet of je dit zozwat/wit kunt zeggen. Een ander dekje zou al een oplossing kunnen zijn. Sommige paarden kunnen nl absoluut niet tegen neopreen oid. Dit neemt geen warmte op en zorgt voor hittestuw.
Ook kan het zijn dat de ruiter een bepaalde 'drijvende' zit heeft, waardoor ze zelf voor de schuring=hitte zorgt.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 12:01

DubbelDun schreef:
@Jolliegirl : ik weet niet of je dit zozwat/wit kunt zeggen. Een ander dekje zou al een oplossing kunnen zijn. Sommige paarden kunnen nl absoluut niet tegen neopreen oid. Dit neemt geen warmte op en zorgt voor hittestuw.
Ook kan het zijn dat de ruiter een bepaalde 'drijvende' zit heeft, waardoor ze zelf voor de schuring=hitte zorgt.

oke daar heb je gelijk in, sorry.
maar een dekje moet weinig verschil maken.
ik zou er zoiezo toch even naar laten kijken Ja gewoon even het zekere voor het onzekere Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 12:02

Jolliegirl schreef:
een niet passend zadel veroorzaakt wrijving, ik vind niet dat je zo door kunt rijden, ook zitten de drukplekken niet op gelijke hoogte wat dus kan betekenen dat je zadel scheef is
ik hoop dat je er wat aan laat doen, dan komt het allemaal wel weer goed en wordt het vanzelf weer bruin.

Goh, wat een goede opmerking toch!
Ik rij al zeker een week of 2 niet meer (daarvoor heb ik er gedurende een maand misschien een keer of 4 opgezeten, met het boomloze zadel, wat jaren goed gegaan is, deze plekken zijn van een ander zadel), en rij niet meer tot de zadelpasser komt einde van deze maand ...

Misschien kan je volgende keer eerst wat vragen stellen voordat je dadelijk gaat oordelen Knipoog Het is ook niet dat dit het eerste topic is, maar als je de anderen niet hebt meegekregen is het natuurlijk moeilijk om te weten.. maar toch .. zo meteen veroordelen is toch niet fijn om te lezen Lachen

judith_irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 12:11

ja, dit kan,
Mijn paard heeft van mijn vorige zadel ook drukplekken gekregen. Dit waren alleen witte haren, geen open wondjes. Bij de eerst volgende rui-periode zijn de witte haartjes verdwenen en zijn er weer bruine voor in de plaats gekomen.

voordat mensen me aanvallen: Ik heb er altijd een zadelmaker bij gehad, inc periodieke preventieve controles, maar aangezien desbetreffende zadelmaker toch iets minder kundig was dan hij zich voordeed, heeft dit kunnen gebeuren, helaas. Huilen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 12:23

@judith_irene : helaas komen die kleine lettertjes vaker voor Verdrietig
Maar voor je open wonden rijdt moet je toch wel flink doorrijden hoor (of erg blind zijn).

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 12:24

[***] schreef:
Jolliegirl schreef:

Goh, wat een goede opmerking toch!
Ik rij al zeker een week of 2 niet meer (daarvoor heb ik er gedurende een maand misschien een keer of 4 opgezeten, met het boomloze zadel, wat jaren goed gegaan is, deze plekken zijn van een ander zadel), en rij niet meer tot de zadelpasser komt einde van deze maand ...

Misschien kan je volgende keer eerst wat vragen stellen voordat je dadelijk gaat oordelen Knipoog Het is ook niet dat dit het eerste topic is, maar als je de anderen niet hebt meegekregen is het natuurlijk moeilijk om te weten.. maar toch .. zo meteen veroordelen is toch niet fijn om te lezen Lachen

en mischien moet jij mijn 2e reactie eventjes lezen Haha!
tis niet als veroordeling. Lachen
fijn dat de zadelpasser komt, hoop dat het in orde komt

edit : het komt dus wel van een zadel.. dus mijn mening mag er zijn, een niet passend zadel :''deze plekken zijn van een ander zadel''
ik vind niet dat je door moet rijden --> dat doe je al niet --> opgelost toch
en zadel even laten controleren --> wordt gedaan-- opgelost toch
dus mijn oordeel is wel goed getrokken toch Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 12:31

Ik zeg ook niet dat je geen gelijk had, maar het kwam best wel aanvallend en veroordelend over, alsof je er vanuit ging dat ik nog steeds met dat niet passende zadel reed .... en zo'n dingen zijn echt niet fijn om te lezen (voel me al slecht genoeg door dit alles, van mezelf uit, dus hoef er ook nog niet door andere mensen op gewezen te worden terwijl ik mijn best doe om het allemaal op te lossen Knipoog ).

Edit; komt er dan ook nog eens bij dat het eigenlijk wel offtopic is Clown aangezien het ging over het al dan niet kunnen verdwijnen van drukplekken, en niet hoe ze ontstaan en wat je eraan moet/kan doen of weet ik het .. Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-08-08 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 12:32

[***] schreef:
Ik zeg ook niet dat je geen gelijk had, maar het kwam best wel aanvallend en veroordelen over, alsof je er vanuit ging dat ik nog steeds met dat niet passende zadel reed .... en zo'n dingen zijn echt niet fijn om te lezen (voel me al slecht genoeg door dit alles, van mezelf uit, dus hoef er ook nog niet door andere mensen op gewezen te worden terwijl ik mijn best doe om het allemaal op te lossen Knipoog ).

oke, mijn excusses dan Lachen was niet zo bedoeld .
ik snap dat je je best doet, ik heb hetzelfde probleem gehad, maar ik heb het in jaren nooit ontdekt dat ik met een kapot zadel reed, de pony scheef was en ze daarom zo etterig was, dus ik snap dondersgoed hoe je je voelt Lachen
ik zal niet de enigste zijn die begint over een zadel, gewoon puur om hoe de plekken eruit zien e.d
maar oke Lachen ben blij dat er iets aan gedaan wordt, en ik hoop dat je paard er niets aan overhoudt en dat jij straks weer lekker kunt rondrijden Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 12:34

Ok Lachen Dank je Lachen

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 12:41

Je houdt ons op de hoogte in dit topic?
kan je momenteel niet zonder zadel rijden o.i.d? Lachen dat je toch nog iets kunt blijven doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 13:07

Als het topic een beetje blijft draaien dan hou ik jullie op de hoogte Ja (en anders maak ik misschien een nieuw aan om te melden wat de passer heeft gezegd, dat duurt namelijk nog wel even Knipoog ).

Dat zou eventueel wel gaan, maar ik geef 'm liever complete rust zeg maar (vooral naar de rug toe). Heb ook niet zo'n behoefte om er persé op te moeten rijden ofzo ... En denk niet dat het beest het erg vindt Clown

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 13:09

@[***] : als het paard verder niets mankeert zou ik hem niet stil zetten (komplete rust), maar juist het nodige grondwerk gaan doen. Dan kun ze zijn buikspieren goed trainen waardoor de rug(spieren) omhoog komt en je een sterker draagvlak krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 13:22

Voor zover ik weet mankeert ie verder niks (maar ben natuurlijk geen DA ofzo, maar het zou mij sterk lijken in ieder geval..) maar over wat voor nodige grondwerk heb je het dan? Waar moet/kan ik beginnen?

Moet wel zeggen dat het weer hier de laatste tijd ook niet meewerkt, ofwel is het 30 graden en daar wordt het beestje ook niet vrolijk van, ofwel regent het ... En als het geen van beiden is dan zitten er wel die enorme rotbeesten waar hij o zo gevoelig voor is ... Of het dan zo leuk is om grondwerk met hem te gaan doen? Of kan dat gewoon met z'n eczeemdeken aan?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 13:25

ik rij gewoon met 30 graden of met regen, ze zijn niet van suiker heej Haha! Knipoog
ff flink insprayen met veerust gemegd met azijn en de vliegen blijven weg, of idd lekker deken ophouden.
je kan gewoon lekker zonder zadel rondstappen, probeer eens met halster wat oefeningen te rijden?
of laat je paard volgen, stilstaan, achteruit gaan, rondjes draaien, voetjes geven op commando. of ga lekker voetballen met m Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 13:29

Zij niet, ik wel Clown
Ik trek het gewoon niet bij die temperaturen .. en om express in de regen te gaan rijden vind ik ook zo wat .. (als we toevallig aan het rijden zijn en het begint dan dan hebben we pech gehad ..).

Al dat inspuitspul helpt echt niet, het enige wat helpt is goed doorrijden .. maarja, in de weide is dat een stuk moeilijker natuurlijk Clown

Moet zeggen dat ik persoonlijk (gewoon voor mijn gevoel) liever niet meer op z'n rug ga zitten voordat er een professioneel iemand bij is (geweest) ... Die andere dingen kan ik natuurlijk wel doen (behalve dat voetballen, dan kijkt ie me aan alsof ik van een andere planeet kom Clown) maar of dat zoveel toegevoegde waarde heeft? Dus of dat zoveel beter is dan hem gewoon z'n eigen gang te laten gaan? Weet het niet..

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 13:34

heb je t al eens geprobeert dan veerust + azijn.. bij elkaar.. desnoods schepje knoflookpoeder(ja voor paarden) in kokend water afgieten door een panty erdoor.
hier hebben we écht geen last meer Nagelbijten / Gniffelen

ik denk dat je paard aandacht wel leuk vind toch? en waaorm wil je perse niet op zijn rug zitten (niets moet hoor) maar weet je hoe sterk zo'n rug is? maar je meot doen wat jij wilt hoor Lachen
lekker grondwerk, wat dingetjes leren, maar alleen als jij het ook leuk vind, anders is er voor je paard ook niets aan.

hmzz.. mja dan rijdt het lastig als je niet tegen die temperaturen kunt Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 13:44

Heb geen idee wat het is, dus inderdaad nog niet geprobeerd.. hebben ze dat in België ook? Clown
Maar de beesten hier zijn niet onderschatten, het is 1 van de ergste plaatsen die ik ooit meegemaakt heb ... Rij wel eens vaker op andere plaatsen (we doen vooral buitenritten en endurance enzo) en als de mensen daar klagen over de hoeveelheid beesten heb ik echt zoiets van: beesten? Waar?
Dus dat zegt wel genoeg denk ik Huilen van het lachen

Aandacht krijgt die hoor, elke dag .. Of ie meer nodig heeft dan z'n voer, een aai en af en toe een poetsbeurt betwijfel ik eigenlijk .. Het is een pony die zich goed alleen red, hoe minder gedoe, en hoe minder hij moet doen, hoe liever hij het heeft Clown

Dat ik niet op de rug wil zitten is omdat die (duidelijk) niet ok is .. misschien wel sterk, maar toch ook gekwetst. En aangezien dat mijn schuld is kruip ik er liever niet meer op totdat er iemand bij is geweest met verstand .. Het is nu ook niet dat ik zonder zadel zo geweldig rij denk ik (weet het eigenlijk niet, maar kom).. Er is overal nog veel werk aan ..

Ik wil 'm wel veel leren .. maar ik weet niet waar te beginnen ..
Wat leer je en waar begin je bij een pony die liever niks doet? Het is echt zo'n pony van: laat mij maar staan, ik red me wel .. niet teveel inspanningen en ik ben gelukkig .. Weet je wel? Clown

Ik zou het super vinden als ik 'm kon longeren, of eens laten vrijspringen of ... maar zelfs dat gaat allemaal niet Scheve mond
Om het kort samen te vatten: ik krijg er geen beweging in .. Bloos

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 13:48

Ik bedoel grondwerk in de zin van serieus longeren (dus niet rondslineren Haha! ) als dan niet met bijzet of Passoa. Over iets hogere balkjes draven en veel overgangen.
Dat kan prima met een eczeemdeken om.

Overigens doe ik ook niets met 30 graden en/of regen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 13:53

Ok, zou ik dolgraag doen Ja maar zoals je hierboven kan lezen ... Nagelbijten / Gniffelen