2 paarden tegelijk uit de wei halen, hoe vasthouden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

simodi

2 paarden tegelijk uit de wei halen, hoe vasthouden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 10:57

Omdat mijn merries inmiddels zulke goede vriendinnetjes zijn, is het soms lastig om ze een-voor-een uit de weide te halen, omdat de achtergebleven merrie dan gaat lopen scheuren.

Daarom neem ik ze soms tegelijk mee, maar ik vraag me af wat de handigste en vooral veiligste manier is (voor mij) om met 2 paarden tegelijk te lopen?

Nu heb ik er elk aan een kant vast, dus eentje links van me en eentje rechts van me. Of kan ik beter de paarden naast elkaar laten lopen en beide halstertouwen in 1 hand houden?

Tips en advies zijn welkom! Haha!

_00_0

Re: 2 paarden tegelijk uit de wei halen, hoe vasthouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 10:59

Ik doe altijd een rechts en een links gaat super! zelfsa met de weg oversteken.

rozahorse

ik laat er altijd 1 recht en 1 links lopen.
Gaat eigenlijk altijd prima.

Grietje_1

Ik loop tussen mijn twee ruinen in.. en dan de jongste aan mijn rechterzijde want die is iets sterker. En omdat ik rechts ben, is dat mijn betere kant hihi..

Urbanus

Toen wij nog 2 paarden hadden, had ik voor de een een extra lang touw zodat ik ze in 1 hand kon houden als de hekken open moest doen en ze niet naast elkaar konden lopen. Maar echt veilig is het volgens mij niet, wel handig!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 11:00

Ik hoef geen hekken open te doen tijdens het lopen, kan rechstreeks van de wei naar de stal lopen.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 11:03

hmm, van de zomer in zweden hielden we gewoon 1 paard in iedere hand, en dan liefst iig 1 extra lang touw, zodat als je door een deur moet, je 1 achter de ander kan laten lopen. Opzich als je rustige paarden hebt is het niet onveilig, lichtelijk onpracktisch vind ik het altijd wel, hekken open en dicht doen met een paard in iedere hand, of een paard dat schrikt kalmeren als je er nog 1 bij je hebt is toch wat lastig.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 11:21

gewoon in ieder hand 1, deed ik ook altijd...maar op zich is het ook handig om ze te leren dat ze best even alleen kunnen zijn...als er 1tje koliek krijgt denk ej ook even niet aan de ander..

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 14:59

Als ik het met 2 touwen doe dan heb ik ze beiden in 1 hand. Maar meestal loopt mijn merrie los mee, die luistert wel naar mijn stem.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 15:05

Als ik mijn 2 merrie van het land haal. Loopt de oudste los voor mij uit en heb ik de jongste aan een halster. Het pad van het landje waar ze staan tot de stal is afgesloten daar kunnen ze dus niet van weg lopen.
Neem ik ze mee naar de paddock dan moet ik over het erf waar soms het hek open staat. En neem ik de ene aan de linkerkant de ander aan de rechter kant. Het jongste paard altijd rechts. Verder loopt de oude merrie gewoon voor mij uit als we door een smalle doorgang of deur moeten. Die kan ik ook op stem sturen dus roep ik gewoon dat ze naar rechts moet als we de deur uit lopen en naar de paddock willen.
Heb bij die van mij ook wel zo iets van mocht er wat gebeuren dan laat ik mijn oude merrie gewoon los. Die gaat of terug naar stal of gaat bij de eerste pol gras staan grazen!

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 15:07

Wat ik doe met merrie en veulen ( of bij groter paard en kleiner paard) is het volgende:

Ze lopen beide links van me, de merrie het dichtst bij mij. Het halstertouw van het veulengaat over de hals/schoft van de merrie en in dezelfde hand met het andere halstertouw. Zorg dat er in het halstertouw van het veulen aan het uiteinde een knoop zit waarmee hij als het waare blijft hangen in je hand als het veulen stopt. Als het veulen stopt dan hou je automatisch de merrie ook tegen.

Een erg handige en veilige manier Ja
Laatst bijgewerkt door Sisco4life op 05-08-08 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Fake

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 15:08

Ik heb ook altijd een paard rechts vastgehouden en het andere paard links.
Gaat eigenlijk prima en heb er nooit problemen mee ondervonden.

@ Sisco4life, ik heb ook toen gelopen met een shet en met een E-pony tegelijk.
Gaat eigenlijk gewoon prima, beiden in een ander hand.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 15:08

Hier ook iemand die het oudste paard gewoon los mee laat lopen. We moeten dan ook niet over de baan ofzo. En anders eentje links en eentje rechts.

Junip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 15:12

Ik hou er 2 in een hand Lachen
een naast me met kort touw, ander er achter/naast met een langer touw.

Als ik er een links en een rechts heb trekken ze me 2 kanten op om een spelletje te spelen.
(Zijn dan niet mn eigen paarden)

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 15:18

In principe ook altijd 1 links en 1 rechts. Zelfs bij merrie met veulen. Veulen heb ik dan rechts en moeders links achter me. Daarmee leer je het veulen direct goed op zijn begeleider te letten, netjes mee te lopen en ipv achter mams aan te vliegen dat het bij jou moet blijven.
Heb ik er 3 in 1 keer, heb ik meestal 2 rechts van me en 1 links, ligt een beetje eraan wie die 3 zijn.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 15:43

Het kan natuurlijk 100 keer goedgaan, maar paarden blijven wel dieren natuurlijk, het kan altijd een keer misgaan natuurlijk Haha! Als er eentje schrikt, hou je er niets aan. (kun je wel weer in een ander topic posten Clown )
Is er niet de mogelijkheid om ze om de beurt uit de wei te halen?

knapmannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 15:44

Ik ook altijd 1 recht en 1 links, en om de draad van de wei open te doen doe ik ze even in 1 hand.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 15:46

Ik ook 1 links en de ander rechts. En dat gaat altijd goed!

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 19:45

ik doe ook altijd een links en rechts zelfs op de fiets en dat gaat ook super goed..

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 19:49

ik ook 1 aan beide kanten , gaat altijd makelijk Lachen

calippolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 22:20

Gewoon 1 links en 1 rechts, Gewoon dicht bij klipje van je halstertouw vasthouden, als de ene dan wild is heb je controle over je ponies zo doe ik het altijd.

Groetjes

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 07:11

De doodenkele keer dat ik ze tegelijk uit de wei hark houd ik ze gewoon aan het bakstuk van het halster vast, het is maar een paar meter naar stal. Die in de rechter stal staat wil ik dan rechts en die in de linker stal staat links Pling Daarna is het: eerste paard in stalletje, deur dicht, tweede paard in stalletje, ook deur dicht. Klaar. Is eigenlijk een beetje overbodig, ze kennen de weg en ze weten dat er lekker voer op ze wacht... gewoon roepen, ze zelf laten lopen en dan even deurtjes dichtdoen zou ook kunnen gok ik zo maar het zijn niet mijn paarden waar ik op dat moment verantwoordelijk voor ben en het is ook wel erg gezellig met aan iedere kant een paardje Lovers

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 07:51

Gewoon aan elke hand een. Wij hebben twee groepjes van drie staan, deze nemen we in een keer mee.

Ze maken er totaal geen probleem van en blijven netjes achter je.

mirm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 07:56

Ik loop ook gewoon in het midden. Ik hoef niet over de weg, dus als er eentje schrikt of zo laat ik die gewoon los en haal hem dan weer (staat een stukje verder dan te grazen). Moeder en veulen doe ik ook zo, gaat prima (dan laat ik ze niet los, de kleine moet leren dat ze bij me blijft).

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 07:58

Je zou ze ook aan elkaar vast kunnen maken met een veiligheids knoop. Zo heb ik het vaker op stallen zien gebeuren waar paarden per twee of meer de wei uit gingen, en op shows heb ik het ook weleens gezien (wanneer er twee of meer paarden van de ene naar de andere ring vervoerd werden). Daarbij heb ik de volgende methodes gezien:
1 lang touw door alle halsterringetjes onder de kin (moet je wel een halster met een ring hebben). Mijzelf lijkt dit helemaal onpraktisch, ik heb het idee dat je dan de paarden met de hoofden tegen elkaar dwingt.

2. kortere, aparte touwen die twee musketon / veiligheids haken hebben. Deze kunnen dan aan beide halsters bevestigd worden.

3. de halsters aan het touw vastknopen. Dit lijkt me alleen ongelofelijk gevaarlijk.