Net nieuw paard, hoelang tot eerste wedstrijd?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Boktlid

Net nieuw paard, hoelang tot eerste wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 01:25

Hoelang hebben jullie geoefend en getraint tot de eerste wedstrijd? (B)
Als je ervan uitgaat dat het paard al op dat niveau is, maar zelf het wennen en
op elkaar inspelen e.d...
Is dat een paar weken of maanden?

xx

Ayasha
Blogger

Re: Net nieuw paard, hoelang tot eerste wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 01:28

1 week Bloos Maar ik was dan ook onbezonnen. Met mijn nieuwe paard heb ik toch een paar maanden getraind. Nu was zij ook niet het voorbeeld van een braaf/getraind paard...Enkel om te wennen zou ik denk ik na een tweetal weken al gaan.

Boktlid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 01:32

Dat is wel heel snel ja Haha!

Ik heb zelf al een heel tijdje niet meer gereden dus ik zal wel wt langere voorbereiding nodig hebben Knipoog

Maar het kan dus behoorlijk vlot! Dat is goed nieuws!!

xx

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 01:37

Je kunt beter wat te lang wachten dan te vroeg gaan. Ik ben er helemaal niet voor om na enkele weken al op concours te gaan, ik vind dat zo commercieel over komen.

Ik ga gewoon lekker aan de slag en ook al ben ik met 2 of 3 weken er al klaar voor dan train ik gewoon verder op wat hoger niveau. Je kunt er qua rijden wel klaar voor zijn maar je moet ook weten hoe je paard reageert op vreemde omstandigheden, als hij eens zijn dag niet heeft, hengstig is, of wat dan ook.
Dan sta je iig niet voor verassingen als je op concours bent en je paard gaat ineens op de loop voor een bloembak of iemand die met een zweepje langs de kant staat.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 01:43

anneliesdj schreef:
Je kunt beter wat te lang wachten dan te vroeg gaan. Ik ben er helemaal niet voor om na enkele weken al op concours te gaan, ik vind dat zo commercieel over komen.

Ik ga gewoon lekker aan de slag en ook al ben ik met 2 of 3 weken er al klaar voor dan train ik gewoon verder op wat hoger niveau. Je kunt er qua rijden wel klaar voor zijn maar je moet ook weten hoe je paard reageert op vreemde omstandigheden, als hij eens zijn dag niet heeft, hengstig is, of wat dan ook.
Dan sta je iig niet voor verassingen als je op concours bent en je paard gaat ineens op de loop voor een bloembak of iemand die met een zweepje langs de kant staat.

commercieel hoor als je weet dat die eerste waar ik het had inmiddels alweer 2 jaar lol staat te hebben op zijn "vervroegd" pensioen Clown Hij wordt nog gereden maar lang niet meer op het niveau waarop hij ooit wedstrijd liep. Knipoog En ik vermoed dat er zo zat mensen met me zijn die na een week starten, niet omdat het moet, maar omdat het kan Clown Heb ooit een pony gewoon 1x gereden en drie dagen later stond hij net na dat ik mijn eigen pony had afgezadeld, gezadeld en wel klaar voor te losrij piste Clown Daar leer je van, dat kan ik je wel zeggen Haha! Kleine ding liep ondanks haar jonge leeftijd en het feit dat ik haar nooit reed nog een mooie plek ook Knipoog Soms kan het gewoon, waarom zou je het dan niet doen?

Je paard kan maandelang niet reageren op die bloembak en op wedstrijd ineens recht overeind staan omdat jij nerveus bent, die sfeer van wedstrijd die je onmogelijk kan nabootsen enz enz. Knipoog Daar valt niet op te trainen. Heb mijn merrie zes maanden gereden voor ik op wedstrijd ging, dacht "alles" gehad te hebben met haar, en op wedstrijd schrok ik me kapot van haar Clown

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 01:49

Daar kun je wel zeker op trainen, als jij je paard kent weet jij hoe ze reageert wanneer jij zenuwachtig bent.
Bovendien, als jij nog maar 3 of 4 keer op een paard hebt gereden kun je nog niet zeggen of dat paard zal gaan steigeren bij het zien van een bloembak of hard wegrent, zulke dingen wil ik wel weten van tevoren.

Het met een week al op concours gaan vind ik commercieel ja, het moet allemaal zo snel mogelijk, groen uit de wei, met een maand ingereden en nog 2 weken later moeten ze al op concours. De oranje rozetten moeten er liefst morgen aan hangen en niet volgende week pas.
Niet perse naar jou toe maar algemeen, ik vind dat de ruiters tegenwoordig veel te snel willen en vaak gaat dat ten koste van het paard.

Soms zal het best wel kunnen ja, maar je zegt niet voor niets SOMS, dat zijn dus de uitzonderingen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 01:56

anneliesdj schreef:
Daar kun je wel zeker op trainen, als jij je paard kent weet jij hoe ze reageert wanneer jij zenuwachtig bent.
Bovendien, als jij nog maar 3 of 4 keer op een paard hebt gereden kun je nog niet zeggen of dat paard zal gaan steigeren bij het zien van een bloembak of hard wegrent, zulke dingen wil ik wel weten van tevoren.

Het met een week al op concours gaan vind ik commercieel ja, het moet allemaal zo snel mogelijk, groen uit de wei, met een maand ingereden en nog 2 weken later moeten ze al op concours. De oranje rozetten moeten er liefst morgen aan hangen en niet volgende week pas.
Niet perse naar jou toe maar algemeen, ik vind dat de ruiters tegenwoordig veel te snel willen en vaak gaat dat ten koste van het paard.

Soms zal het best wel kunnen ja, maar je zegt niet voor niets SOMS, dat zijn dus de uitzonderingen.

Heb die merrie nu twee jaar. Ga al anderhalf jaar op wedstrijd met haar. En je mag me op mijn woord geloven als ik zeg dat ik al aardig wat watertjes met hele felle stroming doorzwommen heb met haar. En die verrast me nog van tijd op concours Knipoog Je hebt nu eenmaal paarden waarmee je nooit weet. En ik weet van haar dat ik nooit op voorhand kan zeggen wat ze gaat doen, dus ik blijf daar gewoon rustig bij en los het op zoals het kan. Lukt het niet, so be it. Clown

Mijn paard was 14 toen ^o) En zo zie ik er zat. Jep hij was nog groen. Maar hey, daar heb je dat B proefje voor, das bij ons 4 minuutjes stappen, draven en galopperen Clown Dat kunnen ze wel als ze degelijk zadelmak zijn. *LOL* Die pony waar ik op reed na 1x kijken of het klikte was 4. Een drietal maanden er voor ingereden. Die vond het fantastisch! En haar eigenaren ook. Oranje rozetten en bekers hebben we niet gewonnen. Heb haar ook maar drie wedstrijden uitgebracht en toen kwam er een bod om u tegen te zeggen. Maar daar lagen noch ik, noch de eigenaren van wakker Clown Als de pony maar lol had. Had ie dat niet meer mocht ie weer op weide. En ik zeg het, zo zijn er hele hopen mensen. Maar natuurlijk vallen die commerciele het meesten op want die schreeuwen over het hele terrein dat het fantastische paard ook te koop is. En die paar mensen die hun jonge dieren zonder verwachtingen voor de lol en om te wennen mee nemen op concours worden voorbij gestoken. Dood zonde want dat zijn de echte ruiters! Knipoog Liever dat dan de ruiters die ik zie, die maanden, soms jaren trainen voor ze hun b proefje komen rijden, en als het peerd dan tóch schrikt van het hekje, razend zijn omdat ze zich "belachelijk gemaakt" voelen. Knipoog Das dan weer de keerzijde die ik toch ook al ben tegen gekomen. En niet 1x Knipoog IMO kan je over zo'n dingen niet echt veralgemenen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 02:09

IMO kun je elk paard leren kennen, dus dat je het nooit kunt weten gaat voor mij niet op.

En met maanden trainen voor je je proefje komt rijden is niets mis hoor.

Maar je slaat de spijker wel op z'n kop, het is precies zoals je zegt; die paar mensen die hun jonge dieren zonder verwachtingen voor de lol en om te wennen mee nemen op concours. Dat zijn ook echt maar een paar mensen, de rest is of handelaren met stalruiters of particulieren die zichzelf zo snel mogelijk in de kijker moeten rijden anders doen ze onder voor de rest van de RV. Wat je nog over houd zijn mensen die gewoon lekker voor de lol rijden maar die zijn wel ver in de minderheid, en al die anderen rijden ook wel voor de lol, maar dan wel hun lol en zij hebben geen lol zolang ze niet behangen zijn met rozetten.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 02:13

anneliesdj schreef:
IMO kun je elk paard leren kennen, dus dat je het nooit kunt weten gaat voor mij niet op.

En met maanden trainen voor je je proefje komt rijden is niets mis hoor.

Maar je slaat de spijker wel op z'n kop, het is precies zoals je zegt; die paar mensen die hun jonge dieren zonder verwachtingen voor de lol en om te wennen mee nemen op concours. Dat zijn ook echt maar een paar mensen, de rest is of handelaren met stalruiters of particulieren die zichzelf zo snel mogelijk in de kijker moeten rijden anders doen ze onder voor de rest van de RV. Wat je nog over houd zijn mensen die gewoon lekker voor de lol rijden maar die zijn wel ver in de minderheid, en al die anderen rijden ook wel voor de lol, maar dan wel hun lol en zij hebben geen lol zolang ze niet behangen zijn met rozetten.

Dat ben ik niet met je eens. Er zjin nu eenmaal paarden die onvoorspelbaar zijn kwa karakter, en als je dat weet, ken je je paard ook. Knipoog Ik speel daar onderhand op in. Je leert voelen hoe je paard die dag is en inschatten waar ze voor kan schrikken. Maar ik weet voor ik er op kruip niet of ze die dag wel of niet van die bloembak gaat schrikken Clown Zo zit ze nu eenmaal in elkaar. Ze is een vlinder die af en toe haar kleuren wil laten zien...Dan moet je haar laten fladderen en als ze haar "lol" gehad heeft werkt ze 3x zo hard voor je. Knipoog Maar ik kan je nu niet vertellen of ze morgen wil fladderen. Zelfs haar vorige eigenaar kon dat niet terwijl die toch ruim vijf jaar dagelijks met haar bezig was Clown Alleen die kon ook niet om met dat onvoorspelbare Knipoog

en tgoh...Van de 100 starters die we gemiddeld op een zondag hebben op de kempische (even ruw geschat he, zullen er wel meer zijn) denk ik dat ik er...5 kan die echt handelen? waarvan 3 er dan nog eens hun paard welliswaar snel meenemen maar niet met het idee van "hij moet verkopen en presteren!"...Dus dat is dan 2%. Die mensen zijn echter wel aanwezig voor 20 Clown

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 07:21

-> WD V

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 08:19

Ik denk dat het helemaal aan het paard ligt (en aan de ambities van de ruiter).
Toen ik Romanov kocht als 3 1/2 jarige heb ik het eerste jaar gewoon heel rustig aan gedaan, heeft hij veel in de wei gelopen en heb ik hem alleen maar op ontspanning gereden. Ondertussen kregen we rustig aan een heel fijne en hechte band, zonder wedstrijdstress en met veel grondwerk-training.
Ik ben pas voor het eerst gestart toen ik hem even langer dan 1 jaar had, gewoon in de B (moest ook omdat ik met mijn laatste paard niet hoger heb gereden dan L1).
De B en de L1 en L2 ben ik doorgevlogen, ik rijd gemiddeld 1 wedstrijd per maand dus ook niet heel vaak en vind het plezier bij mijn paard met wedstrijden belangrijker dan de snelheid waarmee we vorderen in de wedstrijden. Op deze manier gaat het nog snel zat!

GinnyBanshee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 08:41

3 weken, maar de basis zat er goed in, ik moest alleen meer aan mijn overgangen werken. Mijn andere paard heb ik al bijna een jaar en nog steeds geen B gestart, hij vind de galop nog heel spannend, en het is toch heel belangrijk om in een B proef, controle en ontspanning te kunnen laten zien.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 08:49

Dat hangt imo af van het niveau van jezelf en van het paard.
Als je op wedstrijd je paard onder controle kan houden dat niemand er last van heeft, kun je niet te vroeg beginnen. Echter of het leuk is dat je nog geen punten of prijzen haalt is je eigen keuze.
Zelf wil ik zeker weten dat ik winstwaardig kán rijden.

_Tiffany_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 10:07

Na 2 jaar dat ik het paard had ben ik wedstrijden gaan rijden.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 11:48

Na een maand geloof ik. De entingen waren niet in orde toen ik hem op stal kreeg, dus kon niet eerder Lachen Een b-proef stelt niet zo heel veel voor, dus lekker meenemen en kijken wat ie doet kan al vrij snel. Valt het heel erg tegen dan kan je imo altijd nog beslissen om hem na die eerste keer nog even thuis te houden, je weet dan iig waar je mee aan de slag moet Lachen

Overigens heb ik mijn 3-jarige destijds ook na 2 maanden al mee genomen. Leren ze alleen maar van Lachen

Sharif08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 12:09

Ik heb mijn pony nu ook pas 3 weken en kan al starten want hij is zo super lief en doet alles helemaal super

Metalstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 12:31

trainen tot je zelf merkt dat je er klaar voor bent.. kan veschillen per paard en per ruiter..je emot zelf het gevoel hebben dat jullie er klaar voor zijn..

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 12:35

Lijkt me dat je gaat starten als je er samen klaar voor bent, dat hangt denk ik helemaal van de combinatie af..Koop je een paard die al wedstrijd ervaring heeft kun je naar mijn idee sneller starten als een groen paard..
Lijkt me dus een geval van kijken hoe het samen gaat en aan de hand van de raining besluiten om te gaan starten..

Boktlid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 12:36

Metalstar schreef:
trainen tot je zelf merkt dat je er klaar voor bent.. kan veschillen per paard en per ruiter..je emot zelf het gevoel hebben dat jullie er klaar voor zijn..

Ik denk dat dit het is ja...
Gewoon aan de gang gaan tot je er zelf aan toe denkt te zijn...

xx

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 13:02

Ik doe altijd voor me zelf het zo bepalen wanneer ik op wedstrijd gaat.
Je gaat ervan uit dat hij de oefeningen thuis 100% doet.
Dan kan je ervan uit gaan dat hij op en wedstrijd 75% laat zien van wat hij kan omdat het toch voor de meeste paarden allemaal heel spannend is op wedstrijd en de ruiter is 9 van de 10 keer ook zenuwachtiger op wedstrijd dan thuis. Bloos .
Geeft niet hoor spanning mag best hi hi maar te veel spanning is zonde.
Oefen thuis eerst goed wat je op de wedstrijden wilt laten zien dan komt het allemaal goed.
En of het dan een weekje langer duurt. Slapen Als je wat langer oefent zullen je punten misschien ook wat hoger zijn Haha!
En wat nog belangrijker is een goede instructeur die kan je overal meer helpen Cool

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 10:36

is denk ik voor iedereen anders, het ene paard is na een week al gewend, de ander pas na een half jaartje! je merkt zelf het beste wat je van hem/haar kan verwachten!

natuurlijk kan je ook een proefje op internet opzoeken, en die eens rijden. kijken hoe dat gaat!

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 11:17

Daarbij hangt het er imo ook vanaf wat je doel is dat je wilt bereiken met op wedstrijd gaan Lachen

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 11:20

Bij mij ligt het er echt aan, waarom ik op concour ga.
Als ik een jong paard op wedstrijd wil laten wennen,
ga ik toch wat eerder, dan wanneer ik echt voor een goede
winstpunt ga Knipoog

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 11:50

een half jaar (ik moet nog beginnen met starten Clown )
je weet idd nooit ho een paard reageerd, maar ik ben blij dat ik met de mijne de tijd neem, nu pas (na 5 mnd) begint hij ons echt te vertrouwen en te luisteren...

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 21:55

3 weken nadat ik hem begon te rijden, had ook gelijk prijs, maar dat maakte me niet zoveel uit, paard had wel al erg veel ervaring en liep al 8 jaar wedstrijden, alleen is hij onvoorspelbaar, met inrijden kan hij als een zonnetje lopen en in de bak plots geen zin meer hebben. Kan tien keer goed gaan en de keer dat je het nodig hebt loopt het mis, maar ach zolang het leuk is (en daarvoor hoef ik geen goed protocol op te halen) zie je mij zeker 2x per maand op wedstrijd verschijnen...