ik durf niet op buitenrit, maar wil het zo graag.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Joltsje

ik durf niet op buitenrit, maar wil het zo graag.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 13:19

hallo

op een of andere manier schijt ik in mijn broek op het moment dat ik op buitenrit wil.
heb een 3 jarig paard, is heel braaf. bij mijn vorige paard was het ook al zo. dus de leeftijd zegt niet veel.

nou ga ik wel met de staleigenaresse op buitenrit en dan gaat het goed.
maar zodra ik met mensen op buitenrit ga die wat zenuwachtiger zijn. dan wordt ik gek. ik zie overal apen en beren.

ben nou 1x echt op buitenrit geweest met mijn paardje en ging super, bussen, vrachtautos, brommers, auto met oplader, auto's met karretje. was allemaal geen probleem. dus aan het paard ligt het zeker niet..

iemand tips om rustig te blijven?

Waratje

Re: ik durf niet op buitenrit, maar wil het zo graag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 13:28

Tip 1: zorg voor ideale uitgangssituatie, dus ga alleen met mensen waar jij volledig vertrouwen in hebt.
Tip 2: doe dat zo vaak mogelijk, zodat je paard goed leert dat buitenrijden een heel normale en veilige bezigheid is, waarbij er gewoon naar de ruiter geluisterd wordt.
Tip 3: pas als je er volledig op vertrouwt dat jij en je paard vrijwel alles wat je kunt verzinnen buiten aankunnen, dan pas ga je met onzekere combi's rijden.

Als dit betekent dat je alleen met je staleigenaresse naar buiten kunt voorlopig, dan ga je voorlopig alleen met je staleigenaresse naar buiten. Met een 3-jarige hoef je toch niet dagelijks te rijden, dus als je een wekelijks of zelfs 2-wekelijks buitenritje kunt regelen met haar, dan kom je er wel.
Als je dichterbij zou wonen, zou ik zeggen dat je hier moet komen rijden. Mijn merrie is een perfect jonge-paarden-begeleidster gebleken en in geval van rijden met een jonge combi is het de ruiter van het jonge paard dat afstand en tempo bepaald. Knipoog

Tracy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 13:30

Laat iemand mee fietsen,
maak een halstertouw vast aan het hoofdstel.. en laat diegene die fietst hem vast houden

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 13:30

Kennelijk ben jij nog niet verkeersmak, maar je paard wel. Dus ritten naar buiten? Gewoon vaker doen. Meegaan met mensen die jij vertrouwt, dus niet het nerveuze type. Maak ze deelgenoot van je (ingebeelde?) angsten en vraag of ze dicht bij je blijven als je het eng gaat vinden. Spreek ook af dat ze aangeven in een ander tempo te gaan, schrik je daar soms van?
Begin met kleine ritjes en maak langzaam maar zeker de kring rond de stal groter. Voor je het weet, ben je zo drie uur onderweg zonder beren en slangen te hebben gezien.
Daarna zoek de moelijke dingen voor jou op: tunnels, fanfarekorpsen, vuilniswagens, drilboren, bouwplaatsen, spoorlijnen. ik kan nog wel even doorgaan.
Veel succes en veel plezier.
Ik zie dat ik ongeveer hetzelfde schrijf als Waratje, maar toch is ook mijn stukje goed bedoeld.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 13:32

dank je waratje. weet je dat is ook zo ga het liefste met de staleigenaresse. we zouden dan vandaag ook op pad, maar ze is door een paard in haar hoofd gebeten (ongelukje) en ze kan dus niet super in de zon.. en wat hebben we vandaag.. haha zon.

we zouden met zijn 3en weg. het andere meisje blijft over. geen probleem. die vertrouw ik ook en blijft rustig. maarja mat dit weer willen er meer mee.. en dan wordt ik weer zenuwachtig.

pff.. ik denk er dus nog over na wat ik vanavond ga doen.

een fietser is ook een idee.. maar eigenlijk gaat het wel goed als ik bij anderen ben. als ik vanavond ga, gaat het ook wel weer goed. maar ik wil die stress niet. dat als ik iets aan zie komen (bus of zo) dat ik in mijn broek schijt. terwijl mijn paard zonder blikken of blozen er langs loopt.

@sandrina ook bedankt.
wat je zegt slaat de spijker op zijn kop, mijn paard is verkeersmak ik niet.
we hebben op trailerafstand een militair oefenterrein. geweldig om te doen. grote paden etc. daar vertrouw ik me dan weer wel.

mijn grootste angst is om er af te vallen en niet te weten wat mijn paard doet. of dat ik met mijn paard ergens bij op knal en mijn paard wat heeft.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 13:36

oefenen, oefenen, oefenen Lachen

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 13:38

ben laatst ook een paar keer op manegepaard geweest met dochter van staleigenaresse. ging ook super.

moet me eigenlijk niet aanstellen en gewoon oefenen.. maar ja dat is wel lastig

kaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 13:40

ik volg deze topic ook even.

want ik heb dat ook, ik ben zo bang op buitenrit..
ik wil ook heel graag maar ga nooit omdat ik niet durf Verdrietig

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 13:43

nou join de club zou ik zeggen haha. het is wat. angsten haha bestonden ze maar niet (ben bang dat er dan veel mensen niet meer leefden, maar toch)

kaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 13:50

ik word ook zo nerveus als ik niet meer in de rijbak ben, dat voelt mijn paardje denk ik ook. Dan word hij denk ik ook nerveus?

en bij mij licht het ook zeker niet aan het paardje want die is wel op buitenrit geweest. Maar wel met iemand anders en niet met mij Clown

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 13:53

Op het moment dat jij je oncomfortabel voelt met de situatie (teveel andere ruiters mee) dan ga je gewoon niet. Zorg voor goede ervaringen voor jullie beiden, daarmee bouw je namelijk zelfvertrouwen op. Als je met spanning toch maar meegaat, heb je geen goede ervaring, dus niet doen!

Lucky_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 13:57

hier nog 1 Lachen
vroeger reed ik altijd buiten, op mijn shetten/haflingers het kon niet gek genoeg, zonder zadel, keihard in galop, snelweg of woonwijk, blablabla

maar naarmate je ouder wordt sluipt de angst erin (en hoe langer het geleden is)... althans bij mij...

ik heb al meer dan 3 maanden niet buitengereden, omdat ik het gewoon niet meer durf... het is ook een beetje gekomen, omdat ik dat paardje nog niet zolang heb (2 jaar ongeveer), waardoor ik niet zoveel buitenrijd. als ik dan buiten ga rijden ben ik 1 bonk stress wat ik dus overbreng op mijn paardje... ze ziet op de raarste momenten spoken of graswezens en soms leven bomen echt Vork
gelukkig gaat er altijd wel iemand mee op de fiets, maar een verzorgster heb ik helaas niet meer die heeft het te druk met haar eigen paardje...
dit is voor mij niet de enige reden dat ik niet buitenrijd... ik heb ook nog een ontzettend lieve haflinger :S die niet alleen wil zijn en gewoon over het hek springt... helaas is het hek hoger maken geen optie momenteel... dus wordt het of ze samen naar huis halen of in de wei rijden Lachen
over paar maanden ga ik verhuizen, bij hun nieuwe wei is het hek hoger en maak ik er schrikdraad omheen, dan ga ik ze weer leren uitmekaar te halen, wat helaas nog een grote happening gaat worden :S
dus als iemand nog tips heeft Schijnheilig zijn ze van harte welkom Knipoog

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 14:11

@ lucky star, gewoon iemand zoeken voor de haflinger en samen op stap?

Lucky_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 14:16

@ jolentinus,

dat ben ik uiteraard van plan als ik verhuisd ben, maar dat duurt nu nog hooguit 2 maanden... en die haflinger heeft artrose (doordat hij 4 jaar geleden zijn been heeft opengehaald, door over het hek te springen, hoe wonderlijk)waardoor hij weleens kreupel loopt... maja dat is een kwestie van aanpassen en/of opbouwen, omdat hij nu vooral in de wei loopt...

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 14:21

heb ik ook een beetje ja, vooral omdat t de meeste keren zo was dat er zeker wel 1 pony vandoor ging Nagelbijten / Gniffelen (soms ook alleen maar tot iets voorbij de begeleidier.. ) maar goed, toch zit die angst van het paard gaat er vandoor in het bos wel 'n beetje in Clown
Als ik jou was zou ik denk ik beginnen met wandelen door het bos, dan leer jij denk ik dat jou paard niet zomaar schrikt en dat het leuk is met hem naar buiten te gaan Tong uitsteken en inderdaad zovaak mogelijk met iemand die je helemaal vertrouwd Ja

kaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 14:38

wandelen dat is een goed idee Pling

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 15:05

jolentinus schreef:
ben laatst ook een paar keer op manegepaard geweest met dochter van staleigenaresse. ging ook super.

moet me eigenlijk niet aanstellen en gewoon oefenen.. maar ja dat is wel lastig

Heeft niets met aanstellen te maken, maar met te weinig ervaring.
'Gewoon' doen dus, maar eerst wel met begeleiding.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 15:08

Heel bekend probleem. Ik durf ook niet buiten te rijden. Ik heb een superbraaf buitenrijpaard maar ja... ik ga op zijn rug zitten bibberen en dan vraagt hij zich af waar hij bang voor moet zijn. Dus ik vertel het hem keurig..

Dus wie de tip heeft dit te doorbreken. Ik hou me aanbevolen!

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 15:14

Rhodos schreef:
Heel bekend probleem. Ik durf ook niet buiten te rijden. Ik heb een superbraaf buitenrijpaard maar ja... ik ga op zijn rug zitten bibberen en dan vraagt hij zich af waar hij bang voor moet zijn. Dus ik vertel het hem keurig..

Dus wie de tip heeft dit te doorbreken. Ik hou me aanbevolen!

Zingen, keihard zingen!! Dan voelt je paard niet meer dat je bang bent en jij wordt afgeleid van het bang zijn. (Je geeft hem geen angstsignalen meer) Wel goed de woorden zingen, niet neuriën, je moet je echt op dat zingen concentreren! Probeer het maar eens! DIT IS GEEN GRAP!

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 15:16

Zal mijn omgeving daar ook blij van worden? Vork

(ik ga het zeker proberen hoor!)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 15:17

rat4 schreef:
Laat iemand mee fietsen,
maak een halstertouw vast aan het hoofdstel.. en laat diegene die fietst hem vast houden

Dit lijkt me onverstandig - de fietser wordt erg snel omgetrokken.

Lucky_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 15:20

Dat zingen is idd een supertip, nog meer tips graag Lachen

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 15:23

Ga vaak mee met anderen waar je gezellig mee kunt kletsen en die jou niet gek maken Haha! Wat ook helpt is oefeningen voor je zelfvertrouwen of joga/tai chi. Daarmee leer je heel goed op je lijf letten en je ademhaling reguleren. Adem vooral goed door als je merkt dat je bang wordt of ga fluiten/zingen (of wat daarvoor door kan gaan Knipoog)

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 15:37

Rhodos schreef:
Zal mijn omgeving daar ook blij van worden? Vork

(ik ga het zeker proberen hoor!)

Kan toch niet schelen? Als jij het maar wordt en fijn naar buiten durft!

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 15:41

miss. schriktraningkje/iets in die richting? miss. ben je wat zekerder als je weet dat je paard echt nergens van zal schrikken?