Is dit MIJN probleem of het zijne (buurman met Taxus)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lieke_M

Is dit MIJN probleem of het zijne (buurman met Taxus)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 14:54

Nav een topic met een slotje, trof het me dat ik binnenkort met een probleem zit.

Sinds 2 jaar is het huis van de buren verkocht aan iemand die er echt bijna nooit komt.
Er staat een draad met betonpalen maar het is me niet duidelijk of dit OP de scheiding staat of ernaast..... Stond er al toen we het kochten.
Aan zijn kant staat een Taxushaag en die groeit door de omheining, omdat ze niet onderhouden wordt.

Vroeger deden wij dit maar zelf met onze haagschaar over de omheining heen, maar intussen ben ik het spuugzat (40 m) en heb ik hier geen zin meer in.
Daarbij komt dat wij nu een paddockje gaan maken voor onze pony tegen die kant en ik ben bang dat deze van de taxus zal gaan eten. Wij hebben ook 2 kindjes en willen de taxus uit hun buurt hebben.

Ergens vind ik niet dat IK moet opdraaien voor zijn beplanting. Okee, het zijn wel mijn pony's en kinderen maar die blijven dan ook op MIJN terrein.
En ik kan er in 't slechtste geval wel iets tegen gaan plaatsen (heidematten of zo) maar op een dag groeit de haag er gewoon OVER en DOOR, dus dit vind ik niet echt een optie.

Daf

Re: Is dit MIJN probleem of het zijne (buurman met Taxus)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 14:56

Een ieder is verantwoordelijk voor hetgeen op zijn eigen terrein groeit, dus als deze taxus op het terrein van de buren staat is het hun verantwoording om dit binnen de perken te houden.

Snap alleen dat het niet zo simpel is.

Een gesprek aan gaan met de buren misschien?

Succes!

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 14:57

Misschein kun je afspraken maken met de buren. Dat jij iets plaatst van heidematten om zo de ergste doorgroei tegen te houden(dit is voor jou omdat het wel extra bescherming geeft tegen doorgroei omdat jij met een 2 kinderen en een paard zit, en dat niet hun pakkie aan is). En dat hun de taxushaag netjes onderhouden, lees dat deze uit het zicht is voor jou, dus niets eroverheen en tussendoor. Lijkt mij een mooie deal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 14:59

Volgens mij is er een regel hiervoor, het mag nl niet over jouw omheining groeien. Wij hebben ruzie met onze buurman in de Ardennen en hij heeft een keer de politie gebeld omdat er een tak over zijn omheining hing (zonder het eerst bij ons te melden). Wij moesten het toen weghalen van de politie, jij zou dit dus ook kunnen doen. Hoewel ik eerlijk moet bekennen dat wij onze buurman er niet aardiger op zijn gaan vinden (we konden hem daarvoor al schieten dus daar niet van, maar het is wel een knullige actie...) Maar het handigste is om dit even bij het gemeentehuis na te vragen, ook om de vrede te bewaren!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 14:59

Er zijn regels aan hoever bomen en struiken van de erfscheiding af moeten staan. Ik geloof dat voor struiken geld minimum 0,5m en bomen minimum 1,5m. Volgens mij mogen takken wel over de erfscheiding heen hangen.
Je zou eerst eens met de buurman kunnen gaan praten, misschien kunnen jullie tot een simpele oplossing komen.

Lukt dat niet dan kun je bij het kadaster opvragen waar de erfscheiding precies ligt en kun je evt stappen ondernemen mochten de bomen te dicht bij de erfscheiding staan.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 15:01

Wij hebben coniferen op de scheiding staan en wij en de buren doen gewoon onze eigen kant. Staat niet bij de weide of zo, maar ik zou het risico niet nemen en toch met een heggeschaar ervoor zorgen dat de pony er niet bij kan. Je kunt bij het kadaster papieren opvragen, waar de scheidingen liggen + waar de grenspaaltjes staan en dan kun je zelf bekijken waar de scheiding is. Waar je denk ook aan moet denken is, dat de besjes vaak door vogels worden gepakt en soms willen die er wel eens een paar verliezen. Deze schijnen erg giftig te zijn en dan zul je dus in de tijd van besjes alles zer geod moeten bekijken of er niets in de wei/paddock ligt. Misschien kun je overleggen met de buren dat er een andere scheiding tussen komt die niet gevaarlijk voor mens/dier is?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 15:02

De besjes zelf zijn niet giftig, al het andere wel. (takken, bladeren, de pit van het besje)

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 15:04

Is niet zo simpel eigenlijk.

De bewuste buur heeft nogl banketstaaf gedaan tijdens onze verbouwingen over echt kleine prutsen waardoor de relatie nogal stroef verloopt. Dus als ik naar hem toe ga wil ik echt wie goed weten wat mijn rechten zijn.

Hij is er bijna nooit en komt enkel om in zijn tuin te liggen luieren.
Het gras staat altijd heel lang, onze tuin staat intussen ook vol onkruid (werd 2 jaar geleden volledig aangelegd en heringezaaid).

Ivm de scheiding, wij hebben wel de plannen liggen hoor, maar zo op papier kan dat echt niet uitmaken op 10 cm verschil..
Een landmeter laten komen vind ik wat verloren geld dat ik liever in mijn paddockje stop.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 15:06

Lieke_M schreef:
Is niet zo simpel eigenlijk.

De bewuste buur heeft nogl banketstaaf gedaan tijdens onze verbouwingen over echt kleine prutsen waardoor de relatie nogal stroef verloopt. Dus als ik naar hem toe ga wil ik echt wie goed weten wat mijn rechten zijn.

Hij is er bijna nooit en komt enkel om in zijn tuin te liggen luieren.
Het gras staat altijd heel lang, onze tuin staat intussen ook vol onkruid (werd 2 jaar geleden volledig aangelegd en heringezaaid).

Ivm de scheiding, wij hebben wel de plannen liggen hoor, maar zo op papier kan dat echt niet uitmaken op 10 cm verschil..
Een landmeter laten komen vind ik wat verloren geld dat ik liever in mijn paddockje stop.......

Dan zou ik eerst informatie inwinnen bij het kadaster en dan naar hem toe gaan met de papieren waar de regelgeving op staat...

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 15:08

't Is een soort zonder besjes.

Als we het zelf moeten snoeien moeten we het vanuit onze tuin doen en kunnen we het snoeisel niet oprapen, de kans is dan ook groot dat zo'n takje door de wind oid toch nog bij ons terechtkomt.

De paddock heeft ook als doel onze vreetgrage ex-hoefbevangen pony van het gras houden, dus dan is de kans GROOT dat ze iets groen gaat zoeken....

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 15:10

Dat lijkt me dan ook wel het slimst en als je geen geld wilt uitgeven aan iemand die het ff komt checken dan moet je ook niet moeilijk doen om die heg te snoeien Knipoog
Het is het een of het ander...

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 15:12

Ik vraag gewoon hoe sterk ik hier in m'n schoenen sta met m'n eis... Ik hoef niet op te draaien voor de kosten van een landmeter omdat m'n buurman z'n haag niet snoeit.

We lieten laatst de landmeter komen ivm de aankoop van een stukje grond aan de andere zijde en dat koste onze 360 euro......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 15:23

Je hoeft helemaal niemand te laten komen, als jij vraagt bij het kadaster hoeveel cm een heg in principe uit de omheining moet staan dan kan jij dat zelf gaan opmeten toch? Daarnaast is het in Belgie (althans in de Ardennen) zo dat je maar een paar bepaalde soorten planten mag gebruiken als omheining. We hebben het lijstje eens in handen gehad en volgens mij stond de taxus er niet tussen als geoorloofde plant...

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 15:30

Miss_Montana schreef:
Je hoeft helemaal niemand te laten komen, als jij vraagt bij het kadaster hoeveel cm een heg in principe uit de omheining moet staan dan kan jij dat zelf gaan opmeten toch? Daarnaast is het in Belgie (althans in de Ardennen) zo dat je maar een paar bepaalde soorten planten mag gebruiken als omheining. We hebben het lijstje eens in handen gehad en volgens mij stond de taxus er niet tussen als geoorloofde plant...

Juist, hoever de haag moet staan kan ik natuurlijk wel navragen.
Veel meetwerk zal er niet aan zijn, want ze groeit door de draad Lachen. Maar ik begrijp dat je de stammen van de haag bedoeld hoor.

Ik zie hier vaak taxus als omheining dus het zal wel legaal zijn denk ik.

Heb intussen ook mijn licht opgestoken bij de gemeente (die me doorstuurde naar de 'politie' Koe ), die ging het navragen en belt me terug.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 15:32

Ik zou dus mooi zorgen dat ik een gif vind voor de taxus en 40 meter doodspuiten, weet jij veel waar het door komt?? Schijnheilig

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 15:34

DAT vind ik nu eens een schitterend idee Lachen Lachen Lachen

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 15:35

Kan altijd als laatste redmiddel natuurlijk Clown

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 15:37

Kreeg dus net telefoontje terug van de politie 'uw vriend' (hm die werken wel snel hé Lachen)

Buurman-lief MOET zijn haag binnen ZIJN afsluiting houden en IK moet ervoor zorgen dat de dieren op MIJN terrein blijven. Denk niet dat m'n pony met z'n mondje door een gaatje van 5x10 komt, maar goed..

Denk dat ik ga beginnen met een stroomdraadje te plaatsen voor alle zekerheid...................

annehoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 15:47

waarom zet je geen houte schutting langs de heg.. hoef jij niet meer te knippen en als het daar ook nog overheen komt denk ik dat je er toch wel een keer wat van mag zeggen

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 15:52

Is vrij prijzig en denk dat de pony z'n voet er snel doorheen zit..
Maar ik overweeg wel heidematten te plaatsen. Als ze er dan doorheen slaan, is de aanschaf een stuk betaalbaarder.

Door de meeste modellen van houten platen, komen die takjes ook gewoon doorpiepen hoor. Dus hij moet maar wat aan het onderhoud van z'n tuin gaan doen.

Ben z'n onkruid overigen ook wel beu hoor Lachen

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 15:59

Als buxes of taxes in de buren zn kant staat, maar door groeit kan je miss met je buren een afspraak maken dat of hun die weg knippen, of dat jij dat in hun tuin mag doen om dat af te knippen. Zeg erbij waarom je dat doet, en waarom jij dat graag wil doen Knipoog

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 16:05

De taxus staat dus niet precies op de erfafscheiding? Maar tegen die betonpaaltjes? ( die wel eens de scheidingslijn kunnen zijn?)
Goed..
Wij hebben toen wij in ons nieuwe huis kwamen wonen ( nieuwbouwwijk, wij zijn de eerste bewoners en de achterburen ook) behoorlijk gedonder gehad met de achterburen. Zij wouden perse een schutting én wij wouden perse geen schutting maar bijv conniveren. Een schutting of bomenrij mag alleen op de scheiding staan als beide partijen het daar mee eens zijn. Zo niet dan moet het schutting een x aantal meters van de scheidingslijn worden geplaatst en bomen nog een stuk verder omdat die nog groeien. ( ze moeten wel bij gehouden worden zodat ze niet over de toegestane lijn heen komen) Ik weet niet meer precies het aantal meters waar het om gaat. Maar dat kun je na vragen bij het kadaster of de gemeente.
Grote kans dat je buurman de taxus es behoorlijk moet snoeien.

jellybean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 16:07

Kun je taxus net als coniferen niet een keer iets teveel terugsnoeien (tot het dode hout) waardoor het niet meer aangroeit aan jouw kant? (is een vraag, weet niet of het met taxus zo werkt).

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 13:56

Lieke_M schreef:
Ik vraag gewoon hoe sterk ik hier in m'n schoenen sta met m'n eis... Ik hoef niet op te draaien voor de kosten van een landmeter omdat m'n buurman z'n haag niet snoeit.

We lieten laatst de landmeter komen ivm de aankoop van een stukje grond aan de andere zijde en dat koste onze 360 euro......

Dat snap ik wel maar je zou kunnen controleren hoever een heg uit de erfscheiding moet staan, ik gok dat taxus zelfs onder een boom valt en niet onder struiken. Dan kun je ervanuitgaan dat jouw afrastering gewoon de erfscheiding is en met die gegevens naar de buurman gaan om te zien wat hij te zeggen heeft. Misschien intresseert hem die heg wel helemaal niet en haalt hij hem net zo lief weg.
Lieke_M schreef:
Kreeg dus net telefoontje terug van de politie 'uw vriend' (hm die werken wel snel hé Lachen)

Buurman-lief MOET zijn haag binnen ZIJN afsluiting houden en IK moet ervoor zorgen dat de dieren op MIJN terrein blijven. Denk niet dat m'n pony met z'n mondje door een gaatje van 5x10 komt, maar goed..

Denk dat ik ga beginnen met een stroomdraadje te plaatsen voor alle zekerheid...................

Kijk hier kun je wat mee en heeft je nog niets gekost ook Knipoog

Ik begrijp dat jij gaas in je afrastering hebt? Als zijn taxus daar doorheen komt kun je hem dus vertellen dat hij er wat aan moet doen, gelooft hij je niet dan kan hij altijd zelf naar de politie gaan bellen.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 08:11

Wegdoen zal hij die haag niet.. want hij is heel erg op zijn privacy gesteld (wij ook wel eigenlijk) en dan zou hij terug iets in de plaats moeten zetten en dat kost hem dan ook terug geld.

De politite vertelde me dat de stammetjes van de haag eigenlijk op min 0.5m van de draad moet staan, maar ze staat zeker dichter (20 à 30 cm). Maar zo ver wil ik het niet drijven.......

Ik wil wél dat hij ze onderhoudt, en niet IK maar hijzelf. Ik moet niet de slaaf zijn van een ander zijn tuin. Heb zelf genoeg onderhoud aan de mijne, heb fulltime job, 2 kleine kinderen, hond, kat, pony (binnenkort +1 pony en +1 kat).....
Dit even terzijde omdat hier iemand zei dat IK maar die haag moest afdoen. De man in kwestie werkt niet, heeft geen kinderen en komt hier enkel om te zonnen, te wandelen en de hele dag niets te doen.. ECHT WAAR!! Als ie een paar dagen komt, slaapt ie zelfs in een tent in zijn tuin omdat zijn huis zo onbewoonbaar is. Jammergenoeg hangt mijn 'net verbouwde' huis daaraan vast en genieten we mee van de verkrotting..... om maar even de situatie te schetsen....