Kopen van een paard...hoe doen jullie dat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Boktlid

Kopen van een paard...hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-08 21:47

Ik ga voor het eerst een paard kopen en wil dat wel zo goed mogelijk doen in 1 keer.

Hoe hebben jullie dat gedaan?
Hebben jullie je paard eerst een aantal weken op proef gehad?
Is het via internet gegaan, of via een andere weg?

Heb je er een arts bij gehaald om em te checken.
Hoe lang duurde het van af het moment dat je besloot een paard te kopen totdat je hem had?

XX

fjordnina

Re: Kopen van een paard...hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 21:59

De meeste verkopers geven hun paard niet mee op proef, iets wat ik ook heel verstandig vindt.

Ik heb mijn 1e fjord via een van onze hotelgasten gekocht. Haar had ik nog helemaal niet gezien op foto's enz. en daar moesten we dus echt naar toe om te kijken. In het schemer zijn we nog gegaan en het was direct raak.

De 2e fjord is er nog niet zo lang en heb ik al een tijdje in de gaten gehouden op marktplaats en bokt als iets wat ik best in mijn wei zou willen hebben. Toen was er nog helemaal geen sprake van een nieuw paard kopen, maar door het dood geboren veulen van mijn 1e merrie werden de plannen gewijzigd. Nogmaals laten dekken was geen optie. We wilden van de shetjes af en met een paar fjorden verder, dus shetten te koop gezet en binnen een week waren we daar vanaf. Intussen zag ik mijn kans schoon en heb ik al heel snel contact opgenomen met de mensen van de 2e merrie. Aan het eind van de week zijn we gaan kijken en is ook zij direct met ons mee terug gegaan.

Het moet voor mij dus direct klikken, en dat begint al bij de advertentie. Spreken de advertentie en de foto's mij niet aan, dan kijk ik verder. Spreekt de advertentie me wel aan dan ga ik informeren of het dier aan mijn wensen voldoet. Zo ja dan gaan we kijken. We zijn tot nu toe nog nooit met lege handen terug gekomen.

Bij beide pony's is geen arts gekomen, meer doordat alles altijd zo snel moest dan door dat ik het niet zag zitten.

Voor mij is kijken bijna kopen. Het moet direct goed voelen. Zo niet, dan laat ik het paard staan.

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 00:29

Ik heb de mijne via internet gekocht (niet via een postorderbedrijf, hoor, Clown ROFL ben wel gaan kijken Knipoog ). Hij is nog maar een jaarling, dus op proef of rontgenologisch laten keuren heeft dan nog niet zoveel nut. Haha!

Koop je een ouder paard, die bijv. al bereden is dan wordt't een ander verhaal. Laat zo'n paard altijd keuren! In elk geval klinisch en als je't ervoor over hebt is rontgenologisch laten keuren ook niet geheel onverstandig.
Je kan het beste bij de bezichtiging iemand meenemen, die er veel verstand van heeft.
Stel dat je op een handelsstal terecht komt, kijk dan eerst even via hier op bokt of google of de stal wel goed bekend staat. Bedenk daarin wel dat je over elke stal wel een slecht bericht kan vinden, kijk dan vooral naar de frequentie en wat de inhoud van deze berichten zijn...

Voor de rest moet het paard je gelijk een goed gevoel geven. Gewoon goed naar je gevoel luisteren.
Neem er ook vooral de tijd voor!

N.B. Als je de kans krijgt een ogenschijnlijk leuk paard op proef mee te krijgen, zou ik die in elk geval wel pakken Knipoog !

Heel veel succes met de event. aankoop! Ik hoop dat je een hele leuke kan vinden Haha! !

liesje_waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 23:22

ik heb mijn paard bij een handelaar vanddaan die goed aangeschreven is

ik heb iemand mee genomen van stal voor een extra oog op het paard
ik heb dit paard binnen 1 week gekocht omdat het onwijs goed klikte en ze me gelijk aanstond
we hebben ook nog wel 3 andere paarden gezien maar zeker niet mijn type paarden
deze merrie wel

ik mocht de merrie 14 dagen op proef en netjes alles zwart op wit
foto's papieren kreeg ik er allemaal bij

ik heb haar in de 1ste week proeftijd nog eens laten keuren met de buigproef en voor der hart en longen
de merrie verkeerde in goede contitie maar iets wat verkouwen

ik ben wel 2 keer wezen kijken bij deze merrie en ook 2 keer gereden
eerst deden hun alles voor mij en de 2de keer heb ik lekker alles zelf gedaan om te kijken hoe de merrie op mij zou reageren

ik zelf heb liever 1 keer teveel wezen kijken dan 1 keer te laat
en zeker een tip om iemand mee te nemen als je ga kijken die er net iets meer oog op heeft als jouw

su6 met het zoeken en mischien heb je hier wel iets aan

gr

cupido2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 23:31

ik heb mijn paard niet op proef gehad.
en we hebben haar gevonden op marktplaats. en toen hebben we 2x gekeken waarvan 1x rijden.
dat beviel heel goed, en we vonden haar helemaal leuk!
en toen is ze klinisch gekeurd door een veearts (dit hebben we zelf geregeld). toen ze goedgekeurd was hebben we haar gekocht.

succes met zoeken Lachen
ik had trouwens een hele waslijst met dingen die ik wou weten Haha!
het is wel belangrijk dat je veel over het paard weet voordat je het koopt, maar dat snap je zelf vast ook wel Tong uitsteken

iig veel plezier met paarden kijken!

groetjes dorine

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 23:33

Ik had mijn ruin op MP zien staan.
Heb eigenaresse een paar keer gemaild, daarna gebeld en toen langsgegaan en ik was meteen verkocht Knipoog
Na een week weer erheen vanwege de klinische keuring.
De dag daarna is de toenmalige eigenaresse hem voor me komen brengen en heb ik hem 2 weken op proef gehad (dit omdat hij met de keuring onregelmatig liep op linksvoor, de DA dacht dat hij zich gewoon verstapt had bij het spelen (hij was toen 1,5)
Dus na 2 weken bij mij opnieuw laten keuren en niets meer aan het handje (euh hoefje Knipoog ).
Dus toen pas het geld overgemaakt. Ik had sinds hij bij mij stond trouwens al wel zijn paspoort en veulenboek papier in bezit.
Heel fijn 'zaken' gedaan met toen zijn eigenaresse dus, goed gevoel ook bij gehad.
Hij was overigens wel het eerste paard waar ik bij was gaan kijken en het was echt love @ first sight, dus ben ook niet meer verder gaan kijken.
En nu 1,5 jaar later heb ik een prachtige 3 jarige friese stoere ruin staan Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 23:38

Ik ga dit topic even volgen, ga zaterdag ook kijken voor mijn eventuele 1e paard!

Helaas is het te ver weg om op proef te nemen, of meerdere keren te gaan kijken!

Dus morgen is kijken, bevalt ie, dan is het keuren, en dan volgende week halen!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 23:45

Boktlid schreef:
Ik ga voor het eerst een paard kopen en wil dat wel zo goed mogelijk doen in 1 keer.

Hoe hebben jullie dat gedaan?
Hebben jullie je paard eerst een aantal weken op proef gehad?
Is het via internet gegaan, of via een andere weg?

Heb je er een arts bij gehaald om em te checken.
Hoe lang duurde het van af het moment dat je besloot een paard te kopen totdat je hem had?

XX

Leuk dat je een paard gaat kopen!!!

Mijn eigen verhaaltje: Ik was niet van plan om er een grotere bij te kopen (we hadden een jonge Shetlander en een jong kindje Knipoog ), maar zat al maanden op marktplaats rond te kijken. Gewoon, vond ik leuk, om te zien wat er zoal te koop stond Clown .

En toen zag ik 'mijn' paard staan en was helemaal verliefd. Hij was HET, kon hem niet meer uit mijn hoofd (en hart) krijgen.... Vriendlief had nog zoiets van 'laten we nog even wachten tot onze dochter wat ouder is', maar uiteindelijk zijn we hem toch gaan bezichtigen. Zonder dierenarts (iets wat ik niemand aanraad, maar ik vertrouwde op mijn kennis en gevoel Bloos ). Ik was verkocht en dit paard ook Haha! . Alles in mij schreeuwde dat dit hem was. We hebben hem 2 a 3 weken later opgehaald, zodat zijn vorige eigenaresse nog rustig tijd had om afscheid te nemen. Want het ging haar echt aan het hart. Die weken duurden en duurden maar..... Knipoog

Geen seconde spijt van gehad. Ik heb mijn maatje gevonden en hij gaat nooit meer weg. Over op proef gaan hebben we het nooit gehad. Hij was 2 jaar en onbeleerd.

Kijk rustig rond en neem een dierenarts mee. Ook al heb ik dat niet gedaan. Clown
Succes met je zoektocht!!! Lachen

aikido24

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 10:24

koop het zeker niet via internet !!!
tenzij je er met de dierenarts naartoe gaat om te inspecteren anders nooit doen .
ik heb mijn shetje gekocht via mensen die mensen kende die shetjes fokten .
alleen al met het verdriet dat die mens dat shetje verkocht kon je zien dat hij het goed meende .
maar via internet zou ik het nooit doen zonder eerst te gaan kijken

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 10:30

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 08-03-24 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 10:33

koop nooit een paard zonder een klinische keuring!! en dan maakt het in principe niet uit waar je em koopt. volg verder je gevoel en een paard op proef, tja dat word niet altijd gedaan, als ze het aanbieden kun je het doen. en neem eventueel iemand mee die er verstand van heeft.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 10:35

Waarom check je de zoekmachine niet even? Daar staan meeeeerr dan genoeg voorbeelden....

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 10:35

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 08-03-24 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Feminsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 10:49

neem er in ieder geval de tijd voor en neem een onafhankelijk nuchter iemand mee die verstand heeft van paarden. En die ook goed weet wat jij zoekt en wat jij kan, bijvoorbeeld je instructrice.
Of iemand anders die er veel kijk op heeft en nuchter kan blijven op het moment dat jij stuiterend van blinde liefde naast een paard staat! Haha!
In ieder geval klinisch keuren en vraag ook altijd of je het paard röntgenlogisch mag keuren...aan de reactie van de eigenaar merk je vanzelf of dat een probleem is....klinisch kan ie goed zijn maar een 4 op de benen scoren, soms hebben mensen zelf al een röntgenrapport, vraag dan of je eigen DA de foto's mag bekijken en beoordelen. Meestal staan ze op schijf, branden is zo gebeurd en dan houden zij de originele foto's....
dus röntgenkeuring hoef je niet te doen, maar stel het wel altijd voor als je een paard leuk vindt(zijn ze er fel op tegen moet je je afvragen waarom, zeker als je voorstelt dat als ie afgekeurd wordt of zij de kosten op zich nemen en bij goedkeuring jij....)....

Zelf heb ik via mp, sporthorses, mond op mond reklame etc en zelf een advertentie op mp zetten wat je zoekt, allerlei paarden bekeken...en veel meuk tegengekomen,(je moet ook begrijpen dat mensen willen verkopen, en dus alleen de goede dingen van het paard aanprijzen...) maar uiteindelijk via mp mijn paard gekocht, 1x rijden/kijken/bos in en na afgesproken röntgen en klinische goedkeuring gekocht...neem gewoon genoeg mensen met kennis mee, hoe meer mensen hoe meer ze zien en op kunnen merken....

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 22:09

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 08-03-24 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 22:18

Ik ben ook bezig met een paard kopen.
Via Marktplaats heb ik een aantal mensen aangeschreven. Ik wilde voor mezelf minimaal 5 paarden gezien hebben. Ook al zat "het ware paard" daar al tussen. Om goed te kunnen vergelijken.
Bij mij was het bij de 3e al raak, maar heb er toch nog 2 daarna bekeken en geprobeerd. Wat alleen maar mijn keuze bevestigde.

Verder wordt hij dinsdag aanstaande klinisch gekeurd. Als je echt zekerheid wilt hebben kun je ook rontgenologisch keuren. Bij mij komt de veearts aan huis. Als hij goedgekeurd is gaat hij woensdagavond mee naar huis.

Bij mij is het anders dan standaard omdat de eigenaar met vakantie is en ze hem eigenlijk niet de trailer op ziet gaan omdat ze het er nogal moeilijk mee heeft. Ik maak het geld dan ook over na de keuring en de bijrijdster helpt met vervoer e.d.
De eigenaar komt dan kijken wanneer hij bij mij op stal staat.
Dit is allemaal in goed overleg gegaan. Dat is het belangrijkste.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 06:47

RPA--> TAO

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 09:05

Ik heb ook mijn eerste paardje gekocht eind juni. Heb dagelijks marktplaats afgezocht en ook hier op bokt gekeken. Uiteindelijk heb ik op Bokt op de gezochtpagina een berichtje gezet en toen heeft er iemand gereageerd. Binnen een week heb ik er gekeken en was meteen verkocht. Dat was op 29 juni. Op 31 juli is hij hierheen gekomen. Ik heb er wel een dierenarts naar laten kijken, gewoon voor m'n eigen gemoedsrust. Op het moment van kijken was hij nog hengst, dus is hij daar nog een maandje gebleven voor de castratie en keuring.
Hij is een tweejarige en hij kostte niet de hoofdprijs, dus ik nam genoegen met een klinische keuring. Als ik een duurder paard gekocht zou hebben en echt de sport in zou willen, dan had ik ook een rontgologische keuring laten doen.

Monipony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 10:17

Ik heb op diverse websites gekeken, maar uiteindelijk ben ik voor liefhebbers van mini paardjes gevallen op marktplaats. Vaak zie je al aan de manier van advertentieopbouw hoe de eigenaren t.o.v. hun dieren staan. In mijn geval bleek de intuitie juist te zijn en ben ik over een week of 8 de trotse eigenaresse van 'Gucci', een mini Appaloosa (75%) x Shetlander (25%) hengstenveulen! Pling

000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 10:24

.
Laatst bijgewerkt door 000 op 25-03-22 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 10:26

Ik heb mijne ook via marktplaats, ik ben 3 keer wezen rijden. Toen heb ik hem klinisch en rontgologisch laten keuren. Alles was gelukkig goed Haha!

Voordat ik de goede tegenkwam heb ik ong 20 paarden gezien, ben een half jaar op zoek geweest. Sommige paarden waren gwoon niks, en andere kwamen niet door de keuring. Daarom zind ik het wel belangrijk om een keuring te laten doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 10:58

Ik heb nu geluk dat het meteen bij de 1e raak is! Ik was dan ook eigenlijk nog niet helemaal op zoek, maar viel gewoon voor de foto's en advertentie!

Als dit niet doorgaat, wordt het dan ook lang zoeken naar een andere....

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 11:06

Van mijn instructrice kreeg ik het adres van een meisje dat Vladimir te koop had staan, de eerste keer rijden was geweldig, en daarna hebben we hem rondom op de foto laten zetten en nadat hij goedgekeurd was is hij mee naar huis gegaan.

Ik had via marktplaats al een paar keer bij een paard gekeken toen mijn instructrice zei dat ze misschien wel iets had voor mij. Zodoende kwam ik Abel tegen, en ik ben een stuk of 3 keer wezen kijken toen ik besloot dat ik deze wilde hebben, rijden kon niet, hij was 2. Laten keuren en meteen mee naar huis genomen Haha!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 12:22

Kijken, kijken, kijken, kijken en nog meer kijken.
Ga eerst eens paarden kijken, liefst met iemand die er verstand van heeft, zodat je zelf een fatsoenlijke inschatting kunt maken of het paard de moeite waard is om door de (medische) molen te halen.

Iets om te onthouden:
1) Roze brillen en dito wolken zijn voor penny-meisjes, niet voor paardenkopers.
2) Niet keuren is voor sukkels en proffesionals en heel mischien voor paarden die je heeel erg goed kent.
3) Alles wat door de verkoper over het paard verteld wordt is niet waar, tenzij het paard het tegendeel bewijst.

DevilsFriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 19:16

ik heb vijf paarden of proef gehad voor twee weken elke keer Clown
aan elk was er altijd iets,wou echt opgeven!
en dan vandaag eindelijk mijn paard gevonden (is niet het eerste paard,het derde Nagelbijten / Gniffelen )
dus heb al wat ervaring met paarden kopen Knipoog
is via een kennis gegaan,ben dan later een adverdentie op kapaza van hem tegen gekomen Tong uitsteken
heel belangrijk,altijd keuren hoor!