Hysterische reactie bij halster omdoen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Carlijn101

Hysterische reactie bij halster omdoen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 12:25

Mijn verzorgpaard heeft sinds vorige week iets nieuws... Hij houd er niet zo van als je bij zijn oren in de buurt komt, nooit gedaan ook.
Maar de laatste dagen is het zo erg dat ik zijn halster gewoon niet meer om krijg !

Het is een tuiger die zijn hoofd dus heel erg hoog kan houden dat ik er simpelweg niet meer bij kan....
dat is eigenlijk altijd goed gegaan, hij doet normaal gesproken zijn hoofd wat naar beneden als ik het halster of hoofdstel om wil doen, dan kan ik er gemakkelijk bij.

Maar ja, sinds een paar dagen dus niet meer.. Zodra ik het halster om wil doen, gaat het hoofd omhoog.. Wil ik het (op mijn tenen) over zijn oren halen, gaat hij hysterisch met zijn hoofdschudden..
Ik heb hem zo al een keer zonder halster terug moeten zetten omdat het gewoon niet lukte om het halster om te krijgen. Dag erna een paar keer achter elkaar halster om en af gedaan met iedere keer een snoepje als hij niet zo hysterisch reageerde.

Nu gisteren wilde ik hem gewoon uit zijn stal halen en het lukt gewoon echt niet om het halster om te doen. Staleigenaar (niet veel groter als ik) heeft het geprobeert, ging hij zelfs omhoog voor en bijna op zijn kont zitten...
Uiteindelijk is het wel gelukt door een eerst een touw om zijn nek te doen, maar nog niet echt van harte...

Ik baal een beetje dat de eigenaar net op vakantie is, omdat die lang is kan die er nog gewoon bij.. Denk dat het voor hem net iets makkelijk gaat Knipoog
Voor zover we (staleigenaar, eigenaar en ik) weten is er niks vreemds voorgevallen.

Ik denk trouwens niet dat het streken ofzo zijn, aangezien hij echt paniekerig reageert, het omhoog gaan en druk staan snuiven.. (een 2e keer proberen wordt hierdoor alleen maar moeilijker)

Als iemand enig idee heeft, hoe zoiets ineens kan komen.. Maar vooral hoe ik het kan verminderen hoor ik het graag.....

ellepel

Re: Hysterische reactie bij halster omdoen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 12:29

zou wel eens kunnen dat je paard last heeft van de oren,misschien zit er mijt in?
denk dat je een veearts moet laten kijken of er iets in de oren zit wat die reactie kan geven.

het is een groot paard he, kan het zijn dat het zijn hoofd ergens aan heeft gestoten?

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 12:34

Wat je kunt proberen is een halster die op alle punten los kan (neus en keelriem). Eerst de keel riem om doen en vervolgens de neusband vast maken. Zo hoeft er niets over de orer geschoven te worden........

Misschien wel een tip om (et. met praam) eventjes zijn oren uit te knippen om gelijk te kunnen zien of er idd geen mijt of andere troep in zit!

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 12:36

Mijn ervaring is dat als een paard, zomaar plotseling, iets heeft er meestal iets lichamelijks aan de hand is.
In dit geval misschien een oorontsteking, mijt? Heeft niet iemand anders (dan jij, de eigenaar en de stalhouder) het halster aangedaan en toen iets, ongewild, verprutst?
Hoe gaat het eigenlijk met het hoofdstel, ook moeilijk?

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 12:39

Ja groot... Zijn schoft is nog geen 1.65 maar zijn hoofd staat zo gigantisch hoog...
Gestoten of mijt zou inderdaad kunnen. Zat ook al te denken of hij niet vast heeft gezeten met halster ofzo, dat hij daarom zo paniekerig reageert nu..

Maar als het gestoten zou zijn; zou hij toch niet alleen bij het halster reageren? (ik kan als ik heel voorzichtig ben met mijn hand wel zijn oor aanraken)

Als het over 2 weken nog is, zal ik zeker aangeven dat er een dierenarts 'moet' komen. Of als het echt heel erg word eerder. Het probleem is dat het niet mijn paard is, dus ik niet zomaar een dierenarts erbij kan halen.
Voor iets ernstigs natuurlijk wel hoor Knipoog

Een halster dat op meerdere plaatsen los kan is denk ik wel handig, zat al te denken niet de klip maar dat ding achter zijn oren door, los te maken... En hem zo vast te maken. Dan kan ik hem in ieder geval uit zijn stal halen.
maar is het probleem niet opgelost, met het hoofdstel doet hij het ook, maar is het nog niet zo erg geweest dat ik hem niet meer omkreeg... Deze kan ik niet zomaar los maken, sluitingen zitten achter de oren, deze kan ik niet verstellen als hij hem om heeft. (dat vond hij altijd al vervelend)

Nu denk ik dat ik hem wel uit de stal kan halen, omdat hij zijn halster nog wel om zal hebben... maar ja, ooit zal ik toch een hoofdstel om moeten kunnen doen en het liefst daarna ook weer een halster...

En ja, een halster omdoen, moet gewoon kunnen lijkt me ... Daar zal hij ooit overheen moeten komen...

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 12:48

Misschien is het wel niet een van zijn oren, maar een plek waar het halster tegenaan komt. Achter zijn oren, zijn neus, want hij kan natuurlijk ook zijn hoofd gestoten hebben op stal.
Als hij wèl last van zijn oren heeft, is 2 weken wel een beetje lang vind ik. Is de eigenaar met vakantie?

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 13:00

Ja, de eigenaar is op vakantie...
Mocht hij over een paar dagen nog zo onmogelijk doen hiermee, ga ik even overleggen met de staleigenaar erover inderdaad. Deze heeft zo ook moeite met hem binnen en buiten zetten, omhouden van het halster is voor hem natuurlijk een oplossing.. Maar voor mij dus niet..
het kan overigens wel dat er iemand anders het halster heeft omgedaan, staleigenaresse of de zoontjes.. Maar ik zou toch aannemen dat ze het wel zouden zeggen als er echt iets gebeurt was.
(ook deze zijn nu op vakantie, dus kan ik niet navragen helaas)

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 13:44

Ik snap niet waarom je het halster omhouden geen optie vind,zou wel minder stress voor het paard zijn.En ik zou zijn oren en nek maar ens goed na(laten)kijken.
Mijn paard heeft het ook wel eens gehad en die had oorontsteking,halster omhouden is dan wel zo prettig.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 13:46

taverno: voor nu wel een oplossing.. Maar ooit zal hij het toch moeten gaan accepteren (mocht het niks lichamelijks zijn)
En met rijden heb ik toch graag een hoofdstel om Knipoog

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 15:01

renee16 schreef:
Ja, de eigenaar is op vakantie...
Mocht hij over een paar dagen nog zo onmogelijk doen hiermee, ga ik even overleggen met de staleigenaar erover inderdaad. Deze heeft zo ook moeite met hem binnen en buiten zetten, omhouden van het halster is voor hem natuurlijk een oplossing.. Maar voor mij dus niet..
het kan overigens wel dat er iemand anders het halster heeft omgedaan, staleigenaresse of de zoontjes.. Maar ik zou toch aannemen dat ze het wel zouden zeggen als er echt iets gebeurt was.(ook deze zijn nu op vakantie, dus kan ik niet navragen helaas)

Dat hoeft niet zo te zijn, als het uiteindelijk gelukt is staan ze er niet altijd bij stil dat het toch nog gevolgen kan hebben. Er zou best een probleem geweest kunnen zijn omdat het paard bij het aandoen toch al niet zo gemakkelijk was (zijn gevoelige oren).

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 15:07

Merlijn schreef:
Dat hoeft niet zo te zijn, als het uiteindelijk gelukt is staan ze er niet altijd bij stil dat het toch nog gevolgen kan hebben. Er zou best een probleem geweest kunnen zijn omdat het paard bij het aandoen toch al niet zo gemakkelijk was (zijn gevoelige oren).

Ik kan inderdaad niet uitsluiten dat er wel iets gebeurd is. Of inderdaad met het halster omdoen, of dat hij zich gestoten heeft of iets dergelijks...

Ielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 15:15

Is het een idee om de keelriem van het halster een stuk te verlegen met een halstertouw en dit om z'n hals heen knopen (bij schoft). even laten hangen en belonen.
Dan de neusriem van het halster om z'n neus te schuiven en heel langzaam de bovenkant van z'n halster gaatje bij gaatje strakker te maken en richting z'n oren te schuiven...

Net zo lang (desnoods doe je er 30 minuten over) totdat je de sluiting vast kan maken...

Zo hebben wij het met een pony gedaan hier op stal....

nog makkelijker is als je de neusriem van het halster ook los kan halen en kan verlengen met een stuk touw zodat je om de beurt de neus en dan de hals kan 'aansnoeren'.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 07:33

update: Gisteren wilde ik gaan rijden. Dit viel dus nog niet mee.. Hij had gelukkig het halster nog om dus in eerste instantie niks aan de hand. Met hoofdstel om doen begon het weer, hoofd omhoog en weg draaien wanner ik het over zijn oren wil doen. Ik kan er echt bij lange aan niet bij als hij zijn hoofd zo hoog houd :s.
Toen had hij uitgevonden dat achteruit lopen werkte, dus heb ik hem vastgezet met het halster om zijn hals. Hierdoor kon hij zijn hoofd ook minder hoog en lukte het om zijn hoofdstel om te doen.
Vooral geprobeert om rustig te blijven, als ik boos wordt of zelf paniekerig reageert lukt het helemaal niet meer.

In de bak racete hij wel meteen weg en ging rondjes (ja echt volte alsof ik hem aan het longeren was) om me heen rennen.
Gek paard.....
Ook met rijden en in de bak gaat het op het moment niet zo goed, maar daar ging het topic niet over.

Na het rijden weer vast gezet aan zijn hals. En het halster een paar keer om en af gedaan met snoepjes tussen door, echt naar beneden komt zijn hoofd nog niet, maar hij stond het uiteindelijk toch redelijk toe...

Voor zover ik kan zien is er niks vreemds bij zijn oren.... Maar blijf het toch wat vreemd vinden dat hij dit zo ineens doet..

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 07:49

Dat had die van mij laatst ook. Die had haar hoofd gestoten, waarschijnlijk bij het omhoog komen, is ze de voerbak tegen gekomen. Bij het om of afdoen vanhet halster ging ze ook lopen panieken, hoofd omhoog, ogen wegdraaien. Ik kon niet bij haar oren komen. Gelukkig kreeg ik wel steeds heel voorzichtig haar halster om. ook het hoofdstel was niet leuk. Dat heeft een weekje geduurd en toen was het over. Ik kon haar niet naast haar oren aaien. Dus even afgewacht en toen ging het vanzelf over.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 07:56

eventueel als het echt niet lukt met het halster, zou je ook een lus kunnen maken aan het eind van een lang hastertouw,
dat om zijn neus doen, over zijn hoofd 'gooien', en het uiteinde weer door de neuslus halen,
zo kan je hem dan teminste buiten kunnen zetten..

of gewoon een touwhalster, beetje zelfde effect.
Laatst bijgewerkt door Marigold op 23-07-08 08:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 07:58

Citaat:
Na het rijden weer vast gezet aan zijn hals. En het halster een paar keer om en af gedaan met snoepjes tussen door, echt naar beneden komt zijn hoofd nog niet, maar hij stond het uiteindelijk toch redelijk toe...

Voor zover ik kan zien is er niks vreemds bij zijn oren.... Maar blijf het toch wat vreemd vinden dat hij dit zo ineens doet..

Denk dat voor wat betreft gedrag je sleutel hier ligt. Dit leest heel ontspannen, voor jou en voor je paard. Het gedrag op zchzelf klinkt als paniek en angst, soms heel lastig te ontdekken wat er dan is. Medsich nakijken is altijd zeer zinvol.
Bedenk je ook dat oortjes heel persoonlijk zijn. Je hebt van die halsters die je niet schuift over de oren, maar die met een gesp worden vastgemaakt. ALs het scheelt, probeer het denk ik.

Ben benieuwd naar je oplossingen !
Knipoog

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 10:57

renee16 schreef:
Toen had hij uitgevonden dat achteruit lopen werkte, dus heb ik hem vastgezet met het halster om zijn hals. Hierdoor kon hij zijn hoofd ook minder hoog en lukte het om zijn hoofdstel om te doen.
Vooral geprobeert om rustig te blijven, als ik boos wordt of zelf paniekerig reageert lukt het helemaal niet meer.

In de bak racete hij wel meteen weg en ging rondjes (ja echt volte alsof ik hem aan het longeren was) om me heen rennen.
Gek paard.....
Ook met rijden en in de bak gaat het op het moment niet zo goed, maar daar ging het topic niet over.

Je zegt dat de problemen met rijden niets met dit te maken heeft maar dat kan heel goed wel het geval zijn hoor.
Het paard zit duidelijk niet goed in zijn vel en probeert dat duidelijk te maken.
Heeft hij geen last van zijn gebit (of idd. zijn oren)
Door flinke haken op de kiezen willen ze soms ook geen halster meer om omdat ze daarmee de link leggen met pijn.
Een halster kan tegen de kaken schuren en gebits problemen kunnen ook het klieren onder zadel verklaren.
Een mijt of oor onsteking zou ook kunnen hoor.
Neem het wel serieus en bekijk zijn hele gedrag eens goed.
Succes.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 11:28

Ik let inderdaad even goed op met hem.. Want hij doet nog niks onder zadel maar loopt constant te dreigen etc.
Baal er een beetje van dat het net is nu de eigenaar op vakantie is, omdat ik zelf zo weinig kan.
Nu vind ik het nu ook nogal snel om meteen een dierenarts erbij te roepen. Maar mocht het over een week nog zo zijn of zelfs erger geworden zijn dan is een tandarts en/of dierenarts geen slecht idee nee denk ik.

Mirrrriii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 21:05

Ik zou in ieder geval contact opnemen met de eigenaar, (als dat mogelijk is) en vragen of die misschien op de hoogte is ofdat er iets gebeurd is met het paard.

Wanneer dit niet zo is, zou ik hem toch laten nakijken. Ik snap wel dat je dit minder snel doet wanneer de eigenaar er zelf niet is.

Heb zelf ook een paard gehad die een tijd geen hoofdstel of halster om wou.
Hiervoor had ik een halsband, die je dan bij het paard omdoet zodat hij in ieder geval niet kan gaan draaien of iets dergelijks. Deze maakte ik dan vast met een halster touw aan de bakrand of staldeur.
Wat betreft zijn hoofd omhoog gooien, zou je hem met de bovenkant van je hoofdstel of halster, (dus het gedeelte wat normaal achter zn oren ligt) naar beneden kunnen houden door dat om zijn neus te doen, dit hielp bij mij erg goed.

en verder gewoon veel oefenen, en hem er rustig aan laten wennen.

Is er verder niemand in de buurt die je even kan helpen hiermee?

in ieder geval succes ermee!

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-08 07:26

Mirrrrriii: Ik kan de staleigenaar om hulp vragen. Hij heeft vorige keer ook geholpen. Door inderdaad een halstertouw om zijn nek, het andere einde om zijn neus, zo heeft hij zijn neus naar beneden kunnen houden en het halster uiteindelijk wel omgekregen. Hij ging er erg rustig mee om.
Het nadeel is dat hij ook niet groter is als ik, en er dus ook niet altijd bij kan...
Na het rijden gaat het nu wel redelijk. Ik kan zijn hoofdstel helemaal zonder problemen af doen en als ik het halster 'snel'om doe (lees gewoon normaal, juist niet extra voorzichtig) gaat dit ook vrijwel zonder problemen. Volgens mij vergeet hij dan even hierop te klieren/panieken... Snoepje en braaf.

Voor het rijden gaat het nog niet zo gemakkelijk, heb nog best wel even met mijn hoofdstel aan zijn hoofd gestaan voor ik het werkelijk over zijn oren kreeg.
Uiteindelijk wel weer gelukt.. Ik probeer nu zo normaal mogelijk te gaan doen, dat hij het minder door heeft van: ow nu gaat er iets 'engs' gebeuren. Ik ben bang dat ik door te voorzichtig te zijn, het eerder erger maak.

Niet dat ik nu super lomp dat hoofdstel om wil gaan doen, maar gewoon normaal, alsof ik er niks van weet dat hij hierop paniekt/kliert..

Mirrrriii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 10:53

ik zit me net te bedenken, dat wanneer hij zn hoofd omhoog gooit tijdens het indoen van het hoofdstel, het misschien een idee is om het bit eerst van het hoofdstel af te doen.

dus dat je eerst het hoofdstel omdoet en dan pas het bit weer in doet en vast maakt.

dit werkte bij mij wel, omdat hij dan zn hoofd niet omhoog kan gooien wanneer jij nog met het bit bezig bent.

misschien is het een idee!

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-08 12:20

mirrriiii: Het bit is tot nu toe geen probleem. Echt het over de oren halen van het hoofdstel.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 12:23

Ik zou zodra je het halster om zijn neus hebt gedaan hem een paar brokjes inde emmer doen zodat hij met zn hoofd omlaag gaat en dan over zijn oren doen. Doe ik ook bij 1 van mijn merries en werkt goed. Of een halster kopen met een gesp die je er zo over heen kan doen en daaan de zeikant vast kunt maken.

dieren01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 21:31

Ik denk dat je verzorg pony ergens pijn heeft!
Misschien heeft ie zijn hoofd gestoten en daardoor een
klein scheurtje in zijn schedel opgelopen?

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 07:40

Nou ik hoop niet dat het zo erg is, dat hij een scheurtje in zijn schedel heeft....