Ik zit momenteel met een enorm dilemma en hoop ervaringen en goede raad te krijgen van mede bokkers.
Een jaar terug heb ik een ruin aangeboden gekregen van een kennis. Zij kon het niet meer betalen en wilde hem eigenlijk niet verkopen en ik zat met een geblesseerde merrie waarmee ik niets mocht doen.
Geweldige oplossing toch!
Lees in het onderstaande topic hoe het ons is verlopen, (lang verhaal):
[OPG] Hengstengedrag af leren.
Geen makkelijke opgave dus.
Inmiddels sta ik 4 maanden bij mijn stalling en mijn paardjes hebben een eigen stukje land en zijn super aan elkaar gehecht. Het gedrag van de ruin is iets stabieler geworden en ik krijg er weer een beetje lol in. Het rijden heb ik nog niet echt opgepakt aangezien ik hem daar nog niet genoeg voor vertrouw en dat is voor een groot deel ook een bij mij liggend probleem.
Ik heb geleerd hem te nemen zoals hij is en hij heeft echt een deel van mijn hart gestolen.
Nu dus het dilemma....
Ik moet deze week besluiten of hij gaat blijven of niet. Dit kreeg ik van mijn kennis (de nog echte eigenaresse) afgelopen zondag te horen. Wil ik hem niet dan komt hij te koop.
Als ik het verstandig bekijk zou ik voor verkoop moeten kiezen. Ik heb namelijk mijn handen vol aan mijn werk, huishouden en mijn merrie. Hij is absoluut geen makkelijk paardje waar je zo opspringt en mee wegrijdt (maar zou het misschien wel weer kunnen worden). Ik heb lichte angst met rijden en heb zo nu en dan flink de balen van zijn idiote gedrag. En wat moet ik met 2 paarden waar ik niet op kan rijden.
Daarnaast weet ik niet of ik in de toekomst wel 2 paarden kan bekostigen en als hij nu mag blijven komt hij op mijn naam te staan en ik weet niet hoe verkoopbaar hij is. Nu is hij, cru gezegd, niet mijn probleem wat betreft eventuele verkoop.
Iedereen om me heen zegt dat ik hem weg moet doen, maar bij het idee dat ik hem niet meer zou hebben maakt me misselijk. Ik loop al de hele dag ziek te zijn en te huilen bij het idee dat ik hem dan kwijt raak. Ik voel me verantwoordelijk voor hem en het is alsof ik hem in de steek laat als hij weg zou moeten.
In mijn idee heb ik nog zoveel dingen niet gedaan om hem meer vertrouwen in mensen te laten krijgen.
Ik ben benieuwd hoe andere het besluit tot verkoop hebben genomen. Dus... wanneer het genoeg is geweest?