Zwanger zijn en rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hoogendroog

Zwanger zijn en rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 09:28

Graag zou ik weten tot hoe lang je door kunt rijden tijdens je zwangerschap? En of er mogelijk ook zoiets bestaat als een zwangerschapsrijbroek? Ik heb allemaal van die hoge broeken en ik denk niet dat dat prettig zal rijden.... Ik rij gewoon dressuurmatig en neem af en toe een hindernis op luciferhoogte en rij veel buiten (met andere woorden, ik houd onze zwangere merries in conditie).
Graag hoor ik van de ervaringsdeskundigen Knipoog hoe zij, door de zwangerschap zeg maar, zijn heen gereden!

NB weet niet of dit bij het juiste forum staat!

TanteSabien

Re: Zwanger zijn en rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 09:31

tijdens de zwangerschap van mijn 1e kindje heb ik lekker doorgereden tot 3 dagen voor de bevalling.\

tot ongeveer 6 maanden heb ik intensief gereden en daarna lekker rustig aan gedaan.

hierdoor had ik gelukkig een goede conditie voor de bevalling.

ik deed altijd gewoon mijn rijbroek aan,maar dan liet ik de rits en knoop open en deed ik bretels om Clown

lange trui erover en niemand die ziet dat je broek los zit Bloos

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 09:33

dit volg ik even.....
@sabine; zit je buik dan niet ongelofelijk in de weg?

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 09:35

nee als je gewoon netjes rechtop zit heb je nergens last van.
alleen springen zou ik niet meer doen als je al een behoorlijk buikje hebt Knipoog

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 09:36

Da's een goede oplossing, die bretels en een lange trui! Dus jij bent gewoon tot aan het bittere eind blijven rijden? Tja, het is natuurlijk altijd afwachten, je weet nooit hoe de zwangerschap verloopt, maar dat klinkt in ieder geval goed!

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 09:37

Toch lijkt het mij behoorlijk 'eng'. Je paard zal maar schrikken, een vreemde sprong maken, en jij valt. Stel dat er wat met het kindje gebeurd? Dat vergeef je jezelf toch niet?

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 09:38

Ik opteer natuurlijk voor een ieniemienie buikje, zodat ik alles kan blijven doen, maar het schijnt dat je dat niet voor het zeggen hebt Knipoog

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 09:40

haha, ik ook, en dan nog liefst op heel mijn zwangerschap maar 5 kilo bijkomen ook!!! Knipoog

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 09:41

ik heb het tot week 21 vol gehouden 3 dagen in de week maar mijn buik ging toch echt in de weg zitten hoor..
zat redelijk klem met mijn buikje en de voorkant van mijn zadel.
Het ligt er ook maar net aan hoe snel je een buikje krijgt en hoe goed je je eigen voelt.
verder had ik een rijbroek 2 maten groter als mijn eigenste en dat ging prima...
rits open laten staan vond ik zelf niet zo'n prettig idee.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 09:44

Officieel mag het volgens verloskundigen maar tot de 4e maand. Maar ik geloof niet dat iemand zich daaraan houdt Haha!

Ik vind ook dat je het zelf wel aan kunt voelen, en zelf de verantwoordelijkheid hebt. Ik bedoel: of je met je 8 maanden op een oud braaf paard dat je al jaren hebt gaat zitten, of op een 4-jarige zadelmakke. Is toch een heel verschil Knipoog

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 09:45

ja precies, denk ook dat het echt afhangt van persoon tot persoon.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 09:48

Het feit dat het dus mogelijk is om te rijden tijdens de zwangerschap maakt mij erg blij! Minimaal 9 maanden niet te paard gaat zou mij, denk ik, erg zwaar vallen.

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 09:48

MarloesRixt schreef:
Toch lijkt het mij behoorlijk 'eng'. Je paard zal maar schrikken, een vreemde sprong maken, en jij valt. Stel dat er wat met het kindje gebeurd? Dat vergeef je jezelf toch niet?

ik ben er door het paardrijden achter gekomen dat ik zwanger was Clown

ik werkte op een africhtingsstal en ik stapte werkelijkwaar overal op.
het maakte me niet uit wat het paard deed, sabien was niet bang.

tot op een morgen.....ik zou op een friesch hengstje stappen die nog nooit eerder iemand op z'n rug had gehad.
normaal gesproken zou ik helemaal blij op zo'n paardje stappen en zijn bokken en vliegpartijen uitzitten met een big smile.

ik stapte op het paardje en hij was eigenlijk heel rustig.
toch had ik een beetje de bibbers.
dit was natuurlijk erg vreemd Bloos

hij zette het op een lopen en ik wilde er zo snel mogelijk af.
mijn baas keek hier enorm raar van op en zei: uhh sabien!! ben je zwanger ofzo?? Clown

ik was al wel een paar weken overtijd,maar ach dat gebeurde wel vaker.
mijn cyclus was al niet regelmatig.

de dag erop toch maar een test gedaan en ja hoor.
sabien was zwanger.

vanaf toen heb ik geen jonge paarden meer gereden ivm de veiligheid van mijn ongeboren kindje.

ik heb dus alleen de oudere paarden gereden.
Laatst bijgewerkt door TanteSabien op 21-07-08 09:49, in het totaal 1 keer bewerkt

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 09:49

Ik heb zelf een goedkope rijbroek in maat 44-46 gekocht Haha!.
In het begin vond ik het rijden best wel eng, ik moest er zelf aan wennen dat er een beebje in mijn buik zat en paardlief was nogal pittig Knipoog.
Naarmate de zwangerschap vorderde kreeg ik meer vertrouwen in m'n lichaam.
Ik heb uiteindelijk tot in de zesde maand gereden, dit had ik zelf nooit verwacht, maar m'n paard werd ook veel rustiger/slomer van maanden alleen maar buiten staan en een paar keer per week wat buitenritjes of beetje rijden in de rijbak.
De laatste maanden werd ik (helaas) ontzettend zwaar en vond ik het zelf niet meer prettig.
Paard is ook nog eens 1.80 dus ik was al blij als ik er op zat Clown .

Verder wil ik, jaren later, wel nog even kwijt dat ik in het begin er heel erg tegenop zag om mijn paard "stil" te zetten, maar achteraf is gebleken dat er nog heel wat meer in het leven is in het leven dan paarden en daar ben ik héél blij om Knipoog .

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 09:52

het feit dat je op een braaf paard zit is natuurlijk het belangrijkste he...ik had ook de volste vertrouwen in mijn 4 jarige (die doet echt niets geks) maar springen en buitenrijden heb ik niet meer gedaan, je moet geen onnodig risico nemen natuurlijk...

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 09:54

Maar je rugspieren worden toch minder? En dat daardoor het gevaarlijker wordt als je valt om je rug te breken omdat je rugspieren de schokken niet meer kunnen opvangen? Of ben ik nu helemaal mis op?

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 09:55

sympie schreef:
Maar je rugspieren worden toch minder? En dat daardoor het gevaarlijker wordt als je valt om je rug te breken omdat je rugspieren de schokken niet meer kunnen opvangen? Of ben ik nu helemaal mis op?

als je niks meer doet worden je spieren wel minder ja Clown

zolang jij lekker al je spieren blijft gebruiken is er niks aan de hand Knipoog

temptasion

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 09:58

ik heb gereden tot zeven mnd toen kwam ik er niet meer op,
heb wel wat rustiger aangedaan en niet gesprongen enzo. heb gewoon mijn eigen rijbroek aangehouden maar de knoop iet dicht gedaan en er een band om gedaan

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 09:59

capraibex70 schreef:
Het feit dat het dus mogelijk is om te rijden tijdens de zwangerschap maakt mij erg blij! Minimaal 9 maanden niet te paard gaat zou mij, denk ik, erg zwaar vallen.

Ik ben met 2 maanden gestopt omdat ik geen risico wilde lopen (2ling) en mijn man wilde dat ook niet. Heb Urby uitgeleent voor een jaar kwam in januari terug.
Kan je zeggen dat de kids toen 2 maanden waren en toe begon ik het te missen. Daarvoor heb je GEEEEEN tijd en energie om het te missen.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 10:00

Nu ja, feit is dat onze fokmerries in het zelfde schuitje zitten als ik dan... kunnen we samen rustig aan doen met onze dikke buiken!

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 10:02

capraibex70 schreef:
Nu ja, feit is dat onze fokmerries in het zelfde schuitje zitten als ik dan... kunnen we samen rustig aan doen met onze dikke buiken!

haha das wel leuk als je dan samen met je merrie in de kraamweek zit Haha!

1 van de merries uit mijn span(ik reed met de paardentram en had daar 2 mooie tuigpaardmerries voor staan) is 2 dagen na mij bevallen van een mooi hengstveulentje. mijn kindje was ook een hengstje Tong uitsteken een mooie gezonde zoon Haha!

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 10:02

Paarden staan aan huis, dus ik hoef gelukkig niets uit te lenen. Het is voor iedereen natuurlijk weer anders, het gaat er mee nu om, dat ik graag van iedereen hoor hoor zij het hebben gedaan. Het is voor mij allemaal nog maar afwachten, misschien kan ik rijden, misschien ook niet. De gezondheid van het kindje staat uiteraard voorop!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 10:05

Als het goed is hebben we vanavond 4 merries drachtig! Alleen ondergetekende moet nog even geinsemineerd worden Knipoog of wordt het toch een natuurlijk dekking Knipoog? Het lijkt me zo'n mooi beeld, dikke deerne op dikke merrie!

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 10:06

Mijn huisarts zei in 1970 Clown al dat ik gewoon door kon rijden als ik al langer paard gereden had. Springen raadde hij af ivm het risico van vallen. Verder zei hij met een vrolijke grijns: "Je merkt vanzelf wanneer het niet meer fijn is."
Uiteindelijk ben ik met een maand of 7 gestopt omdat het niet prettig meer was.
Kleding: mijn ruimste rijbroek met knoopsgatenelastiek (zelf even 2 knopen er aan zetten) en een wijd Tshirt of trui. Die bretels erbij lijken me trouwens een goed idee.

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 10:07

hoelang ben jij eigenlijk al zwanger?

heel erg mooi is trouwens een fotoreportage laten maken van jou met je dikke buik op je paard.

krijg je hele mooie en emotionele foto's van(vind ik)
want een vrouw is nou eenmaal op haar mooist tijdens een zwangerschap Bloos