Vertrouwen van veulen winnen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sonadorlover

Vertrouwen van veulen winnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 18:50

Ik ben vandaag voor het eerst op bezoek geweest bij een moederloos veulen.
Geen zorgen. We hebben een oplossing voor het 'moederloze' Hij is al meer dan een maand oud en we geven hem om de 4 uur paardenmelk en hij eet gelukkig goed;)

Maar het probleem is dat hij verschrikkelijk bang is van mensen waarschijnlijk ook omdat z'n moeder weg is.
Als je alleen z'n stal in komt dan gaat ie zijn achterwand naar je toedraaien en schoppen.
Ik heb ong 2 uren en een half in die stal gezeten. 1 uur heb ik zitten praten en dichterbij komen op m'n hurkje. Uiteindelijk kon ik hem strelen en heb ik gestreeld en rustig gepraat. Toen heeft ie m'n trui ongeveer kapotgebeten Clown. Dan ging ik even weg en toen ik terugkwam begon hij weer heletijd ik mocht absoluut niet in zijn buurt komen. Alleen als je met 2 bent en aan elk een kant gaat staan blijft ie stilstaan maar met z'n oren in z'n nek...

Ik vroeg mij af hoe ik dit kon oplossen...

randalinpony

Re: Vertrouwen van veulen winnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 20:46

Staat hij met een ander paard/pleegmerrie of alleen?

cynthia89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 21:17

zowiezow zal het voor het veulen allemaal wat hard gaan.. zijn moeder kwijt.. en staat hij er alleen voor.. dus zal hij voor alles waken en uitwijken..

bij alle dieren werkt het zo dat ze afgaan op benen..
je kan een dier beter benaderen op een fiets, dan te voet.
op de 1 of andere manier is dat iets avn vroeger avn het jagen. en het is echt zo!

dat wat je op je hurken deed is dus gewoon heel goed..en ik zal dat gewoon elke dag blijven herhalen..

wanneer hij/zij het goed doet..gewoon weer met rust laten..
en dan steeds wat op proberen te bouwen..

ik denk dat het dan wel goed komt..

Sonadorlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 22:26

randalinpony schreef:
Staat hij met een ander paard/pleegmerrie of alleen?

Voorlopig staat hij nog alleen maar over maar als het van mij afhangt wil ik hem bij een falabella zetten Knipoog of shetlanders maar ik weet nog allemaal niet hoe het gaat lopen

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 00:53

Zo jong nog en dan helemaal alleen op stal... Huilen

Ik zou zo snel mogelijk zorgen voor een pleegmerrie, andere paardjes en een plekje op de wei. Eerst moeten deze basisdingen voor elkaar zijn en dan komt de rest vast vanzelf goed.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 06:23

wat raar?

een moederloos veulen wat bang is voor mensen?
maar juist van die mensen zou hij zijn melk krijgen dus een heel raar verhaal...
moet in elk geval een ander paard bij inderdaad, en waarom is hij zo bang/boos?
degene ide hem de melk geeft wat doet die allemaal met het diertje?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 07:14

meis............. echt he, breng hem zo snel mogelijk naar andere paarden toe......

Wij mensen kunnen een veulen niet goed opvoeden. De meest gevaarlijke paarden komen uit flessenveulens, allemaal respectloze onopgevoedde klereleijers....... (uitzonderingen daargelaten, maar die zijn doorgaans opgevoed door paardenmensen die een trap of tik niet erg vinden)

Op het moment dat jij nog denkt dat jij het vertrouwen moet "winnen" van een compleet blanco iets (wat een veulen is) dan ga je al verkeerd........

alsjeblieft breng dit dier weg

Sonadorlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 11:01

We gaan vandaag kijken hoe hij reageert op een shetlandmerrie;)

jeNniferTjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 17:06

ik zou proberen ( ik heb het ookal ergends anders gezet ) in een bak te laten en daar zelf gewoon te zitten en niks doen dat kan een uur of een half uur , maar wel een tijdje. Daarna zet je hem weer op stal. de volgende dag doe je dat alleen ga je rond lopen, het is niet erg als hji voor je weg loopt. geef hem geen aandacht . gewoon lopen Knipoog en vooral niet aankijken ! Neem dan eens iets drinken of iets lekkers mee als hij dat al mag en ga hem niet lokken maar loop vastberaden naar je toe. Je paard kan aan jou zien of hij je kan vertrouwen. geef het en loop gewoon weer weg. Niet aaien ofzo gewoon weg lopen en wat later hem weer op stal zetten dit bouw je steeds op dus daarna weer iets lekker over zn hoofd aaien en weer weg lopen en steeds meer aaien. dan zal hij wennen en gaat het beter Knipoog

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 17:11

ach wat sneu, wij hebben er ook een op stal die verstoten is en de pleegmoeder viel dood neer dus deze word nu ook elke 4 uur gevoerd, dit is gelukkig een brutaaltje, hij staat nu af en toe los met een wat oudere goedmoedige ruin, eigenaar is wel aan het zoeken naar bv een shetlander voor hem als maatje, gewoon veel aandacht blijven geven, het zal tijd kosten, succes!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 21:07

KiWiKo schreef:
meis............. echt he, breng hem zo snel mogelijk naar andere paarden toe......

Wij mensen kunnen een veulen niet goed opvoeden. De meest gevaarlijke paarden komen uit flessenveulens, allemaal respectloze onopgevoedde klereleijers....... (uitzonderingen daargelaten, maar die zijn doorgaans opgevoed door paardenmensen die een trap of tik niet erg vinden)

Op het moment dat jij nog denkt dat jij het vertrouwen moet "winnen" van een compleet blanco iets (wat een veulen is) dan ga je al verkeerd........

alsjeblieft breng dit dier weg

Mee eens.
En wel omdat mijn ruin een door mijzelf opgevoed flesseveulen is.

Mijn Robijn is met 4 dagen moederloos geworden. De twee weken daarna is hij bij ons thuis op stal gezet met een geit, simpelweg omdat het niet anders kon met die voedingen.
Na een week diende zich via de moederloosveulen centrale een pleegmoeder aan, maar omdat we erg veel startproblemen hadden met melk drinken, durfden we de verandering niet meer aan.

Na twee weken voeding, kon hij om de vier uur, en hebben we hem bij mijn vriend in de kudde gezet, met oudere merries en andere veulens.

Hij was letterlijk doodsbang voor paarden!!!!!!

We hebben hem daar wel gelaten, en enkele merries ontfermden zich een beetje over hem, maar het bleef een zielig ding. Als ik hem kwam voeden, ging hij dwars door de stroom om mij te volgen: veel gedoe.
Uiteindelijk heeft hij een tijd op stal gestaan(slecht weer) met zijn 'pleegmoeder', en toen kwam de hechting tot stand: tot hij 8 maanden was, moederde zij over hem.

Resultaat?
Een paard dat wel weet dat hij een paard is, maar niet dat hij geen mens is.
Uiteindelijk is hij een vrolijk en aangepast paard geworden, maar hij heeft trekjes waaruit blijkt dat hij de fijne nuances in de paardentaal mist.

Zo belangrijk waren die twee weken dus.

Zoals jij het beschrijft, loopt je veulen een harde kans dat hij totaal niet meer weet wat hij is later.

Neem de raad van Kiwiko ter harte!

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 21:37

Ik ga helemaal met de rest mee.. Zorg dat hij paardengezelschap krijgt!!
Een mens kan een paard niet leren om paard te zijn en hij heeft het gewoon nodig..

Is er niemand met een heel moederige merrie ofzo? Mijn eigen merrie laat het veulen van mijn andere merrie zelfs bij haar drinken, is ook weer niet helemaal de bedoeling, maar zo'n moederkloek moet je eigenlijk zoeken voor je veulen..

Verder over het vertrouwen winnen..
Ik zelf, maar dan praat ik over veulens in de normale situatie, dus met moeder, heb goed resultaat met 2 manieren. Of ik ga er echt de tijd voor nemen, dus erbij zitten, het veulen immiteren, klinkt raar, maar het werkt wel. Kijk het niet direct aan, geen hand uitsteken, maar gewoon wat in het stro roeren e.d. Maakt ze vaak nieuwsgierig en dan komen ze bij je, laat ze snuffelen zonder dat je zelf toenadering zoekt.. Daarna ga je ze pas wat aan proberen te raken..
Een andere manier is ook genoemd de verplichte knuffelsessie. Dan vang ik ze ga ik ze knuffelen en dat een paar keer per dag.. Is niet echt een optie voor op de wei.. Zijn ze er wel snel doorheen..

Onthoud wel goed, bijten, schoppen o.i.d. mag nooit, ook al zijn ze nog zo lief klein en zielig, het mag NOOIT!! JE kunt de mate van afstraffen wel aanpassen aan het veulen, een brutaal hengstveulen pak ik anders aan dan een schuw merrieveulentje..

Sonadorlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 22:42

We willen hem wel ergens bij zetten maar waar. De falabella is wel lief maar kan een beetje 'ruw' spelen zeg maar te ruw soms. De shetlandmerrie die een veulen heeft is niet van de gemakkelijkste. Heeft me vandaag aangevallen zelf een paar andere veulens die erbij liepen. En dan nog een andere shetlandmerrie heeft niet veel melk meer en ook niet echt een merrie die veulens accepteert. Wel is er een shetlandmerrie die geen veulens heeft, ernstig hoefbevangen is(gaat alweer beter nu). Ze is zelf nog een tijdje van mij geweest maar ik heb ze moeten verkopen...

Die merrie heet Mary. Ze staat nu bij 1 van de shetlanders. bij de (Merrie die niet veel melk geeft aan haar veulen)

Ik wil het wel proberen maar moet ik ze dan apart zetten of moeten ze juist in de groep zijn?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 22:49

Ben het ook eens met de rest, zet hem in een groep.
Een enkele shetlander is ook niet ideaal, op den duur zal hij daar de baas over gaan spelen ipv opgevoed te worden.
Zet hem bij een paar merrie's met veulens. Het beste zou zijn als er een merrie bij zit die geen veulen heeft maar wel weet hoe ze moet opvoeden.
Hij zal door de merrie's opgevoed worden in wat er wel en niet kan, de veulens kan hij mee spelen en leert hij grenzen van en bovendien zal hij van hen leren dat mensen niet eng zijn.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 08:04

gewoon in de groep......... wat voor ons hard lijkt is voor hun spielerie........... ze redden zich wel, echt wel Lachen

Sonadorlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 10:44

Ik wil hem wel zetten bij Mary en een shetlandmerrie met een ong. 6 maanden oud veulen. Maar Mary heeft ook schurft of exceem... is dit erg?

Sonadorlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 11:52

Het enigste waar ik bang van ben dat het niet zal mogen van de eigenaar van de shetlanders... Ze zien er niet echt het nut van in;

Maar kan het niet. Hope (merrieveulen) is nog geen 6 maanden oud(foutje)
Ze heeft ook nog melk nodig en stel. Je weet maar nooit de De moeder van Hope het veulen accepteert... wat doet ze dan met haar eigen veulen dat ook nog melk nodig heeft?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 17:33

Als de merrie zelf een veulen heeft is de kans heel klein dat ze het nieuwe veulen accepteerd als haar veulen, doet ze dat wel dan zal ze beide veulens accepteren, ze zal niet haar eigen veulen afstoten.

Schurft is besmettelijk, exceem niet.

Maar zoals ik zei, zoek een stel paarden van zijn eigen volwassen grootte, het werkt niet om een kwpn veulen bij een shetlander te zetten. Alles is beter dan niets maar liever zo ideaal mogelijk natuurlijk.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 19:06

De meeste merries willen er ook geen ander veulen bij.. Ik bedoelde meer zo'n zorgzaam type..
Mijn merrie ontfermt zich altijd over alle jonge dieren die hier in de wei komen.. Ze is niet zo gecharmeerd van volwassen exemplaren, maar jonkies vindt ze geweldig..

Dat mijn merrie, Jeskim, die andere toelaat om te drinken komt ook omdat ze al vanaf het begin bij elkaar in lopen..

Over het geven van melk aan twee veulens..
Tea de eigenlijke moeder van Eachann, dat is het veulen dat ook bij Jeskim drinkt, is wel een stukje dikker dan Jeskim. Ook Eachann die dus meer drinkt is ook wel dikker dan Jeskim's veulen, maar hij is ook wel grover..
Ik heb Jeskim lekke rin het gras lopen en het is dus nog geen probleem. Ik houd haar uiteraard wel in de gaten, net als haar eigen veulen, die moet wel genoeg krijgen..

Sonadorlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 11:56

Ik begrijp er gewoon niets van. We wilden hem gisteren bij een merrie gaan zetten. Komen we de stal binnen. Begint ie te schoppen en te doen. Het enigste wat me soms lukt is voorzichtig op z'n kont krauwelen...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 12:00

Dat doen flesseveulens!!! van moeders hadden ze namelijk een oplawaai terug gekregen, en niet zo zachies ook!!

NU leert hij alleen maar dat het ok is om mensen te trappen.....

echt gooi dat dier bij andere paarden .......... want dat gaat niet goedkomen

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 12:11

KiWiKo schreef:
Dat doen flesseveulens!!! van moeders hadden ze namelijk een oplawaai terug gekregen, en niet zo zachies ook!!

NU leert hij alleen maar dat het ok is om mensen te trappen.....

echt gooi dat dier bij andere paarden .......... want dat gaat niet goedkomen

Kan het niet beter zeggen. Gooi dit diertje in een groep paarden, voordat hij echt helemaal verpest is.

Sonadorlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 12:32

Dat wil ik echt waar maar we hoe kunnen we hem te pakken krijgen?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 12:33

hem gewoon pakken..........

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 12:38

Misschien kun je even iets meer vertellen; wat voor veulen is het (paard, pony, ras?) en is hij altijd moederloos geweest of pas nu - na een maand?