Steppen met paard!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marlous

Steppen met paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 16:08

Op http://www.paardnatuurlijk.nl is een hele pagina over het steppen met je paard. Op bokt hier kon ik er niks over vinden!

Zijn er hier mensen die steppen met hun paard? Ik overweeg zo'n step aan te schaffen, maar wil wel graag wat meer ervaringen horen. Is het echt zo praktisch als dat hun het verwoorden?

Wist echt niet waar ik dit topic moest plaatsen, sorry als hij verkeerd staat..

liljebo

Re: Steppen met paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 17:54

kijk misschien een beetje scheel, maar ik kan het niet vinden. Kun je iets specifieker zijn over waar ik de pagina met steppen kan vinden. Lijkt me leuk...

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 18:01

@ liljebo, bij de shopping afdeling, klikken op produkten

Ik vind het wel ontzettend duur, volgens mij ben je net zo goed uit met een gewone step (die er toch wel erg op lijkt). Maar het ziet er wel leuk uit, het verhaaltje erbij is ook een leuk promotiepraatje Bloos

Marlous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 18:12

Musjes schreef:
@ liljebo, bij de shopping afdeling, klikken op produkten

Ik vind het wel ontzettend duur, volgens mij ben je net zo goed uit met een gewone step (die er toch wel erg op lijkt). Maar het ziet er wel leuk uit, het verhaaltje erbij is ook een leuk promotiepraatje Bloos

Het is inderdaad duur. Maar er zit zeker verschil in. Vooral de banden.. Als je op internet gaat zoeken naar zulke steps (dus met wat grotere banden van dat materiaal) , kom je niet goedkoper dan 200 euro uit (of ik ben een slechte zoeker Knipoog)
Met van die kleine bandjes, is het steppen veel zwaarder, en het maakt veel geluid.

Promotiepraatjes zijn ze goed in inderdaad Lips are sealed

GWENNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 18:57

Ik vind het levensgevaarlijk!
Als je eve niet oplet (omdat je paard even opzij springt of struikelt of iets dergelijk) kan je met je step in een put(je) rijden. De step slaagt voorover jij valt. Als de step voorover valt kan hij het paard raken en blesseren. In nog erger geval raakt paard in paniek rukt hij zich los en phoe ik wil niet verder denken aan wat er allemaal kan gebeuren...

Ik zou dus NOOIT steppen met een paard
Dit is mijn mening ..

Marlous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 20:31

Er kan ook een vliegtuig neerstorten.

Je paard kan tijdens het rijden ook voor een trekker springen. Opletten moet je sowieso met paarden.

Beetje vergezocht..... dan kan je nooit wat doen met je paard. Er kan altijd wat gebeuren, of je er op zit, er naast loopt, fietst of stept....
Maar ieder zijn eigen mening Knipoog

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 10:41

Hmmm mij lijkt het wel leuk en idd veiliger dan fietsen. Van ene step ben je zo afgesprongen. Natuurlijk moet je paard eraan wennen. Maar het is alleen maar goed dat hij overal aan went. Als ik financieel wat makkelijker zat, zou ik het zeker proberen. Leuk toch... weer eens iets anders. En ideaal om een paard onbelast te trainen.

wonderworst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 14:31

het lijkt mij een beetje onhandig als je paard schrik of stopt lig je daar zand te happen MÉT je stepje en waarom zou je geen ander stepje kunnen gebruiken gewoon een duurder stepje aansmeren lijkt mij Tong uitsteken

monkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 14:58

ik zou het zelf nooit gebruiken, lijkt me idd niet echt ongevaarlijk. Zou trouwens ook nooit fietsen oid naast je paard. Je hebt niks te vertellen als je paard ineens iets anders in zn hoofd heeft en jij moet eerst regelen dat je van je fiets/step af komt zonder je nek te breken.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 15:12

Ik fiets liever dan dat ik step met mn paard. Een fiets is veel steviger dan een step mocht je paard je omtrekken. Stukje over de step slaat echt nergens op.

ellennn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 16:57

Ik ga dr wel bovenop zitten, laat ik 'm zo wel uit. Clown
Een stukje lopen vind ik ook nog wel leuk, maar fietsen of steppen doe ik wel met mn hond.

Marlous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 18:50

Naja, ik kan geen goedkopere step vinden. Als ik er 1 ga aanschaffen, doe ik het ook niet via die site, maar gewoon bij een winkel.
Enne, als je paard wat anders in z'n hoofd heeft, heb je sowieso weinig te vertellen. Of je er op zit, naast loopt o.i.d. Toch?
Fiets is misschien steviger, maar je zit er echt niet steviger op hoor, als je paard van 500 kg de verkeerde kant op rent Cool En je valt van hoger... Knipoog

Ik wil eigenlijk even ervaringen horen! Geen meningen..
Of zijn er hier op bokt geen mensen die het al uitgeprobeerd hebben?

__rosalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 19:28

ik heb toevallig, hier nu zo ene goede step staan, gevonden.
was ook van plan om met me paardje te gaan steppen, aangezien hij veel rechtuit moet lopen. en al dat wandelen wordt ik een beetje zat. wel laat ik hem eerst eraan wennen op het erf zelf.

ik zag laatst een filmpje van iemand die skate met zijn pony, dat is echt te gevaarlijk vindt ik..

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 19:30

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 21:08

En dat topic is te oud om nog op te reageren dus mag dit topic open blijven.
Ik verplaats hem wel naar TAO, dit onderwerp valt meer onder Overig.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 21:14

euhm ja ik vind het net zo gevaarlijk als fietsen met een paard of hond... alleen nu iets minder risico met eventuele edele delen die op deze of gene stang kunnen klappen...

Marlous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 22:04

loekie schreef:
ik heb toevallig, hier nu zo ene goede step staan, gevonden.
was ook van plan om met me paardje te gaan steppen, aangezien hij veel rechtuit moet lopen. en al dat wandelen wordt ik een beetje zat. wel laat ik hem eerst eraan wennen op het erf zelf.

ik zag laatst een filmpje van iemand die skate met zijn pony, dat is echt te gevaarlijk vindt ik..

Kijk, dat soort reacties zocht ik Knipoog !! Wil je laten weten hoe je het vind(en je paard)? Heb je nog veel controle over je paard bijvoorbeeld. En is het eigenlijk mogelijk om met 1 hand te steppen? (voor het geval je je paard moet corrigeren o.i.d.) Zag wel dat de handrem van die step eigenlijk aan de verkeerde kant zit. Dan heb je dus in je linkerhand alleen je step en in je rechterhand step, rem en paard.

Skate lijkt me ook erg gevaarlijk. De enige rem is dan denk ik op je kont gaan zitten. Je kan heeelemaal niks.

Marlous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 22:36

Ik heb de oplossing! Een 'kickboard', Afbeelding
Filmpje: http://nl.youtube.com/watch?v=Cy_c8pZVS ... re=related
Je hebt maar 1 hand nodig, waardoor je met 1 hand je paard in bedwang kan houden Tong uitsteken. En er zitten 2 wielen van voor, waardoor het hobbel-vooroverklappen-step-tegen-paard-probleem ook niet meer van toepassing is Lachen

Alleen jammer dat de enige rem dan je eigen voeten zijn (a
ls je heuvels af moet bijv.) En waarschijnlijk maakt het veel lawaai, en voel je elk hobbeltje vanwege de kleine wieltjes.
Maar het lijkt mij wel iets om uit te proberen Pling
Maar nu ga ik eerst slapen!

monkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 08:37

Marlous schreef:
Enne, als je paard wat anders in z'n hoofd heeft, heb je sowieso weinig te vertellen. Of je er op zit, naast loopt o.i.d. Toch?
Fiets is misschien steviger, maar je zit er echt niet steviger op hoor, als je paard van 500 kg de verkeerde kant op rent Cool En je valt van hoger... Knipoog

Als je erop zit heb je altijd meer te vertellen! En ik bedoel niet eens perse dat hij er vandoor gaat, of gaat bokken of wat dan ook, maar hij loopt ( aan de foto's te zien) ook nog eens schuin achter je, je kan hem dus slecht in de gaten houden omdat je eigenlijk voor je moet kijken om te zien wat je doet met je step. Maar goed, dat is mijn bescheiden mening Lachen

Marlous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 08:40

Als je erop zit heb je altijd meer te vertellen! En ik bedoel niet eens perse dat hij er vandoor gaat, of gaat bokken of wat dan ook, maar hij loopt ( aan de foto's te zien) ook nog eens schuin achter je, je kan hem dus slecht in de gaten houden omdat je eigenlijk voor je moet kijken om te zien wat je doet met je step. Maar goed, dat is mijn bescheiden mening Lachen[/quote]
Ik denk niet dat je dan meer te vertellen hebt. Paard is en blijft sterker, als hij iets eng vind en hij wil ervandoor, gaatie ook. Van dat schuin achter lopen geef ik je gelijk Knipoog Maar dat zie ik dan weer niet zo als probleem.
Laatst bijgewerkt door Tanja op 19-07-08 19:23, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overbodige quote verwijderd.

mizzpoez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 08:51

Ik step regelmatig met mijn Welsh A omdat ik daar niet op kan rijden.
Belangrijk is (zeker in het begin, als je beide nog niet echt gewend bent samen te steppen) je balans goed te kunnen houden zonder op je stuur te gaan leunen. Dit wordt dan later steeds vanzelfsprekender en het is inderdaad dan appeltje eitje om bij een flinke vaart meteen af te kunnen stappen en stil te staan. Daarbij ook nog dat mijn pony geleerd is bij mij te blijven en dus niet doorrent als ik langzamer ga of stop, die noodstops oefen je dan wel eerst op het erf voor je de weg op gaat, maar ik hoop dat dat vanzelfsprekend is bij iedereen.
Wat ik wel vind van het steppen is dat het ten eerste best vermoeiend is en ten tweede heb je altijd een favoriete kant om mee te steppen: de andere kant moet je eigenlijk net zo vaak en lang doen als de favoriete maar ervaring leert dat je dat stiekum toch niet doet omdat het niet zo soepel gaat.
Ikzelf ben niet zo groot en heb een semi-professionele step van MP met luchtbanden. De step is wel licht en heeft handremmen. Gewoon oefenen en het lukt je vast met elke step, het ligt aan je eigen handigheid en hoe je je paard/pony hebt geleerd met jou om te gaan.
Succes!
Marianne

Marlous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 08:54

Bedankt voor je reactie, hier heb ik wat aan Lachen Maar, is het mogelijk om met 1 hand te steppen? Elk paard kan er natuurlijk wel eens 'vandoor gaan', of iets harder gaan dan jij wilt. hoe goed hij ook is opgevoed, en dan is het wel handig als je even 1 handvat los kan laten.
Of kan je dan gewoon afstappen?
Laatst bijgewerkt door Tanja op 19-07-08 19:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overbodige quote verwijderd.

mizzpoez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 10:09

Met de step die ik heb is het makkelijk met 1 hand steppen, alleen houd je dat niet lang vol. Ik heb niet zo'n klein voorbandje als op de genoemde voorbeeldsite, het lijkt mij dat steppen met 1 hand op zo'n step nog moeilijker is, shoot me if I'm wrong!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 11:31

Het is niet alleen dat steppen met één hand, je balans is zwakker (lees: je bent gemakkelijk uit balans te brengen). Waar je op de fiets nog wel een ruk aan het touw kunt handelen, ga je met de step onherroepelijk op je plaat!! Verkijk je niet op de balns die je als fietser hebt, enkel omdat je met je kont op het zadel zit!

Het is niet de eerste keer dat Frans' step hier langskomt en ook nu weer valt het me op dat dit soort "nieuwe" ideeën gelijk worden opgepakt, terwijl er niet of nauwelijks wordt nagedacht over voor- en nadelen en vooral de risico's.
Roep hier dat je regelmatig gaat fietsen en half Bokt stort over je heen om je op alle mogelijke en onmogelijke risico's te wijzen maar als Goeroe paardnatuurlijk iets te berde brengt is het gelijk goed, erg vaag. Het feit dat Frans z'n paarden goed opvoed, betekend niet automatisch dat alle paarden goed zijn opgevoed. In de techniek is 1+1 altijd 2; bij paarden wil dat weleens 3 of 4 zijn..........

kavama

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 14:04

Mij lijkt dat steppen minder gevaarlijk dan op de fiets ernaast of met skeelers, dat las ik laatst ook ergens.
Zo'n step spring je zo vanaf, maar zie die skeelers maar eens uit te krijgen zo snel als je paard er vandoor gaat.