Pony komt niet..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bumba01

Pony komt niet..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 09:35

Hoi,

Als ik mijn pony uit het weiland wil halen, rent ze weg, echt knetterhard. Ze wil echt met geen mogelijkheid komen, ook niet als ik met haar brokken of appels etc aan kom zetten. Het lijkt wel alsof ze mij uit loopt te dagen, want als ze wegrent, dan gallopeert ze de hele tijd rondjes om mij heen en ik denk dat er dan ong een afstand van 4/5m tussen ons is. Wat kan ik hieraan doen om haar gewoon fatsoenlijk het weiland uit te kunnen halen, zonder dat ik eerst een uur achter haar aan kan vangen? Lachen

Ingeeu

Re: Pony komt niet..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 10:09

Zijn er meer pony's in de wei waar jou pony bij in staat? Want dan zou je die er eventueel uit kunnen halen en kijken hoe jou pony erop reageert. Gewoon heel eventjes alleen laten. Wedden dat je hem/haar dan zo kunt pakken? Lachen Ik had dit ook een tijdje met mijn pony. Nouja ging wel een stuk anders, maar komt op het zelfde neer. Niet mee willen komen. Mij werd geadviseerd om het 1 keertje 's avonds als de pony's naar binnen moeten, hem gewoon "per ongeluk" 1x dus te vergeten. Nouja goed ik heb hem dan niet de hele nacht alleen gelaten, ik heb gewoon de andere pony's op stal gezet en even een uurtje ofzo wachten me hem eruit te halen Lachen
En het lukte aardig Lachen
Misschien kun je het proberen?

mailhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 10:25

Ik heb nooit problemen met het uit de wei halen van mijn paard maar wat ik doe is haar expres negeren ik kijk bijvoorbeeld eerst de water na, ga rondjes om haar cirkelen maar maak niet echt contact met haar als ik zie dat ik haar aandacht heb loop ik weg. Dan loopt ze vanzelf achter me aan.

Je zou je paard kunnen "vergeten" en een uur laten weer ophalen en dan op de manier hierboven haar aandacht trekken. Zorg wel dat ze naar jou toe komt en benader haar altijd van voor. Als ze wel komt beloon haar dan (kan met iets lekkers maar zorg niet dat je dat elke keer doet dan kan ze wel eens gaan schooien) maar je neemt haar dan niet mee. Dat doe je pas die keer daarna of zelfs weer daarna. Dan krijgt ze door dat je niet alleen in de wei komt om haar eruit te halen. Dan blijft het voor haar een verrassing wat je nu weer gaat doen.
Laatst bijgewerkt door mailhorse op 15-07-08 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Noir_Pearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 10:33

Hallo, ik weet mischien hoe van je paard uit het weiland probleem afkomt.
Heb je ook al geprobeerd heel de tijd stil te blijven staan en dan dat je niet zijn of haar halster laat zien.
Mischien komt zij of hij wel.
En als je hem dan hebt dan zou je je paard een beloning kunnen geven.
Want mijn pony deed ook zoiets echt heel irritant.
Maar zo is mijn pony wel van haar probleem afgekomen, dus mischien werkt het wel.

Groetjes Noir_Pearl Haha!

Gypsy_2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 11:23

Net doen alsof je er langs loopt, niet aankijken, en misschien andere pony's iets voeren. Dan kun je misschien later ook naar die pony toe lopen Lachen

Hoe lang staat je pony op wei? Ik zou ook niet willen komen als ik maar een uurtje per dag naar buiten mocht Knipoog

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 14:23

Ze staat alleen in een wei, en haar wei ligt in het midden zegmaar, aan de linkerkant en rechterkant zitten nog 2 aparte weilanden en daar staan paarden van andere mensen in, dus ik kan moeilijk die paarden allemaal uit het weiland gaan halen.

Negeren etc heb ik allemaal geprobeert, maar ze heeft er gewoon lak aan en ik denk dat ze per dag ongeveer 12uurtjes in het weiland staat. Van 8uur smorgens tot meestal 8uur savonds, dus daar ligt het niet aan. Voeren trekt ze zich ook niks van aan, ze rent alsnog weg.

En ik kan wel om haar heen gaan lopen en negeren, maar dan is ze nog zo gek dat ze gewoon rond gaat rennen. Huilen van het lachen

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 14:26

misschien wil ze spelen Knipoog

kom je ook wel in het land om gewoon even te kroelen?
of de draad te controleren, of water bij te vullen, etc?

zodat jou komst dus niet persé betekend dat je haar komt halen?

halster en touw achter je rug wil ook wel eens helpen.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 14:30

Ga inderdaad zo nu en dan eens het land in om haar te knuffelen een appel te geven, water bijvullen. mest weg halen enz enz... zonder dus dat je haar uit de wei haalt..

een paard van een vriendin van mij die hier staat wou ook nooit het land uit als er een merrie hengstig is(paard is ruin). ging ook als een gek rondjes rennen, dan joegen we hem express nog even wat extra op. Dan werd hij vanzelf moe, als hij dan stil stond joegen we nog even door... en zo heeft hij het vanzelf afgeleerd..

djoeke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 20:06

wij hebben thuis een bel, we gooien eerst wat brokken in de voorbak, en dan bellen we een keer, dan komen ze gelijk, de 1e paar keer zal dat wel niet gaan, maar na een paar keer weten ze precies dat ze dat wat lekkers krijgen, dat zal je paard waarscheinlijk wel komen
;p

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 13:03

Haha djoeke das een goeie Tong uitsteken

Ik kom ook wel vaak in het weiland om water etc bij te vullen, appeltjes of brood geven, maar ach rennen doet ze toch wel en het is dan wel duidelijk dat ze een spelletje aan het spelen is. Tong uitsteken

Halster heeft ze altijd om in het weiland

Bandino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 18:41

Staan er andere pony,s in de wei? dan moet je naar die andere pony gaan en die lekker aandacht geven . Dan wordt je pony jalours en komt die vanzelf.

Succes!

Melanthe0396

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 20:23

Ik volg jullie ook even.
Heb hetzelfde probleem.
Niets van het bovenstaande helpt.
Zorda ik bij andere paarden ga staan zit ze me aan te kijken van: Ha, mooi, vandaag ik niet.
Zodra ik het spelletje mee speel, en er een join-up van maak geeft ze op een gegeven moment wel op.
maar dat is ook niet altijd even effectief.

Melanthe0396

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 20:27

wat je is kan proberen is het spelletje mee spelen.
haar laten lopen.
wil ze naar je toe komen, nee, zij(of hij?) wilde rennen dus gaan we rennen.
todat ze zichzelf overgeeft.
meestal kan je der dan wel pakken.

_Wouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 16:07

Heb je ook al geprobeerd heel de tijd stil te blijven staan en dan dat je niet zijn of haar halster laat zien.
Mischien komt zij of hij wel.
En als je hem dan hebt dan zou je je paard een beloning kunnen geven.

sjouks

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 11:15

Haal je haar alleen uit het weiland om te gaan rijden of haar op stal te zetten?
Dan zou het dus evt. kunnen zijn dat ze er steeds iets negatiefs achter ziet, dat ze alweer naar binnen moet, of alweer moet werken.
Probeer dan eens wat afwisseling te geven. Haal haar eens uit het weiland, om haar buiten het weiland een appel te geven, of ergens anders te laten grazen. Of haal haar eens uit het weiland voor alleen een poetsbeurt, en zet haar dan weer terug. Je zou het eens kunnen proberen, misschien helpt het, misschien ook niet Lachen

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 11:26

Ik haal haar niet alleen uit het weiland om te rijden of om haar naar de stal te brengen, ik haal haar er ook genoeg uit om even lekker te troetelen, af te spuiten (met warm weer natuurlijk) of om een rondje met haar te gaan lopen.. dus ik snap eigenlijk niet waar het probleem zit. Of ze vind het gewoon leuk om een spelletje te spelen als ik het weiland in kom, want ze houd de oren gewoon naar voren en rent de hele tijd rondjes om me heen..

horsewalker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 12:08

Als je je pony uit de weide gaat halen is het waarschijnlijk om te laten werken.
Probeer het volgende eens, haal je pony meerdere malen per dag, tijdens een bepaalde periode, uit de weide, zonder dat je ermee werkt, en beloon ze steeds wanneer je haar halster aandoet, en ook wanneer je ze terug naar de weide brengt. Herhaal deze werkwijze en combineer ze na een tijd met het werk aan de teugel.
Als dit niet helpt, laat je paard dan s controleren, mss heeft Hij/zij ergens last van tijdens het werken (past zadel goed, stand van de hoeven, rugprobleem) en komt ze daardoor niet graag naar je toe.

Mvg

lutsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 15:25

Nou,appeltje en snoepje geven doe je al dus dat is prima.
Opjagen totdat ze moe wordt heeft volgens mij ( bij mij) geen zin.
Wat ook weleens wil helpen is je klein maken,dus op je hurken gaan zitten Haha!
Dan komt ze naar je toe en je geeft haar een snoepje en dan kan je haar mischien pakken.
Even vasthouden een rondje lopen en weer loslaten Pling

Groetjes;
Mar

bruja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 16:44

mijn vorige apard deed dat op een gegeven moment ook. ik heb haar drie keer de wei door laten rennen en haar steeds weggestuurd en harder laten lopen. dat deed ik een minuut of 10 ofzo, dat ze wel een beetje moe is. en dan omdraaien en negeren. dan kwam ze wel naar me toe. na die derde keer wist ze dat het toch geen zin had en kwam ze meteen. en anders hoefde ik haar maar 1 x te laten rennen, deed ze drie passen en dacht ze: oh nee oliebol, laat maar, ik ga wel meteen naar dr toe...

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 19:39

Lastig probleem, mijn pony is er ook zo één.
Wel hinniken en om aandacht vragen als ik aan kom lopen, maar ben ik eenmaal bij haar stiert ze weg. Aan het rijden kan het niet liggen bij haar, gezien we niet vaak rijden. Ik haal haar er regelmatig uit voor een poetsbeurt, wat lekkers of een wandeling.. lijkt me toch niet rot.
Wat ik doe is dat ik eerst de andere paarden eruit haal en dan mijn pony (dan is ze alleen en wilt ze wel komen), beetje gemeen misschien, maar ik zou niet weten hoe ik haar anders moet ophalen uit het weiland.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 08:19

Volgens mij is het echt een spelletje, gezien de oortjes erop staan... maar je moet het zien om het met zekerheid te kunnen zeggen.

Ik heb een mini die af en toe in de tuin mag lopen (samen met mijn andere mini) die dat ook wel eens doet als ik hem weer ophaal om terug in de wei te zetten. Bij hem weet ik met honderd procent zekerheid dat het speelgedrag is. Hij is gewoon met alles verschrikkelijk speels.

Vaak speel ik dat gewoon even het spelletje mee, doe alsof ik hem wil vangen (overdreven) , maar hij kan natuurlijk altijd weg. Dan gaan ook de oortjes erop en heeft hij lol-
Als ik dan stop met spelen, even rust en dan ga ik gewoon heel langzaam naar hem toe, met snoepje en niet sluipend of zo... gewoon rustig, wat aarzelend, niet recht aankijken, niet recht erop af lopen, ontspannen houding en dan kan ik hem zo pakken. We hebben dan ff lekker gespeeld en dan is het goed. Maar ik moet erbij zeggen dat ik dit niet eerder met een paard heb gehad (wel weglopen, maar dat was een kwestie van geen zin hebben en daar is een andere tactiek voor) maar dit is dan ook hem meest speelse paardje wat ik ooit heb gehad
(ook daardoor een heerlijk dier om grondwerk mee te doen, superslim en ijverig)

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 12:59

Ik zal de tip van horsewalker eens proberen Lachen. Misschien dat het dan wel lukt, zoniet dan laat ik haar idd even controleren of ze geen problemen etc heeft Lachen

liljebo; Mijn pony is ook hartstikke speels Lachen Met de oortjes naar voren door het weiland sjeezen, als ik het weiland inkom, met een emmer brokken gaat ze de hele tijd om me heen drentelen, achter me aanrennen, ook gewoon allemaal met de oortjes vooruit, ze pakt de waterslang vast als ik haar aan het afspuiten ben, dus speels is ze zeker wel Lachen

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 06:31

Ja, in dat geval is het zo'n type als mijn Billy, lijkt me- Dat kan soms wat lastig zijn, zoals nu, maar met grondwerk ed heb ik daar enorm veel plezier van. Als je het gedrag op vriendelijke wijze weet te vormen, leert zo'n paardje heel snel en met veel plezier. Je zult alleen altijd moeten opletten dat zo'n paardje zijn speelsheid niet tegen jou gebruikt en dat kan gebeuren als je hem bv met rijden of grondwerk niet voldoende afwisseling/uitdaging biedt. Dan willen ze zelf nog wel eens ervoor zorgen dat ze lol hebben.
De tip van horsewalker is ook goed en ik zou hem nog iets willen uitbreiden met het doen van dingen die voor zo'n paardje gaaf zijn, zoals uitdagend grondwerk of vrijheidsdressuur. Een hapje na het vangen (dus niet om mee te lokken, want dat werkt niet) wil ook nog wel positief werken.

Mocht het echt niet lukken, kun je mijn methode proberen. Lekker ff spelen totdat hij zijn energie een beetje kwijt is, terug de rust erin brengen en dan rustig benaderen, beetje zigzaggend, niet aankijkend, aarzelend bijna enz. Maar niet sluipen... paarden hebben een hekel aan sneeky zijn.. doet te veel aan roofdieren denken.

Rkayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 20:38

weetje was je meschien kan proberen.
in het weiland gaan staan/zitten en niks doen want als je er achteraan gaat rennen vindt ie het blijkbaar alleen maar leuk.
de eerste keer zal wel even lang duren maar gewoon niks doen
waarschijnelijk wordt je paard dan zelf nieuwsgierig
en zal uiteindeljk naar je toe komen.
en als je hem dan beloont zal het vanzelf goed gan denk ik.

juline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 20:15

hier ook 1 kom er totaal niet aan uit wat te doen.
vandaag uur bezig geweest en uiteindelijk voor het eerst in me leven de hoop opgegeven. laat hem niet zo snel winnen. maar hij komt naar je toe voor wat lekkers wil je hem pakken is ie al aan het andere eind van de wei. en dit blijft door gaan puur een spelletje. andere paarden weg halen helpt niet want hij gaat vrolijk door. staat 24/7 op de wei nog steeds. emmer voer ja is leuk snel hapje of juist eng vinden en weer weg rennen. halster om in de wei is geen idee hij verwond zichzelf er mee. ben compleet radeloos. hij is niet van mij maar anders had ik hem na vandaag de deur uit gedaan haha. maar eigenaresse heeft precies het zelfde probleem. komen er echt niet aan uit. heeft iemand tips want zo is het niet leuk meer