veeroosters

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Doreas

veeroosters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 21:10

Tussen Doldersum en Wateren ligt een slingerweg, met...... 2 roosters. Ik durfde er nooit overheen met mijn paard, maar vandaag toch maar eens geprobeerd. En...... de topper ging er zo overheen. De roosters zijn speciaal aaangepast voor paarden, dwz. de spijlen zitten heel dicht op elkaar. Gewoon super he. Pling
De rest van de route was trouwens niet veel soeps (doldersumseveld). Ik had een paardenroute verwacht, maar moest gewoon in de berm en de auto's vlogen langs).

Antheman

Re: veeroosters

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 17:23

Je maakt een grapje, neem ik aan.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 17:26

Als een paard eroverheen kan dan heeft het rooster niet echt veel nut lijkt me.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 17:27

Bedoel je een wildrooster?

Doreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 20:42

Veerooster of wildrooster, wat je wilt. Er staan hooglanderkoeien. En idd, Indian Lady, de roosters kunnen niet veel nut hebben als de spijlen zo dicht op elkaar zitten. De koeien staan idd. ook nog eens achter een draadje; ik denk dat dat draadje in eerste instantie niet de bedoeling was, maar dat de koeien toch regelmatig op de weg stonden.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 11:49

Oei, ik vind dat echt link om er met je paard overheen te gaan.
Ook al zijn het smalle ruimtes ertussen...

Monatoetke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 11:52

Hm ik zou ook niet over een wildrooster gaan het is echt heel link, ik hoor wel eens dat een paard en niet zonder wonden of breuken vanaf is gekomen dus als je een andere route kunt nemen raad ik je dat echt aan.

Pingui

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 16:06

Ik zou ook echt nooit, maar dan ook echt nooit, een veerooster overgaan met een paard.
Ik vind het zelf altijd al doodeng als ik er overheen loop, laat staan met een paard.

Maar miss dat er nieuwe roosters zijn hoor. Geen idee. Koeien hebben natuurlijk wel iets kleinere hoeven dan paarden. (Toch? Dacht ik.)

Edit; spelling

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 16:08

Pingui schreef:
Ik zou ook echt nooit, maar dan ook echt nooit, een veerooster overgaan met een paard.
Ik vind het zelf altijd al doodeng als ik er overheen loop, laat staan met een paard.

Maar miss dat er nieuwe roosters zijn hoor. Geen idee. Koeien hebben natuurlijk wel iets kleinere hoeven dan paarden. (Toch? Dacht ik.)

Edit; spelling

Helemaal mee eens, zou het zelf ook niet doen. De grootte van een koeienhoef is vrijwel gelijk aan die van een paard hoor, klein paard dan wel.

Maar bij die roosters zitten toch ook altijd van die klaphekjes voor wandelaars ed? Daar kun je toch door met je paard?

Pingui

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 16:15

Hier bij ons in de duinen idd wel. Maar die klaphekjes zijn ook niet ideaal. Als je niet genoeg omgedraaid bent met je paard, kan het hek tegen de achterbenen van je paard aankomen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 17:05

Das gewoon een kwestie van uitkijken en handigheid krijgen.
Veeroosters kun je geen handigheid mee krijgen, of je moet eroverheen springen maar dat lijkt me nou ook niet bepaald veilig en handig.

Pingui

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 11:17

anneliesdj schreef:
Das gewoon een kwestie van uitkijken en handigheid krijgen.
Veeroosters kun je geen handigheid mee krijgen, of je moet eroverheen springen maar dat lijkt me nou ook niet bepaald veilig en handig.

Ja dat is waar. Wildroosters zijn meestal ook vrij lang, dus niet veel paarden redden dat denk ik ook, om er overheen te springen. Veeroosters zijn vaak wel korter, maar zou het toch niet probereren, dan maar terug of om rijden ofzo.

Paard in een veerooster met foto's:
http://www.geschiedenisbrandweerzoetermeer.nl/incidenten/archief%20rene/nieuws/hv-overig/khv010930.html

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 11:22

Bij mij achter de stal zijn ook een aantal wildroosters. Bij mij op stal rijden er heel veel mensen overheen en er is nog nooit wat gebeurd. De spijlen zitten zo dicht bij elkaar dat de hoeven van je paard er echt niet tussen kunnen komen.
Maar ik ga er toch niet overheen. Wat als zo'n spijl een keer breekt of weet ik veel wat.. ik vind het maar eng Scheve mond

sstier

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 16:18

ik vroeg me eerlijk gezegd al een tijdje af of je eroverheen kon met je paard, heb ze altijd maar ontweken. en als ik de reacties zo lees blijf ik dat ook maar doen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 16:28

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 16:32

Wildrooster is tegen bv reeën en heeft de spijlen dicht bij elkaar staan. Met een wat grotere pony of paard kan je er overheen (shet heeft waarschijnlijk wel te kleine voetjes). Veerooster is tegen koeien en die werken door de grotere ruimte tussen de spijlen ook heel goed tegen paarden.

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 20:29

Van die foto's is een veerooster en mag je al helemaal niet overheen met je paard. Die gebruiken ze hier op de veluwe om de wilde paarden en schotse hooglanders in een bepaald gebied te houden.
De wildroosters zeggen ze altijd in theorie dat je er over heen zou moeten kunnen met je paard.
Maar ook dat zou ik niet snel wagen.
Gelukkig zitten er hier altijd hekken naast dus ga altijd via hek.

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 20:32

xMariekee schreef:
Bij mij achter de stal zijn ook een aantal wildroosters. Bij mij op stal rijden er heel veel mensen overheen en er is nog nooit wat gebeurd. De spijlen zitten zo dicht bij elkaar dat de hoeven van je paard er echt niet tussen kunnen komen.
Maar ik ga er toch niet overheen. Wat als zo'n spijl een keer breekt of weet ik veel wat.. ik vind het maar eng Scheve mond

Nee in principe niet. Maar hier in de buurt door slecht onderhoud braken de spijlen wel. Paard kwam er in vast te zitten. Hij heeft groot geluk gehad want na paar maanden kliniek heeft hij het wel gered.
Maar nog steeds rijden heel veel mensen hier in de buurt gewoon over de wildroosters heen. Terwijl er hier naast elke rooster ook hekken zitten,
Alleen maar goed dat jij er niet over heen rijdt.
Laatst bijgewerkt door SisLeone op 19-07-08 20:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 20:33

Ik ga er nevernooit niet overheen, echt niet..

AniekHelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 22:09

Ik hou niet van veeroosters ik vermijd ze zoveel mogelijk. gelukkig hebben wij veel hekjes naast de vee roosters dus ik kan er wel langs.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 07:45

Je mag officieel niet eens over die roosters, is verboden met paarden.
En dat is het niet voor niks.

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 09:34

Veeroosters mag je niet overheen. Bij ons staan er ook borden bij dat het verboden is om met je paard over heen te gaan.

Wildroosters theoretisch wel maar is niet verstandig.
Hier bij het Wekeromse Zand hadden ze aan het begin van de ruiterroute alleen een wildrooster....Niet eens een hek ernaast. Pas toen er eentje met paard en al door heen ging hebben ze een hek ernaast geplaatst.
Gelukkig maar want nu kan ik daar ook lekker rijden...voor die tijd deed ik dat niet.

Ingridje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 10:36

Over veeroosters met je paard is vragen om problemen.
Een wildrooster daarin tegen hoort officieel te kunnen.
Zeker in veel natuurgebieden heb je de zekere wildroosters waar paarden overheen kunnen.
Ook de paden waar ik rij heb je wildroosters, mijn paard staat op ijzers en ik vind het toch altijd wel wat gevaarlijk.
Er gaan daar dagelijks vele paarden over die wildroosters zonder problemen omdat het gewoon mogelijk is.
Wat je ook veel ziet is dat paarden er gewoon overheen springen, geen enkel probleem.
Veerooster blijven ze idd in vast zitten en die zijn meestal ook wat breder. Hier in de polder heb je ze ook, best jammer hierdoor kan je veel paden niet gebruiken. Daar zit ook geen hel naast want daar mag je dan gewoon niet met paarden komen.
Bij wildroosters zit er idd vaak en hek naast. Ik vermijd het toch altijd wel een beetje, want het is toch glad, ze kunnen er dan wel niet doorheen zakken maar als je paard in paniek raakt kunnen er toch wel heel erg vervelende dingen gebeuren.

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 10:48

Euh Ingridje...ook door wildroosters kunnen paarden heen zakken.... Is hier in de omgeving ook al gebeurd en dat was echt een wildrooster. Geen veerooster.
Dus of het nu en wildrooster of een veerooster is en mag je over de een wel heen en de ander niet BEIDEN zijn gewoon gevaarlijk.

Ingridje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 10:55

de wildrooster hier kan je niet doorheen zakken, er zijn verschillende soorten, en in een gebied met veel ruiterpaden heb je wildroosters, waar ze makkelijk overheen kunnen.
dit zijn geen ronde ijzers staven maar platte planken die op hun zij liggen. De punt van een parden hoef kan er dus door heen, maar niet verder. En ook omdat ze plat zijn en niet rond, glijden de paarden niet de diepte in.
En ik zeg ook helemaal niet dat het niet gevaarlijk is, maar alles is gevaarlijk, ook langs de weg stappen.
Het is gewoon mogelijk om erover heen te gaan, je moet alleen wel goed weten waar je mee bezig bent.