verkennen baan in galop

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vinka

verkennen baan in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 10:26

Vandaag was ik op concours. Ik start L2 dus mag volgens mij de baan verkennen in galop. Ik galoppeerde dus een volte voor de juryauto. De jury sprak mij aan en zei dat ik niet mocht galopperen. Toen ik hem zei dat dat volgens mij wel mocht zei hij ja, maar alleen over de hoefslag. Nu heb ik op de site van de KNHS gezocht maar daar staat nergens in dat wat ik deed niet mocht. In artikel 130 staat dat je de baan mag verkennen in galop. Langs de buitenzijde slaat op de klasse M en hoger.
Wie heeft er nu gelijk??

Artikel 130 - Verkennen van de rijbaan
1. In de klassen B, L1 en L2 mag de deelnemer bij het verkennen altijd de ring betreden.
4. Het verkennen van de ring en het rijden langs de buitenzijde van de ring is toegestaan
in stap, draf of galop.

supertinkie

Re: verkennen baan in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 10:28

Als ik het zo lees mag je gewoon de hele ring verkennnen in alle gangen, dus zat jij goed.

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 10:30

Ik weet ook zeker dat jij goed zat!

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 10:34

Volgens mij mag je in elke gang je wil de rijbaan verkennen, maar geen figuren rijden. Dus de jury had bezwaar tegen je volte.

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 10:39

Maar als je nu in de B rijd dan, en AKEHC binnen moet komen, mag je dan niet even een volte rijden om niet langs A te komen?

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 11:43

Vinka schreef:
Ik galoppeerde dus een volte voor de juryauto. De jury sprak mij aan en zei dat ik niet mocht galopperen. Toen ik hem zei dat dat volgens mij wel mocht zei hij ja, maar alleen over de hoefslag.

Ik heb nl ook een keer een bemerking gehad van de jury, ik reed een rondje, ging hand veranderen en reed nog een rondje voordat ik mocht beginnen van de jury. ik vind het nl fijn als mijn paard de "enge" dingen van twee kanten heeft gezien.
Deze jury zei dat je in alle gangen de ring mag verkennen maar geen figuren mag rijden. Deze jury jureerde Z en hoger.

De jury uit de quote zegt ook zoiets.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 14:22

Is allebei niets van waar. Al wil je de hele proef oefenen als er tijd voor is Knipoog
Het reglement is duidelijk lijkt me, staat niets in over wel of geen figuren rijden.

Vinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 16:59

Thanx Fitsroy, dat dacht ik dus ook. Nou ja, mijn proef was niet meer te redden maar de volgende keer neem ik maar een kopie van de reglementen mee... en als ik deze jury heb zal ik braaf rond draven.. Haha!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 12:07

Ik weet zelfs mensen die de ring verkennen met slangenvoltes (wel in draf Tong uitsteken )

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 12:10

Urielle schreef:
Ik weet zelfs mensen die de ring verkennen met slangenvoltes (wel in draf Tong uitsteken )

Moeten ze wel doordraven hoor want als ik een seintje gegeven heb en iemand gaat op zijn gemak nog slangevoltes rijden......

Maar inderdaad, stap, draf of galop maakt niets uit en een figuur rijden ook niet. Als je maar in de gaten houdt wanneer je moet beginnen, zelf of je voorlezer maar niet stiekem afspreken dat je voorlezer de andere kant opkijkt en jij vrolijk eerst je hele proef oefent voordat je begint Clown

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 17:39

daffodil schreef:
Maar inderdaad, stap, draf of galop maakt niets uit en een figuur rijden ook niet. Als je maar in de gaten houdt wanneer je moet beginnen, zelf of je voorlezer maar niet stiekem afspreken dat je voorlezer de andere kant opkijkt en jij vrolijk eerst je hele proef oefent voordat je begint Clown

Dat 'probleem' heb ik héél makkelijk opgelost.... geef tegenwoordig het startsein dmv een belsignaal Clown

Moorke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 19:25

Als je geen figuren mag maken lijkt het me nogal vreemd. Als je paard dan bang is voor een bepaalde plaats kun je er een paar volte's maken, anders moet je een heel rondje doen om weer bij dat enge te komen dan ben je zo 5 minuten verder.

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 21:46

Soms tijdens de indoorconcoursen of als een concours een beetje uitloopt of ze willen een beetje opschieten dan wordt er soms gezegd door de organisatie/ ringmeester maar soms ook door de jury zelf dat je de binnenrijbaan binnenkomt en dat je een rondje over de hoefslag mag rijden en gelijk moet starten.

Ik baal dan als een stekker want ik heb een beetje een "miep" die soms een deurtje of bloempot heel eng vind, als ik daar een keertje extra langs kan rijden is het over, maar als het moet zoals hierboven heb ik de hele proef gezeik. Dan denk ik ook: dit kan een jury toch ook niet leuk vinden, 30 seconden meer tijd en ik rijd een veel betere proef, toch leuker om naar te kijken.

Kan een organisatie/ ringmeester / jury dit opdragen en wat gebeurt er als je dan toch ergens een volte rijdt? Uitsluiting, slechte punten / chagerijnige jury ?

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 22:06

_10_ schreef:
daffodil schreef:

Dat 'probleem' heb ik héél makkelijk opgelost.... geef tegenwoordig het startsein dmv een belsignaal Clown

deed een jury bij mij, die had een belletje. ik mocht beginnen. *klingelingeling* toen zat ik ineens aan de andere kant van het inrijterrein Haha!

onn-topic naar mijn weten mag je gewoon figuren rijden. ik ga altijd een paar keer van hand veranderen, volte en dan starten

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 06:29

pff, heb op dit moment geen tijd om het reglement erbij te pakken, maar er staat me iets van bij dat je niet de onderdelen van de proef mag rijden bij het losrijden... Heb geen idee of dit klopt...

Vinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 07:40

@secricible; dat heb ik al gedaan, zie beginpost

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 08:18

diega schreef:
Soms tijdens de indoorconcoursen of als een concours een beetje uitloopt of ze willen een beetje opschieten dan wordt er soms gezegd door de organisatie/ ringmeester maar soms ook door de jury zelf dat je de binnenrijbaan binnenkomt en dat je een rondje over de hoefslag mag rijden en gelijk moet starten.

*knip*

Kan een organisatie/ ringmeester / jury dit opdragen en wat gebeurt er als je dan toch ergens een volte rijdt? Uitsluiting, slechte punten / chagerijnige jury ?

Na het startsein moet je binnen 45 sec. beginnen anders volgt uitsluiting.
Na het startsein langs A rijden (dus niet beginnen) kost je een vergissing in het programma (-2).

M.a.w in bovenstaande situatie, als jij gewoon ergens (niet bij A!!) een volte gaat rijden kunnen ze je niets maken Knipoog

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 08:24

Elliebelle schreef:
Maar als je nu in de B rijd dan, en AKEHC binnen moet komen, mag je dan niet even een volte rijden om niet langs A te komen?

ik kom altijd binnen op de andere hand, zodat ik dus nog van hand moet veranderen voor de proef echt begint, dan heb je wat extra tijd, en 'moet' je wel op een of andere manier een figuur maken, dus van de hoefslag. Ik heb nog nooit commentaar hierop gehad.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 09:04

juval schreef:
ik kom altijd binnen op de andere hand, zodat ik dus nog van hand moet veranderen voor de proef echt begint, dan heb je wat extra tijd, en 'moet' je wel op een of andere manier een figuur maken, dus van de hoefslag. Ik heb nog nooit commentaar hierop gehad.

Daar werd ik steeds mee gefopt. Ik wilde binnenkomen op de goede hand, van hand veranderen en dan dus op de verkeerde hand tot het startsignaal, dan weer wisselen. Kreeg ik steeds na een kwart bak gezien te hebben het startsignaal. Of ook leuk: 2 meter voor A. Rolleyes

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 09:14

lotjj92 schreef:
deed een jury bij mij, die had een belletje. ik mocht beginnen. *klingelingeling* toen zat ik ineens aan de andere kant van het inrijterrein Haha!

onn-topic naar mijn weten mag je gewoon figuren rijden. ik ga altijd een paar keer van hand veranderen, volte en dan starten

Haha dat heb ik ook een keer gehad! Ben ik recht voor de auto steekt de jury haar arm uit de auto en geeft het belsignaal. Mijn paard vond dat geen leuk grapje en ging er als een speer vandoor (was overigens in de B klasse toentertijd).

Ondertussen mag ik de ring niet meer in indien ik eromheen kan. Maar indoor kan je er eigenlijk nooit omheen en rij ik ook gewoon een volte en verander ik een keer van hand. Overal waar hij een wat op kijkt rij ik nog een keer langs. Nog nooit commentaar over gehad. En als ik het reglement zo zie mag je ook gewoon figuren rijden als je maar binnen 30 seconden start na het startsignaal. Maargoed als ik het van een jury weet dat ze dat niet willen zou ik voor de zekerheid toch maar geen figuren meer rijden in de ring. Weet je in ieder geval zeker dat je niet daardoor je proef verpest hebt indien je toch mindere punten hebt en kun je het bij jezelf gaan zoeken.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 14:41

juval schreef:

Dat doe ik ook Lachen

Ook een mooi signaal voor mn voorlezer, als ik van hand ben veranderd en langs de A ben gekomen dan ben ik begonnen.

xCondor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 20:22

Ik rijd altijd nog even wat figuren, met name de volte's, gezien hij soms ineens heel vast zit, maar in alle gangen, ik maak ook even alle gangen voor mn proef. nog nooit wat van gehoord...

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 20:46

tjah.. ik rij standaard minimaal 1X een volte en verander van hand in draf alvorens in begin. nog nooit commentaar gehad van een jury dat dit niet mocht?

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 20:51

Als je toch zorgt dat je op de verkeerde hand dan dat je proef begint binnenkomt,moet je wanneer je voorlezer begint vanzelfsprekend wel van hand veranderen Knipoog

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 11:51

Ja hoor je mag alles doen wat je wilt in de B en L in de ring. Als je maar op tijd begint na het startsein.