Asociale ruiters

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mick75

Asociale ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 23:53

Bij ons in de buurt is een gebrek aan echte ruiterpaden, dus meestal ga je op de weg rijden of in de berm. Nou gebeurt het me regelmatig dat ruiters met een sliert auto's achter zich lekker stapvoets in het midden van de weg blijven rijden terwijl de berm meters breed is. Meestal gezellig kwekkend en boos wordend als je ze dan na kilometers achter ze te hebben gereden op een gelegen stuk met ruime afstand passeert (wanneer de weg zich verbreed of zo). Vaak nog sigaretje erbij in de hand (te paard!!!). Zij zijn van mening dat iedereen zich maar heeft aan te passen aan hen lijkt het wel.

Of kinderen die amper kunnen rijden maar wel vrolijk de weg op gaan, niet gehinderd door enige kennis van zowel paardrijden als verkeer. Die gaan al helemaal uit hun plaat als je zelfs maar achter ze durft te blijven rijden terwijl zij geen ruimte tot passeren (kunnen) geven. Maar wel zonder begeleiding op stap gaan.

Nou ben ik natuurlijk zelf ruiter en rij regelmatig langs drukkere wegen, en dan rij ik altijd gewoon netjes in de berm. Als een auto langskomt ga ik stapvoets en groet de automobilist beleefd. Als ik achter zo'n persoon rij (met de auto) zal ik echt niet op de hielen gaan zitten of gaan toeteren of zo, maar ik zeg er wel altijd wat van. En niet iedereen begrijpt paarden en paardensport, dus er zijn er genoeg die wel gaan toeteren, of op een paard zijn hielen gaan zitten, of rakelings langsscheuren. Deze mensen, die al zoveel slechte ervaringen hebben met paarden/ ruiters, houden echt geen rekening meer met jou als jij eens te paard langs komt, al gedraag je je volgens het boekje. Ik probeer altijd zo te rijden dat ik het verkeer zo min mogelijk hinder. Alleen als ik een bruggetje over rij ga ik in het midden rijden (om niet letterlijk van mijn sokken gereden te worden), om meteen daarna weer de berm in te gaan en even mijn hand op te steken naar de automobilist, als dank voor het wachten. Al steek ik pas een brug over als er niet direct ander verkeer aankomt.

Nog erger zijn die zelfde mensen die als jij tegemoet komt te paard, rustig een galopje gaan trekken. En dan zeggen dat jij maar moet leren rijden (was het niet een regel dat ruiters elkaar stapvoets passeren?). Ik heb gelukkig een koele kikker die denkt van "ojee, ik hoef daar toch niet achteraan alsjeblieft?"

Hoe gedragen jullie je als je je in het verkeer begeeft? Of als jullie te maken krijgen met automobilisten of boeren op trekkers die tig keer per dag gehinderd worden door dergelijke ruiters? En hoe reageren jullie op ronduit asociale ruiters die geen enkel rekening houden met overig verkeer, inclusief andere ruiters?

Ruiterbewijs is bij ons in de omgeving niet verplicht trouwens.

En dan nog een vraag. Stel een 11 jarig meisje is alleen aan het rijden door het bos, op een fietspad. Tegemoet komt er een groep fietsers, ze had die dus kunnen zien als ze opgelet had. Maar ze lette niet op, dus toen die fietsers passeerden galoppeerde zij vrolijk langs. Paard schrok van het geluid van de fietsers en begint te steigeren, en trapt een fietser omver. Fietser zwaar gewond. Ruitertje weigert alle aansprakelijkheid en blijkt te jong voor de verzekering. De fietsers hadden trouwens op ruime afstand al gebeld om te laten merken dat ze eraan kwamen, zodat het meisje rustig had kunnen passeren.

In dit geval was mijn schoonvader het slachtoffer die met vele botbreuken weken lang in het ziekenhuis heeft gelegen en ik begrijp zowiezo niet dat iemand een 11-jarige alleen het bos in stuurt, hoe goed ze ook kan rijden.

Oke, zijn twee dingen. Ik heb daarna als collega-ruiter nog met het meisje gepraat en met haar ouders, maar gezond verstand was in die familie ver te zoeken. Meisje was natuurlijk volledig onschuldig en fietsers hopeloos fout. Wie gaat er dan ook op een fietspad fietsen werd er zelfs gezegd.

Hoe reageren jullie op een groep fietsers die op tijd aangeven dat ze eraan komen? (en ja, ik weet uit ervaring dat er ook veel asociale wielrenners zijn, maar ook veel die wel normaal reageren).

Ik stel deze vragen omdat ik vermoed dat het verdomd vaak voorkomt.

Balou_k

Re: Asociale ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 00:13

Ik vind dat je gelijk hebt en ook hier zijn er allerlei soorten mensen zoals jij die beschrijft, ik vind het achterlijk dat mensen niet meer normaal met elkaar kunnen omgaan zoals het hoort en al helemaal in het verkeer.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 07:48

Helaas gebeurt het overal zo. Maar het komt echt van 2 kanten. Ik ben zelf een ruiter die probeert ervoor te zorgen dat anderen zo min mogelijk last van mij hebben. Maar eerlijk is eerlijk. Als ik voor de zoveelste keer na 10 passen draf weer in de ankers moet omdat er ineens een wandelaar op het ruiterpad opduikt ben ik het ook wel eens zat en passeer de wandelaar in een (rustig) drafje. Het houd eens op met het enkel stappen hoor.

Andere ruiters passeer ik meestal in stap, en als ik er achter blijf hangen vraag ik of ik in een rustige draf mag passeren. Meestal is dit dan geen probleem. Ik had laatst echter ook een meisje die haar paard flink de sporen gaf terwijl ze op me toe kwam. Nu ben ik boven gebleven en is er niets gebeurd, maar ik ben wel even echt kwaad geworden op de betreffende dame. Nu ben ik het, en is het goed afgelopen, volgende keer is het een jong meiske op een kleine pony en gebeuren er ongelukken..

Maar goed, ook automobilisten zijn zich veel te weinig bewust van de risico's van het paardrijden in het verkeer. Een vriendin van mij kan nu, ruim 3 maanden na het gebeurde nog niet paardrijden. Zij reed met haar paard door het dorp, rustig stappend. Vanuit een hoek komt een auto veel te hard aanrijden en trapt op de rem waardoor deze gaan piepen. Paard schrikt, draait 180graden en ruiter land op de grond, gelukkig op haar benen. Vermoedelijk uit schrikreactie (dat hopen we althans maar) ramt de bestuurder op de toeter van de auto, paard schrikt en slaat naar de auto. Helaas stond het baasje daar nog tussen en zij belandde dus in de struiken. Onze vriendelijke autobestuurder is doorgereden....

Of wat dacht je van de mountainbikers in de bossen, die komen met een noodvaart uit de meest onmogelijke paden en zijn kwaad als daar paarden rijden... Sorry, maar dit is een RUITERpad, als het een Mountainbikepad was had er wel een fietsje op het bordje gestaan ipv een paard....

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 10:27

Hier zijn al heel veel topics over geweest, maar toch wil ik even kort reageren. Paarden op de weg: omdat je als ruiter bestuurder bent mag je officieel niet eens in de berm rijden maar is je positie rechts op het wegdek. Omdat op de meeste binnenwegen de automobilisten en motorrijders als gekken rijden rijd ik wel liefst in de berm. Mensen komen helaas te weinig paarden tegen zodat ze niet weten hoe te handelen.

Ruiters horen, vind ik, overig verkeer in een gebeerst tempo te passeren. Dat kan in stap of een rustig drafje. Als de weg veel stuift passeer ik in stap. Zit er tussen het ruiterpad en het fietspad nog een (brede) berm, dan passeer ik soms wel in galop, maar ook dan een handgalopje en geen rengalop. Dit niet omdat mijn paard dan onbeheersbaar is maar omdat ik merk dat sommoge mensen erg schrikken als er ineens een paard opduikt.

Tsja, Nederland is gewoon een klein en vol landje en dat houdt in dat je overal andere mensen en paarden tegen kunt komen. De anderen heb je helaas geen of weinig invloed op daarom zorg ik er altijd voor dat ik me netjes gedraag zodat ik er in ieder geval alles aan heb gedaan om ongelukken te voorkomen.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 13:13

Voor mezelf, ik rij altijd in vrij open landschap (de polder haha) dus ik en mijn paardje kunnen vrijwel alles van kilometers afstand zien aankomen. En als ik samen met iemand rij kan je nog veel meer zien, dan kijk je samen uit lijkt mij. Al geldt dat dus blijkbaar niet voor iedereen. Oja, met name fietsers wil ik wel eens in een rustig drafje passeren, maar ook dan groet ik netjes.

Ik weet dat er weinig begrip (kennis!) is over paardensport bij mensen die zelf niet paardrijden, maar is het dan juist niet aan ons ruiters om te laten zien dat ook wij normale verkeersdeelnemers zijn, de verkeersregels (indien redelijk) respecteren en een beetje respect tonen voor onze medeweggebruikers?

Wat betreft mountainbikers, daar heb ik geen ervaring mee. Die zullen zich het schompes vervelen hier, de enige onregelmatigheid is hier en daar een bruggetje of viaductje en als je geluk hebt een dijkje, en alles nog verhard ook. Wielrenners, is mijn ervaring, geven in de meeste gevallen ruim op tijd aan dat ze eraan komen (en als je een beetje oplet zie je dat ook) en dan kan je dus anticiperen. LET WEL: Ik weet ook dat er gebieden zijn waar je geen mijlenver uitzicht hebt en inderdaad verrast kan worden door overig verkeer.

Bij ons kan je, als je een beetje lef hebt, veilig met een niet volledig verkeersmak paard de weg op. Grote wegen zijn er in de verre omgeving niet (nou ja, die zijn er wel maar ook aan de overkant van die wegen is het niet fijn rijden dus daar komen we nooit)

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:53

Ook ik heb me wel eens voor andere ruiters geschaamd. Wandelaars rakelings in draf passeren, of andere paarden achterop komen galopperen en pas op het laatste moment inhouden. Vaak waren dit idd jomge meiskes op pony's of fjord oid. Vaak kreeg onze manege de schuld omdat die nu eenmaal de grootste stal in de buurt was.

_Lunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 16:26

Nja , ik kan het wel begrijpen ,
Maar k kan het soms ook wel heel erg vervelend vinden als mensen geen respect tonen / kennis hebben over paarden ,
Zo liepen we overlaatst langs een grote baan , weliswaar op het fietspad ,
maar we konden echt niet op de baan , zeker niet met onze paarden , ( jong , groen en onervaren , maar ze moeten heet ooit leren , toch ? )
Dat ze dan bellen , dat snap ik , en dat ze het niet prettig vinden ook okee ,
Maar dat ze dan moeten blijven bellen en grommelen en moeilijk doen, nadat je al 5x je excuses hebt aangeboden en hebt uitgelegd waarom je in de weg rijdt , dan vind ik dat ze ook wel eens rekening kunnen houden met de situatie , Want dood gaan ze er niet van ..

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 16:42

En sommigen kicken erop als een paard op hol slaat of weg springt, dat is helemaal gevaarlijk. Ook voor henzelf, maar dat beseffen ze niet. Die mafkezen doen er alles aan om jou te zien vallen en je paard weg te zien racen

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 17:35

Ja, wij troffen eens een groepje jongens die voor Halt in het park moesten opruimen. Voor hun begeleider kon ingrijpen timmerde eentje eens flink met zijn prikstok tegen zo'n metalen prullenbak.
Onze manegedieren werden er erg onrustig van, maar gelukkig bleef het hierbij. De meeste ruiters waren wel gevorderd, die hadden hun paard zo weer bij de les. De instructeur stuurde al scheldend zijn stoere fjord-kruising erop af. Daar had die knul niet van terug haha! Natuurlijk kreeg hij er ook flink van langs van die begeleider van bureau Halt.
Nee, dit haantje was niet zo stoer meer toen er een flink paard op hem af kwam denderen Haha!

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 22:54

Doe ik ook vaak als er echt irritante jochies zijn hihi, altijd leuk om te zien wie er het hardste kan rennen. Mijn Fjordje kan ook goed intimideren, en op commando heel leuk "trappelen" met de achterbenen. Succes verzekerd!

Maar wat mij betreft wordt er bij de autorijlessen (en dan met name de theorie, de kans dat je in de praktijk tijdens lessen een paard tegenkomt is in de meeste oefengebieden nog steeds vrij ongebruikelijk) wel meer uitleg over paarden in het verkeer gegeven, ik had zelf bij mijn theorie-examen voor de auto geen enkele vraag over ruiters en in het boekje stonden er een stuk of 3 vragen over. En het is een feit dat paardensport relatief gezien goedkoper is geworden dan pakweg 20 jaar geleden, en er dus veel meer ruiters zijn dan toen. Net als dat het overige verkeer drukker is geworden. Paarden in het verkeer zijn dus een steeds vaker voorkomend fenomeen en daardoor zou enige algemene kennis over paarden bij overige weggebruikers geen kwaad kunnen. Voor iedereens veiligheid.

Aan de andere kant, ik kom regelmatig ruiters tegen die alleen op pad gaan met een paard dat ze amper of helemaal niet in de hand hebben. Of domweg vinden dat zij alleenrecht hebben op de weg.

Voor mijzelf, ik heb mijn paard eerst een maand lang gelongeerd en losgegooid zodat ze aan mijn stem en manier van doen kon wennen. Daarna voorzichtig in de bak gaan rijden, en pas recentelijk, altijd met iemand anders erbij, ben ik gaan buitenrijden. Niet uit angst of zo, mijn paard is min of meer bomproof, maar omdat we nog in de elkaar goed leren kennen-fase zitten en ik haar graag goed wil kennen en wil dat zij mij goed kent. Later zal ik heus wel alleen de weg op gaan omdat ik dat kan en durf.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 23:08

SusanH schreef:
Hier zijn al heel veel topics over geweest, maar toch wil ik even kort reageren. Paarden op de weg: omdat je als ruiter bestuurder bent mag je officieel niet eens in de berm rijden maar is je positie rechts op het wegdek.

Als je er dan al zoveel topics over hebt gelezen, waarom weet je dan nog steeds niet hoe het zit?
Je bent als ruiter of geleider van rij-/trekdieren of vee inderdaad een bestuurder, maar dat zegt op zich nog niets over je plaats op de weg.

Fietsers zijn ook bestuurders, maar mogen toch op hele andere plaatsen (bijvoorbeeld fietspaden) komen dan ruiters.
Automobilisten zijn ook bestuurders, maar mogen toch op hele andere plaatsen (bijvoorbeeld snelwegen) komen dan ruiters.

Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) (geldend op: 12-07-2008) schreef:
Artikel 8
1. Ruiters gebruiken het ruiterpad.

2. Zij gebruiken de berm of de rijbaan indien een ruiterpad ontbreekt.

Wel op het ruiterpad dus, wel op de rijbaan, wel in de berm, maar níet op het fietspad en níet op het voetpad.

Kingie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 23:14

Ik kom ook weleens mensen tegen in het bos, die gewoon langs komen draven, dat vind ik zo aso, meestal zeg ik: kan je niet even gaan stappen..

Hoe gedragen jullie je als je je in het verkeer begeeft? Ik rijd gewoon netjes aan de kant van de weg/in de berm.. Ik let ook goed op tegenliggers enzo..

Of als jullie te maken krijgen met automobilisten of boeren op trekkers die tig keer per dag gehinderd worden door dergelijke ruiters? Geen last van..

En hoe reageren jullie op ronduit asociale ruiters die geen enkel rekening houden met overig verkeer, inclusief andere ruiters? Als ik zelf zo iemand tegen kom, zeg ik er meestal wel wat van.

Citaat:
Wie gaat er dan ook op een fietspad fietsen werd er zelfs gezegd.
Wow!

Wie laat er dan ook een 11 jarig meisje alleen naar het bos gaan.. Toen ik 11 was mocht ik echt niet alleen gaan rijden hoor, dat mag ik pas sinds een halfjaar(ben nu 14..) Bloos

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 23:33

Mick75, je hebt helemaal gelijk. Eigenlijk zou het ruiterbewijs verplicht moeten zijn, zodat de ruiter kan worden aangesproken bij asociaal gedrag, omdat je met zo'n bewijs van je verwacht wordt hoe je je behoort te gedragen.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 23:51

Almaz schreef:
Mick75, je hebt helemaal gelijk. Eigenlijk zou het ruiterbewijs verplicht moeten zijn, zodat de ruiter kan worden aangesproken bij asociaal gedrag, omdat je met zo'n bewijs van je verwacht wordt hoe je je behoort te gedragen.

Een ruiter kan altijd worden aangesproken op asociaal gedrag, en hij moet altijd weten hoe hij zich behoort te gedragen.
Ook zonder papiertje behoort iedereen in het verkeer de (verkeers- en fatsoens-) regels te kennen en zich ernaar te gedragen.

Zolang ze bij de SRR nog onduidelijke of onvolledige informatie geven en zolang het ruiterbewijs automatisch is gekoppeld aan een verzekering en lidmaatschap van de KNHS denk ik niet dat het bezit van een ruiterbewijs wettelijk verplicht zal worden gesteld.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 01:43

Ik vind een verplichting van het ruiterbewijs in de huidige vorm een beetje vaag. In de eerste plaats kon (toen ik het examen deed tenminste) iedere idioot die maar wat aanklooide slagen, waardoor het dus niet representatief is en al zeker niets zegt over de kwaliteiten van de betreffende ruiter, hooguit over de braafheid van de paarden.
In de tweede plaats zijn er massa's mensen die als ze hun paard 2 dagen hebben ze wel vrolijk de weg op denken te kunnen en er dan in de praktijk achter komen dat paard en ruiter elkaar nog niet zo goed kennen/ begrijpen. En dan hebben we het nog niet over de stallen die gewoon elke mafkees die zegt ooit eens een paardrijles gehad te hebben zonder begeleiding naar buiten schoppen.

Buitenrijden te paard is hoe dan ook complex. Jij bent, als ruiter zijnde, op pad met een dier dat van nature op de vlucht slaat bij mogelijk gevaar. Je kan veel zeggen van auto's, brommers, fietsen en weet ik veel wat, maar niet dat het vluchtdieren zijn. En ruiters, hoewel het aantal gestaag toeneemt, zijn nog altijd een betrekkelijk kleine groep. Dat betekent min of meer automatisch dat je als ruiter rekening hebt te houden met mede-wegverkeer. Door bijvoorbeeld netjes in de berm te rijden. Het kan mij niet schelen als je draaft of lekker een galopje trekt terwijl je langs een bijvoorbeeld provinciale weg rijdt, zolang je je paard maar onder controle hebt. En een beetje respect hebt voor je medeweggebruikers. Het zijn immers wel die medeweggebruikers die het mogelijk maken dat je op plaatsen waar geen behoorlijke ruiterroutes zijn toch de weg op kan. En niet in heel Nederland liggen overal mooie ruiterpaden speciaal voor jou en je paard.

Als het om ander verkeer gaat, zoals (brom)fietsen, invalidewagentjes, voetgangers, dat soort traag verkeer vind ik het een teken van fatsoen om stapvoets of in een hele kalme draf te passeren en even te groeten. Als dat betekent dat je elke 10 passen in moet houden, so be it. Er zijn altijd wel andere mogelijkheden, zelfs hier in de druk bebouwde en plat geasfalteerde polder, waar je lekker los kan gaan. Het kost mischien wel wat moeite om die plekken te vinden.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 09:17

Ik kan niet anders dan het hier volledig mee eens zijn.
Afgod

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 09:21

De ouders van dit meisje moeten aansprakelijk gesteld worden. Het is geen eenzijdig ongeval van je schoonvader maar door een klap van haar paard is hij gewond geraakt. Een goede advocaat weet hier wel raad mee. Sterkte!

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 09:39

Natuurlijk kan iedere ruiter worden aangesproken op asociaal gedrag. Wat ik bedoel, is dat als een ruiter het ruiterbewijs heeft, je mag aannemen hoe zich te gedragen te paard, . Het ruiterbewijs kan worden afgenomen op de leeltijd van 12 jaar.(is nog erg jong). Ook voorkom je dat vooral toeristen, de eerste keer op een paard zitten al meteen meedoen aan een buitenrit.Dit gebeurt helaas nog erg veel. Ook in een kalme draf mag er niet gepasseerd worden, kan best eng zijn voor degene die gepasseerd wordt, alleen stappen dus.
Het ruiterbewijs is wel wat strenger geworden, je moet ook een sprongetje kunnen maken en ook moet je tijdens het examen een buitenrit maken, ook door het verkeer. Het verkeer is veel drukker geworden en vindt ook dat het ruiterbewijs aangescherpt moet worden. Tja en asocialen te paard hou je altijd, maar dat geld ook voor andere weggebruikers, die absoluut geen rekening met je houden en het zelfs leuk vinden als je paard, door hun toedoen wegspurt!

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 09:50

Montignac schreef:
De ouders van dit meisje moeten aansprakelijk gesteld worden. Het is geen eenzijdig ongeval van je schoonvader maar door een klap van haar paard is hij gewond geraakt. Een goede advocaat weet hier wel raad mee. Sterkte!

Ben ik het helemaal mee eens, waarom reed dat meisje op het fietspad, daar was ze al fout. En ik neem aan dat er genoeg getuigen waren.
Hier in het bos rijden altijd veel mensen, en medestalgenoten kennen allemaal de regels en houden zich daar altijd aan. Heb vaak dat mensen die niet bij mij op stal staan langs me heen scheuren in galop. Laatst was ik aardig boos geworden op twee dames (denk ongeveer een jaar of 12) die langs me heen scheurden in galop. Ik zei: kunnen jullie je aan de regels houden alsjeblieft en stapvoets passeren. Jullie hebben nog een geluk dat hij zo braaf is, anders had het heel anders af kunnen lopen.

Moet zeggen heb vroger altijd in de les geleerd om stapvoets en achter elkaar te passeren. Verschillende keren de les van onze manege gepasseerd, maar twee keer dat er niet goed opgelet wordt (beginners of halfgevorderden) bij de achterste.

1: Ik heb de les nog niet goed gepasseerd: 'gaan we alweer draven'? en hup weer in draf. Zelf maar meteen gezegd dat je altijd in stap moet passeren.

2: Was met mijn buurmeisje aan het rijden, zij netjes achter mij. We waren nog niet helemaal gepasseerd en de achterste gaan alweer naast elkaar. Buurmeisje waarschuwt nog dat haar pony trapt. Ging nog maar net goed.

kiimberliiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 09:56

Zelf houdik er niet zo van op buiten te rijden, maar als ik het doe, rijd ik natuurlijk in de berm, en in het bos passeer ik alle andere ruiters stappend.

Van dat meisje vind ik een beetje dom, Het meisje dan. Je zou toch denken dat ze terug zou gaan als je ziet dat er fietsers aankomen, en dan in ieder geval zeker niet in galop voorbij.

Verder vind ik dat een meisje van 11 wel in haar eentje het bos in mag, maar alleen als ze zich volwassen gedraagd. Het is nog wat jong, maar de een is al wat volwassener dan de ander.

Als ze goed weet wat de spelregels zijn, kan je een hele goede en leuke tijd hebben, ALS je weet wat de spelregels zijn. Knipoog

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 12:27

In het geval van mijn schoonvader was het dat hij achterop reed, dus de groep waarmee hij was heeft het ongeluk niet gezien (ze waren met ongeveer 6 fietsers). Het is dus een hij zegt/ zij zegt verhaal. En een meisje van 11 dat een leuke eigen paard bezit is meestal niet van arme komaf, dus haar ouders hebben meteen een dure advocaat in de arm genomen.
p.s. het ruiterpad loopt daar parallel aan het fietspad, zit niet eens een stukje gras tussen. In die zin zat ze niet fout. Ze had alleen moeten inhouden en vermoedelijk haar paard wat meer ruimte moeten geven zodat hij die fietsers ook goed kon zien.

Ook een paard dat vanuit de stap of halt gaat steigeren kan diezelfde schade veroorzaken, het is dus amper aan te tonen dat ze in galop zat.

Zelf vind ik het hoe dan ook onverantwoordelijk van de ouders dat ze zo'n jong kind alleen het bos in sturen, een brommer mag je ook pas vanaf dat je 16 bent besturen en die is echt een stuk minder complex. Met een brommer hoef je alleen maar op de weg te letten en af en toe even snel kijken op de benzinemeter en de snelheidsmeter. Met een paard moet je zowel op de weg letten als op je paard, waarbij je er altijd aan moet denken dat een paard kan schrikken. Heeft iemand wel eens een brommer gezien die geschrokken is?

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 14:29

Vervelende situatie. Maar de ouders van dat meisje zijn toch gewoon verzekerd? Omdat het ruitertje te jong is voor de verzekering zijn de ouders verantwoordelijk voor wat er gebeurd is. Ik denk dat de verzekering gewoon onder de geleden schade probeert uit te komen, ze stellen dat het kind te jong is om aansprakelijk te zijn, dus zijn de ouders dat en hadden ze het meisje alleen onder begeleiding van een volwassene buiten mogen laten rijden.En het is haar paard die ze niet onder controle had en die schade heeft toegebracht aan jouw schoonvader. Ik hoop dat je schoonvader niet al te veel restschade (lichamelijk) overhoudt, want dat maakt dit allemaal nog kwalijker.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 14:53

Ik heb een keer mee gemaakt dat ik samen met een mede-amazone bij de rietplas aan het rijden was. Nou was het geval dat er 1 ruiter in een stevige galop ons passeerde, het paard van mijn mede amazone schrok steigerde en zij viel eraf. Ze had hier een hersenschudding aan over gehouden. Mijn paard kon ik gelukkig bij me houden maar die van haar was er vandoor gegaan. Gelukkig voelde die ruin zich wel erg eensaam en kwam na een minuut of 2 weer aangelopen. De andere amazone (die kwam aanrijden) was erg geschrokken, maar vooral omdat wij zo ontzettend kwaad reageerde.

Ik ben nooit fan van de ruiterbewijs geweest, vanaf dag 1 al niet om precies de rede die mick75 geeft. Maar ook omdat veel ruiters die het papiertje al hadden zich niet aan de regels hielden, en ik als niet in bezit zijnde van een ruiterbewijs dit wel deed. Sommige regels kon ik me ook niet helemaal vinden, ik vind het veel veiliger met een paard in de berm te rijden dan op de weg, of ik ga daar gewoon helemaal niet langs. En natuurlijk omdat jan en alleman dat papiertje kon halen, dan kan ik het gewoon niet serieus nemen en vind ik het maar geldklopperij.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 14:56

Lous schreef:
Laatst was ik aardig boos geworden op twee dames (denk ongeveer een jaar of 12) die langs me heen scheurden in galop. Ik zei: kunnen jullie je aan de regels houden alsjeblieft en stapvoets passeren.

Welke regels dan?
Ik ben nog nooit ergens tegengekomen dat je verplicht bent om stapvoets te passeren, maar als jij kunt aangeven waar dat staat, dan ben ik graag bereid dat te geloven.
Bedenk dan wel even dat regels van de SRR niet meer zijn dan goedbedoelde adviezen, maar geen enkele rechtsgeldigheid hebben. Op dezelfde manier zijn ook manegeregels niet algemeen geldig en verplicht, maar alleen voor ruiters op het manegeterrein, met manegepaarden of in een manegeles.

Het is natuurlijk wel netjes en fatsoenlijk als mensen inhouden en gaan stappen bij het passeren, maar voor zover ik weet niet verplicht.

Daarnaast is het wel jóuw verantwoordelijkheid om te zorgen dat je jouw paard onder controle kunt houden wanneer je toch in galop gepasseerd wordt.

@Benfan: De SRR adviseert ook om zoveel mogelijk in de berm te rijden:
http://www.ruiterbewijs.nl/srr/index.php?d=Gulden%20regels%20voor%20h schreef:
Rij in de berm van de weg, behalve als daar een verbod geldt.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 15:04

mick75 schreef:
Als het om ander verkeer gaat, zoals (brom)fietsen, invalidewagentjes, voetgangers, dat soort traag verkeer vind ik het een teken van fatsoen om stapvoets of in een hele kalme draf te passeren en even te groeten. Als dat betekent dat je elke 10 passen in moet houden, so be it. Er zijn altijd wel andere mogelijkheden, zelfs hier in de druk bebouwde en plat geasfalteerde polder, waar je lekker los kan gaan. Het kost mischien wel wat moeite om die plekken te vinden.

Mocht je dit in reactie op mijn reactie schrijven; ik heb het in mijn reactie bewust over wandelaars op het ruiterpad. Rijd ik op straat of op gemengde paden (ruiterpad met wandel/fietspad erlangs) passeer ik uiteraard in stap. Sterker nog, dan draaf en galoppeer ik op drukke (lees: droge weekenddagen) dagen op die paden uberhaubt niet. Ik ben echter van mening dat een wandelaar die over het ruiterpad gaat wandelen bewust kiest voor de mogelijkheid ruiters tegen te komen. Wil je dat niet maak dan gebruik van de wandelpaden (waarvan er hier in de regio toch echt veel meer zijn dan ruiterpaden)...