Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
SusanH schreef:Hier zijn al heel veel topics over geweest, maar toch wil ik even kort reageren. Paarden op de weg: omdat je als ruiter bestuurder bent mag je officieel niet eens in de berm rijden maar is je positie rechts op het wegdek.
Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) (geldend op: 12-07-2008) schreef:Artikel 8
1. Ruiters gebruiken het ruiterpad.
2. Zij gebruiken de berm of de rijbaan indien een ruiterpad ontbreekt.
Citaat:Wie gaat er dan ook op een fietspad fietsen werd er zelfs gezegd.
Almaz schreef:Mick75, je hebt helemaal gelijk. Eigenlijk zou het ruiterbewijs verplicht moeten zijn, zodat de ruiter kan worden aangesproken bij asociaal gedrag, omdat je met zo'n bewijs van je verwacht wordt hoe je je behoort te gedragen.
Montignac schreef:De ouders van dit meisje moeten aansprakelijk gesteld worden. Het is geen eenzijdig ongeval van je schoonvader maar door een klap van haar paard is hij gewond geraakt. Een goede advocaat weet hier wel raad mee. Sterkte!
Lous schreef:Laatst was ik aardig boos geworden op twee dames (denk ongeveer een jaar of 12) die langs me heen scheurden in galop. Ik zei: kunnen jullie je aan de regels houden alsjeblieft en stapvoets passeren.
http://www.ruiterbewijs.nl/srr/index.php?d=Gulden%20regels%20voor%20h schreef:Rij in de berm van de weg, behalve als daar een verbod geldt.
mick75 schreef:Als het om ander verkeer gaat, zoals (brom)fietsen, invalidewagentjes, voetgangers, dat soort traag verkeer vind ik het een teken van fatsoen om stapvoets of in een hele kalme draf te passeren en even te groeten. Als dat betekent dat je elke 10 passen in moet houden, so be it. Er zijn altijd wel andere mogelijkheden, zelfs hier in de druk bebouwde en plat geasfalteerde polder, waar je lekker los kan gaan. Het kost mischien wel wat moeite om die plekken te vinden.