A en B brevet halen (België)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elienee

A en B brevet halen (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 22:40

nu zou ik graag beide brevetten halen,
maar nu zat ik met de vraag of je gepaste kledij moet aandoen (wedstrijdtenue) of je gewone rijkleding?
moet je paard ook ingevlochten zijn ?
en mogen bandages ?

alvast bedankt.

nathe

Re: A en B brevet halen (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 22:42

ik heb mijn brevetten gewoon in rijkleding gedaan. je paard mag ingevlochten zijn maar dit was bij ons niet verplicht, net zoals bandages. Haha!

Elienee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 23:30

bedankt! Haha!

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 23:32

Ik heb mijn brevetten in wedstrijdkleding gedaan (gewenst), paard was ingevlochten (gewenst) en geen bandages (was blijkbaar niet zo gewenst)

T_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 23:49

Ik heb ze afgelegt helemaal in wedstrijd tenu ingevlochten en al maar wel met bandages aan. Een tijdje geleden werd er bij mij op stal de brevetten afgelegt, hier reed niemand in wedstrijd tenu.
Hangt beetje af van waar je het aflegt en wat die mensen graag hebben. Ik zou het gewoon op voorhand vragen.
alvast veel succes

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 09:11

Ik heb het met een manegepaard gedaan: ik in tenue en iemand had wat klunzige vlechtjes erin gelegd, geen bandages. Ik was een van de weinigen in tenue, maar dat lag er volgens mij vooral aan dat ze dat nog niet hadden. De meesten waren wel in zwartwit gekomen.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 17:35

Hey
Op onze manege mag het gewoon met rijkleding ...je kiest het zelf, ook of je paard al dan niet ingevlochten word of bandages aankrijgt.
Maar ik hen nog wel een vraagje ...
Kan er iemand mij zeggen wat je ongeveer allemaal moet kunnen voor je a en b brevet ?
Ik weet dat je een dressuurproefje, een springproef en de delen van het paard moet kennen ?
Want ik kan niet zo goed springen Clown Ben dan ook niet van plan om springwedstrijden te gaan rijden maar omdat het verplicht is in de proef ... Tong uitsteken
Je moet toch geen heel springparcours doen hé ?!
Kan iemand mij vertellen wat je allemaal moet kunnen ? Haha!

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 17:37

Ik doe (morgen) mijn A-brevet,wij mogen geen bandages of martingal,bijzetteugels,ect..
Bij ons mag je gewoon in rijkleding rijden,paard moet ingevlochten worden en je eigen haar moet (liefst) in een 'dotje' Knipoog

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 17:39

Niisj schreef:
Hey
Op onze manege mag het gewoon met rijkleding ...je kiest het zelf, ook of je paard al dan niet ingevlochten word of bandages aankrijgt.
Kan er iemand mij zeggen wat je ongeveer allemaal moet kunnen voor je a en b brevet ?
Ik weet dat je een dressuurproefje, een springproef en de delen van het paard moet kennen ?
Want ik kan niet zo goed springen Clown Ben dan ook niet van plan om springwedstrijden te gaan rijden maar omdat het verplicht is in de proef ... Tong uitsteken

Voor je a-brevet moet je gewoon de theorie kennen (is een speciaal boek voor),en gewoon basis dressuur oefeningen kennen,door S van hand veranderen,volte halve baan,ect..
Bij het springen bij het A-brevet moet je enkel 4 sprongen doen,een dubbelsprong (met 2.30 m ertussen voor paarden,2 m voor pony's *ong.*)
En dan nog 2 andere sprongen,er is/zijn zoiezo oxer(s),stijltje(s) en kruisje(s) bij Knipoog

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 17:42

Of het verplicht is of niet weet ik niet. Ik heb pas mijn A en B brevet in het western rijden gehaald, en daar waren we wel in (western) tenue.

Maar ook als het niet verplicht is, het staat wel zo netjes, en maakt een fijne indruk bij de jury. Dus als je een tenue hebt gewoon aandoen, en anders iets dat zoveel mogelijk in die richting komt. In ieder geval geen knalroze trui oid Knipoog

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 18:07

ZarcoTje schreef:
Niisj schreef:
Hey

Voor je a-brevet moet je gewoon de theorie kennen (is een speciaal boek voor),en gewoon basis dressuur oefeningen kennen,door S van hand veranderen,volte halve baan,ect..
Bij het springen bij het A-brevet moet je enkel 4 sprongen doen,een dubbelsprong (met 2.30 m ertussen voor paarden,2 m voor pony's *ong.*)
En dan nog 2 andere sprongen,er is/zijn zoiezo oxer(s),stijltje(s) en kruisje(s) bij Knipoog

Ok bedankt Zarcotje voor de info !
Ik ga alvast op mn springen oefenen Clown

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 18:33

Haha,de sprongen zijn maar 50/60 cm hoog,soms misschien 70 cm,maar dat denk ik niet,dat is pas vanaf je B-brevet geloof ik Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 19:52

A-brevet is enkele sprongen, waarvan een dubbelsprong, max. 60 cm (pony's lager).
B-brevet is een parcours (wij hadden een dubbel, een muur en een triplebar erbij, totaal 12 hindernissen) van 90 cm (pony's lager).
Maar je hoeft niet heel goed te kunnen springen, ik kan er ook niks van. Belangrijk is een vlot maar beheersd tempo (niet crossen), en paard op het goede been laten landen na de sprong.

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 19:57

Dat is waar wat Urielle zegt Knipoog
Nja,in de manege zeggen we : "Zolang je je paard maar kan beheersen & over de sprong kan krijgen,is het goed ! Knipoog"
En balk eraf gooien is dan ook geen drama Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 20:26

Ik was nog aan het zoeken naar mijn zit en wanneer mee te gaan Clown Ik had echt al eeuwen niet meer gesprongen en sowieso nooit hoog en nog nooit met een ervaren springer. En ik was er toch door, dus je hoeft echt geen springcrack te zijn hoor Haha!
ik werd gisteren boven 25 cm bijna gekatapulteerd Koe

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 23:44

Urielle schreef:
Ik was nog aan het zoeken naar mijn zit en wanneer mee te gaan Clown Ik had echt al eeuwen niet meer gesprongen en sowieso nooit hoog en nog nooit met een ervaren springer. En ik was er toch door, dus je hoeft echt geen springcrack te zijn hoor Haha!
ik werd gisteren boven 25 cm bijna gekatapulteerd Koe

ZarcoTje schreef:
Dat is waar wat Urielle zegt Knipoog
Nja,in de manege zeggen we : "Zolang je je paard maar kan beheersen & over de sprong kan krijgen,is het goed ! Knipoog"
En balk eraf gooien is dan ook geen drama Knipoog

Hehe maar goed ook want ik ben echt een dressuurruiter ...helemaal geen springruiter Clown En ja ik word ook regelmatig gekatapulteerd ... Koe
Maar ik oefen ...al zal ik na mn brevet niet al te veel meer springen ...
Mag je het eigenlijk met een manegepaard doen ? Want mijn paard mag niet meer springen ...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 10:17

Ja hoor, ik heb ook een manegepaard gehuurd, speciaal omdat ik met de mijne ook geen parcours van 90 door zou komen. En toevallig kon dat manegepaard WEL heel fijn springen (lees: zitten en sturen was genoeg Nagelbijten / Gniffelen )

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 11:08

Urielle schreef:
Ja hoor, ik heb ook een manegepaard gehuurd, speciaal omdat ik met de mijne ook geen parcours van 90 door zou komen. En toevallig kon dat manegepaard WEL heel fijn springen (lees: zitten en sturen was genoeg Nagelbijten / Gniffelen )

Hopelijk krijg ik dan ook zo'n mangepaard Haha! Clown

Jola

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 11:17

Toevallig zijn er afgelopen donderdag bij ons op de manege brevet examens gedaan.
Het A-brevet was allemaal geen probleem, het B-brevet werden al wat meer eisen aan gesteld. In de dressuur moet het paard nagevelijk lopen. Bij het springen moet je in de goede galop naar de volgende sprong, zit je in verkeerde galop dan moet je dat eerst herstellen op de cirkel. Rij je in verkeerde galop en je neemt toch de volgende hindernis: gezakt!
2 weigeringen: gezakt!

Ik vind het nog steeds krom dat je als beginnend ruiter (over het algemeen) bij de Debutanten begint op wedstrijden en om wedstrijden te mogen rijden moet je je B-brevet hebben, en daar moet je dan wel 90-100 cm voor kunnen springen met een paard?!?

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 11:22

Ik vind het stom dat er geen apparte brevetten zijn ...eentje voor dressuur en eentje voor springen ...
Ik ga dressuurwedstrijden rijden en ben helemaal niet van plan om springwedstrijden te rijden, waarom moet ik dan een springproef afleggen voor mn brevet ? Bah ! Clown
Maar ja dat maakt het mss allemaal ingewikkeld ...

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 15:18

Niisj: ze willen gewoon zien dat je een basisniveau hebt in die disciplines. Maar een vriendin van me hebben ze ook doorgelaten op B-brevet ondanks wat mindere dressuur, omdat ze toch enkel wou springen. (vind ik nog erger dan doorlaten op minder springen maargoed Clown ).

Bij ons telde het eigenlijk niet echt of het paard weigerde ofzo. Ze moesten gewoon kunnen zien of je goed reed. Het was met manegepaarden en als die toevallig echt niet wou springen, maar je werkte er wel goed mee en kreeg hem bijvoorbeeld na een paar weigeringen toch het parcours door, waren ze wel mild.
Ik had zelf een weigering omdat er een sprong stond die je schuin moest aanrijden. Geloof dat iedereen van mijn groepje daarop een weigering had toen Clown

Wbt kledij; had 'wedstrijdkledij' (gewoon witte broek en zwart jasje), paard moest niet verplicht ingevlochten zijn en had zeker geen bandages. Dat zou wel absurd zijn dat ze bandages zouden verplichten he.

Ik zou zeggen, vraag het eens na op de manege waar je je brevet wilt afleggen, zij organiseren vaak speciale dagen waarop dan veel mensen hun brevet kunnen afleggen.

DoubleVv

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 13:44

Animal_ABC schreef:
Of het verplicht is of niet weet ik niet. Ik heb pas mijn A en B brevet in het western rijden gehaald, en daar waren we wel in (western) tenue.

Maar ook als het niet verplicht is, het staat wel zo netjes, en maakt een fijne indruk bij de jury. Dus als je een tenue hebt gewoon aandoen, en anders iets dat zoveel mogelijk in die richting komt. In ieder geval geen knalroze trui oid ;)

Hallo, ik heb een vraagje waar heb jij die brevetten gehaald want ben al eventjes aant zoeken omda ik ook graag m'n western brevetten zou willen halen, zou je a.u.b trug wille reagere
Groetjes Rachel

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 17:43

Urielle schreef:
Ja hoor, ik heb ook een manegepaard gehuurd, speciaal omdat ik met de mijne ook geen parcours van 90 door zou komen. En toevallig kon dat manegepaard WEL heel fijn springen (lees: zitten en sturen was genoeg := )

Dat kunstje heb ik dus ook uitgehaald :+
Met Willow springen leek me toen niet zo'n geniaal idee, dus een manègepaard geleend en huppa, de automatic aan en doen alsof ik al jaaaaren niets anders doe dan over allerhande hindernissen zoeven ;-)
Ik had overigens wel m'n pinguïnpak aangetrokken.

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 18:47

@ DoubleVv: je hebt PB

IRIIZ_XD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 14:40

voor je b moet je paard gevlochten zijn