Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
als ze dan trekt doet ze zich zelf pijn. deden wij ook met de fjord, hielp wel. suleilitha schreef:Jawel, zodra ze er van door wil gaan, geef je een beste ruk aan het touw en zegt "ho". Probeert ze het dan nog een keer, niet schromen om er een bit in te doen, er is niks mis het een bitje, er is meer mis met een pony die jou niet serieus neemt.
En laat eens een sterke volwassene met haar gaan lopen, kijken wat ze dan doet.
Verder moet je een Fjord niet onderschatten, die zijn ontzettend eigenwijs.
Wiesje schreef:Ik zou nu kunnen gaan opperen dat het een mogelijkheid is om grondwerk te gaan doen, maar met een dominante fjord blijft ook dat altijd wat lastig.
Onze fjord vond namelijk aan het hele grondwerk gebeuren echt geen *piep* aan en reageerde dan ook nergens op. Ging gewoon in een hoekje staan suffen en als je hem bv met een zwaaiend touw wilde aandrijven, dan keek hij er zo bij van : "al sla je me middendoor met dat touw, ik doe lekker helemaal niks".
Nou is onze fjord niet een dominant hoor, maar je moet hem wel de baas kunnen blijven. Want buiten is het een tank eerste klas als hij wil. En als hij gaat, dan gaat hij. Dus ook daar geldt toch even een bitje in met wandelen en een strenger bitje met rijden, voor ieders veiligheid. En als ik er niet aan hoef te komen omdat meneer gewoon lief is, hebben wij een gezellige pijnloze buitenrit.
Maar het is een schatje, onze fjord. En ik begrijp dan ook wel dat je het 'vriendelijk' probeert op te lossen. Maar denk aan je eigen en aan ander mans veiligheid en maak dan je keuze. Kies wel voor 1 ding bewust, want als je eerst van alles gaat proberen, daar wordt je pony alleen maar slimmer van.
net kinderen, duidelijk maken dat er een verhouding bestaat tussen jullie waar JIJ de baas bent en je Fjord degene die moet luisteren; jullie zijn een minikudde en jij de leider...............Citaat:Maar op het terrein kan ik haar met een slap halstertouw leiden. ik zeg ho en ze staat stil. ik zeg stap en ze loopt ?
en buiten doet ze alsof ze er niks van snapt en doet ze alsof ze overal bang voor is..
Maar ze is wel heeeeeel snel beledigd. Eerst beet ze me, gaf ik haar een tik op d'r neus. Later liep ik naar haar toeen dan gaat ze wegrennen. Uiteindelijk heb ik haar weer gepakt en ze heeft niet meer geprobeerd weg te rennen.
Het is dus echt een vertrouwenspaardje. Als ik haar roepmkomt ze ook meestal naar me toe gerend blij.. (terwijl ik nooit een snoepj geef meteen.. )
Def schreef:Het kan best zijn dat het nu allemaal een beetje bezonken is bij je pony en dat ze nu eigenwijs gaat doen.
Met grondwerk kun je natuurlijk wel bereiken dat ze niet voor je gaat lopen, maar ter hoogte van je schouder en daar blijft. Dat ze stopt als jij stopt enz.
Misschien is het handig om haar aan de longeerlijn te doen als je wandelt, dan heb je meer ruimte.
suleilitha schreef:Citaat:Maar op het terrein kan ik haar met een slap halstertouw leiden. ik zeg ho en ze staat stil. ik zeg stap en ze loopt ?
en buiten doet ze alsof ze er niks van snapt en doet ze alsof ze overal bang voor is..
Maar ze is wel heeeeeel snel beledigd. Eerst beet ze me, gaf ik haar een tik op d'r neus. Later liep ik naar haar toeen dan gaat ze wegrennen. Uiteindelijk heb ik haar weer gepakt en ze heeft niet meer geprobeerd weg te rennen.
Het is dus echt een vertrouwenspaardje. Als ik haar roepmkomt ze ook meestal naar me toe gerend blij.. (terwijl ik nooit een snoepj geef meteen.. )
Ze wil dus gewoon niet van het terrein af en heeft dat al prima voor elkaar weten te krijgen. Het is nu aan jou om haar eens goed duidelijk te maken wie er nou eigenlijk de baas is en met een slap halstertouw red je dat echt niet.