pensionstalletje beginnen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

broek

pensionstalletje beginnen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-08 15:15

Hoi,
Ik weet niet of het hier goed staat..wil anders iemand dit berichtje verplaatsen?

Ik vroeg me af of hier mensen zijn die een pensionstalletje zijn begonnen, en hoe jullie dit hebben gedaan?
Hadden jullie al een huis met grond? of hebben jullie deze aangeschaft?
Hoe zijn jullie te werk gegaan??
Graag hoor ik jullie reacties!!
met vriendelijke groetjes br

broek

Re: pensionstalletje beginnen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-08 19:55

niemand?? of heb ik te weinig geduld ..

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 20:07

ik denk dat de meeste pensionstallen onstaan doordat zij een huis met schuur en land hebben en vaak zelf ook paarden en dat anderen dan vragen of hun paard daar mag komen staan.
Indien je een pensionstal wil beginnen lijkt mij dat weinig rendabel gezien de hoge onkosten. Indien je het zou willen succes met het opstarten.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 08:18

friesiszwart schreef:
ik denk dat de meeste pensionstallen onstaan doordat zij een huis met schuur en land hebben en vaak zelf ook paarden en dat anderen dan vragen of hun paard daar mag komen staan.
Indien je een pensionstal wil beginnen lijkt mij dat weinig rendabel gezien de hoge onkosten. Indien je het zou willen succes met het opstarten.

Helemaal mee eens.
Ik ben wel met 'helemaal niets' begonnen; is wel uitzonderlijk.
Voordat je uberhaupt begint moet je wel over enorm veel kennis beschikken (van grond tot medisch), een pensionstal is niet alleen maar paardje stallen en geld ontvangen. Gelukkig verdwijnen langzaam maar zeker de stallen waar het ontbreekt aan kennis, dit is beter voor paarden en de eigenaren.

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 08:23

Ooit daarover gedacht. Bleek niet haalbaar te zijn indien ik een pand/ land zou moeten kopen (met hypotheek) wat meer zou kosten dan 700.000 euro.

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 08:30

Ben er toevallig 'ingerold' toen ik voor m'n eigen paard een ander plekje zocht. Er bleek een stuk verderop in het dorp een groot weiland te koop te staan met daarop een schuilstal en een stalcontainer. Dat stuk heb ik gekocht en zo langzaamaan zijn er een aantal paardjes/ponies bij gekomen. Nu staan we met zi'n vijven, er komt er binnenkort nog 1 bij en 1 v/d merries die er al staan is drachtig, dus volgend jaar zijn we met zeven.

Het is inderdaad niet of nauwelijks rendabel. Voor mij was het alleen van belang dat de kosten die ik maak voor voer, onderhoud e.d. worden gedekt en zelfs dat lukt maar net.

Niettemin ben ik zeer tevreden over hoe het nu gaat.

Lovepaints

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 10:09

Wij wonen zo'n 5 jaar buitenaf met wat grond en 10 eigen paarden; sinds kort hebben we een betaalde ponyklant.
We zullen zien of dat financieel rendabel zal zijn. We proberen kostendekkend te zijn op het voer. De andere kosten rekenen we niet mee anders zal de prijs denk ik wat te hoog zijn. We zijn wel heel blij met onze "klant" omdat ze goed met de andere paardjes omgaat en dat vinden we ook belangrijk.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 11:50

tja, en daar gaan de meeste mensen vaak mee de mist in...
Ze rekenen niet alle kosten door, en dan kan het niet uit en op den duur ontstaan er problemen. Tenzij het mensen zijn met een andere baan ernaast die het voor de hobby doen.
Door de lage prijzen concurreert men elkaar arm...

Dat veel mensen beginnen met hun paard(en) aan huis, met plek voor een of meerdere gastpaarden erbij klopt volgens mij wel.
Sommigen groeien van daar uit door naar een volwaardige pensionstalling, anderen blijven gewoon klein en het er voor de hobby bij doen.

Ik vind het heel leuk en gezellig om hier enkele andere leuke paarden met aardige eigenaren te hebben staan. Zowel voor mijzelf als voor mijn paarden. De eerste pony die hier kwam, was ook omdat ik gezelschap zocht voor mijn eigen pony.
Maar de vergoeding moet wel opwegen tegen het extra werk/zorgen en de extra kosten die je hebt doordat er meer paarden staan en het moet de kosten voor het onderhoud van het terrein en mijn eigen paarden helpen drukken. Ik heb wel vergeleken met de prijzen in de omgeving, maar ga niet heel laag zitten om mensen te trekken.

Ciska_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 15:20

Als je een pensionstal wil beginnen, is het dan slim om vooraf de opleiding paardenhouderij te volgen?

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 16:31

Ciska_ schreef:
Als je een pensionstal wil beginnen, is het dan slim om vooraf de opleiding paardenhouderij te volgen?

Nou...... Ik krijg met regelmaat stagaires van dergelijke opleidingen en ik moet zeggen dat die opleidingen niet voldoende zijn.
Er wordt te weinig onderwezen in bodemkunde, scheikunde, plantkunde, techniek, economie, etc.
In de praktijk moet je hier verstand van hebben anders red je het niet. Techniek heb je nodig om zoveel mogelijk zelf reparaties uit te kunnen voeren aan machines en gebouwen. Veel stagaires zijn diep teleurgesteld in de opleiding als ik ze erop wijs wat er in de praktijk allemaal nodig is om een paardenbedrijf rendabel te runnen.
Dat de opleidingen zo matig zijn bewijst zich ook in het feit dat banken niet of nauwlijks willen meewerken bij het opzetten van een pensionstal; de ervaring van hen is dat een pensionstal niet rendabel is en meestal binnen 5 jaar falliet gaat (door gebrek aan kennis). Een pensionstal is wel rendabel maar nogmaals; er komt heel erg veel kennis bij kijken.

moos24

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 17:25

madamX schreef:
Ciska_ schreef:

Nou...... Ik krijg met regelmaat stagaires van dergelijke opleidingen en ik moet zeggen dat die opleidingen niet voldoende zijn.
Er wordt te weinig onderwezen in bodemkunde, scheikunde, plantkunde, techniek, economie, etc.
In de praktijk moet je hier verstand van hebben anders red je het niet. Techniek heb je nodig om zoveel mogelijk zelf reparaties uit te kunnen voeren aan machines en gebouwen. Veel stagaires zijn diep teleurgesteld in de opleiding als ik ze erop wijs wat er in de praktijk allemaal nodig is om een paardenbedrijf rendabel te runnen.
Dat de opleidingen zo matig zijn bewijst zich ook in het feit dat banken niet of nauwlijks willen meewerken bij het opzetten van een pensionstal; de ervaring van hen is dat een pensionstal niet rendabel is en meestal binnen 5 jaar falliet gaat (door gebrek aan kennis). Een pensionstal is wel rendabel maar nogmaals; er komt heel erg veel kennis bij kijken.

En daar ben ik het nou volkomen mee eens. Heb zelf ook een opleiding paardenhouderij achter de rug, en wat je hier boven noemt heb ik inderdaad gemist. Ze mogen veel meer inhoud geven aan de opleidingen.

broek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 18:50

Bedankt voor jullie reacties!!
Het was meer als hobbie bedoeld..ipv beroepsmatig.
Ik merk dat er veel vraag is naar plekken waar paarden veel buiten kunnen staan..en zat gewoon even te denken van hoe en wat Lachen

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 08:42

Naar zulke plekken is idd steeds meer vraag. Bij mij in de omgeving ben ik de enige, of in ieder geval één van de weinige, waar de paarden 365/24/7 buiten kunnen/mogen staan. Toch heb ik bijna anderhalf jaar gehad dat ik maar 1 huurder had en ik dus elke maand vet geld erbij moest leggen. Nu heb ik 4 huurders en er komt nog een 5e bij en zit ik dus vol. Pas nu ik vol zit krijg ik ineens aanvragen van mensen of ik aub nog een plekje heb... Tja, ik wil best, maar wil gewoon een reëel aantal paarden hebben staan en geen grote hoeveelheid, waardoor mn land er helemaal aan gaat. Dus helaas...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 12:08

Hier is het op pensionstallen inderdaad ook niet gewoon dat de paarden 24/7/365 dagen buiten kunnen lopen.
Er zijn maar een paar stallen/particulieren met pensionpaarden waar dat mogelijk is.
Kan me dus voorstellen dat je daar een " gat" in de markt hebt, maar raad je wel aan alle kosten en de toename van bepaalde kosten goed op een rijtje te zetten en de kostprijs door te rekeken voor je een prijs noemt Knipoog

broek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 14:03

Mag ik vragen hoeveel land je hebt ...met 5 paarden?
Gewoon even nieuwschierig Lachen

NatasjaM schreef:
Naar zulke plekken is idd steeds meer vraag. Bij mij in de omgeving ben ik de enige, of in ieder geval één van de weinige, waar de paarden 365/24/7 buiten kunnen/mogen staan. Toch heb ik bijna anderhalf jaar gehad dat ik maar 1 huurder had en ik dus elke maand vet geld erbij moest leggen. Nu heb ik 4 huurders en er komt nog een 5e bij en zit ik dus vol. Pas nu ik vol zit krijg ik ineens aanvragen van mensen of ik aub nog een plekje heb... Tja, ik wil best, maar wil gewoon een reëel aantal paarden hebben staan en geen grote hoeveelheid, waardoor mn land er helemaal aan gaat. Dus helaas...

Tammphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 14:05

... ga zoveel mogelijk pensionstalling bezoeken ... praat met de pensionstaleigenaar en luister naar pensionklanten ...

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 14:16

Ik heb een eigen pensionstal, ik ga nu uitbreiden na 40 boxen en er komt een binnenbak bij.
Mijn ouders hebben een boerderij oftewel vroeger heefd mn pa koeien gahad nu ongeveer 20 jaar geleden.
Maar er kopen ontzettend veel kosten bij ,
kleine opsomming.
1800 euro vaste lasten zonder gas want dat hebben wij niet.
Onderhoud weide 25 euro per uur, plus eventuele kosten voor bemesting en het wikkelen van voer balen.
iemand die 15 uur per week komt werken hier bijv mesten berm maaien snoeien die kost ons 5 euro per uur.
een bezette box kost ons gemiddeld all in op de 50 euro per maand
Extra kosten zijn bijv als er eens wat vervangen moet worden bijv de afrastring van de wei, onderhoud machines , onderhoud rijbak. In de zomer stijgt de water rekening omdat dan iedereen het paard uitgebreid gaat wassen en laten bijv ook de slang lopen als ze het paard inzepen, (munten systeem is in de planning.)
Daarbij nog eens de kosten van je eigen levens onderhoud verzekeringen de onkosten aan eigen paarden. enz enz en zo is er nog een hele hoop. En er vooral voor zorgen dat de klanten optijd hun huur betalen want dat is iets waar veel pensionhouders achteraan moeten rennen.

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 14:22

broek schreef:
Mag ik vragen hoeveel land je hebt ...met 5 paarden?
Gewoon even nieuwschierig Lachen

NatasjaM schreef:

Ik heb zo'n 8500m2 weiland. Er is een bak 20x40, een paddock 20x30 en een stuk bestrating van ca. 300m2. Verder staan er een stalcontainer (wordt gebruikt als opslag/zadelkamer) en een schuilhok 4x8 met daaraan nog een afdak 4x4.

Vanaf ongeveer april t/m oktober-november staan de paarden (3 KWPN en 2 IJslanders) fulltime op de wei. Ze hebben dan ook vrije beschikking over paddock, stenen en schuilstal/afdak. De overige maanden staan ze vooral in paddock en schuilstal/afdak en op de stenen en bij droog weer ook in de wei. Paarden hebben onbeperkt beschikking over hooi en krijgen brokken naar behoefte.

We zijn nu aan het proberen om een stuk wei bij te huren, zodat ze ook in de winter fulltime gebruik kunnen maken van de wei.

Mijn eigen KWPN'er en de 2 IJslanders waren al gewend om 365/24/7 buiten te staan, maar de andere 2 KWPN'ers waren echte stalpaarden. Ik merk dat ze er allemaal ontzettend van genieten om gewoon buiten te kunnen staan en naar believen te kunnen schuilen, grazen e.d.

@ broek - Nog even een vraag voor jou; in welke regio wil je evt. pensionstalling beginnen? Het is ook heel erg regio afhankelijk in hoeverre het rendabel zou kunnen zijn namelijk.

broek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 14:33

Omgeving utrecht...heel duur..veel aanbod van pesionstallen..alleen weinig met 365/24/7
Ik denk niet dat het haalbaar is..nu nog even niet..maar misschien over een paar jaar..je weet nooit Lachen

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 14:48

Als je al iets in bezit hebt, is het het overwegen waard natuurlijk. Als je nog moet gaan kopen, is het waarschijnlijk niet rendabel nu. Het geeft ook wel een hoop rompslomp/geregel/zorgen, zeker de eerste tijd, maar ik vindt het hardstikke leuk om te doen. Scheelt wel dat het voor mij puur hobby is, geloof niet dat ik er ooit aan ga verdienen...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 16:08

goh, heb je ook links naar foto's NatasjaM? Ben wel nieuwsgierig naar jullie plekje.
Ik heb zelf voor mijn eigen paarden ook zoiets gerealiseerd en heb er nog 2 paarden van anderen bij lopen. Voor de gezelligheid, de hulp en om de onderhouds- en/of rentekosten wat te drukken.
Al maak je ook juist meer kosten dan wanneer je alleen je eigen paarden er zou hebben lopen.

Wij hebben ook buitenbak (20 bij 60)
paddock (16 bij 16) waarin schuilstal (3 bij 6) en deel bestraat tussen schuilstal en zandpaddock en bak (en voor de hele breedte van de bak langs met mestplaat en nu voordroogpakken voorraad, maar daar lopen ze niet).

Ben erg blij met het bestrate deel, al moeten ze er niet te wild doen, want dan gaan ze glijden.
We hebben ook nog 3ha weiland, waar we een pad omheen hebben gemaakt zodat ze naar het stuk kunnen lopen waar ze op dat moment mogen grazen en je kunt er helemaal omheen de paarden laten lopen of zelf rijden.

Toen we een huis zochten wilde ik graag zoveel mogelijk grond, maar wel een net huis en het moest betaalbaar zijn natuurlijk.
Doordat we hier zoveel ruimte hebben, konden er wel een paar paarden bij.
Ook ik vind het heel belangrijk dat de paarden lekker het hele jaar buiten kunnen lopen. Liefs het hele jaar, met gras tot hun beschikking. Helaas is dat gras in de winter hier niet goed mogelijk. We beperken dat om het land, en de paardenbenen, te besparen.

Broek, koop iets voor jezelf als je er aan toe bent, en omdat je er graag wilt wonen en de ruimte hebt voor je eigen paarden. Helemaal als je het voor de hobby wil oen moet je in eerste instantie het vooral voor jezelf doen, en dan kun je anderen er altijd van mee laten genieten. Maar zorg dat je er niet afhankelijk van wordt, want het levert dan ook veel meer stress op. Het is niet makkelijk om een echt inkomen te verdienen met pensionstalling/verhuur weide/stalling.

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 12:31

@ Joyce B, ik heb wel een paar foto's van m'n stekkie en wil ze ook best plaatsen/linken, maar ik heb geen flauw idee hoe ik dat moet doen... Bloos .

Het heeft me al behoorlijk wat geld en moeite gekost om het te krijgen zoals het nu is, maar het is wat mij betreft elke cent waard geweest.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 09:59

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 11:00

Mijn dank voor het plaatsen Joyce Lachen

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 09:29

VSW-->TAO