overal in bijten ook in mij

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Silly1972

overal in bijten ook in mij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-08 20:32

Mijn paard probeert overal in te bijten en happen, ook rustig in mijn arm als ik naast hem loop.
Het is duidelijk niet uit boosheid, hij wil alleen telkens iets in zijn mond hebben. En geeft gnieperige bijtjes naar mij toe.
Hij weet heel goed dat het niet mag, maar probeert het toch telkens.
Wat is het en hoe leer ik hem dat af?

lindake

Re: overal in bijten ook in mij

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 22:10

Wanneer is dit gedrag begonnen? Toen je hem net had? Na een week, een maand,...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 22:17

Heel consequent zijn.

Eerst je stem wat verheffen en duidelijk NEE zeggen.
En als hij het nog eens doet een rukJE aan het halstertouw geven
of tikJE met het eind van het halstertouw (die je in je andere hand vast hebt).

Wel blijven volhouden, er zijn paarden die na 2 keer het niet meer doen, maar ook paarden die het langer volhouden.

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 22:29

dat doet die van mij ook
alles al geprobeerd
maar helaas niets werkt
hij blijft het gewoon doen
volgens de dierenarts en de osteopaat etc is dit hengstengedrag
dus dominantie
tegenwoordig negeer ik hem maar
als hij echt doorbijt knijp ik hem venijnig met mijn nagels in zijn velletje van zijn hals
slaan etc haalt allang niets meer uit

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-08 09:53

lindake schreef:
Wanneer is dit gedrag begonnen? Toen je hem net had? Na een week, een maand,...

Gelijk al toen ik hem had gekocht, misschien is het nog jongigheid, ik weet het niet

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-08 09:54

Brainless schreef:
Heel consequent zijn.

Eerst je stem wat verheffen en duidelijk NEE zeggen.
En als hij het nog eens doet een rukJE aan het halstertouw geven
of tikJE met het eind van het halstertouw (die je in je andere hand vast hebt).

Wel blijven volhouden, er zijn paarden die na 2 keer het niet meer doen, maar ook paarden die het langer volhouden.

Ja dat doe ik inderdaad al, het is al wel iets geminderd, maar hij blijft het toch stiekem volhouden.

NaomixAline

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 09:57

Misschien dat ze iets nodig heeft om dat ze zich verveeld? Een liksteen misschien. Lachen

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-08 10:03

dat heeft hij al.....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 10:06

bij die van mij heb ik alles geprobeerd, en ik ben echt niet misselijk als ik inkom..........

maar niks hielp Lachen en wat ik nog vervelender vond is dat het echt een uiting van genegenheid is bij hem, hij is zo voorzichtig...... maar soms ook niet Lachen

Ik heb er maar mee leren leven zegmaar Lachen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 10:06

hoe oud is je dier?
wat is het ,een ruin,merrie of hengst?
echt consequent blijven en niet uit de hand gaan voeren, vooral bij dit soort dieren wek je het bijten nog meer op als je ze uit de hand voert.

wat ook werkt is om zo'n plastic rosborstel in je hand te houden en elke keer als hij wil happen dan druk je die voor zijn neus.
dan bijt hij daarin en na enkele malen zal hij zich dan wel bedenken.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-08 10:30

het is een ruin van net 6, maar pas net ingereden, heeft daarvoor eigenlijk alleen maar op het land gestaan.
Hij bijt zelfs in zijn hengstenketting, dus ik kan me niet voorstellen dat een plastic borsteltje helpt, gaat hij denk ik alleen maar prachtig vinden, maar zal het proberen.

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 10:52

KiWiKo schreef:
bij die van mij heb ik alles geprobeerd, en ik ben echt niet misselijk als ik inkom..........

maar niks hielp Lachen en wat ik nog vervelender vond is dat het echt een uiting van genegenheid is bij hem, hij is zo voorzichtig...... maar soms ook niet Lachen

Ik heb er maar mee leren leven zegmaar Lachen

inderdaad dat heb ik ook
ik laat het gewoon zo
hij is niet gemeen maar inderdaad hij wil gewoon de hele tijd aan mij zitten
soms pakt hij mijn kraag vast en houdt die gewoon vast
met zijn neus tegen mijn nek
genegenheid is inderdaad het juiste woord denk ik

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 11:01

die van mij doet het ook altijd .
hij is 1,5 jaar oud en heb echt alles geprobeerd .
tijdens het meelopen ook telkens stiekem proberen ergens iets te pakken .
voornamelijk ritsjes of loshangede flapjes op jas of handen ofzo .
ik negeer hem voortaan gewoon en als het echt te gek word knijp ik hem ( maar volgens mij vind ie dat alleen maar lekker .
Sinds kort geef ik hem het uiteinde van het halstertouw en houd ie dat trots vast en blijft netjes naast me lopen zonder bijten .
Haha!

jannekevdent

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 20:56

Mijn jonge hengstje van 1 jaar bijt ook. Ik probeer het inderdaad ook zonder slaan op te lossen en of te negeren of boos pas op te zeggen. En als hij wel lief doet en likjes geeft zoveel mogelijk te belonen. Weet ook niet goed hoe ik er mee om moet gaan.........

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-08 20:59

Ik weet wel dat het inderdaad voornamelijk hengstengedrag is en dat het absoluut niet kwaad bedoeld is, maar ja vanmiddag had hij even de duim van een kennis van me te pakken en dan ben ik toch even niet blij natuurlijk

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 21:16

meestal helpt het wel als je ze toch een flinke tik verkoopt hoor,dan houden ze er wel mee op,maar ik heb zelf een hengst gehad die dus echt door bleef gaan.
toen kreeg ik die tip van iemand en op een of andere manier werkte dat ook nog bij hem..

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 18:27

AANPAKKEN! en hem voor zijn.
mijn hengstje (nu 14 mnd) deed dit ook heel erg, en nog veel meer als je ernaast loopt.
Deze heeft 2 keer heel erg op zijn dak gekregen.
Nu wil hij het stiekum nog wel eens proberen, maar zodra hij aanstalten maakt,en ik draai me hoofd, schrikt hij zich al te pletter, omdat hij weet dat hij iets wilde gaan doen, waarvoor hij opzijn dak krijgt. Hij doet het nu dus ook praktisch niet meer.

Hoe oud is je paard en is het een hengst merie of ruin?

elfj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 19:13

mijn pony deed het ook, ik wist op een gegeven moment precies wanneer hij ging happen ( het was niet gemeen bijten). Ik heb van alles geprobeerd, grote mond, negeren, een tik, ik heb hem zelfs weleens in zijn neus gebeten, maar tevergeefs, ik mocht hem alleen 2 weken geen kus meer geven op zijn neus haha..
Bij hem was het ook zo dat als ik mijn hand optilde of mijn hoofd omdraaiden, hij gelijk met zijn giecheltje in de lucht stond met zo'n hoofd van ik kan t toch proberen? Hij is er nooit mee gestopt maar ik heb t maar een beetje laten gaan op een gegeven moment.

Dus in principe, probeer hem te straffen maar ik heb zoiets je moet het wel leuk houden, Ik vind er geen lol aan als ik mijn paard continue moet slaan.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 09:02

kehdra schreef:
AANPAKKEN! en hem voor zijn.
mijn hengstje (nu 14 mnd) deed dit ook heel erg, en nog veel meer als je ernaast loopt.
Deze heeft 2 keer heel erg op zijn dak gekregen.
Nu wil hij het stiekum nog wel eens proberen, maar zodra hij aanstalten maakt,en ik draai me hoofd, schrikt hij zich al te pletter, omdat hij weet dat hij iets wilde gaan doen, waarvoor hij opzijn dak krijgt. Hij doet het nu dus ook praktisch niet meer.

Hoe oud is je paard en is het een hengst merie of ruin?

Had ik al eerder gemeld, maar tis een ruin van net 6, maar nog heel erg onopgevoed, en ook net pas ingereden,heb hem ook net, hij weet ook dondersgoed dat het niet mag en probeer hem toch telkens voor te zijn.
Laatst bijgewerkt door Silly1972 op 08-07-08 09:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 09:03

elfj schreef:
mijn pony deed het ook, ik wist op een gegeven moment precies wanneer hij ging happen ( het was niet gemeen bijten). Ik heb van alles geprobeerd, grote mond, negeren, een tik, ik heb hem zelfs weleens in zijn neus gebeten, maar tevergeefs, ik mocht hem alleen 2 weken geen kus meer geven op zijn neus haha..
Bij hem was het ook zo dat als ik mijn hand optilde of mijn hoofd omdraaiden, hij gelijk met zijn giecheltje in de lucht stond met zo'n hoofd van ik kan t toch proberen? Hij is er nooit mee gestopt maar ik heb t maar een beetje laten gaan op een gegeven moment.

Dus in principe, probeer hem te straffen maar ik heb zoiets je moet het wel leuk houden, Ik vind er geen lol aan als ik mijn paard continue moet slaan.

Nee ik ook niet, daarom hoopte ik dat iemand een humanere oplossing had, maar helaas niet vrees ik haha

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 11:18

Citaat:
Nee ik ook niet, daarom hoopte ik dat iemand een humanere oplossing had, maar helaas niet vrees ik haha

Humaan? Vind jij een paard wat jou opeet wel humaan? Denk je dat paarden onderling ook eerst een goed gesprek met elkaar aangaan, wanneer de een de ander heeft gebeten ? Neet hoor, dat wordt ook gelijk uitgevochten.

daarnaarst hoef je niet constant te lopen slaan hoor Knipoog 1/2 keer moet in principe al genoeg zijn, maar dan moet je wel goed timen.

miloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 12:49

Negeren en streng zijn... Een paard moet soms ook even leren dat iets niet mag.. Een van een tik op zijn neus krijgt een paard niks..

juul1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 12:55

Mijn ruin die lang pas op zijn 5e is gecasteerd deed het ook, idd een hengstentrekje.
Ik heb het niet voor mekaar gekregen om het helemaal af te leren, het zat er geprogameerd Bloos

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 12:58

kehdra schreef:
Citaat:

Humaan? Vind jij een paard wat jou opeet wel humaan? Denk je dat paarden onderling ook eerst een goed gesprek met elkaar aangaan, wanneer de een de ander heeft gebeten ? Neet hoor, dat wordt ook gelijk uitgevochten.

daarnaarst hoef je niet constant te lopen slaan hoor Knipoog 1/2 keer moet in principe al genoeg zijn, maar dan moet je wel goed timen.

Nou dan heb ik het zeker niet goed getimed, want die van mij reageert nergens op.
Trouwens...... zoals ik al zei is het duidelijk niet uit gemenigheid, dus gevochten hoeft er zeker niet, paarden bijten elkaar zachtjes uit genegenheid, alleen zijn hun wat minder gevoelig op de huid dan wij met ons dunne huidje en dat snappen ze niet, daarom graag afleren.

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 13:27

ken 'n tinker die dit ook doet, maar die "hapt" eigenlijk ook echt naar alles, is niet echt bijten meer beetje knibbelen.. zelf denk ik dat 't iets met opvoeding te maken heeft.. (haha niet verkeerd begrijpen wil niet zeggen dat ik zzeg dat je 'm niet opvoed ofzo Knipoog)