Het vertrouwen winnen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sabinaa__

Het vertrouwen winnen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 20:22

Hoe kan ik het best het vertrouwen winnne van Butterfly? ( vz shet ) ken ik nog wel pas 1 dag. Haha!
En hoe hebben jullie het gedaan??
En wat ging het beste met vertrouwen winnen?

Alvast bedankt voor de reacties. Haha!
Ik ga dan morgen aan de slag!! en wil er voor tegen gaan Knipoog

Mette

Re: Het vertrouwen winnen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 20:24

Veel met hem (of haar? ) bezig zijn. Poetsen, wandelen of gewoon bij hem/haar in de wei zitten. Als tie nieuwschierig is komt tie vanzelf een keertje kijken!

_Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 20:27

Ow haha nog een topic! Haha!

Nou euhm..

-schriktraining (wil langzaam beginnen)
-leuke dingen doen zoals; gaan wandellen, lichte vd trucjes leren etc.
-als ze iets goed doet, àltijd SUPER belonen! Met je stem.. en zorg ook dat je af en toe snoepjes bij je hebt, vinden ze leuk Schijnheilig
-(beetje hetzelfde als het vorige) wees altijd enthousiast tegen haar, haar naam zeggen, overdrijven, (en als ze dus ook stout doet, verander je direct met stalen gezicht en zeg je 'nee' doet ze het nog een keer, kan je eens op haar neus slaan, doet ze dan weer iets goed, weer super belonen!)
-...
Haha!

Sabinaa__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 20:28

Okee Haha!

Sabinaa__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 20:31

Bedankt!! Haha! dat zijn hele leerzame tips voor mij en de shet bedankt!! Knipoog..
Ik zit nu toch tetwijfelen want er staan nog 1 shet die heeeeel bang is en rent het liefst weg.. af en toe op het neusje aaien lukt wel.. maar ik vindt haar ook echt heel lief Lachen
Nu zit ik toch tetwijfelen welke ik moet doen Boos!.
als ikk die bange pony neem ga ik wel hardt aan werken zij is 1 jaar. maar butterfly is 20 jaar. en die kan ik ook mooi als pensioen shet laten staan Knipoog van zn jaartjes genieten ofzo XD..
Wat zouden jullie doen?? en wat denken jullie wat beter is? sorry voor eht verandere allemaal, maar ik wil wel graag een goeie keuzen maken en is heel moeilijk..

_Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 20:32

Hmm Scheve mond
Best wel moeilijk... wat wil je later gaan doen met de pony's ?

Sabinaa__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 20:34

Ik wil vrijheidsdressuur doen.
Wandelen buiten. lekker lang
Miss ooit is zwemmen
poetsen Tong uitsteken
grondwerk
vrijspringen Knipoog
zulke dingen eigenlijk
en natuurlijk vertrouwen winnen Knipoog
owja en longeren Haha!

_Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 20:46

Voordelen van de oudere shetlander;
-Je kunt eerder beginnen met wandellen, longeren, vrijspringen
-Ze zal waarschijnlijk al veel kunnen,
Nadelen:
-Het bijten en slaan kan erger worden, je moet zelf lang volhouden en hééél streng en hard kunnen zijn

Voordelen van de jongere shetlander:
-Als je eenmaal haar vertrouwen hebt, krijgen jullie een des te betere band (spreek uit ervaring Knipoog )
Nadelen :
-waarschijnlijk zal het toch om weken gaan..
-springen, zul je nog ff moeten wachten
-vd zullen héél makkelijke oefingen moeten zijn, want zo'n kleintje kan zich nog niet zo lang concentreren
-in de eerste weken is het enige dat je met haar/hem kan doen en de wei zitten en ertegen praten

Aan jou de keus Knipoog

Sabinaa__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 20:59

_Esther : heel erg bedankt!! Haha!
Ik ga pas vrij springen als ze zelf al 3 jaar is of 2,5 balkjes af en toe. longeren w8 ik ook mee tot 3 jaar Haha! en ik denk dat ik de jonge shetland doe Haha!. ik wil heel graag haar vertrouwen winnen en zeker een goeie bang mee opgaan Haha! .. en later alle mee kan kunnen Knipoog. met de ouwe shet laat ik dan op pensioen, die mag van zn ouwe jaartjes wel genieten met haar wordt dan nog alleen gepoetst en geknuffeldt Tong uitsteken
Voor de rest wil ik met dat jonki aan de slag.. Haha!
Ik ben je echtt dankbaar Haha! want nu weet ik dat ik toch met het kleine aan de slag gaat Haha! hier nog een foto van haar.. weten jullie nog namen?? Afbeelding

_Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 21:09

Jeane Haha!
Het is een knappert! Veel plezier ermee!
Als je vragen hebt, mag je ze gerust stellen Haha! !
Er is één ding dat ik je nog wil zeggen, heb geduld.. praat tegen haar, niets overhaasten, wees superblij als ze eens naar je toekomt.. maar wees rustig en kalm. Ik heb het zelf meegemaakt, met veel ups en downs. in het begin heb ik 10 uur per dag bij hem gezeten, zo ongeveer alles verteld over mezelf ( Schijnheilig ) en toen ik geen verhalen meer had ben ik beginnen zingen Huilen van het lachen . Regen, of niet, iedere dag bijna 2weken lang zat ik bij hem, alleen bij m'n ventje Haha!

Alles komt vanzelf, en je zult zien, het is het allemaal dubbel en dik waard! Haha!

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 17:00

SH > OPG

Sabinaa__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-08 17:02

Ik ben vandaag geweest, en je moet het raden Haha!
het ging heel super!!! Tong uitsteken
ik kon dr aaien in de stal en zo pakken, toe ik dr had begon ze wel te trekken ik heb haar gekalmeert met mij stem en gepraat.. ze werdt daar wel rustig van Haha!
Ze is nog heeeeeeel schrikkerig, ze kan ook heel boos worden, kom je met je gezicht tedicht bij haa rhoofdje of wil je een kusje geven of zij. dan leg ze haar oren plat in de nek en wilt ze bijten Boos! dat is helaas minder. maar ze heet Fanita Haha! en is nog wel 1 jaar maar aan de handlopen kan ze nog niet echt, maar dat wordt steets beter Knipoog

poiuytreem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 17:05

_Esther schreef:
Ow haha nog een topic! Haha!

Nou euhm..

-(beetje hetzelfde als het vorige) wees altijd enthousiast tegen haar, haar naam zeggen, overdrijven, (en als ze dus ook stout doet, verander je direct met stalen gezicht en zeg je 'nee' doet ze het nog een keer, kan je eens op haar neus slaan, doet ze dan weer iets goed, weer super belonen!)
-...
Haha!

Sla je pony niet op haar neus, dan heb je binnenkort een pony die kopschuw is.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 17:35

Ik zou met allebei bezig zijn. Dan leer je heel veel. Van twee pony's met verschillende karakters en van verschillende leeftijden kun je heel veel leren en een shet van 20 kan nog een hele tijd mee en is vaak nog behoorlijk fit. Met de oudste kun je dingetjes doen als grondwerk, lange teugelwerk, balkjes stappen, wandelen... enz.
Met de eenjarige meer af en toe borstelen, beetje aandacht geven en voorbereiden op verzorgdwerkzaamheden zoals poetsen, hoefjes geven en aan het halstertje kunnen lopen. Meer als dat zou ik met een 1 jarige zeker nog niet doen. Prima toch als je de rest dan met de oudere kunt doen. Leuke uitdaging toch????

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 17:37

_Scharlot_ schreef:
Ik ben vandaag geweest, en je moet het raden Haha!
het ging heel super!!! Tong uitsteken
ik kon dr aaien in de stal en zo pakken, toe ik dr had begon ze wel te trekken ik heb haar gekalmeert met mij stem en gepraat.. ze werdt daar wel rustig van Haha!
Ze is nog heeeeeeel schrikkerig, ze kan ook heel boos worden, kom je met je gezicht tedicht bij haa rhoofdje of wil je een kusje geven of zij. dan leg ze haar oren plat in de nek en wilt ze bijten Boos! dat is helaas minder. maar ze heet Fanita Haha! en is nog wel 1 jaar maar aan de handlopen kan ze nog niet echt, maar dat wordt steets beter Knipoog

vasthouden als ze bang is en met je gezicht naar haar toekomen als ze je nog niet vertrouwt is heel erg bedreigend voor een angstig paard en het bijten is voor haar puur verdediging uit angst.,
Wil je haar vertrouwen winnen, dan moet je nog helemaal niets van haar willen, maar zo vaak mogelijk in de wei gaan zitten en gewoon aanwezig zijn. Niet aanraken, voordat zij jouw aanraakt. Op die manier voelt ze zich niet door jou bedreigd en kan je haar vertrouwen winnen. Als je dan dingen echt wil doen, kun je dat met de oudste doen. Laat de jongste er gewoon bij zijn. Kijken is ook voor paarden heel leerzaam. Knipoog

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 17:43

Het dier is 3 jaar en heeft nog geen naam???? Dan zeg je dat je hem pas een dag kent, maar hebt inmiddels al meerdere dagen een foto in je profiel staan? Ik vind het een beetje vaag verhaal eerlijk gezegd.

Sabinaa__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-08 17:43

Okee Haha!
Bedankt Knipoog
Nu weet ik waarom ze dat steets doet.
ik ga er aan werken Knipoog

_Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 17:58

Wat goed! Blij voor je dat het zo goed ging Knipoog

@poiuytreem: Ik geef mijn pony's en mijn andere rijpaarden waar ik 1x in de week mee werk als ze iets fout doen een tik op op hun neus. Mijn jonste pony was helemaal kopschuw, maar toch gaf ik een tik op z'n neus, en geen een van de paarden/pony's is nu kopschuw of bang Knipoog .

Sabinaa__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-08 18:11

Maar moet ik nu wel een tik geven op de neus of niet?? Tong uitsteken
best moeilijk nu

_Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 19:00

Dat is nu jou keuze Clown
Of je luistert naar poiuytreem of naar mij ROFL Knipoog

Sabinaa__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-08 19:04

Haha XD Tong uitsteken
ik moet nog ff kijken bij flower kan wel een tik op de neus en bij fanita weer niet die is zo schrikkerig zelfs als je ff een worteltje afknaagt in je mondt XD dan schrikt die en trilt die echt zielig Boos! maarhet wordt steets beter Haha! en de angst ben ik aan het overwinnen van haar Haha!. maar ik heb nog een topic bij omgang en paardengedrag de titel is Hoe merk je of je het goede paard hebt? Tong uitsteken _Esther ik hoop dat je me weer kan helpen Tong uitsteken

_Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 19:05

Whaha ik zal m'n best doen Clown
Ik zoek je topic ff Lachen

Sabinaa__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-08 19:07

Okee dankje Haha!

poiuytreem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 19:20

Ik wil graag dat mijn paard me vertrouwd. Ik corrigeer hierdoor ook niet door middel van slaan op het hoofd. Ik denk dat je hierdoor moeilijker vertrouwen van je paard krijgt. Helemaal als een tik op het hoofd geven geen uitzondering is maar je 'normale' manier van corrigeren.
Er zijn genoeg andere alternatieven te bedenken. Ik wil niet dat mijn paard naar me luisterd omdat hij bang is anders een tik te krijgen, ik wil dat mijn paard naar mij luisterd omdat hij respect voor me heeft.
En mijn mening is dat je respect niet kan afdwingen. Respect verdien je.

_Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 19:26

@poiuytreem:
Dus jij zegt dat ze niet op de neus van de pony mag tikken als ze na een waarschuwing nog eens slaat/bijt?
Als ze goed bezig is zal de pony heus wel respect voor haar krijgen hoor.
De pony word pas gevaarlijk als hij niet corrigeerd word op dingen die hij fout doet, zoals bijten of slaan. Mijn dieren weten wat de gevolgen zijn van 'stout zijn' en omdat ik op hun neus sla is het niet zo dat ze mij minder respecteren of bang van mij worden. Knipoog

Btw, moeilijk gaat ook Knipoog