overgaan naar l1 of b blijven

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Moorke

overgaan naar l1 of b blijven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 13:43

Ik heb nu 10 winstpunten in de B dressuur paarden. Ik twijfel heel erg of ik nu meteen over ga naar de l1 of nog een paar wedstrijden in de b doe.

Het grootste probleem is de impuls.. Hij is tijdens de proef altijd heel erg sloom en op rijvaardigheid en effect van de hulpen krijg ik dan ook meestal een 5 of soms een 6, en 1 keer een 7! Verder kan alles natuurlijk nog beter, maar toen ik b ging starten kon ik mijn paard ook nog niet aan de teugel rijden..

Gister heb ik een l1 proefje gereden, en iemand heeft het gefilmd. Sommige stukjes missen omdat ze moest lezen en filmen. Daardoor waren er ook een paar fouten die heb ik er uit geknipt. Ik had niet lang ingereden, daardoor ging hij in de verkeerde galop. Dat gebeurt tijdens de proef normaal nooit, en dan gaat hij ook langzamer in de galop. Verder is mijn paard heel erg vies, maar dat kreeg ik er niet af omdat het nog nat was.

Dit is het filmpje: KLIK HIER!

Het wijken gaat nu even niet zo goed, maar omdat hij zo langzaam gaat moest ik alleen op de snelheid letten. Hier gaat het wijken veel beter: KLIK HIER

Wat vinden jullie? Gewoon naar de l1 gaan? Of nog even B blijven rijden... (Over ongeveer 1 maand heb ik mijn volgende wedstrijd)
Laatst bijgewerkt door Moorke op 04-07-08 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

liesJ

Re: overgaan naar l1 of b blijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 13:45

ik zou nog lekker even in de B blijven, lekker blijven oefenen en dan over een paar weken overgaan naar de l1...
succes

_Nestor_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 13:46

even stipje, tot ik thuis ben en filmpjes kan zien..

annika_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 13:50

wat is het gemiddeld aantal punten dat je rijd als ik vragen mag ??( daar bedoel ik dan je eindresultaat mee Tong uitsteken ) Ik heb mezelf voorgenomen dat als ik me punten iedereen keer ( of teminste vaak ) boven de 185 rij of bijvoorbeeld een paar keer 2 punten in 1 proef dat ik dan genoeg klaar ben om over te gaan ! Ik denk sowiesow dat het toch een eigen gevoel is. Maar als ik jou post zo lees vind je het zelf nog niet goed genoeg gaan en zou ik dus nog even lekker in de B blijven Lachen

Moorke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 14:12

annika_s schreef:
wat is het gemiddeld aantal punten dat je rijd als ik vragen mag ??( daar bedoel ik dan je eindresultaat mee Tong uitsteken ) Ik heb mezelf voorgenomen dat als ik me punten iedereen keer ( of teminste vaak ) boven de 185 rij of bijvoorbeeld een paar keer 2 punten in 1 proef dat ik dan genoeg klaar ben om over te gaan ! Ik denk sowiesow dat het toch een eigen gevoel is. Maar als ik jou post zo lees vind je het zelf nog niet goed genoeg gaan en zou ik dus nog even lekker in de B blijven Lachen

Eerst had ik best wel lage punten (mn laagste was 155..). Nu na ongeveer 8 maand zijn mijn laatste punten:
B 6-5-2008 Warga 180
B 6-5-2008 Warga 176
B 24-5-2008 oenkerk 172
B 24-5-2008 Oenkerk 176
B 29-5-2008 Zwaagwesteinde 188 2e
B 29-5-2008 Zwaagwesteinde 172
B 11-6-2008 Foudgum 191 1e
B 11-6-2008 Foudgum 189 2e
B 27-6-2008 Bolsward 187
B 27-6-2008 Bolsward 181

annika_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 14:35

zoals ik nu de punten zie zal ik nog even doorstarten in de B er kom,t een stijgende lijn in Lachen Maarja je moet doen wat je eigen gevoel je ingeeft Knipoog suc6!

Moorke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 14:39

annika_s schreef:
zoals ik nu de punten zie zal ik nog even doorstarten in de B er kom,t een stijgende lijn in Lachen Maarja je moet doen wat je eigen gevoel je ingeeft Knipoog suc6!

Ik twijfel heel erg.. Mijn ene lesgeefster vind dat ik moet blijven doorgaan in de b, de ander vind dat ik gewoon l1 moet gaan. Dan maar een keer 160 punten, dan weetik wel wat ik moet oefenen. Dat ben ik wel met haar eens. Ook word het wat makkelijker als ik hoger kom. Mn paard is z geweest, daarom doet hij voor een deel de dingen ook zo langzaam. Hij heeft eigenlijk de gek met me omdat ik hem bijna niets vraag. Nu ik veel meer moeilijkere oefeningen doe gaat hij veel beter aan de teugel en word hij een beetje wakkerder.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 14:40

Ik zou nog mooi even in de B blijven en proberen om je paard beter aan de hulpen te krijgen.

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 14:43

Joh, de L1 en de B verschillen niet zo erg.
Gewoon lekker die L1 in, en dit maandje nog een paar keer het proefje oefenen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 14:45

mijn antwoord karin Ja

Probeer je paard niet elke pas aan te drijven...hij kan best zelf lopen.
Het is geen fiets waarop je moet blijven trappen omdat het anders langzamer gaat Lachen

Verder handen bij elkaar, ellebogen aansluiten en je tenen naar binnen houden (wat ook makkelijker gaat als je niet steeds drijft)

En veel overgangen gaan maken, die motor aan de gang, nu sloft die achterkant.
En die krijg je niet aan de gang door steeds te drijven Lachen

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 14:47

Je moet voor jezelf bedenken wat je leuker vindt:

- winstpunten rijden in de B, ondertussen thuis lekker doortrainen voor de L1

- L1 starten, wat minder punten rijden, ondertussen thuis ook lekker doortrainen tot je wel winstpunten rijdt..

Je bent L1 startgerechtigd dus in principe zou je L1 kunnen starten. Waarschijnlijk rijd je in het begin wat minder punten, maar dat is maar net wat je zelf wilt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 14:49

Ik heb je filmpje niet gezien maar aan de tekst te lezen zou ik nog even lekker in de B blijven.
'de galop ging niet goed want... het wijken ging niet goed want...' Zo te horen valt er nog genoeg te verbeteren en iets als aanspringen in galop hoort toch niet meer fout te gaan als je L wilt starten.
Werk lekker aan die impuls, zal waarschijnlijk een hoop problemen oplossen.
Edit; zie Runningkawa voor oplossingen Haha!

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 14:51

Misschien nog 1 á 2 wedstrijdjes B, en daarna de L1 proberen? Lachen

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 14:51

lekker in de B blijven wat punten en prijzen pakken, en dan een mooie vloeiende overgang naar de l1 waar je dan beter voor klaar bent en gelijk in de winstpunten kan blijven...

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 14:54

Ik zou naar de L1 gaan.
Dan kun je trainen op wat je moet trainen.
Alls je in de B verder zou gana zou je toch B gaan trainen.
Ik denk dat je er meet aan hebt alls je naar de L gaat.
Dan maar een keer of meerdere keeren laage punten ik denk dat je er meer aan hebt.

Moorke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 14:56

runningkawa schreef:
mijn antwoord karin Ja

Probeer je paard niet elke pas aan te drijven...hij kan best zelf lopen.
Het is geen fiets waarop je moet blijven trappen omdat het anders langzamer gaat Lachen

Verder handen bij elkaar, ellebogen aansluiten en je tenen naar binnen houden (wat ook makkelijker gaat als je niet steeds drijft)

En veel overgangen gaan maken, die motor aan de gang, nu sloft die achterkant.
En die krijg je niet aan de gang door steeds te drijven Lachen

Dat ben ik ook heel veel aan het oefenen, vooral overgangen stap draf en stilstand draf. Maar tijdens een proef ben ik meteen bang dat hij langzaam gaat en begin ik weer te schoppen. Ik denk dat ik gewoon heel erg veel proefjes moet oefenen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 14:58

Maak je ook schijnoefeningen?

dus bijna terug naar stap, maar als hij dan traag wordt, hup weer naar voren...en direct reactie eisen op een lichte kuitdruk Lachen

Dat moet je overigens bij alle gangen en overgangen doen, een tijd lang streng gaan rijden, kuit is hup reactie..zo niet een keer een flinke tik met die zweep.
Maak hem maar wakker.

Moorke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 14:59

anneliesdj schreef:
Ik heb je filmpje niet gezien maar aan de tekst te lezen zou ik nog even lekker in de B blijven.
'de galop ging niet goed want... het wijken ging niet goed want...' Zo te horen valt er nog genoeg te verbeteren en iets als aanspringen in galop hoort toch niet meer fout te gaan als je L wilt starten.
Werk lekker aan die impuls, zal waarschijnlijk een hoop problemen oplossen.
Edit; zie Runningkawa voor oplossingen Haha!

Ik ben het met je eens dat het wijken veel beter kan. Maar die overgang naar galop heb ik nog nooit mee gemaakt hoor. Voordat ik dat proefje oefende was hij was zenuwachtig door de regen en toen moest er ook nog iemand op hem rijden die nog nooit had gereden. Daarna had ik de galop niet goed genoeg gedaan en sprong hij te laat aan omdat ik te veel druk gaf met mn binnenbeen.

Moorke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 15:03

runningkawa schreef:
Maak je ook schijnoefeningen?

dus bijna terug naar stap, maar als hij dan traag wordt, hup weer naar voren...en direct reactie eisen op een lichte kuitdruk Lachen

Dat moet je overigens bij alle gangen en overgangen doen, een tijd lang streng gaan rijden, kuit is hup reactie..zo niet een keer een flinke tik met die zweep.
Maak hem maar wakker.

Dat heb ik vandaag met het longeren geofent. Alleen was dat de eerste keer longeren sinds een maand, en ik wou meteen alles tegelijk. Dat was dus niet helemaal gelukt. Maar normaal rij ik ook wel schijnovergangen.
Ik moet nog wat strenger zijn denk ik ja.. Ik twijfel nu nog te lang over wat ik moet doen als hij wat te langzaam gaat.

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 15:07

Ik proef in jou reactie's een beetje dat je zelf liever over zou willen naar de L1, but don't shot me if i'm wrong.
Ik zou nog even door blijven oefenen in de B.

Moorke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 15:11

djoni schreef:
Ik proef in jou reactie's een beetje dat je zelf liever over zou willen naar de L1, but don't shot me if i'm wrong.

Ja, ik denk dat ik wel over ga naar de l1.. In de b valt behalve dan de impuls en daarbij de middendraf niet zo heel erg veel te verbeteren. De volte's krijg ik toch niet perfect rond en dan ook nog aan de teugel.. En ik krijg hem met de b oefeningen ook niet aan de teugel, daarvoor moet ik wel dingen gaan doen zoals wijken, schouderbinnenwaarts enzo.

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 15:18

Moorke schreef:
djoni schreef:

Ja, ik denk dat ik wel over ga naar de l1.. In de b valt behalve dan de impuls en daarbij de middendraf niet zo heel erg veel te verbeteren. De volte's krijg ik toch niet perfect rond en dan ook nog aan de teugel.. En ik krijg hem met de b oefeningen ook niet aan de teugel, daarvoor moet ik wel dingen gaan doen zoals wijken, schouderbinnenwaarts enzo.

Deze post snap ik dus niet? je noemt nu stuk voor stuk dingen op die je nog niet kan... waarom dan al over willen naar het L? je kan toch gewoon B rijden op wedstrijden en thuis L oefenen?

Ik persoonlijk zou in jouw situatie B blijven starten... net zolang totdat je een winstwaardige L-proef kan rijden.

(ikzelf zou pas B-starten als mn pony thuis op L-niveau is... maar dat ben ik Nagelbijten / Gniffelen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 15:20

Maar al die dingen die jij nu opnoemt dat het niet lukt, dat wordt in de L niet meer zo snel door de vingers gezien Lachen

Je zegt "behalve de impuls" ...dat is nu net een van de belangrijkste basis dingen van paardrijden.
Zonder goed werkende achterhand houd alles eigenlijk op..
dan kun je niet wijken, dan kun je geen sb
En nee zelfs daardoor kan hij niet aan de teugel, daarvoor moet een paard van achter naar voren gereden worden en dat gebeurt nu niet Lachen

Dus maak je niet druk om het krulletje, maak je niet druk om het wijken of andere oefeningen.
Maar ga aan de gang met het belangrijkste van het paardrijden.
Dat hij flitsend is op je hulpen en de achterhand altijd werkt Lachen

Anders zit jij dadelijk in de L van levenslang...en dat is niet motiverend Lachen

Moorke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 15:23

djoni schreef:

Deze post snap ik dus niet? je noemt nu stuk voor stuk dingen op die je nog niet kan... waarom dan al over willen naar het L? je kan toch gewoon B rijden op wedstrijden en thuis L oefenen?

Ik persoonlijk zou in jouw situatie B blijven starten... net zolang totdat je een winstwaardige L-proef kan rijden.

(ikzelf zou pas B-starten als mn pony thuis op L-niveau is... maar dat ben ik Nagelbijten / Gniffelen)[/quote]

Ik ken meer mensen die er zo over denken. Maar aan alleen thuis oefenen heb je niet heel veel vind ik. Je moet ook ervaring op doen in de wedstrijden. Ook al train je thuis op m1 nivo, en dat kan heel goed gaan. Dat hoeft niet te zeggen dat je tijdens een wedstrijd l1 al goede punten haalt. Tenzij je heel erg veel wedstrijd ervaring hebt.

Als ik L ga starten weet ik wat in de proef tijdens een wedstrijd niet goed gaat en dan kan ik dat oefenen. Tijdens een wedstrijd is het toch anders dan thuis. Als ik thuis een proefje rij doe ik heel vaak dingen overnieuw om ze dan nog wat beter te doen. Tijdens een wedstrijd doe je dat neit.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 15:24

Kijk overgens vooral wat jou het beste lijkt.
ik ben bevoorbeeld iemand die pas zou starten alls ik anky eruit reed (voorbeeld snap je)