Werken bij Anky, iemand ervaringen hiermee?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

boeflover

Werken bij Anky, iemand ervaringen hiermee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-08 11:56

Hallo allemaal,

Ik e-mail al een paar jaar met een meisje uit Australië, zij is van plan om in februari een half jaar naar Nederland of Duitsland te komen om meer ervaring op te doen op dressurgebied. Nu mailde ze me dat ze in contact is geweest met Anky v Grunsven om daar evt te komen werken. Nu vroeg ik me zelf af of er mensen op bokt zijn die ervaring hebben met het werken bij Anky of verhalen weten hierover. Omdat ik het zonde zou vinden als ze helemaal uit Australië komt om een half jaar lang Salinero te mogen poetsen en zijn stal uit moet mesten... Aangezien (volgens mij) haar idee is om hier heel veel te rijden, zodat ze heel veel ervaring opdoet. Overigens wil ik er wel nog even bij vermelden dat ze in Australië op een heel hoog niveau mee rijd..

Heeft iemand dus enig idee of je bij Anky ook de kans krijgt om op hoger geschoolde paarden te mogen rijden en ze dus echt hiervan dingen leert, of zal ze wrs alleen maar op en af moeten zadelen?? En weten jullie misschien nog adressen in Nederland of Duitsland van stallen waar ze misschien goed op der plek zou zijn?

Alvast heel erg bedankt!!

Moderatoropmerking:
Titel gewijzigd. Verhalen van horen zeggen zijn niet toegestaan. Graag alleen reacties indien je er zelf stage hebt gelopen/hebt gewerkt
Laatst bijgewerkt door Tanja op 06-07-08 12:23, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast en opmerking toegevoegd.

DmNqUe

Re: Werken bij Anky, iemand ervaringen hierover (gehoord)??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 11:59

ze mag volgens mij niet op de wedstrijdpaarden rijden van anky ik ben toen met open dag geweest en toen zeiden ze dat anky de paarden van haar helemaal zelf rijd en niemand anders erop

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-08 12:02

domirenza schreef:
ze mag volgens mij niet op de wedstrijdpaarden rijden van anky ik ben toen met open dag geweest en toen zeiden ze dat anky de paarden van haar helemaal zelf rijd en niemand anders erop

Dat ze niet op Salinero zal mogen rijden snap ik wel, maar heeft ze bv niet handelspaarden of paarden in opleiding die ze door haar stagaires laat berijden?

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 12:03

het zal zowiezo toch wel leerzaam zijn?
heb er geen ervaring mee ofzo.. Maar als ze echt zo hoog rijd zal ze vanzelf kansen krijgen daar. (denk ik)

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 12:37

Mijn 'collega' (lees: wij geven samen les op de vereniging) heeft bij Anky stage gelopen en als ik het geod begrepen heb, heeft ze daar ook paarden mogen rijden. Ze vertelde ook dat ze haar eigen paard op stal had staan en Sjef ook wat aanwijzigen gaf als zij aan het rijden was. Veel meer weet ik niet maar kan ik altijd nog even naar vragen als ik dr zie.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 19:36

Ik ken iemand die bij Anky werkt en die rijd inderdaad ook alleen de paarden die in opleiding e.d. zijn daar. Anky haar eigen paarden worden enkel en alleen door haar gereden. Hij heeft wel veel lessen al gehad daar, hij heeft namelijk zijn paard ook meegenomen daarheen. Maar ik moet eerlijk zijn dat ik zelf andere bedrijven zou kiezen dan Anky Lachen Voor aanbevelingen kun je pben.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 19:48

Amanda_T schreef:
<knip>
Maar ik moet eerlijk zijn dat ik zelf andere bedrijven zou kiezen dan Anky Lachen Voor aanbevelingen kun je pben.

Tja, als je wil leren hoe je zo'n voorbeen moet laten wapperen op de wijze die de jury hier graag ziet, dan zit je goed. Als je wil leren hoe een paard ECHT rijkunstig verantwoord loopt, vrees ik dat je ergens anders beter terecht kunt. Voor tips kun je een PB sturen.

Impssble

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 08:15

Ikke, ik denk dat er juist bij Anky veel aandacht aan een goede basis wordt geschonken en er weinig getrixt wordt.

Ik denk dat als je genoeg kan rijden en veel instelling toont dat je overal wel wat mag rijden. Maar maak het van tevoren bespreekbaar zodat je niet voor verrassingen staat.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 09:34

Impssble schreef:
Ikke, ik denk dat er juist bij Anky veel aandacht aan een goede basis wordt geschonken en er weinig getrixt wordt.

Ik zie dat anders niet terug in haar paarden op de wedstrijden. Dat voorbeen wil wel, maar de rest............
(anderen ook hoor, ze gaan voor wat de jury wil zien, niet voor het correct gereden zijn, dat is namelijk veel minder spectaculair)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 12:59

Volgens mij worden de handelspaarden door stagaires en personeel gereden, maar leerzaam is het altijd.
Stallen uitmesten hoort er ook bij.

Impssble

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 13:03

ikke schreef:
Impssble schreef:

Ik zie dat anders niet terug in haar paarden op de wedstrijden. Dat voorbeen wil wel, maar de rest............
(anderen ook hoor, ze gaan voor wat de jury wil zien, niet voor het correct gereden zijn, dat is namelijk veel minder spectaculair)

Nee, je hebt gelijk... Salinero heeft een uitermate slecht achterbeen en loopt eigenlijk alleen maar op de kop met een groot bewegend voorbeen.

Rowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 13:08

Volgens mij vroeg de TS niet om jullie mening over de rijkunsten van Anky..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 13:13

Rowna schreef:

boeflover schreef:
Omdat ik het zonde zou vinden als ze helemaal uit Australië komt om een half jaar lang Salinero te mogen poetsen en zijn stal uit moet mesten... Aangezien (volgens mij) haar idee is om hier heel veel te rijden, zodat ze heel veel ervaring opdoet. Overigens wil ik er wel nog even bij vermelden dat ze in Australië op een heel hoog niveau mee rijd..

Als iemand op enig niveau iets wil leren dan ga ik er vanuit dat ze dat ook op een rijkunstig correcte manier wil leren. Als ik dan van mening ben dat het rijkunstige niveau niet datgene is wat je eigenlijk zou verwachten op dat niveau, dan geef ik daar commentaar op. evenmin als dat je uit Australië komt om Salinero te poetsen, kom je ook niet om dingen te leren die geen diepgang hebben.

Rowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 13:59

Maar als de amazone op hoog niveau rijdt lijkt het me dat ze zelf kan zien/beslissen of Salinero wel of niet zo loopt als de bedoeling is (volgens het skala).

Lilian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 14:37

Als ik vragen mag, waarom stuuren ze jou een email? Kan ze geen contact opnemen met Anky zelf?

Impssble

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 14:52

ikke schreef:
Rowna schreef:

boeflover schreef:
Omdat ik het zonde zou vinden als ze helemaal uit Australië komt om een half jaar lang Salinero te mogen poetsen en zijn stal uit moet mesten... Aangezien (volgens mij) haar idee is om hier heel veel te rijden, zodat ze heel veel ervaring opdoet. Overigens wil ik er wel nog even bij vermelden dat ze in Australië op een heel hoog niveau mee rijd..

Als iemand op enig niveau iets wil leren dan ga ik er vanuit dat ze dat ook op een rijkunstig correcte manier wil leren. Als ik dan van mening ben dat het rijkunstige niveau niet datgene is wat je eigenlijk zou verwachten op dat niveau, dan geef ik daar commentaar op. evenmin als dat je uit Australië komt om Salinero te poetsen, kom je ook niet om dingen te leren die geen diepgang hebben.

En ook van Salinero poetsen kun je heel wat leren, ik denk dat je heel veel kan leren van Willeke (Anky's groom) over de verzorging van paarden. Juist door onderaan te beginnen leer je in de paarden het meeste.
En wat betreft het rijden, vlak grooms niet uit. Zij zitten op zulke stallen om het rijden te verbeteren en in ruil daarvoor doen ze heel veel werk. De meeste van dat soort meiden zijn heel wat mans en kunnen aardig sturen.

En Ikke, bij wie zou ze dan wel moeten gaan werken?

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 15:01

ikke schreef:
Rowna schreef:

boeflover schreef:

Om even lekker de vraag van TS te negeren. Als Anky de basis niet goed had en haar paard op de voorhand liep en al dat soort onzin wat hier beweerd word door een aantal, dan zou Anky niet zover gekomen zijn en zeker niet meerdere malen. Tuurlijk wil de jury spectaculaire bewegingen zien maar niks niet wat niet verantwoord is!
Er word hier gevraagd of je als stagaire de mogelijkheid zou krijgen om bij Anky op de paarden te rijden, niet of je Anky en haar rijstyle wil afraken als je dat wilt doen open dan lekker zelf een topic "het anky afzeik topic ofzo"!!

nu even terug naar de vraag van TS.
Ik denk dat jij of de betreffende persoon zelf beter contact op kan nemen met anky. of ze wel of niet mag rijden. over ervaringen als je bij Anky werkt of stage loopt kan ik je verder niet helpen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 15:08

Impssble schreef:
En ook van Salinero poetsen kun je heel wat leren, ik denk dat je heel veel kan leren van Willeke (Anky's groom) over de verzorging van paarden. Juist door onderaan te beginnen leer je in de paarden het meeste.
En wat betreft het rijden, vlak grooms niet uit. Zij zitten op zulke stallen om het rijden te verbeteren en in ruil daarvoor doen ze heel veel werk. De meeste van dat soort meiden zijn heel wat mans en kunnen aardig sturen.

En Ikke, bij wie zou ze dan wel moeten gaan werken?

Iemand die "op enig niveau" rijdt, heeft dat stadium al gehad. Natuurlijk kun je altijd, overal en van iedereen wat leren, maar ik proef uit de vraag van TS dat haar vriendin toch vooral komt om rijkunstig iets te leren.
Ik heb een advies per PB gestuurd, maar in z'n algemeenheid zit ik meer in de richting van Bent Brenderup te denken voor verbetering van je rijkunsten.

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 15:11

geen idee maar ik denk dat je alleen de stomme klusjes moet doen zoals stallen uitmesten,, vegen,, paarden in en uit de wei halen enz..

Impssble

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 15:20

Het zal je tegenvallen hoeveel mensen op nivo onprofessioneel met hun paarden omgaan en veel dingen nog moeten leren. En dan nog, wat is er mis met voeren en uitmesten? Alleen door kei en keihard werken kun je een betere ruiter worden. Begint al op stal.

En wat betreft Bent Brenderup, als je serieus in de paarden wilt en je wilt ervaring opdoen in het rijden om uiteindelijk jezelf als bedrijf of als sportman te profileren dan denk ik dat dat geen goede plek is maar dat je beter op een stal kunt werken waar er topsport bedreven wordt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 15:27

Impssble schreef:
Het zal je tegenvallen hoeveel mensen op nivo onprofessioneel met hun paarden omgaan en veel dingen nog moeten leren. En dan nog, wat is er mis met voeren en uitmesten? Alleen door kei en keihard werken kun je een betere ruiter worden. Begint al op stal.

En wat betreft Bent Brenderup, als je serieus in de paarden wilt en je wilt ervaring opdoen in het rijden om uiteindelijk jezelf als bedrijf of als sportman te profileren dan denk ik dat dat geen goede plek is maar dat je beter op een stal kunt werken waar er topsport bedreven wordt.

Het is maar wat je drijfveer is. Voor de prijzenkast moet je misschien niet bij mensen als Bent zijn, maar het is wel beter voor je paard. Wat de hedendaagse dressuursport laat zien is niet per defenitie hetgeen fysiek verantwoordt is voor het paard..........

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 15:30

wat is het niveau van de dame in kwestie dan?
want hoog niveau is bij iedereen verschillend... de 1 vind z al hoog en voor de ander is dat basis Knipoog

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 15:31

helga, maar je leert er vast heel veel, en denk jij dat anky je alleen laat mesten als jij heel fijn kan rijden en daar ook verantwoordelijk mee omgaat?

nou ik denk het niet, tuurlijk zal je daar ook mindere klussen moeten doen maar zo is de paardenwereld.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 16:02

Moderatoropmerking:
De discussies over Anky's rijden en trainingsmethode kan op andere plaatsen gevoerd worden. In dit topic wordt gevraagd naar ervaringen met stage lopen/werken bij Anky en eventuele andere mogelijke bedrijven. Bij deze dan ook het verzoek je daar op te concentreren en alle randzaken erbuiten te laten. Weer ontopic dus! Lachen

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 16:08

Lilian__ schreef:
Als ik vragen mag, waarom stuuren ze jou een email? Kan ze geen contact opnemen met Anky zelf?

Dat heeft ze ook gedaan en ze mailde me juist enthoussiast dat ze het daar aan gevraagd had. Echter wil ik haar dus behoeden dat ze niet straks helemaal hierheen komt om paarden te poetsen dus wil ik graag even ervaringen en evt tips waar ze nog meer zou kunnen solliciteren. Zodat ik die haar ook nog door kan sturen waar ze het evt ook nog kan proberen.