voorwaarden te binden. Hierbij praten ze over afstanden van meer dan 65 km en ook over paardenvervoer. Al komt dit logischerwijs amper in dit artikel aan bod.
Het gaat om ritten die verder dan 65 km gaan, vanaf de plek waar de dieren zijn opgeladen. De chaffeur moet dan over een vergunning beschikken. Dit houd in dat je een papiertje (getuigschrift chaffeur veetransport van de VWA) moet behalen door middel van een heuse cursus. Die duurt een dag en kost 336 euro. (slik) En blijft vijf jaar geldig.
Alleen als je dieren mee neemt naar de keuring, dan hoef je deze niet te bezitten. Echter als je van plan bent om op de keuring dieren te verhandelen, dan moet je het certificaat wel weer behalen.
Wie weet hier meer van en ook wat de richtlijnen zijn. Want dit houd een enorme beperking in. Ook als je op concours wilt gaan bijv. Of als je een paardje koopt aan de andere kant van Nederland. En in de achterhoek zit je al heel gauw aan de km.
Ik vind dit als hobby paarden houder een hele vervelende regel. Dat de regels qua transport worden aangescherpt om het dierenwelzijn te verbeteren vind ik heel erg goed. Maar moet de kleine man dit dan ook meteen voelen? Ik verdien het certificaat niet een twee drie terug.
Plus dat ze de transportmiddelen willen gaan laten keuren als je dus verder als 65 km vervoert.
Wie het weet mag het zeggen.... Ik wil nl hier wel wat meer over weten...
(ik geloof EU verplicht chippen?) waar toevallig ter sprake kwam dat de EU in 2010 wil invoeren dat paarden die meer dan 65 km vervoerd moeten worden alleen door beroepschauffeurs vervoerd mogen worden.