beschermers in de trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tomtomgo

beschermers in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 13:53

hallo
ik ga as zondag naar ermelo met mijn paardje, maar heb nog nooit zolang hem in de trailer gehad, ik zit een beetje in dubio wat ik om zijn benen zal doen en of ik er wel iets om heen moet doen... trailer beschermers is hij doodsbang voor dan raakt ie in paniek als die bewegen gaat. Bandages als ze los gaan dan kan ik het ook wel vergeten, en ik weet niet of peesbeschermers of springschoenen handig zijn????
Wat denken jullie, wat zouden jullie doen en waarom??
groetjes

Anieke89

Re: beschermers in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 13:54

Als je paard normaal niks om heeft zou ik er nu ook niks omheen knopen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 13:55

idd, niks
in paniek raken geeft meer risico dan niets om doen Lachen

kylah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 13:57

en als je dan toch wel wat om wil doen doe dan een peesbeschermertje....

tomtomgo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 13:58

ja met rijden heeft hij zijn peesbeschermers om, maar verder met buiten staan en dergelijke niet eigenlijk.
Naar wedstrijd toe in de trailer doe ik ze wel om maar dat zijn vaak niet langere stukjes dan 20 min.
Denk dat ik hem dan maar zonder wat om in de trailer zet,

Lietje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 13:58

Ik heb ook een paard wat in paniek raakt van van alles om zn benen. Hij is wel peeskappen gewend omdat ik daar altijd mee rij, die krijgt hij dus ook om in de trailer. Maar als jouw paard nooit wat om zn benen heeft zou ik het nu ook niet doen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 14:15

Helemaal niks. bescherming levert doorgaans meer ellende op dan da het wat voorkomt. Goede chauffeur, die snapt wat ie doet is een betere garantie op een probleemloze rit dan al die rommel om de benen.
Zag er gister nog eentje rijden. Dikke Cherokee, Bockmann eraan en strak over de weg. Geen slinger die niet strikt noodzakelijk was; geen onnodige zijwaartse beweging, geen remgebruik, ondanks de file en het paard stond (links!!) doodstil en heeft geen poot verzet tussen afslag Aalsmeer en de Meern (zolang reed ik erachter). Die chauffeur heeft het begrepen, hopelijk die van jouw ook.

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 14:17

mijn verzorg fries heeft altijd peesbeschermers om de eigenaresse zegt dat dat steviger is als transport beschermers

tomtomgo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 14:49

mijn chauffeur is me vader en die rijd wel rustig met de trailer er achter, ze staan ook met zijn tweeen in de trailer. Ik doe er ook expres geen voer in hangen want dan gaan ze straks herrie staan maken om het eten.

tomtomgo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 14:50

ik weet genoeg hij gaat zonder wat om zijn benen de trailer in naar ermelo..
Dit topic mag gesloten worden!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 14:52

Is je paard gewend om peesbeschermers te dragen tijdens het rijden? Is dat ook zo met springschoenen? Zoja dan kan je dat prima als extra om doen in de trailer. Mijn paard is ook panisch met transportbeschermers. Zet dan geen stap meer. Gaat minstens 2x per week mee op de trailer en dan doe is peesbeschermers om en springschoenen, zowel voor als achter. Je weet tenslotte maar nooit als je een keer een bot moet remmen voor een andere idioot op de weg..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 15:07

meggiemeg schreef:
Is je paard gewend om peesbeschermers te dragen tijdens het rijden? Is dat ook zo met springschoenen? Zoja dan kan je dat prima als extra om doen in de trailer. Mijn paard is ook panisch met transportbeschermers. Zet dan geen stap meer. Gaat minstens 2x per week mee op de trailer en dan doe is peesbeschermers om en springschoenen, zowel voor als achter. Je weet tenslotte maar nooit als je een keer een bot moet remmen voor een andere idioot op de weg..

Je weet wel: weten wat er 1km voor èn achter je gebeurt op de weg. Dan weet je wanneer die idioot eraan komt..........

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 19:48

ikke schreef:
meggiemeg schreef:

Je weet wel: weten wat er 1km voor èn achter je gebeurt op de weg. Dan weet je wanneer die idioot eraan komt..........

Is in theorie heel leuk gezegd maar met de dichte begroeiïng op dit moment zijn alle kleine zijwegen echt niet goed overzichtelijk.
Ook al ben jij nog zo goed bezig met het verkeer wil het nog niet zeggen dat een ander dat ook is.

Heb het zelf meegemaakt: wij reden op een 80km weg, naderen een benzine pomp langs die weg. Er wil net iemand wegrijden bij de benzinepomp, we zien hem kijken kan ik de weg op of komt er wat aan, hij ziet ons naderen (grote auto met trailer), stopt in eerste instantie en ineens geeft hij vlak voor ons toch gas (had zeker op het laatste moment bedacht dat hij geen zin had om achter een trailer te moeten rijden). Wij konden dus wel afremmen anders was het tot een botsing gekomen. Ik was blij dat ik mijn paard op dat moment dus wel had ingepakt. Het was een hoop gestommel achterin, kon aan de buitenkant van de springschoenen zien dat deze aardig bekrast waren..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 23:04

meggiemeg schreef:
Is in theorie heel leuk gezegd maar met de dichte begroeiïng op dit moment zijn alle kleine zijwegen echt niet goed overzichtelijk.
Ook al ben jij nog zo goed bezig met het verkeer wil het nog niet zeggen dat een ander dat ook is.

Heb het zelf meegemaakt: wij reden op een 80km weg, naderen een benzine pomp langs die weg. Er wil net iemand wegrijden bij de benzinepomp, we zien hem kijken kan ik de weg op of komt er wat aan, hij ziet ons naderen (grote auto met trailer), stopt in eerste instantie en ineens geeft hij vlak voor ons toch gas (had zeker op het laatste moment bedacht dat hij geen zin had om achter een trailer te moeten rijden). Wij konden dus wel afremmen anders was het tot een botsing gekomen. Ik was blij dat ik mijn paard op dat moment dus wel had ingepakt. Het was een hoop gestommel achterin, kon aan de buitenkant van de springschoenen zien dat deze aardig bekrast waren..

Jij had de verstandige moeten zijn en met lichtsignaal duidelijk moeten maken dat die man ervoor had gemogen! Gas eraf, keertje knipperen, man laten komen en rustig er achteraan...........

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 06:43

Ik reed op een voorrangweg, hij stopt waardoor hij duidelijk maakt dat hij mij heeft zien aankomen, als iemand stopt moet ik dan ook nog eens gaan stoppen? Denk dat dat wel erg ver gezocht is. Dan kan je bij iedere oprit van bijvoorbeeld een benzinepomp, bij iedere zijweg vaart gaan minderen en kijken of iemand niet toevallig voor wil omdat diegene geen zin heeft om achter een trailer te zitten.
Ik kijk altijd vooruit, probeer in te schatten wat die ander doet (je kan niet voorzien dat iemand ineens een straal gas geeft en er toch voor duikt terwijl die eerst stil gaat staan) en als ik zie dat iemand af moet slaan en achter mij is een hele rij zodat diegene er nooit tussen komt, minder ik vaart en sein een keer. Meer kan je niet doen. Je moet goed vooruit kijken maar onvoorziene acties kan je nooit vooruit zien!

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 07:21

_helga_ schreef:
mijn verzorg fries heeft altijd peesbeschermers om de eigenaresse zegt dat dat steviger is als transport beschermers

Maar beide beschermers hebben een totaaaaal andere functie. Peesbeschermers beschermen/steunen de pezen tijdens het rijden onder de man of aangespannen.
Transportbeschermers beschermen tegen beschadigingen door verstappen in een kleine ruimte tijdens transport. Als een paard wat verstapt in een bocht kan hij op zijn kroonranden stappen bv, dit heeft weer gevolgen voor de hoefgroei later (daarom moeten ze ook niet te hoog zitten maar over de hoef vallen). Die zijn dus niet bedoeld als steun maar voor bescherming.
Total niet met elkaar te vergelijken en ook niet te vervangen voor elkaar.

Ingeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 11:41

Meestal heb ik de peesbeschermers gewoon om voor een beetje bescherming.
ik vind transport beschermers niet altijd nodig.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 11:42

Ik heb altijd transportbeschermers om. Maar dat is meer omdat hij zo lomp is met laden en uitladen Scheve mond Als de jouwe dat goed doet zou ik er ook niks omheen doen Lachen

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 16:43

Ik vind het ook een vreemde opmerking van "ikke". Ik rij zelf via het centrum naar mijn les (er is geen andere weg). En hoeveel keer ik nu al bruusk heb moeten stoppen, omdat er mensen zich nog op het laatste voor schieten, omdat ze rechtsaf slaan en mij niet eens zien komen (ze kijken dan enkel naar links), voor auto's die me de pas afsnijden "want ze zijn zo geirriteerd door steeds achter die trage vrachtwagen te rijden" enz...

Ik doe mijn paard hoge beschermers aan, en gelukkig maar...
Als je paard dat niet kent, doe je beter gewoon springschoenen en peesjes aan Ja

Ik ga de vrachtwagen nu ook nog wat aanpassen, zodat het comfortabeler is voor m'n paard.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 20:49

en bandages gaan vaak ook niet vanzelf los, of je klitteband plakt niet meer goed, maar dan moet je gewoon goede kopen.. en dan wat grotere lappen zodat deze het been en de kroonrand beschermen.

transportbeschermers werken snel, omdoen en klaar..
peeskappen ben ik niet zo'n fan van op transport omdat ze zo strak om de pezen zitten..
het liefst bandageer ik ze , iets meer werk dan transportbeschermers, maar minder stijf en beter naar je eigen wensen te zetten

elsdeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 21:55

Erkan altijd iets gebeuren tijdens transport,van wie de schuld dan ook is. Het liefste gebruik ik transportbeschermers, maar ik heb ook 1 paard die hier helemaal van door het lint gaat. Hij beschadigd zich eerder met beschermers, dan zonder. Dit paard zet ik met peeskappen op de wagen en springschoenen. Het gevaar van niks omdoen vind ik vooralmet op en afladen, stel dat hij langs de klep schaaft,als je niks om hebt ligt het been open, terwijl springschoenen en kapjes welnog bescherming geven. Let welop dat je de kappen niet te strak omdoet.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 22:32

elsdeg schreef:
Erkan altijd iets gebeuren tijdens transport,van wie de schuld dan ook is. Het liefste gebruik ik transportbeschermers, maar ik heb ook 1 paard die hier helemaal van door het lint gaat. Hij beschadigd zich eerder met beschermers, dan zonder. Dit paard zet ik met peeskappen op de wagen en springschoenen. Het gevaar van niks omdoen vind ik vooralmet op en afladen, stel dat hij langs de klep schaaft,als je niks om hebt ligt het been open, terwijl springschoenen en kapjes welnog bescherming geven. Let welop dat je de kappen niet te strak omdoet.

Het is wettelijk verboden om scherpe delen aan de wagen te hebben waaraan een dier zich kan verwonden; die eis staat nog steeds ondubbelzinnig in de huidige EG eis 1/2005. Mijn oude sok (en onze huidige paarden ook) stapte regelmatig naast de klep, heeft één keer tot problemen geleid; juist, scherp uitstekend deel wat er niet had mogen zijn!! (eigen schuld, dikke bult dus)
Foryourneeds schreef:
Ik vind het ook een vreemde opmerking van "ikke". Ik rij zelf via het centrum naar mijn les (er is geen andere weg). En hoeveel keer ik nu al bruusk heb moeten stoppen, omdat er mensen zich nog op het laatste voor schieten, omdat ze rechtsaf slaan en mij niet eens zien komen (ze kijken dan enkel naar links), voor auto's die me de pas afsnijden "want ze zijn zo geirriteerd door steeds achter die trage vrachtwagen te rijden" enz...

Je plek op de weg afdwingen heet dat. Als jij ondubbelzinnig duidelijk maakt wat je waar doet en dat ook DOET, dan heeft het overige verkeer geen andere keuze dan te doen wat jij hen oplegd. Neem eens wat lessen op een echte auto, bij iemand die ECHT begrijpt waar het over gaat.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 22:35

Ja dat heeft nog iemand tegen me gezegd en in veel gevallen werkt dat ook.
Maar vorige week reed ik ook midden de baan (aan beide kanten geparkeerde auto's), terwijl aan mijn linkerkant de rij auto's stopte 50m verder. Komt daar een oude vrouw aangereden, reed gewoon de geparkeerde auto's voorbij. Ik kon geen kant meer op...
Terwijl ik zeker voorrang had. Ben dan maar gestopt en ze moest zich er dan maar tussen wringen.
Hier zie je de meest gekke dingen.
Ik probeer dat zoveel mogelijk om zo'n situaties te vermijden, maar het is ongelooflijk hoeveel onbekwame mensen een rijbewijs hebben gekregen, die verkeerssituaties niet kunnen inschatten...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 22:58

Foryourneeds schreef:
Ja dat heeft nog iemand tegen me gezegd en in veel gevallen werkt dat ook.
Maar vorige week reed ik ook midden de baan (aan beide kanten geparkeerde auto's), terwijl aan mijn linkerkant de rij auto's stopte 50m verder. Komt daar een oude vrouw aangereden, reed gewoon de geparkeerde auto's voorbij. Ik kon geen kant meer op...
Terwijl ik zeker voorrang had. Ben dan maar gestopt en ze moest zich er dan maar tussen wringen.
Hier zie je de meest gekke dingen.
Ik probeer dat zoveel mogelijk om zo'n situaties te vermijden, maar het is ongelooflijk hoeveel onbekwame mensen een rijbewijs hebben gekregen, die verkeerssituaties niet kunnen inschatten...

Hoe groot is die wagen van je? Als ik mijn 4 ton Mercedes in de strijd gooi, dan haakt 99% al af voordat ik begonnen ben.....
Eerlijk gezegd heb ik wel de indruk dat er in belgië gemiddeld nog slechter auto gereden wordt dan in NL en daar bakken ze er al niet veel van (niet persoonlijk bedoeld)

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 13:04

haha ja maar hier rijden ze echt vreselijk Nagelbijten / Gniffelen
Mijne is een VW LT 35 (3.5 ton)
Ik ga hem nu aanpassen, beetje bijschilderen en dan in megagrote letters "PAARDEN" erop schilderen of stickers, weet nog niet. (wel voor en achter) Maar hier is het echt vreselijk hoor. Ook als je met een paardentrailer rijdt achter je auto, dan snijden ze langs alle kanten je de pas af "want je rijdt zo traag" Rolleyes
Dus goede beenbescherming laat ik nooit achterwege bij mijn paard