aan de teugel in B moet dus wel?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jemaine

aan de teugel in B moet dus wel?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 15:58

Ik heb nu in totaal al twee officiele wedstrijden gestart in de b. Voor alle 4 de proeven had ik rond de 165 punten, ben ik op zich best blij mee, maar....

Iedereen blijft steevast volhouden dat een paard in de b niet aan de teugel moet lopen, je moet een goede aanleuning hebben( dat is iets anders dan aan de teugel) , goed de figuren rijden en de overgangen goed kunnen rijden.

Nu staat er op alle vier mijn protocollen bij zowat ieder punt: paard moet meer aan de teugel lopen, paard moet ronder in de hals worden, paard moet in de hals afbuigen etc.

Ze buigt af en toe wel af, maar niet de hele proef en in de galop helemaal niet, dat kan ze nog niet, de reden dat ik b starte was omdat je in de b nog niet aan de teugel moet rijden.

Wat vinden jullie hiervan??

moonfish13

Re: aan de teugel in B moet dus wel?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 16:00

het moet wel hoor in de b, ze gaan er zelfs van uit dat je L-klaar moet zijn, het kan namelijk wel eens je laatste punt zijn.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 16:02

Nagevelijkheid is de basis van de dressuur en ook in de B hoort een paard dus nagevelijk te lopen.
Aan de teugel is het volgen van de hand/teugel/bit en dat hoort ook in de B, want je hoort je oefeningen naar behoren uit te voeren en bij halsstrekken en andere teugel-lengte-veranderingen is het dus belangrijk dat het paard dit netjes doet.

Het hoort er uit te zien alsof het paard het allemaal vrijwillig doet.

Edit: een jury hoort niet te beoordelen of de combinatie klaar is voor de L. Een jury hoort te beoordelen hoe de oefeningen worden uitgevoerd.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 16:04

Tuurlijk. Nagelbijten / Gniffelen Als jouw paard met zijn neus in de lucht loopt, rijdt je hem dus niet over de rug. En dat is niet te bedoeling.
Je paard moet los in zijn lijf zijn, en blijkbaar is hij dat niet. En dat zie je terug in je punten. Lachen

Aan de teugel betekend niet 'kin op de borst en lopen maar'. Het moet wel vrijwillig zijn.

Je hebt in elk geval iets om mee verder te trainen.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 16:05

Het is maar net wat je onder 'aan de teugel' en 'nagevelijkheid' verstaat. Je paard hoeft niet in de krul. opgericht, rond aan de teugel te lopen. Maar ze willen wel een nagevelijk paard zien, dus een met een mooi teugelcontact dat de hand wil volgen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 16:05

Idd met voorgaande reacties eens. Als jij winstpunten wil rijden, betekend dat dat je L1-waardig moet rijden. Want wanneer krijg je een wp? Juist ja.. als de jury vind dat je een klasse hoger mag gaan starten.
Dus dat word gewoon heel hard samen met je instructie werken aan verbetering )

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 16:06

jemaine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 16:09

oke ik denk bij aan de teugel dat hij echt rond in de hals moet zijn, want bij de winnaar liep hij helemaal rond in de hals, dat versta ik onder aan de teugel.

Nageeflijk is het volgen van de hand bij o.a het hals strekken en middendraf/stap.
Dus dat zou betekenen dat een paard in de B ook al helemaal rond moet zijn in de hals.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 16:13

een vriendin van mij heeft vorige week nog winst gereden op haar eerste wedstrijd terwijl haar pony (voorheen M drs) netjes met de kop in de lucht liep.

[EDIT] al vind ik persoonlijk dat je L-klaar moet zijn voordat je gaat starten. Dus je paard wel netjes nagefelijk kan rijden. (in ieder geval thuis) op de eerste wedstrijden van jullie beiden heb ik zoiets van ach da's de spanning
Laatst bijgewerkt door Ladygiroc op 23-06-08 16:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 16:15

ik denk wel dat er verschil is tussen paarden en ponywedstrijden, bij pony`s kijken ze nog wel eens wat door de vingers

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 16:21

Dan heeft ze een vreemde jury gehad! In de B moet een paard nagevelijk lopen, maar wel met lengte natuurlijk. Neusje mag iets voor de loodlijn. Naarmate je verder komt krijg je meer oprichting en word het hele paard "korter" in zijn lichaam. Het achterbeen moet dan meer onder treden en het paard moet veel meer berg op gaan lopen. Een paard dat met zijn hoofd in de lucht loopt, zet zijn rug vast en daardoor kan je b.v geen mooie overgangen rijden of buiging krijgen in zijn lijf.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 16:26

Hier zijn al zo vaak topics over geweest... En ja, ook in de B moet je paard nageeflijk zijn.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 16:29

er zijn zat jury's die wel verwachten dat je L klaar bent, maar dat is hier niet de discussie.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 16:30

Ik kijk niet of iemand L klaar is, ik beoordeel wat ik zie, onderdeel voor onderdeel.

Blue_Dreamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 16:56

De B klasse is eigenlijk de Basisklasse. Ook nageeflijkheid behoort tot de basis van dressuur. Alleen een nageeflijklopend
paard heeft goed ruggebruik en kan lekker los door zijn lijf lopen. Dus Ja, ook in de B moet je nageeflijk rijden.

jemaine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 16:59

Dan zou het beter zijn dat iedereen voortaan aan gaat houden dat je paard L-klaar moet zijn wil je b kunnen starten, vind ik persoonlijk ook beter, dan heb geen discussies meer over aan de teugel en nageeflijkheid, paard moet dan gewoon ronder zijn, en meer buiging in zijn lichaam hebben, dan is er maar 1 richtlijn.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 18:21

nee, hoeft niet persé. Nageeflijk wel, maar onder aan de teugel versta ik, in het krulletje met oprichting (en wel ontspanning natuurlijk) onder nageeflijkheid versta ik: de natuurlijke houding van een paard wanneer deze ontspannen door de wei draaft/galopeerd zonder daarbij de hals te strekken oid. maar wel netjes met het hoofd naar beneden zegmaar, met de neus een redelijk stukje voor de loodlijn. En de jury waarbij ik moest schrijven heeft het ook ongeveer zo uitgelegd. Je haalt natuurlijk wel hogere punten wanneer je paard heel netjes aan de teugel/nageeflijk loopt Lachen

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 19:22

het moet dus wel, en ook constant anders kan je fluiten naar je winstpunt.

yvette92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 19:38

Het licht ook aan wat de jury wil zijn. Tegenwoordig is het laag rijden. dus hij hoeft niet in de krul als die maar niet met zijn neus in de lucht loopt. Ik heb proeven gereden hoog met de neus omhoog maar verder netjes voorwaarts en ontspannen had ik ook gewoon ruime winstpunt.
Maar het liefst zien ze ze netjes laag en voorwaarts

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 07:20

jemaine schreef:
Iedereen blijft steevast volhouden dat een paard in de b niet aan de teugel moet lopen, je moet een goede aanleuning hebben( dat is iets anders dan aan de teugel) , goed de figuren rijden en de overgangen goed kunnen rijden.

Wie is iedereen dan?

Ik geef geen winstpunt als een paard in de B niet nageeflijk loopt Knipoog

jemaine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 16:20

nou eerlijk gezegd niet echt iedereen, maar vaak hoor je als je vraagt, moet een paard in de B aan de teugel lopen dan krijg je als antwoord, nee dat hoeft niet perse.

Op zich is het nu wel duidelijk de reden waarom in de b aan de teugel gereden moet worden, je moet L klaar zijn het kan immers om je laatste punt gaan. Daar ga ik me dan ook op focussen

Yaraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 09:48

Ik ben met mijn pony echt de B doorgevlogen, elke wedstrijd
2 wps, terwijl ze helemaal niet zo nageeflijk loopt...
en aangezien ik elke keer zulke hoge punten haalde besloot
ik over te gaan naar de L1, maar daar ben ik dus vastgelopen
en heb daar nog geen een winstpunt gehaald, omdat ze daar
ineens veel meer letten op het 'aan de teugel lopen' van het
paard. Ik vind dat zelf een beetje raar dat ze er in de B nauwelijks op letten en in de L1 draait ineens alles daarom...
Dus ik denk dat het wel beter is als ze er in de B bij jou ook
op gelet hebben...

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 10:07

jemaine schreef:
nou eerlijk gezegd niet echt iedereen, maar vaak hoor je als je vraagt, moet een paard in de B aan de teugel lopen dan krijg je als antwoord, nee dat hoeft niet perse.

Op zich is het nu wel duidelijk de reden waarom in de b aan de teugel gereden moet worden, je moet L klaar zijn het kan immers om je laatste punt gaan. Daar ga ik me dan ook op focussen

Dat lijkt me een prima instelling Knipoog
In ieder geval heel veel succes op je volgende wedstrijd!

Valyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 14:49

ik ken iemand en die pony loopt ook niet naar beneden maar doet de oefeningen wel netjes. ze haalt meestal in de 190 punten voordat ik dat persoonlijk dat niet waard vind. Maargoed de proef gaat ontspannen en sommige jury's willen dat zien (ze zit trouwens ook vaak in de prijzen, maar dit kan ook komen doordat bijna alle goede e-b'ers zijn overgestapt op de L1 en het niveau nu best laag ligt hier in de omgeving.)

Yaraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 14:56

Valyra schreef:
ik ken iemand en die pony loopt ook niet naar beneden maar doet de oefeningen wel netjes. ze haalt meestal in de 190 punten voordat ik dat persoonlijk dat niet waard vind. Maargoed de proef gaat ontspannen en sommige jury's willen dat zien (ze zit trouwens ook vaak in de prijzen, maar dit kan ook komen doordat bijna alle goede e-b'ers zijn overgestapt op de L1 en het niveau nu best laag ligt hier in de omgeving.)

Dat had ik dus ook, en nu ik naar de L1 ben gegaan heb ik nog helemaal geen winstpunten gehaald.. Nagelbijten / Gniffelen