moet mijn paard wel of niet schuren met haar hoofd tegen mij

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Salt_Pepper

moet mijn paard wel of niet schuren met haar hoofd tegen mij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 13:21

Als ik heb gereden, of zomaar in de stal als ik me paard poets, gaat ze wel eens schuren met haar hoofd tegen mij buik of rug aan.
Sommige zeggen dat het oke is, en sommigen zeggen dat dit niet hoort?
Wat moet ik nou doen? Verdrietig

Inujojo

Re: moet mijn paard wel of niet schuren met haar hoofd tegen mij

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:22

Ik laat het mijn paarden niet doen, getuigd van een gebrek aan respect en dat ze jou niet als leider zien. Dus nee, ik vind niet dat het hoort.

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:22

Als je paard met kinderen in aanraking komt, is het beter van niet. Als zij het namelijk bij hen zou doen, dan zou ze de kinderen zo om ver kunnen schuren. En dat is natuurlijk niet de bedoeling. Wat je wel kan doen, is bijvoorbeeld na het rijden met een handdoek of een borstel even lekker over haar hoofd wrijven. Lachen

Daantjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:25

Ik heb altijd mijn handen al klaar na het rijden. Dat is een gewoonte dat ik haar even lekker kroel bij haar oren enzo.
Ik heb er dus geen last van dat ze zich aan mij schuurt of omduwt. Ik zie het kroelen als een beloning.

Salt_Pepper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 13:25

Inujojo, Waarom is dat een teken van gebrek aan respect? kan je dat effe een beetje uitgebreider uitlegge?:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:26

Ik laat het niet toe. Buiten het feit dat het niet hoort (nuja, hebben ze mij vertelt ... dominantie-gedoe enzo, al moet ik eerlijk bekennen dat ik de precieze reden niet weet Bloos ) vind ik het ook enorm vervelend en doet het soms zelfs pijn (als je paard bv. het halster/hoofdstel nog aanheeft ofzo).
Dus neen, schuren doet ie maar in z'n vrije tijd, tegen een paal Clown

(soms wrijf ik wel met m'n vlakke hand of een borstel over z'n hoofd, maar vaak vind ie dat wel weer net niet goed genoeg Tong uitsteken)

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:29

Nee, bij ons mag het niet Lachen

Mijn 3 jarige wordt nu beleerd en die krijgt een tik als ze gaat schuren. Zij is vreselijk dominant en lomp. Als we dit zouden toe staan, dan zou ze me gewoon omver duwen.
Dus het heeft wel met respect te maken. Want een paard dat laag in de rang staat, gaat niet schuren aan de leider. Terwijl de leider dat gerust doet tegen een paard die lager inde rang staat.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:30

Ik zou het niet toe laten ik ken een pony en die doet het echt extreem altijd na het rijden ik wordt dan gewoon omver geduwd, niet echt comfortabel en al helemaal als je paard met (kleine) kinderen in aanraking komt.

Salt_Pepper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 13:31

Gaaaap, dan is mijn paard dus heel erg fout bezig!
Maar, dat is toch best wel raar?
ik heb het schuren altijd toegestaan, en als ik nu opeens een tik ga geven, dan begrijpt me paard niet wat er aan de hand is?

Salt_Pepper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 13:32

die gaap was biet goed, dat moeest een poppetje zijn die o deed Lachen

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:32

Tja, afleren is ook moeilijker dan vanaf het begin aanleren.
Maar soms is het wel het beste om iets af te leren.

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:32

Ze zal het wel snel door hebben. Van mij mogen ze het ook niet, als ik na het rijden het hoofdstel uit doe, ga ik zelf wat aan z'n hoofd krabben en dat vindt hij héérlijk dan, maar hij mag in geen geval mij zelf zomaar als schuurpaal gaan gebruiken.

Salt_Pepper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 13:35

oke, dank jullie wel allemaal, als ik dit niet wist, dacht me paard nogsteeds dat hij de baas was.
Maar ik ga wel laten zien dat het niet zo is! Lachen

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 14:26

Salt_Pepper schreef:
Inujojo, Waarom is dat een teken van gebrek aan respect? kan je dat effe een beetje uitgebreider uitlegge?:)

Pfff, beetje moeilijk uit te leggen Tong uitsteken. Laat ik het zo zeggen, heb jij ooit een paard tegen een ander paard aan zien schuren? Anders dan het gewone kroelen met elkaar? Dat doen ze niet, al helemaal niet bij hun leider, want dan krijgen ze een trap. Je degradeerd je leider niet tot schuurpaal, daar heb je respect voor en die raak je niet zonder toestemming aan. Ik denk dat dat de beste manier is om het uit te leggne, als een paard je als schuurpaal gebruikt, probeert ie je gewoon eigenlijk lager in rang te douwen.

Salt_Pepper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 14:33

oo, oke, nu begrijp ik het,
dus eigenlijk als ik me verzorgpaard dan een tik op haar neus geef, een soort van trap:)
oke dank je Lachen

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 14:34

Mijn paard mag lekker nadat ik het hoofdstel heb verwijderd tegen mij aan schuren, mijn kleren worden er alleen wel smerig van Clown

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 14:36

Salt_Pepper schreef:
oo, oke, nu begrijp ik het,
dus eigenlijk als ik me verzorgpaard dan een tik op haar neus geef, een soort van trap:)
oke dank je Lachen

Mjah, het hoeft geen tik te zijn op z'n neus, die van mij daar wordt "foei" tegen gezegd en als ie dan niet ophoud krijgt ie een elleboog in z'n borst... staat ie meteen weer een halve meter naar achter. Dan is het snel afgeleerd Tong uitsteken

djodjodjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 14:40

Inujojo schreef:
Salt_Pepper schreef:

Pfff, beetje moeilijk uit te leggen Tong uitsteken. Laat ik het zo zeggen, heb jij ooit een paard tegen een ander paard aan zien schuren? Anders dan het gewone kroelen met elkaar? Dat doen ze niet, al helemaal niet bij hun leider, want dan krijgen ze een trap. Je degradeerd je leider niet tot schuurpaal, daar heb je respect voor en die raak je niet zonder toestemming aan. Ik denk dat dat de beste manier is om het uit te leggne, als een paard je als schuurpaal gebruikt, probeert ie je gewoon eigenlijk lager in rang te douwen.

Oh jawel, het gebeurt wel degelijk dat een paard bij een ander paard schuurt in precies dezelfde vorm als wanneer zij mij als schuurpaal zou gebruiken (en dat is géén kroelen Knipoog)
Maar het is alleen een kwestie van wie hoger staat. Mijn paard schuurde de shet waar de af en toe bij stond om ver, maar de ruin waar ze nu wel eens mee buiten staat zou ze het nooit bij proberen.

Maar je hebt idd het punt dat hij je lager wil zetten, ik geloof ook dat het zo zit Lachen

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 14:42

Nee, mijn paarden mogen het niet, wel als Ik ze zelf ga kriebelen maar mij niet aan de kant drukken, maar niet uit zichzelf.

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 14:43

[/quote]

Pfff, beetje moeilijk uit te leggen Tong uitsteken. Laat ik het zo zeggen, heb jij ooit een paard tegen een ander paard aan zien schuren? Anders dan het gewone kroelen met elkaar? Dat doen ze niet, al helemaal niet bij hun leider, want dan krijgen ze een trap. Je degradeerd je leider niet tot schuurpaal, daar heb je respect voor en die raak je niet zonder toestemming aan. Ik denk dat dat de beste manier is om het uit te leggne, als een paard je als schuurpaal gebruikt, probeert ie je gewoon eigenlijk lager in rang te douwen.[/quote]

Oh jawel, het gebeurt wel degelijk dat een paard bij een ander paard schuurt in precies dezelfde vorm als wanneer zij mij als schuurpaal zou gebruiken (en dat is géén kroelen Knipoog)
Maar het is alleen een kwestie van wie hoger staat. Mijn paard schuurde de shet waar de af en toe bij stond om ver, maar de ruin waar ze nu wel eens mee buiten staat zou ze het nooit bij proberen.

Maar je hebt idd het punt dat hij je lager wil zetten, ik geloof ook dat het zo zit Lachen[/quote]

Ah, dat zal wel kunnen, ik heb het in ieder geval nog nooit gezien Tong uitsteken.. Maar mijn paarden wereld beperkt zich al zo'n 3 jaar tot de 5 die ik in mijn achtertuin heb staan en die doen het niet bij elkaar.. Tenminste, mijn 4-jarige zou het wel proberen, maar dan krijgt ie een mep van de Tinker Tong uitsteken

kissielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 14:47

Nee die van mij mag het ook niet! Ten eerste omdat ik zelf erg rot en pijnlijk vind, ze doen t dan met zoveel kracht af en toe en das niet fijn met een hoofdstel of halster om! En idd het heeft ook met respect te maken.

Salt_Pepper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 14:50

Oke, dus nu weet ik dat schuren tegen iemand anders(mijzelf in dit geval) niet goed is.
Nu heb ik nog 1 vraag: als ik mijn hand naar mijn verzorgpaard haar mond breng gaat ze likken aan me hand, is dit goed of fout?

kissielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 14:51

Ja dat is niet erg,meestal vinden ze het zout lekker wat op je hand zit!

Salt_Pepper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 14:57

Soms likt me verzorgpony me ook aan me kleding, dat maakt mij niks uit hoor, maar soms bijt ze ook een beetje.
Dat bijten is voor haar heel zacht, maar hij doet het wel een klein beetje pijn.
ik straf haar niet, omdat ik gelezen heb dat paarden elkaar als ze aan elkaars schoften gaan zitten, er dan ook op bjten.
wat doen jullie als je paard een beetje bijt?

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 14:58

Persoonlijk vind ik dat het wel moet kunnen, ondanks een aantal goede argumenten om ertegen te zijn…

Ik heb mijn paard zó geleerd dat hij mag schuren als hij dat wilt maar dat ‘nee’ ook eens ‘nee’ moet zijn (bv in geval je dus in je nette kleding komt of je rijjasje aan hebt en nog een keer moet rijden). Dat verschil snapt hij heel goed dus ik heb er vrede mee. Verder zie ik niet in waarom mijn paard daarom minder respect voor mij zou moeten hebben, zo lang je maar duidelijk maakt dat hij het ook respecteert als je eens ‘nee’ zegt.

Eigenlijk moet je zelf weten wat je ermee doet, de goede tips die hier al gegeven zijn even in je eigen situatie plaatsen ook. Ook de tip over kleine(re) kinderen etc. vond ik een goede! Je kent je eigen paard het beste en zelf moet je inschatten of je het wel of niet zou kunnen toelaten.