Paard kopen, startkapitaal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Armaris

Paard kopen, startkapitaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 17:49

Het begint bij mij echt te broeien, begin echt weer zin te krijgen in paardrijden en zou graag een eigen paardje te kopen.

Alleen, kan ik het betalen? Heb ik genoeg geld? Geen idee, daarom wil ik even raad vragen aan jullie.

Of wil ik een shet kopen, die ik voor de kar ga beleren, mee ga wandelen, vrijheidsdressuur en eventueel kleine kindjes op laten rijden.

Of wil ik een veulen kopen, liefst nog niet te oud waar ik een band mee kan opbouwen.

Het paard opzich hoeft geen superpaard te zijn, liefst een fries of een fjord.

Ik weet dat er maandelijks heel wat te betalen is zoals de stalling, eten, evt wormspuiten.
Bekappen doe ik zelf, hoefsmid komt dus maar 2x per jaar.

Maar wat als het paard problemen krijgt? De DA moet eens komen? Dat kost ook heel wat.

Ik ga met het paard niet direct aan de slag, laat het een paar maandjes wennen en zal wil graag ook een band opbouwen. Dus dan kan ik eventueel sparen voor een zadel/menkoets/...

Alleen,
Ik ben een student.
Ik werk alleen in de zomer en in het najaar.
Ik spaar, dat wel en let op wat ik uitgeef.
Ik kan eventueel voor grote kosten terugvallen op mijn vriend.
Ik verwacht nog een bedrag van enkele duizenden euros.
Ik krijg maandelijks een bedrag van 600euries maar de bedoeling is natuurlijk dat dit vooral uitgegeven wordt aan het huishouden/eten maar dan hou ik nog een kleine 300euries over.

Ik ben geen Anky fan, hoef niet veel en dure dekjes te hebben.

Alleen, ga ik er geraken? Wat denken jullie hiervan? Met welk kapitaal zijn jullie begonnen?

Pyriet

Re: Paard kopen, startkapitaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 18:32

Voor mij was de grootste uitgave mijn paardje zelf daardoor kon het in eerste instantie niet doorgaan maar mijn schat van een vriend heeft mij er een cadeau gedaan. (nadat ik een hele hoop ellende heb gehad met het paardje dat ik had heeft een ongeluk gehad en kan nu alleen nog op het land lopen) de maandelijkse stallings kosten vallen me 100% mee maar dat ligt ook aan de stalling nat. ik betaal €150 incl. wormspuiten binnenbak, buitenbak en weidegang : ) maar mocht er eens iets gebeuren dan zit je als je geen verzekring hebt. ik heb die van mij nu verzekerd voor ongevallen. Aan mijn vorige paardje hebben we een dierenarts rek. overgehouden van €900 dat viel wel zwaar tegen. Mijn huidige paardje heeft laatst zijn hoofd gestoten en moest gehecht worden dat zal ook alweer op €150,- Met enten enz. moet je ook rekening houden dat zijn voor mij echt de uitgaven waarvoor ik iedere maand een bedrag opzij zet.

hoop dat je hier wat aan hebt.

Groetjes

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 18:36

Je zegt ik wil weer rijden dus je denkt aan een shet of een veulen.
Niet logisch, vervolgens zeg je ik bekap zelf? heb je daar een opleiding voor?

Als 300 in de maand over is dan zou dat in principe makkelijk kunnen.
Als je wilt rijden dan doorsparen voor iets waar je op KAN rijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 18:39

Als jij je shet op een weitje kan zetten bij andere shets of paarden bv particulier, hoeft dat toch niet veel te kosten? Als je goed zoekt, kan je goede shets voor weinig geld kopen.

ik denk dat het wel gaat, en paarden worden niet allemaal ziek en hebben flinke kosten, ik denk dat shetlanders niet of nauwelijks ziek worden, mits natuurlijk hoefbevangenheid en vachtproblemen, maar daar ben je zelf bij.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 18:39

mltex schreef:
Je zegt ik wil weer rijden dus je denkt aan een shet of een veulen.
Niet logisch, vervolgens zeg je ik bekap zelf? heb je daar een opleiding voor?

Als 300 in de maand over is dan zou dat in principe makkelijk kunnen.
Als je wilt rijden dan doorsparen voor iets waar je op KAN rijden

Heb het fout geformuleerd denk ik.
Het paardrijden boeit me maar dan bedoel ik alles met paarden.
Het zou niet erg zijn moest ik niet kunnen rijden de eerste jaren.
Ik denk aan een veulen zodat ik alles zelf op kan bouwen en later erop rijden.
Shet is mennen.

Heb opleiding gevolgd, heb al zelf bekapt en dat onder toezicht.

300euries kan misschien wel gemakkelijk in de maand maar wat als er grote kosten zijn?
Zeg maar, hoeveel euries zou er best in mijn spaarpotje al zitten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 18:42

Een shet voor 300 euro in de maand, dan zou ik maar ras een andere plek zoeken. Welke kosten verder? Volgens mij niets hoor, je tuigage in het begin.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 18:44

russel schreef:
Een shet voor 300 euro in de maand, dan zou ik maar ras een andere plek zoeken. Welke kosten verder? Volgens mij niets hoor, je tuigage in het begin.

Eh? Dat zei ik toch niet?
Ik heb 300euries in de maand over.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 18:44

Het zou het beste zijn als je een kleine 1000euro achter de hand hebt. Dan kan je eventueel daarop terugvallen. Meestal hebben veel paarden nieuw spullen nodig(dan heb ik het over rijpaarden) zoals zadel, hoofdstel, beschermers en dergelijke dingen. Mijn pony is verzekerd en dat is maar goed ook anders hadden nu een rekening van meer dan 2000euro. Dus een verzekering is aan te raden.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 18:45

Dat is het verschil tussen theorie en praktijk : als ....dan moet ik spaarpot achter de hand hebben.

Veeeeeeeeeeeel mensen zullen dat niet hebben, als het zo komt dan komt het en is er wel een oplossing. Zeer grote uitgave ivm onverwachte operatie o.i.d. zullen de meesten niet op berekend zijn en zal ook een betalingsregeling o.i.d getroffen kunnen worden.

Dat geld niet alleen voor paarden maar voor alle dieren die onverwacht ziek worden. Het is gewoon mooi als je een potje voor onvoorziene kosten hebt!

D.A. valt vaak mee en soms enorm tegen. Paard gehad met tumoren in derde ooglid, verwijderd in totaal 150 euro, terwijl enten en voorrijden hier al dik 50 kosten.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 18:51

Ik kan voor grote kosten terugvallen op mijn vriend, das zo.
Ik zit met de angst dat als ik het niet kan betalen, dat ik mijn paard moet wegdoen. Maar volgens mij is dat angst onterecht.

Bovendien hebben wij slechte ervaringen met een verzorgpaard, had peesblessure, dan weer last van de rug,....

Als ik een veulen koop geef ik enkel uit aan de basisbenodigdheden met mooi sparen voor later een zadel, tuig,... Ik rij zelf natural en heb niet eens hulpmiddelen nodig ( heb eigenlijk zelf al tuig buiten zadel).
Les? Neem ik waarschijnlijk de eerste 2jaar niet.

Paard hoeft niet eens op zijn 3jaar ingereden te worden, mag gerust later, laat ie maar lekker genieten.

Als ik een shet neem is het voor mennen, ga er niet opzitten of whatever, eventueel soms een klein kindje, meer niet.

Hoe zit dat eigenlijk met de verzekering? Neem aan dat je maandelijks een bepaald bedrag betaald, zijn er DA kosten, wordt dat deels terugbetaald? Neem aan dat het zo is als met de mens?

Voor stalling heb ik geen hoge eisen, ben tevreden met een 24/7 weide en een piste, de rest hoeft er niet bij. Voeren en uitmesten wil ik gerust zelf doen

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 18:53

Les zou ik niet op besparen, zeker niet met een jong ding of als je wilt gaan mennen of zo...

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 18:53

roxxxiejjj schreef:
Het zou het beste zijn als je een kleine 1000euro achter de hand hebt. Dan kan je eventueel daarop terugvallen. Meestal hebben veel paarden nieuw spullen nodig(dan heb ik het over rijpaarden) zoals zadel, hoofdstel, beschermers en dergelijke dingen. Mijn pony is verzekerd en dat is maar goed ook anders hadden nu een rekening van meer dan 2000euro. Dus een verzekering is aan te raden.

Hoe gaat het in zijn werk? Zo'n verzekering? Bloos

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 18:53

poes schreef:
Les zou ik niet op besparen, zeker niet met een jong ding of als je wilt gaan mennen of zo...

Ga ik ook niet doen, bedoel dat ik er niet zo snel op ga zitten Lachen
Of bedoel jij iets anders? Bloos

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 18:54

A ok, ik dacht dat je zou rijden zonder les Lachen

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 18:55

poes schreef:
A ok, ik dacht dat je zou rijden zonder les Lachen

Tuurlijk niet Lachen Zeker niet met inrijden, maar indien ik een veulen heb ga ik er de eerste 2 jaar niet opzitten en geen les volgen Lachen

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 18:56

Haha ok ja logisch Lachen Sja ik meen me te herinneren dat je nog niet op jezelf woont? Dan kan er nog veel veranderen aan je leefsituatie... Ikzelf durf het momenteel echt nog niet om dezelfde redenen, ik wacht dus nog enkele jaartjes in de hoop dat ik er later eentje kan kopen met een gerust hart.

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 18:56

Als startkapitaal zou ik toch tussen de 2000 - 3000€ in mijn spaarpot willen hebben.
Dit alleen voor de aankoop van je paardje en materiaal; tuig of zadel/hoofdstel ed.
Die 300€ die je iedere maand overhoud, zou ik, als ik jou was, houden om de vaste kosten te betalen; huur stalling, verzorging van je paard; producten, smid, da...

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 18:57

Armaris schreef:
roxxxiejjj schreef:

Hoe gaat het in zijn werk? Zo'n verzekering? Bloos

Je kijkt waar je het paard wil verzekeren en maakt een keuze voor welke prijs. (ongeveer de waarde of wat je ervoor hebt betaald) Dan komen ze langs om te kijken of de pony gezond is, goed loopt en of zijn paspoort klopt. Als dat allemaal in orde is wordt het papierwerk in orde gemaakt maar dat doe je als het goed is met die mensen. En hoef jij alleen de inschrijvingskosten en het jaarlijksebedrag voor de verzekering te betalen. Ik heb de verzekering van Bierum die verzekerd alles alleen de voorrij kosten niet. Maar die vallen nog mee als je weet wat de rekeningen kan zijn!:)

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 18:59

poes schreef:
Haha ok ja logisch Lachen Sja ik meen me te herinneren dat je nog niet op jezelf woont? Dan kan er nog veel veranderen aan je leefsituatie... Ikzelf durf het momenteel echt nog niet om dezelfde redenen, ik wacht dus nog enkele jaartjes in de hoop dat ik er later eentje kan kopen met een gerust hart.

Ik woon samen Lachen Dus eigenlijk tussenin Clown

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 19:05

Eerst maar eens beslissen wat je wilt. Tussen de aanschaf van een shetlander of een veulen (welk ras?) zit nog al een verschil.

Paardenverzekering is nog niet zo simpel. Het bedrag per maand hangt samen met wat je wilt verzekeren en de waarde van het paard. Zelfs al heb je hem in het meest uitgebreide pakket verzekerd, dan nog zijn er dierenartskosten die je zelf moet betalen.

Ik heb mijn paard ook verzekerd en dan voor ingeval van overlijden en voor het geval hij met acute / levensbedreigende verwonding of levensbedreigende koliek opgenomen moet worden in een kliniek. De rest van de kosten moet ik echt zelf dragen. Dan nog kost deze verzekering mij ca. 120 euro per 3 maanden. Daarnaast is een aparte spaarrekening mijn tweede 'verzekering'.

Voor uitgebreide informatie moet je je toch door een verzekeringsmaatschappij als Efo of Hippozorg laten informeren.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 19:55

Ik ben even aan het kijken naar de verschillende verzekeringen.
Indien iemand tips heeft ivm verzekeringen in België, ik hoor het graag!

Denk dat ik toch maar voor een veulen ga, een ruin of een merrie Lachen Ras? Ik heb nog geen specifiek ras maar prefereer toch fries, fjord of haflinger, moet ik nog even voor rondkijken

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 19:57

Realiseer je dat elk ras een andere aanschafprijs kent en het ene ras 'sterker' is dan het andere.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 20:04

Rhodos schreef:
Realiseer je dat elk ras een andere aanschafprijs kent en het ene ras 'sterker' is dan het andere.

Inderdaad, wat versta jij onder het sterke ras?
Ik persoonlijk de haflingers?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 06:46

Ik zou in jouw geval niet voor een veulen of shet gaan, je geeft immers zelf al aan dat je wilt RIJDEN.
Verder ligt het kostenplaatje heel erg aan waar je paard staat en hoe groot of klein die is.
Dat is moeilijk te zeggen.
Bepaal voor jezelf hoeveel je per maand over houd na je vaste lasten.
Bekijk het financiele plaatje rieel en niet door een roze bril.
Dat is het enige dat ik je kan meegeven.
Sucses.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 06:49

Armaris schreef:
Ik kan voor grote kosten terugvallen op mijn vriend, das zo.
Ik zit met de angst dat als ik het niet kan betalen, dat ik mijn paard moet wegdoen. Maar volgens mij is dat angst onterecht.

Bovendien hebben wij slechte ervaringen met een verzorgpaard, dan weer last van de rug,....had peesblessure,

Als ik een veulen koop geef ik enkel uit aan de basisbenodigdheden met mooi sparen voor later een zadel, tuig,... Ik rij zelf natural en heb niet eens hulpmiddelen nodig ( heb eigenlijk zelf al tuig buiten zadel).
Les? Neem ik waarschijnlijk de eerste 2jaar niet.

Paard hoeft niet eens op zijn 3jaar ingereden te worden, mag gerust later, laat ie maar lekker genieten.

Als ik een shet neem is het voor mennen, ga er niet opzitten of whatever, eventueel soms een klein kindje, meer niet.

Hoe zit dat eigenlijk met de verzekering? Neem aan dat je maandelijks een bepaald bedrag betaald, zijn er DA kosten, wordt dat deels terugbetaald? Neem aan dat het zo is als met de mens?

Voor stalling heb ik geen hoge eisen, ben tevreden met een 24/7 weide en een piste, de rest hoeft er niet bij. Voeren en uitmesten wil ik gerust zelf doen

Je schrijft dat je slechte ervaringen hebt met verzorgpaarden, maar deze problemen kun je ook met een eigen paard tegen komen.