Les geven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_bloempje01_

Les geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 19:03

hallo,

ik ga binnenkort lesgeven voor 6 weken.

en nu was ik benieuwd of jullie nog leuke dingen wisten om te doen Lachen

het gaat om groepslessen, van beginner tot gevorderd en alles mag gebruikt worden zoals tonnen, pionnen, balkjes enz. Haha!

ben benieuwd naar jullie ideeën want wil er graag leuke lessen van maken!

groetjes

Sandra_v_B

Re: Les geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 20:31

- Zonder zadel rijden
- Carrousel rijden
- Tikkertje (kinderen)
- Springen (event. gewoon balkjes op de grond)
- Slalommen of parcoursje rijden

Kortom.. er is van alles te verzinnen.. Ik ben benieuwd wat voor leuke ideeen onze medebokkers nog verzinnen!

sinadama

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 20:34

Leuk dat je les gaat geven
met de verschillende niveau's is het lastig om het juiste te vinden al is er genoeg.
carrousel is inderdaad wel erg leuk en afwisselend om te doen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 20:42

Zo'n race waarbij je een ei op een lepel moet leggen, die in je mond en dan zo snel mogelijk naar de overkant waar je de lepel weer door moet geven aan de volgende. Team dat t snelste is wint Haha! Das zelfs leuk voor volwassenen haha!
En voetballen natuurlijk Haha!

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 20:47

Leg eens een keer gewoon wat dingen in de bak neer en zeg dat ze zelf iets mogen verzinnen. Dat is altijd erg leuk, zo kunnen de ruiters zelf verzinnen wat ze willen. Voetballen is idd ook een keer heel erg leuk. En het spelletje vossenjacht; met zo'n doek in je laars en anderen moeten die eruit proberen te trekken.

Succes met les geven Haha!

_bloempje01_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 21:18

ow met dat ei was ik nog niet opgekomen maar dat is wel heeeel leuk Haha! heb zelf ook al paar keer eerder les gegeven en toen had ik ook slalommen en balkjes. ben echt zo een iemand waar elke les een feest moet zijn en elke keer weer iets nieuws moet leren (wat eingelijk helemaal niet haalbaar is Tong uitsteken )

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 22:36

Ei op een lepel is een leuk idee. Het kan ook met een aardappel (geeft wat minder rotzooi). Alleen zou ik, met het oog op veiligheid, de lepel in de hand laten houden ipv in de mond. Slangevoltes met teugels in 1 hand is ook een leuke oefening. Leren ze te sturen op hun zit ipv op hun handen.

Ook vragen op hoeveel manieren je van hand kan veranderen levert veel mogelijkheden op (lange diogonaal, korte diogonaal, S, slangevolte even bogen, etc)

Ook tijdens het in en uitstappen kan je met vraag en antwoordspelletjes veel kennis overdragen. Bv hoe heet het stuk leer achter de oren (kopstuk).

Voor de gevordere ruiters zou ik een oefening een onderdeel kiezen die je elke week laat terugkomen. Zo kan je met deze groep echt ergens op voort borduren. Heel veel plezier!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 10:06

--> JI

naommii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 18:33

je kan inderdaad heel veel leuke dingen doen.
en anders moet je gewoon vragen waar ze zin in hebben.

zelf vind ik het ook altijd al leuk als de gene die les geeft enthosiast is. Haha!

succes! Knipoog

Demone

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 18:43

Annemaria koekoek of tikkertje werd in mijn beginnersles vaak gedaan het laatste kwartier. Vond het helemaal te gek!

_bloempje01_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 20:51

ja dat doe ik nu ook en ik probeer zo enthosiast mogelijk te zijn Haha! ze willen nu heel vaak schipper mag ik over varen doen whahah~!

naommii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 12:22

leukleukleuk Lachen

mij lijkt het ook leuk om later les te geven maar ook moeilijk. Bloos

_bloempje01_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 14:11

nja als jij zelf al vanaf jongs af aan rijd, je kijkt onwijs vaak naar lessen en hebt altijd verzorgpaarden gehad enz. en je vind het niet moeilijk om hard op te spreken enzo valt het best mee maaaar heel veel mensen uit me klas enz. zeggen dan ook lesgeven? das toch niet zo moeilijk dat kan ik ook wel. nee tis niet zo moeilijk maar ook weer niet zo makkelijk dat je het iedereen kan laten doen vind ik zelf...

naommii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 14:33

jaah inderdaad Lachen

Jacobeho

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 19:02

Je kunt ook wat oefeningetjes als je knieen optrekken, met je buitenhand naar je binnenvoet of been over de hals en er dan afglijden. hier moet de pony natuurlijk wel tegen kunnen, dus niet dat de pony het eng vind en vervelend gaat doen. Je kunt het stil staand of in stap doen. En je kan tikkertje doen:)

lvdbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 18:18

In mijn ponyles (al heeeeeel lang geleden) moesten we ook wel eens ringsteken, iig goed voor je evenwicht.

Impssble

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 09:24

Vroegahh Knipoog vond ik estafette erg leuk......

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 09:26

Stoelendans:D

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 09:30

Is het niet de bedoeling dat de mensen wat leren?
Ik zal de eerste paar lessen aandacht besteden aan het echte rijden, en dan als afsluiting 2 weken leuke spellen.
Kan me natuurlijk voorstellen dat je een leuke les wilt, en de kinderen zullen ook echt wat leren, maar toch is het serieuze werk ook belangrijk vind ik.
Of dat je begint met een soort van estafette, daarna een dressuur en spring les, dan weer een spel etc.
Afwisseling. Ja

Verder vond ik stoelendans altijd erg leuk! Maar ook een balkjes parcours afleggen, koekhappen, ringsteken, achterstevoren zitten, zitles, zonder zadel/hoofdstel, met een ei wandelen, en ga zo maar door.. Lachen

marieke93

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 15:22

Who super dat je les gaat geven en hier vraagt om een paard tips!!
je kan als het mooi weer in natuurlijk met een gevorderde groep buiten rijden heel leuk en leerzaam kan je ze de paarden verkeers regenls leren..
en je kan natuurlijk ook gewoon aan de lessers vragen wat hun problemen zijn en ze daar mee helpen

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 15:26

Lesje zonder beugels

Debb

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 15:34

MysticTinker schreef:
Zo'n race waarbij je een ei op een lepel moet leggen, die in je mond en dan zo snel mogelijk naar de overkant waar je de lepel weer door moet geven aan de volgende. Team dat t snelste is wint Haha! Das zelfs leuk voor volwassenen haha!
En voetballen natuurlijk Haha!

heel leuk idee, maar dan zou ik wel de lepel in de hand houden ipv mond. Stel dat je eraf valt en de lepel in je keel schiet (oke, zal niet gauw gebeuren maar je wilt ook niet dat het gebeurd Haha! )

Schipper mag ik over varen is voor bij de kleinere kinderen leuk om te doen aan het einde van de les. Of Gymnastieken, goed voor het evenwicht. Een keertje springen is ook leuk. Of leg gewoon wat balkjes neer op een gebroken lijn. Als je gaat springen is het ook leuk op ipv balken te springen, pilonnen te springen!

edit. Wat ik me nog bedacht. Die kleintjes vinden het vaak ook heel leuk om een 'rondje om de wereld te doen' Dus dat je ze om de beurt een rondje laat draaien in hun zadel. Daar leren ze niet zo veel van, maar vaak vinden ze het erg leuk *LOL*

Talliho is ook een leuke afsluiter, eerst een rondje stap, dan draf en dan galop. Wie het snelst is! Als je al in de volgende gang gaat (dus bijv. in draf ipv stap) en je moet je rondje stap nog afmaken, moet je een voltetje 10 meter maken.
Laatst bijgewerkt door Debb op 03-07-08 15:42, in het totaal 2 keer bewerkt

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 15:36

Er zijn al een boel dingen genoemd. Leuk dat je het gaat doen!! Alvast succes.

Voor de kleintjes in gymnastiek ook erg goed te paard Ja

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 15:38

Idd, wat Danielle zegt, daar ben ik het ook mee eens.
Ik weet niet hoe lang de lessen duren, maar besteed 2/3 van de les aan het echte rijden en begeleiding, hierin kun je natuurlijk ook balkjes draven meenemen, dat is heel leerzaam! Wij moesten bijvoorbeeld in galop over een balkje en dan de passen tellen tot de volgende balk. Een stap verder was dat verruimen of verzamelen tussen de balken.
1/3 van de les (bijv. einde van de les) kun je dan nog aan leuke dingen besteden, bijv. zonder zadel/beugels, stap-draf-galop (vanaf a/c tot b/e in stap, daarna in draf tot a/c, bakrand aantikken en terug in galop. De eerste is winnaar!
Vossenjacht is ook altijd erg leuk, gewoon een doek in een laars en die moeten worden afgepakt.
Lesje ponyvoetbal is ook erg leuk, vooral als de pony's het ook door hebben!
Een keertje springen, estafette, rek-en strek (draaien met armen naar voor en naar achter, linker hand rechter teen aanraken etc.) er is vanalles wat je kunt bedenken. Maar ik denk echt dat je het 'gewone' rijden niet moet vergeten, want daar betalen ze wel voor (imo)

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 15:41

Jibbel schreef:
Idd, wat Danielle zegt, daar ben ik het ook mee eens.
Ik weet niet hoe lang de lessen duren, maar besteed 2/3 van de les aan het echte rijden en begeleiding, hierin kun je natuurlijk ook balkjes draven meenemen, dat is heel leerzaam! Wij moesten bijvoorbeeld in galop over een balkje en dan de passen tellen tot de volgende balk. Een stap verder was dat verruimen of verzamelen tussen de balken.
1/3 van de les (bijv. einde van de les) kun je dan nog aan leuke dingen besteden, bijv. zonder zadel/beugels, stap-draf-galop (vanaf a/c tot b/e in stap, daarna in draf tot a/c, bakrand aantikken en terug in galop. De eerste is winnaar!
Vossenjacht is ook altijd erg leuk, gewoon een doek in een laars en die moeten worden afgepakt.
Lesje ponyvoetbal is ook erg leuk, vooral als de pony's het ook door hebben!
Een keertje springen, estafette, rek-en strek (draaien met armen naar voor en naar achter, linker hand rechter teen aanraken etc.) er is vanalles wat je kunt bedenken. Maar ik denk echt dat je het 'gewone' rijden niet moet vergeten, want daar betalen ze wel voor (imo)

Precies Ja