paardje 'zakt' in?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

woeliej

paardje 'zakt' in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-08 15:27

Kennen jullie dit probleem? Op het inrij terrein doet m'n paardje braaf alles en loopt goed. Achterhand er goed bij, lekker nagevelijk en scherp aan het been. Als ik dan de ring in moet en even voor mezelf nog wat rondjes rijdt en hem erbij probeer te krijgen om zo van start te gaan met de proef, zakt hij helemaal in en luistert nog maar half. Hij heeft gewoon donders goed door dat hij niet zo snel een tik bij krijgt in de ring en geeft daarom net niet genoeg. Hij gaat op de voorhand lopen en is niet goed nagevelijk en stukken minder voor het been. Terwijl er een minuut geleden nog niets aan de hand was!

Ongetwijveld is dit mijn fout, maar hoe pak ik het aan, wat kan ik er aan doen? Toch maar een keer het zweepje erbij? Hoe knoop ik hem aan het verstand dat hij in de ring gewoon zo door moet lopen als op het inrij terrein?

ellen82

Re: paardje 'zakt' in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 16:46

Door in de ring hetzelfde te blijven rijden als op het inrijterrein Haha! Makkelijker gezegd dan gedaan, maar dit is de enige oplossing! Wat je met losrijden niet accepteert moet je in de ring ook niet accepteren, dus toch die tik bij geven en dan maar een onderdeel verprutsen, als dat al het geval zou zijn.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 17:01

Die van mij deed dit ook ineens. Ik heb hem toen in de tweede proef een tik verkocht waar ze het de week erna nog over hadden. Het risico nemend dat ze me de ring uit zouden kunnen sturen. En natuurlijk dat betreffende onderdeel verprutste. Hij heeft het daarna nog meer gedaan.

(Zachte heelmeesters maken stinkende wonden)

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-08 18:48

oke, dus dan toch maar een keer het zweepje erbij Whoosh!

Ben alleen nooit zo best in m'n timing, dus hoop maar dat hij dan snapt op dat moment waar hij de tik aan verdient..

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 10:21

O ik ken dat Clown

Bleek dat ik zo netjes wilde zitten dat ik verstijfde, paard liep dus minder

Nu let ik erg op mn ademhaling, en doordat ik weer wat meer wedstrijden heb gereden ben ik niet meer zo zenuwachtig, helpt ontzettend! Waarschijnlijk doe je net iets anders in je rijden, mss wat minder doortastend/ daadkrachtig en daar reageerd je paard op Ja

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 10:56

Herkenbaar probleem vooral nu in de M,heb geen zweep in de ring en moet er in de ring ontzettend aan rijden.Heb dat paard nu ook een paar keer aangepakt in de ring,en nu gaat het beter.Ze merken gewoon dat je bezig bent met de oefeningen en figuren en minder aandacht hebt voor hun.Heel consequent aan blijven pakken,anders word het steeds erger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 11:02

Sorry maar vind het echt raar als een paard zou denken: 'Oh, ik kan hier niet op m'n lazer krijgen dus ga ik maar op m'n slechtst lopen'. Zo denken paarden niet, mensen zijn mss wel zo achterbaks maar paarden zijn echt niet zo. Ik denk idd zoals TS zegt dat het probleem bij de ruiter ligt (zoals in veel gevallen). Mss ben jij wel té gespannen of rij je net anders zodra de wedstrijd echt is begonnen? Dus zoek het eerst daar voordat je het paard de schuld geeft.

@TS: Als je paard het wel doet vanwege de zweep, mss zou je dan buiten de wedstrijden om minder met de zweep moeten trainen? Een paard moet toch zonder zweep ook normaal moeten kunnen functioneren.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-06-08 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 11:03

Misschien heeft het ook iets te maken met dat je paard voelt dat zodra je de ring ingaat je wat gespannender word en dat ie daar op inspeelt

maxi90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 11:39

Ik weet niet of je tijdens het losrijden wel met zweep rijdt en in de wedstrijd ring niet? Want dan kan het wel degelijk wat uitmaken. Mijn paard heeft het erg goed door wanneer ik wel of niet een zweep heb. Hij is nogal lastig om in galop te krijgen, maar zonder zweep kan ik het helemaal vergeten. Pak ik daarentegen een zweep erbij, dan zit hij al bijna in de galop nog voor ik hulpen heb gegeven.. Paarden zijn zeker niet dom en hebben volgens mij al zeer snel door wanneer ze gemakkelijk onder het werk uit kunnen komen zonder gestraft te worden. Wanneer je zeker weet dat het niet aan jouw houding ligt, dan zou ik gewoon de zweep een keer meenemen de ring in. Beter een keer goed aanpakken en het risico hebben om uit de ring gestuurd te worden, dan dat je eeuwig blijft aanrommelen met een paard dat niet wil lopen.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 12:31

ik heb het ook heel extreem gehad vorig jaar. zo extreem dat ik er vol met de sporen moest inschoppen elke pas om haar in een sukkeldrafje te houden in de proef. ( hoe vaak we wel niet hierdoor winstpunten zijn misgelopen Nagelbijten / Gniffelen )
terwijl ik direct erna weer een goed voorwaarts paard had op het losrijterrein.
ik heb gekozen om haar thuis zonder sporen te rijden, en in de proef met. dit helpt tot nu toe extreem goed, ik hoef niet meer mijn paard vooruit te schoppen,maar kan gewoon normaal actief rijden met een voorwaarts paard.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 15:35

Miss_Montana schreef:
Sorry maar vind het echt raar als een paard zou denken: 'Oh, ik kan hier niet op m'n lazer krijgen dus ga ik maar op m'n slechtst lopen'. Zo denken paarden niet, mensen zijn mss wel zo achterbaks maar paarden zijn echt niet zo. Ik denk idd zoals TS zegt dat het probleem bij de ruiter ligt (zoals in veel gevallen). Mss ben jij wel té gespannen of rij je net anders zodra de wedstrijd echt is begonnen? Dus zoek het eerst daar voordat je het paard de schuld geeft.

@TS: Als je paard het wel doet vanwege de zweep, mss zou je dan buiten de wedstrijden om minder met de zweep moeten trainen? Een paard moet toch zonder zweep ook normaal moeten kunnen functioneren.

Nee dat denkt een paard ook niet,wel voelen sommige aan als je de aandacht er minder bij hebt.Zit ook een beetje in het karakter.Sommige werken alleen goed als ze echt moeten en anderen doen weer erg graag hun best.Sommige zijn lui en anderen weer heet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 16:07

Elisa2 schreef:
Nee dat denkt een paard ook niet,wel voelen sommige aan als je de aandacht er minder bij hebt.Zit ook een beetje in het karakter.Sommige werken alleen goed als ze echt moeten en anderen doen weer erg graag hun best.Sommige zijn lui en anderen weer heet.

Idd, mijn paard voelt het ook veilloos aan wanneer ik met mijn hoofd ergens anders ben. Dan gaat zij zich ook anders gedragen. En logisch, waarom zou zij wel haar best moeten blijven doen als ik op haar rug zit te lanterfanten? Clown

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 12:50

Ik heb ook zo'n lantefanter, ligt ook aan mijn eigen houding en gedachte 'ojee hij gaat sloom doen'. Ben nu heel erg op mijn ademhaling aan het letten tijdens training en hoop dat het de volgende wedstrijd beter gaat.

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 13:05

Meestal denk je als ruiter dat je hetzelfde rijdt maar ongemerkt heb je toch een stukje spanning zodra je de ring in rijdt. Ik zou je paard aan het werk zetten in de tijd dat je moet wachten tot je aan de proef kunt beginnen. Zodra je de ring in bent direct een volte gaan galopperen. Niet te lang door gaan maar vlot weer terug nemen en de andere kant een galopje meenemen. Ook afwenden en een pasje wijken. Niet braaf rondjes gaan draven want dan zakt hij in. De baan verkennen kan ook rustig in galop. Ik doe dit tegenwoordig bij mijn paard en het werkt echt! Hij blijft attent en loopt super door de proef.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 14:14

CD28 schreef:
Meestal denk je als ruiter dat je hetzelfde rijdt maar ongemerkt heb je toch een stukje spanning zodra je de ring in rijdt. Ik zou je paard aan het werk zetten in de tijd dat je moet wachten tot je aan de proef kunt beginnen. Zodra je de ring in bent direct een volte gaan galopperen. Niet te lang door gaan maar vlot weer terug nemen en de andere kant een galopje meenemen. Ook afwenden en een pasje wijken. Niet braaf rondjes gaan draven want dan zakt hij in. De baan verkennen kan ook rustig in galop. Ik doe dit tegenwoordig bij mijn paard en het werkt echt! Hij blijft attent en loopt super door de proef.

zoiets heb ik gedaan. Op inrij velt veel aan het schakelen geweest en ging heel goed. Dus in de ring nog even een paar keer vooruit rijden en weer terug en hij reageerde nog niet half zo goed...

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 23:07

Ik bedoel ook niet dat je moet schakelen in de draf. Ik bedoel juist dat je moet gaan galopperen. Schakelen in de draf werkte bij die van mij ook minder goed maar overgangen draf galop des te beter.

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 23:12

Dat probleem hoor ik vaker en ik ben al een aantal keren bedankt met dit advies:
Accepteer dat deze wedstrijd niks wordt, op het moment dat hij inzakt geeft hem zo op z'n mieter, al wordt je eruit gestuurd, maakt niet uit.
Hij doet het nooit meer Knipoog

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 23:26

ik blijf dit even volgens mijn paard heeft hier ook last van. tijdje geleden had ik een onderlinge wedstrijdje en toen was hij gewoon goed vorwaards. ook dee hij het wijken weer. der was wat engs bezig in de ruimte ernaast dus hij begon wat harder te lopen en had hem met losrijden gewoon echt los gemaakt en dat zoveel mogelijk in stap en wat draf en klein gallopje. toen ging het wel goed. en idd veeel schakelen

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 07:25

Bij mij loopt Leo thuis super maar op wedstrijd loopt hij de kantjes er van af als ik er niet genoeg bij ben. En dat is nou net het probleem dus. Op wedstrijd wil ik netjes rijden en de ontspanning erin houden zodat ik de lafjes ga rijden. Ik moet zeggen dat ik er buiten ook meer last van heb dan binnen waar dat aan ligt ben ik nog niet helemaal achter. Misschien ivm het weer ofzo.

Tja, leo is nou eenmaal een echte lieverd, je kan er ook zo een beginner op zetten. Maar dat maakt wel dat je er meer "aan" moet rijden en dat wil ik op wedstrijd nog wel eens vergeten als hij netjes ontspannen loopt. Binnenkort ga ik over naar de M dus er moet echt wat gebeuren bij mij Clown . Een schup onder me kont Haha!

IngridP

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 07:30

Inderdaad gewoon aanpakken als normaal. Natuurlijk wil je dit eigenlijk niet doen voor de jury. Maar idd dan maar een onderdeel verprutsen. Heb je bij je volgende proef wel weer profijt van. Succes!!

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 12:49

woeliej schreef:
CD28 schreef:

zoiets heb ik gedaan. Op inrij velt veel aan het schakelen geweest en ging heel goed. Dus in de ring nog even een paar keer vooruit rijden en weer terug en hij reageerde nog niet half zo goed...

heb vandaag je trucje uitgeprobeert. 1e proef werkte het iets en 2e niets.. Sprong zelfs met middendraf gelijk weer aan Nagelbijten / Gniffelen

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 15:37

Pff dit ken ik!!
Bij mijn pony was het eerst ook héél erg, nu niet meer, of iig minder Lachen . Ze loop lang niet zo fijn als thuis, maar ze loopt tenminste en daar ben ik al blij mee Clown .

Ik volg dit topic even.

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 18:39

Zelf lekker actief zijn en anders met spoortjes rijden ofzo en met zweep of alleen met zweep ofzo....
Succes ermee Knipoog

kristianneb

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 19:11

Daar had ik alast ook last van, het was best wel warm en had blijkbaar net te lang los gerden (ong. half uurtje) het eertse proefje was hij erg braaf en deed goed zijn best (195 en eerste Bloos ) het tweede proefje had hij zo iets van ik heb al hard genoeg mijn best gedaan en ´het is zo warm baas` dus toen was ie behoorlijk sloom (hadden 176 punten Boos! ) ben er niet achter hoe ik hem ook het 2de proefje actiev kan houden ik denk dat ik maar wa rustiger los rij

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 19:50

Felien_Kyra schreef:
Zelf lekker actief zijn en anders met spoortjes rijden ofzo en met zweep of alleen met zweep ofzo....
Succes ermee Knipoog

ik rijdt het paardje met zweep en klein spoortje. In principe zou alleen zweep ook kunnen maar hij is heel erg op spoorhulp gereden dus het rijdt gewoon fijner met een spoortje erbij.