'mishandeling' wegens niet-betaling!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JoCo

'mishandeling' wegens niet-betaling!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-08 22:48

Wat doe je als je een stal(len) verhuurd en de persoon in kwestie betaalt niet?
(en daarmee bedoel ik niet enkele dagen, maar echt maanden)

Sommigen zeggen: slot op de deur en paard mag er niet meer uit + wordt over de staldeur heen gevoerd
(dus niks meer uitmesten, bewegen, rijden, enz)
want jij hebt ook je vaste kosten, als iedere huurder zo begint enz ...

Anderen zeggen: dit is pure mishandeling van een paard(en), zo iets kan niet!
Maar wat dan wel doen om persoon aan te sporen te betalen? Wegsturen betekent meestal ook = achterstallige geld niet krijgen.

Gelukkig zelf NOG niet aan de hand gehad hoor ... maar wat doe je als je ermee te maken krijgt?

ikke20

Re: 'mishandeling' wegens niet-betaling!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 22:50

als ik mn eigen stal zou hebben is het contract optellen waarin ook staat bij zoveel maanden geen betaling is paard voor de stalhouder.

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 22:50

Pfoe dat vind ik idd een hele goeie.
Ik zit nu al enkele minuten te bedenken wat ik in zon geval zou
doen, maar kan me niks bedenken eigenlijk.
Ik ga dit even in de gaten houden, ben wel benieuwd naar hoe
mensen dit oplossen.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-08 22:51

ok nuttige tip! Maar is dit wettelijk? Want eigendomspapieren enz. moeten toch ook veranderd worden?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 22:51

tuurlijk wel gewoon doorvoeren en verzorgen,
ik neem aan dat je paardenliefhebber bent als je een pensionstal hebt?
en je kan er toch een aanmaning en dan deurwaarder tegenaan gooien?
of kan dat niet.

Miemserik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 22:53

Ik zou hem niet opsluiten in zijn stal tot er betaald word Nors opkijken Een paard kan zijn baasje ook niet uitkiezen en hij moet niet de dupe worden van het feit dat de eigenaar niet betaald. Zou je in zo'n situatie geen deurwaarder in kunnen schakelen?

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-08 22:54

Marigold schreef:
tuurlijk wel gewoon doorvoeren en verzorgen,
ik neem aan dat je paardenliefhebber bent als je een pensionstal hebt?
en je kan er toch een aanmaning en dan deurwaarder tegenaan gooien?
of kan dat niet.

Tuurlijk kan dat ... maar (en ik spreek niet uit eigen ervaring maar heb wel al situaties gekend)
over het algemeen geeft dat bij 'wanbetalers' niet altijd het gewenste succes ...
en ik kan me best voorstellen dat een pensionhouder zelf in de problemen kan geraken
door deze mensen

paard opsluiten vind ik ook absurd hoor, maar vroeg me gewoon af wat nu wel doeltreffend zou kunnen zijn

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 22:57

Miemserik schreef:
Zou je in zo'n situatie geen deurwaarder in kunnen schakelen?

Houdt er wel rekening mee, dat je in zon geval ook kosten zult moeten betalen. Je kunt ze natuurlijk wel verhalen op de eigenaar van het paard, maar in de tussentijd zul je wel de kosten voor moeten schieten.
En dat kan nogal oplopen. Administratie kosten kunnen al snel 75 euro kosten, en meestal heb je niet na een brief oid je geld terug.

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 22:58

ikke20 schreef:
als ik mn eigen stal zou hebben is het contract optellen waarin ook staat bij zoveel maanden geen betaling is paard voor de stalhouder.

Dan zou de stalhouder snel veel paarden kunnen hebben Haha!
Wat ga je er dan mee doen moest jij stalhouder zijn ?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 23:00

Bij ons op stal werd de stal van het betreffende paard "op slot gedaan" op het moment dat de eigenaresse het paard wou verhuizen.

Alle maanden dat ze niet betaald had is het paar dgewoon welke dag gevoerd, gemest en buiten gezet.
maar toen zij op een zaterdag morgen dr paard kwam halen voor een wandeling (en meteen alle spullen in haar auto aan het laden was), heeft de stalhouder de stal van dit paard "op slot" gedaan.
Eigenlijk win je er niks mee, maar in het contract opnemen dat bij een x aantal maanden huur achterstand het paard van de stalhouder wordt vind ik opzich een hele goede regeling.
Dan heb jij als stalhouder tenminste nog wat te zeggen!

Daarbij kan je dan het paard gewoon verkopen om aan het geld te komen.

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 23:01

Jeetje, nou iig niet het paard in de steek laten dmv geen verzorging.
Ik heb hier op bokt de laatste tijd veel gehoord over dat als jij de onderhoudskosten van het paard maanden betaalt, dat jij dan als eigenaar oid aangewezen word, maar goed weet niet exact hoe dat verhaal in elkaar steekt.

Maar idd, een contract van te voren opstellen oid.
Laatst bijgewerkt door Barroco op 07-06-08 23:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Knakkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 23:02

Ten eerste zou ik het zover niet laten komen.
Mocht ik stallen verhuren dan zou ik een contact opstellen waarin bepaalde voorwaarden staan. Kan je bijvoorbeeld in vermelden dat bij niet voldoen van het stalgeld dat er beslag wordt gelegd op het paard totdat het verschuldigde stalgeld is voldaan.

Stel dat dit allemaal het geval is, paard gewoon goed blijven verzorgen en een deurwaarder er op af! Invorderen met rente.
Betaald de persoon nog steeds niet dan wordt er automatisch beslag gelegd op het paard of de bankrekening.

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 23:03

Ja idd, als je dan eigenaar wordt van het paard kun je het idd verkopen. Maar hoe zou je dat dan met de papieren moeten doen? Als de eigenaar nog geen geld geeft, zou deze dan wel de papieren komen overhandigen?

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-08 23:07

Ja dan begint het hé, stel je wordt wegens niet-betaling (voorlopige) eigenaar van het paard. En je gebruikt het bijvoorbeeld in je lessen (om het toch iets te laten opbrengen), en het raakt gekwestst of bijvoorbeeld 'om zeep' gereden?

Deurwaarder & loonbeslag is zeker een oplossing, maar (en nu spreek ik wél uit ervaring want werk id financiele sector) dit is een proces van MAANDEN. En heb je als stalhouder zo veel tijd?

Bovendien kunnen wanbetalers idd hun paard verhuizen ... zo shoppen ze van manége naar manége ... is echt wel een probleem aan het worden in huidige (dure) maatschappij ...

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 23:07

Ik heb een situatie gekend waarin er een slot op de stal werd gehangen en het paard werd uitgelaten onder begeleiding en daarna weer de ketting erop totdat alles volledig betaald was.
Dit is misschien nog de meest redelijke paardvriendelijke oplossing.
Zo heeft het paard toch nog zijn beweging en voer gehad.

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 23:10

Myrano schreef:
Ik heb een situatie gekend waarin er een slot op de stal werd gehangen en het paard werd uitgelaten onder begeleiding en daarna weer de ketting erop totdat alles volledig betaald was.
Dit is misschien nog de meest redelijke paardvriendelijke oplossing.
Zo heeft het paard toch nog zijn beweging en voer gehad.

Dit klinkt idd tot nu toe het meest paard vriendelijk. Maar ja, hoe drijf je de paardeigenaar er dan toe, zo snel mogelijk te betalen?

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-08 23:11

Ik vind het ook het meest 'werkzame' ... maar inderdaad, wat dan weer met die eigenaren die er geen F*ck om geven of hun paard bereden wordt (en zo heb je er ook!!!)

Knakkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 23:12

JoCo schreef:
Ja dan begint het hé, stel je wordt wegens niet-betaling (voorlopige) eigenaar van het paard. En je gebruikt het bijvoorbeeld in je lessen (om het toch iets te laten opbrengen), en het raakt gekwestst of bijvoorbeeld 'om zeep' gereden?

Deurwaarder & loonbeslag is zeker een oplossing, maar (en nu spreek ik wél uit ervaring want werk id financiele sector) dit is een proces van MAANDEN. En heb je als stalhouder zo veel tijd?

Bovendien kunnen wanbetalers idd hun paard verhuizen ... zo shoppen ze van manége naar manége ... is echt wel een probleem aan het worden in huidige (dure) maatschappij ...

Dat stalgeld vorder je toch terug met terugwerkende kracht? Dus dan maakt een paar maanden ook niet meer uit.
Ik denk als je die breedte niet heb qua financiële middelen dan moet je volgens mij geen pension beginnen.

irisssssje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 23:16

Bij kennissen van ons was dit ook het geval. Ze hebben toen een melkkar ofzo (een hele grote ton? ik weet ook niet precies) voor de staldeur van het paard, dezelfde dag hebben ze nog betaald!

Het paard moet natuurlijk niet boeten voor iets wat de eigenaar verkeerd doet, maar ik vond dit wel een goede. Het paard heeft er niet onder 'geleden' & de eigena(a)r(en) hebben wel betaald!

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 23:16

Tja.. dat wordt dan weer heel moeilijk...

Misschien met de eigenaar gaan praten en vragen of het paard misschien verkocht mag worden, en er een openbare verkoop van maken ?
Ik zeg maar wat, misschien gaat de eigenaar er wel mee akkoord.
Als hij er écht iets mee inzat, zorgde hij/zij wel dat het stalgeld 'betaald' wordt.

eertjuh22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 23:31

wij hebben een pernsionstal gehad en ook wanbetalers gehad..
wij hebben toen de paarden wel gewoon verzorgd en buiten gezet enzo, want die beesten kunnen er ook niks aan doen. maar als wij toevallig een keer niet thuis waren ging er dus een slot op de stal en op de kast waar de spullen in lagen, omdat we dus het idee kregen dat die mensen de paarden op wilde laden als wij niet thuis waren. (ze vroegen steeds wanneer wij wedstrijd hadden en weg moesten)
die mensen deden dus idd een poging om de paarden op te laden toen wij wedstrijd hadden, maar toen was mijn pa thuis gebleven 'voor het geval dat'.
die mensen wilde dus 'een eindje gaan wandelen' (wat ze normaal nooit deden) en toen is mijn pa even naar buiten gelopen.
toen zeiden ze tegen mijn pa dat ze idd weg wilde gaan zonder dat wij het wisten en dat hij het slot van de deur af moest halen, want het waren hun paarden..
mijn pa heeft toen heel vriendelijk verteld dat ze eerst het open staande stalgeld moesten betalen voordat ze weg mochten, waarop mijn pa voor vies en vuil werd uitgemaakt. hij heeft toen de politie gebeld (omdat ze ook gingen dreigen enzo) en die is langs gekomen. de politie gaf mijn pa gelijk.
dezelfde dag hebben ze het stalgeld betaald en zijn vertrokken.

dus mocht er ooit zoiets gebeuren kan je ook politie bellen, maar zou wel zorgen dat er altijd iemand op het erf is.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 23:39

Ik hoor regelmatig dat bij niet-betalen het paard verhuisd wordt naar een plek waar de eigenaar 'm niet weet staan, tot ie betaalt.. Daar wordt hij wel nog verzorgd, maar z'n eigenaar krijgt 'm dus niet meer te zien!

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 08:55

JulieDR schreef:
Ik hoor regelmatig dat bij niet-betalen het paard verhuisd wordt naar een plek waar de eigenaar 'm niet weet staan, tot ie betaalt.. Daar wordt hij wel nog verzorgd, maar z'n eigenaar krijgt 'm dus niet meer te zien!

Ik denk dat dat ook wel een goede optie is.
Stel dat je een slot op stal doet, een beetje goede betonschaar heeft deze in no-time open, en dan is het paard alsnog weg.

maar sta je sterk als je het paard ''tijdelijk'' verhuist?

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 08:58

Een slot op de stal of het barricaderen van de staldeur vind ik levensgevaarlijk. Stel dat er brand uitbreekt, dan heeft zo'n paard geen enkele kans.
Ik zou er eerder voor kiezen om het paard ergens anders neer te zetten tot er betaald is.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 09:00

Bij mijn vorige stal kwamen paarden na een x aantal maanden in eigendom van het bedrijf. Ik weet niet na hoeveel maanden dat was.

Op een andere stal is het uitgedraaid op een rechtzaak en dat paard is toen openbaar verkocht op de renbaan. Dit was inderdaad wel een proces van anderhalf jaar en wat het paard toen opbracht was maar net genoeg om de kosten van de stalling en de rechtzaak te betalen.