Handschoentjes, waarom?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PoelieWoelie

Handschoentjes, waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 23:00

Het valt mij steeds vaker op dat mensen die dressuurgericht (ook wel eens anderen) rijden met hun paard vaak handschoentjes dragen. In mijn ogen is dit (naast warmte) omdat de teugels gaan schuren langs je vingers en je er pijnlijke plekken aan overhoud. Maar, als je je paard gewoon met zachte hand rijd, dan hoef je dit probleem toch helemaal niet te hebben?
Ik denk dat als het in je handen schuurt je teveel (constante) druk hebt op de teugels en dat handschoentjes onnodig zijn. Wat jullie?

Uitzonderingen daargelaten.

Maikee

Re: Handschoentjes, waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 23:03

Ik heb ze alleen in de winter aan tegen de Kou.
En ooit als jessy vervelend is en gaat hangen dat ik de volgende dag niet zo'n last heb van me handen Knipoog

Ineke2Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 23:09

Ik heb handschoentjes aan, omdat ik als ik het warm heb vaak zweethanden heb en dan gaan mijn teugels glijden. Met als gevolg kapotte handen...
Daarbij als mijn pony een beetje stout is en wil gaan rennen ofzo (doordat hij schrikt of sneller is dan ik en onder het werk probeert uit te komen) doet hij vaak heel snel eerst zijn hoofd naar beneden om zo de teugels uit mijn handen te trekken. Dat is ook pijnlijk zonder handschoenen. Met handschoenen aan kan ik dat laatste sneller voorkomen, (in elk geval voorkomen dat de teugels helemaal lang worden) en hem aan het werk zetten zodat hij dit gedrag minder gaat doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 23:14

Ik rij zelf altijd met blote handen, mijn bijrijdster niet, zij heeft erg snel blaren en dat terwijl ze een hele zachte hand van rijden heeft.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 23:40

ik heb gewoon veel eerder plekjes en blaren van de teugels zonder handschoenen ik vind t bovendien ook gewoon lekkerder rijden meergrip ofzo denk ik

Indomitable

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 23:42

Ik heb altijd last van zweethandjes (met handschoentjes natuurlijk ook wel) alleen als ik dan met blote handjes rijdt schuiven mijn teugels eerder. Vandaar de handschoentjes Lachen

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 23:43

Ik kan dus niet MET handschoenen rijden. Dan heb ik het idee dat ik enorme proppen in mijn handen heb, en krijg ik kramp. Erg fijn op het moment dat je in de dressuurring moet verschijnen met je witte handschoenen, of als het heel koud, of heel warm is.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 23:44

ik gebruik ze altijd Lachen
vind ze heerlijk zitten Ja heb absoluut geen pijnlijke handen daarna Lachen

ook met 'blote' handen heb ik nergens last van hoor Lachen
handschoenen ben ik gewoon gewent Clown
Laatst bijgewerkt door just_kiki op 07-06-08 00:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 23:46

Ik heb ook supersnel blaren. Stel dat ik 3 dagen zonder handschoentjes rij in een week tijd. Dan heb ik blaren op mijn ouder blaren. En als je dat zweet in een open blaar krijgt... Oeioeioei.

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 00:18

Mij zul je nooit zonder zonder handschoenen op een paard zien. Dan liggen mijn handen namelijk gelijk open. En daarbij heb ik meer grip op de teugels met handschoentjes aan.
Edit; en wat Sorriso zegt: als er zweet in je blaren komt, is dat nog pijnlijk ook.

En afgezien van alle praktische redenen, maakt het het plaatje ook 'af' vind ik Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 01:09

Sorriso schreef:
Ik heb ook supersnel blaren. Stel dat ik 3 dagen zonder handschoentjes rij in een week tijd. Dan heb ik blaren op mijn ouder blaren. En als je dat zweet in een open blaar krijgt... Oeioeioei.

Laat staan van het vuil wat er in komt want je handen zijn ook niet schoon als je met paarden bezig bent.. En dat vermengt met zweet Nagelbijten / Gniffelen
Ik rijd ook altijd met handschoentje's gewoon omdat mijn handen zosnel kapot zijn, ik rijd ook absoluut met losse teugel dus eigenlijk altijd waslijntjes en harde hand heb ik ook zekers niet maar ik heb gewoon tere handje's.. Ook met uitmesten heb ik handschoenen aan tegen de blaren Vork

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 07:40

Ook ik rij altijd met handschoenen aan, als ik het niet doe heb ik echt heel snel blaren op m'n vingers. Vroeger vergat ik ze nog wel eens, maar tegenwoordig zitten ze echt standaard in m'n poetskoffer en tegen de tijd dat ze slecht worden, ga ik meteen op zoek naar nieuwe.

rosanne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 07:52

Sorriso schreef:

dat is een kwestie van eelt kweken Clown
haha, ik had het vroeger ook, altijd met handschoentjes rijden, anders blaren.
nu rijd ik altijd zonder, en heb nooit blaren!

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 07:54

Ik heb ze altijd aan! In de winter, zomer, maakt niet uit hoe warm of koud het is.
Ik heb ze aan omdat ik gewoon veel beter grip heb met handschoenen. Zonder handschoenen krijg ik een beetje van die zweethanden. Blaren krijg ik niet, heb eelt genoeg rosanne Clown

StEpHaNiE66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 08:11

Ik heb ze soms wel en soms niet aan. In de winter vaak wel want heb erg koude handen dan. Ik heb wel snel last van blaren maar dat komt idd alleen als de paardjes erg vervelend zijn!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 09:19

Ik reed vroeger altijd zonder handschoenen,had ontzettend veel eelt totdat ik een tijdje met ging rijden {omdat ik er meer aan moest wennen} nu kan ik niet meer zonder.Ik krijg trouwens blaren van de wrijving van zweet en zand. 1 paard zou ik wel zonder handschoenen kunnen rijden,maar meerdere echt niet achter elkaar.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 09:25

Blaren ontstaan door wrijving, dus als je met zachte hand rijdt maar je teugels verschuiven, door open hand of een paard zonder stille aanleuning, krijg je ook blaren.
De ruiters die geen blaren krijgen zijn doorgaans degenen die gewoon eelt op die plaats hebben. Dat vind ik lelijk en onverzorgd.
Daarnaast is het opwedstrijden verplicht dus ik ben nu gewend aan, en rij prettiger met handschoenen.

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 09:33

Inderdaad Urielle! Ja

Ik rijd vrijwel altijd met handschoentjes. In het begin deed ik het nooit en had ik geen last van blaren ed.
Tot ik weer begon met rijden na een aantal jaar. Ik heb een hele gevoelige huid en het paardje dat ik nu vaak rijd is echt onwijs sterk.
Dat geeft opzich niks en ze doet haar best ook om niet te drammen, maar als ze sterk wordt en ik rijd zonder handschoenen moet ik dat de volgende dag echt bezuren.
Bovendien is het op wedstrijd verplicht dus ik ben er inmiddels volledig aan gewend. Wel rijd ik altijd met katoenen handschoentjes op de trainingen.
Hiermee voel ik precies zoveel als dat ik zonder handschoentjes rijd, dus ze maken mijn hand niet ongevoeliger, en het blaren- / schuurprobleem is voorbij! Haha!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 12:31

Tja, het eelt probleem...
En omdat je het soms gewoon nodig hebt.
Heb ooit een buitenrit gemaakt, 4 uur, met hartstikke vervelende teugels, en het paard waar ik toen op reed maakte zich constant sterk.
Dat heb ik dus nog een week moeten bezuren, na 2 uur had ik al allemaal blaren en na nog 2 uur lagen mijn handen gewoon open.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 12:33

Ik rijd nooit met hanndschoenen, vind het niet prettig omdat ik het niet gewend ben. Bij zweten moet je leren je duim op de teugel zetten, dan kan die niet glijden.

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 12:33

ik heb altijd handschoenen aan omdat mn handen erg schraal/droog zijn Ja
ik rijd dus snel mn handen open en mn handen zijn door de droge huid ook erg gevoelig Lachen

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 12:34

Ik rij liever zonder handschoenen. Ik vind het al gauw warm, zelf in de winter.
Maar mijn instructrice heeft liever dat ik met rij omdat je dit ook op wedstrijden moet en je dan niet meer aan de wedstrijdhandschoenen hoeft te wennen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 12:35

Ik rijd snel mijn handen open (ik ga bloeden zonder handschoentjes omdat ik erg droge handen heb en daarnaast ook wel eens tegen mijn schabrakje en zadel schuur). En de teugels glippen zo snel door mijn handen dat ik er niet eens druk op kan houden. En mijn paard weet dat maar al te goed: als hij de teugels weg kan trekken is dat het eerste wat hij doet als hij iets moeilijk vindt!

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 12:36

Ik rijd echt bijna nooit met handschoenen, blaren op mijn handen heb ik toch niet snel. Lachen Alleen als ik met mijn jonge paard ga wandelen, heb ik handschoenen aan. Ze is me nu al een paar keer weggerend (Bedankt koeien. Huilen van het lachen ), en het touw brandde echt in mijn hand. Nagelbijten / Gniffelen

Fareeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 12:36

Misschien is de een gevoeliger voor het schuren met teugels dan andere. Als ik namelijk zonder handschoentjes rijd, heb ik overal blaren tussen mijn vingers. Dus rij ik altijd met Knipoog Helaas wel warm, maarja, niks aan te doen..