Paard of Pony? Welke maat past bij mij

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Paard of Pony? Welke maat past bij mij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 20:02

Even inventariseren (weet niet of dit juiste forum is)

Ik ben 1,60 "lang" Pling en van het forsere type (80 kg, en afvallende... Zal echter nooit maatje S aankunnen).
Nu krijg ik uiteindlopende adviezen omtrent wat ik mag rijden. De een zegt dat ik alleen op paarden zou mogen, de ander zegt vanaf 1,40, weer een ander vind dat ik zelfs op een shet zou mogen Cool Nou ja overdreven dan.

Heb hier diverse topics gezien met: pas ik op dit paard... Nu mag ik op de manege uiteraard de paarden berijden en ook de grotere pony's. Ben zelf van mening dat paarden en D/E pony's mogen met een minimum dus van 1,30. En dan niet de tenger gebouwde typetjes. Daarom graag jullie mening:

Met mijn 1,60 en zwaardere bouw: vanaf welke stokmaat zouden jullie mij adviseren?

Kom maar op Clown

lynne_berna

Re: Paard of Pony? Welke maat past bij mij

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 20:03

Ik zou een haflinger/fjord of tinker of iets in die strekking nemen, of anders een e pony of groter.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 20:05

lynne8 schreef:
Ik zou een haflinger/fjord of tinker of iets in die strekking nemen, of anders een e pony of groter.

TINKER!!! dat bevalt me wel! Vork

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 20:06

Je past prima op een paard maar als je die te groot mocht vinden pas je ook prima op een E pony. Qua lengte zou een D pony ook nog wel gaan maar qua gewicht vind ik je echt te zwaar voor een D pony.

Somebitch

Nou dan komt dat helemaal goed Clown

lynne_berna

Nou, hartsikke leuk toch!
Hoef je nooit over je gewicht en de stokmaat enzo van je paardje te denken! Want dat kan altijd!

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 20:12

jha ik zou een tinker op een fjord zoiets aanraden. voor een gewonde d pony ben je te zwaar. niet banketstaaf bedoelt. maar een tinker zal leuk bij je staan denk ik. maar als je toch afavlt wat je wel zal gaan lukken kun je ook kijken naar een haflinger mischien.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 20:16

Let op de bouw van de pony, geen sportpony, maar 1 die wat zwaarder gebouwd is en let daarbij ook op de verhouding pijpomvang/bouw, lengte rug (groot genoeg voor de maat zadel die je nodig hebt en kort genoeg om gewicht te kunnen dragen) en het gezonde gewicht van de pony.
Bij een compact gebouwd dier kan je dan uitgaan dat die 20% van het lichaamsgewicht kan dragen, 80kg + 10kg tuig/kleding = 90kg. Dus pony moet minimaal 450kg wegen. Dan zit je inderdaad richting grote haf, fjord, welsh cob, highland pony of tinker. Warmbloeden kunnen door de langere ruggen minder aan. Je zit immers altijd op de zwakste plek, nl midden tussen de steunpilaren ipv erboven.
Als je een paard wil zoek dan richting groninger, freiberger, aanverwant zwaar warmbloed.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 20:16

nikita_given schreef:
jha ik zou een tinker op een fjord zoiets aanraden. voor een gewonde d pony ben je te zwaar. niet banketstaaf bedoelt. maar een tinker zal leuk bij je staan denk ik. maar als je toch afavlt wat je wel zal gaan lukken kun je ook kijken naar een haflinger mischien.

Is niet iedereen voor een gewonde pony te zwaar.... Clown

Snap wat je bedoelt. Tsja, afvallen he... hmmmm ben tegenwoordig zo frusti dat ik nog geen paard kan kopen dat ik de hele tijd op Bokt zit en alles vr....eet met chocola erop of eronder. Vork
Moet minderen... ik weet het! Tong uitsteken

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 20:19

tamary schreef:
Let op de bouw van de pony, geen sportpony, maar 1 die wat zwaarder gebouwd is en let daarbij ook op de verhouding pijpomvang/bouw, lengte rug (groot genoeg voor de maat zadel die je nodig hebt en kort genoeg om gewicht te kunnen dragen) en het gezonde gewicht van de pony.
Bij een compact gebouwd dier kan je dan uitgaan dat die 20% van het lichaamsgewicht kan dragen, 80kg + 10kg tuig/kleding = 90kg. Dus pony moet minimaal 450kg wegen. Dan zit je inderdaad richting grote haf, fjord, welsh cob, highland pony of tinker. Warmbloeden kunnen door de langere ruggen minder aan. Je zit immers altijd op de zwakste plek, nl midden tussen de steunpilaren ipv erboven.
Als je een paard wil zoek dan richting groninger, freiberger, aanverwant zwaar warmbloed.

Ivm mijn lengte (en dus opstap"probleem") en het feit dat wellicht tegen de tijd dat het paard er komt mijn kids er ook op willen rijden zullen we qua schofthoogte inderdaad wel uitkomen op een haf, tinker of Fjord. En dus niet op een groot (lees hoog) paard. Waarbij de Tinker wel voorkeur geniet. Gewoon die forse bouw he! Zag er 1 bij te koop staan, zwart wit bont. Oh man MOOI! Sparen!!!

Lisa_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 21:25

Ik zou een paard nemen of een goed gebouwde pony, zoals een Haflinger of een Tinker, maar toch zou ik niet speciaal op ras selecteren, het moet natuurlijk wel klikken! Haha!

KarinW86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 20:53

Ben het eens met de andere antwoorden Knipoog... paard of goed gebouwde pony

JdBZadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 21:00

inderdaad ik zou ook als ik je zo hoor en je tinkers ook echt leuk vind voor een leuke stevige tinker gaan .
Zijn leuke beesjes om te zien niet mega groot en vaak ook van die lieve betrouwbare knollen Tong uitsteken

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 08:48

Het kan vanalles zijn. Een ijslander, fjord, haflinger, tinker of een paard ip een pony. Hangt ook een beetje van het dier zelf af.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 09:16

Nou mij man vindt zo'n tinker ook wel mooi, maar vindt dat geen paard maar een knol Hamer
Had ik al vermeld dat hij zelf niet rijdt Clown
Friezen vindt hij ook mooi, eleganter dan een Tinker en hij vroeg zich af waarom die niet in het adviesrijtje voorkwam? Maar misschien heb ik eroverheen gelezen hoor.

Maar hij is het ermee eens dat ik op een steviger paard/ pony pas en niet op een slank gebouwd arabiertje of Welsh.

En voegde hij liefjes toe: je hebt nog minstens 5 jaar om wat kilootjes kwijt te raken Hamer Whoosh!
Maar verder is ie wel lief hoor Haha!

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 09:25

Zo zwaar ben je helemaal niet. En een iel ponytje ga je vast uit jezelf toch al niet op zitten.
Als je netjes kunt rijden zou ik me er verder niet al te druk om maken als ik jou was.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 09:45

eveline_B schreef:
Zo zwaar ben je helemaal niet.

THANK YOU Haha! Haha! Haha!

Rij al 25 jaar. Of ik altijd even netjes rij is een tweede Vork Nee grapje.

Het gaat mij ook om mijn lengte (en dan in combi met gewicht). De een zegt dat ik met mijn 1,60 makkelijk op een stokmaat 1,20 kan en de ander vind minimaal 1,30 of 1,40... En daar kom ik dan dus niet helemaal uit. Ook of die adviezen nou puur op mijn lengte of op de combi met mijn gewicht gebaseerd zijn. Ik hou van stevigere paardjes, dus dat is OK.

Tsja, en het meeste vet is blijven hangen van 2 zwangerschappen. En dat verdwijnt niet zo makkelijk. Clown

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 11:16

Tinker zou ik voor gaan, maar ja ben dan ook helemaa tinkerleip.
Fries zou ook kunnen, maar zijn over het algemeen genomen een stukkie groter.
Of gewoon een leuke stevige pony. Forse types van Fjord of Haflinger. Kruisingen hiervan zijn ook uitermate geschikt.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 11:24

Zilfstar schreef:
Nou mij man vindt zo'n tinker ook wel mooi, maar vindt dat geen paard maar een knol Hamer
Had ik al vermeld dat hij zelf niet rijdt Clown
Friezen vindt hij ook mooi, eleganter dan een Tinker en hij vroeg zich af waarom die niet in het adviesrijtje voorkwam? Maar misschien heb ik eroverheen gelezen hoor.

Friezen zijn vaak wat groter, zeker de modernere Friezen kunnen lompgroot zijn.
Bedenk wel dat bij de meeste paarden geldt dat opvoeding belangrijker is dan ras als het gaat over "braaf". En een paard dat braaf is bij de oude eigenaar, hoeft niet altijd braaf te zijn bij de nieuwe, als die nieuwe eigenaar niet duidelijk is in de omgang. Zeker bij de rassen die hier al voorbij zijn gekomen is het wel zaak dat je weet hoe je er mee om moet gaan, anders gaan die paarden met jou om Tong uitsteken

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 11:33

Citaat:
Bedenk wel dat bij de meeste paarden geldt dat opvoeding belangrijker is dan ras als het gaat over "braaf". En een paard dat braaf is bij de oude eigenaar, hoeft niet altijd braaf te zijn bij de nieuwe, als die nieuwe eigenaar niet duidelijk is in de omgang. Zeker bij de rassen die hier al voorbij zijn gekomen is het wel zaak dat je weet hoe je er mee om moet gaan, anders gaan die paarden met jou om Tong uitsteken

Yep, dat ken ik. Mijn oude verzorgpaard was een Fjord. Paar maanden gehad als verzorger en toen werd ie verkocht. Was een best braaf beest en ik kon prima met hem overweg. Heeft 1 keer geprobeerd mij door de bak te sleuren aan een longeerlijn. Heeft ie daarna nooit meer gedaan. Whoosh! En zo nog wel wat dingetjes. Over je heen lopen bij het de stal uit komen, zijn eigen kant (lees richting wortelberg) willen lopen ipv jouw kant op (lees in tegenovergestelde richting naar waar dan ook) Uitproberen he! Heb het altijd zonder geweld kalm opgelost. DWZ tikkie tegen zijn neus om te laten merken dat ik toch echt VOOR hem sta deed wonderen. En dat was echt alleen maar met mijn vinger.

Ja je moet wel consequent zijn met die beestjes! Mag van mezelf zeggen dat met 25 jaar paardenervaring, 35 jaar honden ervaring (ben in de mand groot geworden zullen we maar zeggen tussen de Duitse herders en Cockers), 6 jaar "zoonervaring" (niet de makkelijkste met bepaalde gedragdingetjes) en 3 jaar "dochterervaring" (type rottweiler: koppig en bijt zich overal in vast) gelukkig wel enige ervaring heb op het gebied van consequent zijn, regels stellen en grenzen aangeven Vork Dus daar ben ik niet 'bang' voor maar is wel een reden waarom ik niet met een veulen of hengst of pas ingereden paard wil beginnen. Maar ik denk zelf aan een ruin vanaf een jaar of 6, goed in- en doorgereden en met een kalm koppie erop. Haha!

Dat is nog zoiets trouwens: hoe vind je een goed paard bij een eerlijke verkoper? Maar dat is van later zorg!

talita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 12:07

Ik denk dat de kleinere pony s vanwege het gewicht van jou niet in aanmerking komen.
Maar groot is ook niet alles als je zelf klein bent.
Dus denk dat tinker, een grotere haflinger of een kleine fries of fjord het beste uitkomt of een e-pony.
Maar is ook maar net waar je eigen voorkeur naar uitgaat.
Veel succes met je zoektocht.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 12:22

Zilfstar schreef:
Dat is nog zoiets trouwens: hoe vind je een goed paard bij een eerlijke verkoper? Maar dat is van later zorg!

Ga gewoon op zoek naar een goed paard en ga er vanuit dat de verkoper liegt, dan kan het hoogstens meevallen in de praktijk. Clown

Enne, klinkt alsof je inderdaad wel wat in huis hebt om met degelijke paardjes om te gaan Knipoog

Angie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 21:48

Qua lengte zou ik ook zeggen vanaf een grote D pony, maar qua gewicht zal een gewone D mssn niet zo'n goed idee zijn...
Ik heb zelf een D-pony, ben 1m71 en weeg momenteel 60 kg (je moet er dan nog eens je zadel enzo bijtellen).
Hangt er natuurlijk ook vanaf wat voor paard jij graag wil, maar bv. een grote tinker moet echt wel lukken!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 21:55

ik zou gaan voor of een stevige (D)pony zoals een tinker haf of fjord, of een stevigere e pony... een iele pony of paard zou ik in jou geval nooit doen, want dan ben je net zo'n propje Ach gut

spiritx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 07:29

Heeeeyy ik ben 13 jaar en 1.75 ik ben 50 kg ik heb een pony van 1.36 maar word er te groot voor welk maatje zou het beste bij mij beste bij mij passen denken jullie? :)