Eczeempaard kopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Eczeempaard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 18:42

Ik weet dat hier in het verleden topics over geweest zijn, maar als ik de zoekfunctie gebruikt sluit bokt steeds af dus kan de topics niet doorlezen. En omdat mijn situatie toch wat anders is dan gewoon "eczeempaard kopen of niet" start ik toch even dit topic. Hopelijk is dit geen probleem.

Ik heb namelijk een verzorgpony, nu bijna 2 jaar. In alle opzichten mijn ideale pony, net wat ik zoek (jaja, ondanks alles toch wel Clown) en de eigenaar wil hem aan mij verkopen (en ik denk ook gewoon in het algemeen, ben niet 100% zeker maar volgens mijn gevoel is de beslissing wel genomen). Ik wil hem kopen, maar er is 1 klein dingetje wat mij tegenhoudt: eczeem.

De pony heeft dit in zeer lichte mate. Heeft nu een deken op en dan is er geen enkel probleem, verdere behandeling ofzo is helemaal niet nodig, alleen de deken .. Als ik zeker wist dat het zo zou blijven zou ik hem meteen kopen. Alleen, dat weet je niet op voorhand hé? Of zou het niet meer erger worden bij hem? De pony is nu 12 jaar.

Wat zouden jullie doen? Kopen en het risico nemen dat het erger wordt (en dan maar hopen dat er middeltje zijn die helpen)?
Of ondanks dat het je ideale paardje is toch niet doen, hem zien vertrekken en een eczeem-vrij (ideaal) paard zoeken?

Freedom1

Re: Eczeempaard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 18:46

ons paard heeft ook lichte exceem. Voor exceem zou ik het niet laten om het niet te kopen. aan elk paard is wel iets.
De exceem van ons paard kan ik onder controle houden door af en toe zalf te smeren. ze loopt trouwens 24/24 uur buiten.

Verder is het niet erger geworden. Ik merk eerder dat het minderd dan vermederd!
succes ermee

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 18:47

Mijn ervaring is toch wel dat eczeempaard in de loop der jaren steeds meer last krijgt. Een van de nadelen, behalve voor het paard, is toch ook de kopzorgen die je ervan hebt als het erger wordt. Je blijft vanalles proberen om de jeuk en de evt. wondjes te verminderen en het helpt altijd maar even. Als het al helpt. Lachen

Succes met je keus. Ik zou het niet doen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 18:52

Niet doen. Meestal wordt het erger en ga je inderdaad van-alles-en-nog-wat proberen. Ik zie dat ook op de NVVR-mailgroep, waar enkele mensen ecxeempaarden hebben en daar van alles op proberen, met wisselend en zeker geen blijvend succes.

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 18:55

ikke schreef:
Niet doen. Meestal wordt het erger en ga je inderdaad van-alles-en-nog-wat proberen. Ik zie dat ook op de NVVR-mailgroep, waar enkele mensen ecxeempaarden hebben en daar van alles op proberen, met wisselend en zeker geen blijvend succes.

Raar. ik heb mijn paard nu al 6 jaar en het verminderd juist!!!

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 18:57

Als het je droompaard is, zou ik zeggen waarom niet! Als het met een deken goed gaat.. Maar goed er kunnen wel risico's aan vast zitten bedenk dat goed. Overigens heeft die van mij ok een deken op en schuurt niet, op stal niet en buiten niet

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 19:20

ikke schreef:
In veel [TAO]-topics ben ik de eerste om het met ikke eens te zijn, maar deze keer voor de verandering niet. Mijn eigen ervaring met paarden met zomereczeem, zeker als het maar in lichte mate is, is namelijk dat het heel goed beheersbaar is - en ook blijft - indien er voldoende zorg aan besteed wordt.

Dus idd.: aangepast weideregime (lang leve de fructaanindex), aangepast krachtvoer (melassevrij, eiwitarm, geen biks, welk soort dan ook), in het voorjaar op tijd dekentje op, in het najaar lang genoeg wachten met dekentje weer af en in de tussentijd eventuele plekjes, die desondanks toch ontstaan, voortvarend behandelen.

Mijn eigen eczemer doet het uitstekend op zo'n regime. Ik ken haar nu 2 jaar, ze is nu ongeveer een jaar van mij en de mate waarin ze eczeemverschijnselen vertoont, wordt sindsdien alleen maar minder. Als het lukt om deze stijgende lijn vast te houden zijn, als we nog weer eens een jaar verder zijn, haar staart en manen volledig bijgegroeid en is het niet meer van ver af aan haar te zien dat ze eczeem heeft.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 19:50

Op zich heb je gelijk, Eric. Als je een exceempaard hebt, dan kun je veel doen. Maar zoals met zoveel, ook met exceem paarden: wat bij jouw werkt, werkt voor een ander totaal niet. Dat is althans mijn ervaring met zomerexceem. Om dus te beginnen aan een paard waarvan reeds bekend is dat er zomer exceem in het spel is, vind ik niet verstandig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 19:54

Maar is het niet zo (ik heb het toch al gelezen) dat mensen paarden kopen waarvan het niet bekend is dat ze eczeem hebben of dat de paarden het nog niet hebben, en dat ze dan na een jaar of 2 jaar of ... ineens met een eczeempaard zitten.

Dus heeft het dan wel zin om echt naar een niet-eczeempaard te zoeken? Je hebt dan nooit 100% zekerheid ... Terwijl bij dit paard weet ik waar ik aan begin, niet alleen in verband met de eczeem (daar weet ik jammer genoeg niet van waar het gaat eindigen) maar ook qua karakter enzo van het paard..

(is iets wat me nu eigenlijk pas te binnen schiet, vandaar dat ik het even meld Knipoog )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 22:45

Als het echt jouw droompaard is zou ik het persoonlijk om lichte eczeem niet laten. Of het erger of juist beter wordt is toch niet te voorspellen, en met een ander paard weet je ook niet wat de toekomst zal brengen.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 22:51

ik zou het personlijk niet doen maar dit omdat ik al 2 exemers heb. maar omdat het goed onder controle is met de deken zou ik het dan wel weer doen. ze zeggen wel dat het erger wordt maar zolang je het goed onder controle hou dmet een deken enz is er niks aan de hand. en als jij zeker weet dat je der wil dan zou ik het geewoon doen

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 00:17

Hou er rekening mee dat verandering van omgeving het eczeem ook weer kan doen oplaaien. Een paard dat op stal geen last heeft kan als je hem naar een andere plek verzet wel weer gaan schuren.

Bovendien is een eczeempaard altijd zoveel meer werk en kopzorgen dan eentje zonder eczeem. Ik ben door de verkoper van mijn pony bedrogen, maar als ik had geweten dat hij eczeem had had ik hem écht niet gekocht...

Er zijn zoveel gezonde leuke paardjes... Dus ik zou zeggen, tenzij ze hem voor een superlage prijs wegdoen: niet kopen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 00:36

Zou het denk ik wel doen. Eczeem kan inderdaad in de loop der jaren erger worden, maar is bovendien vaak met enig experimenteren naar de juiste methode en enige investering in tijd (je moet het na het vinden van een passende methode wel bijhouden natuurlijk) best in de hand te houden.

En hoewel je hierom natuurlijk niet JUIST voor een eczeempaard zou moeten kiezen, zou het de prijs wel aardig mogen drukken.

Maar ja goed; je moet er wel tijd en energie in steken dus.

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 08:33

mn twee zoontjes hebben beiden eczeem en ik verkoop ze niet Haha!
Maar eczeem kan ook minder worden met de jaren trouwens, het kan beiden kanten op hoor.
Klara, je had dat paard terug kunnen brengen, dit zijn gebreken die ze niet vermeld hadden en dat is wettelijk wel verplicht.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 08:37

Ponyfee: het was een particuliere verkoop. Dan zijn er andere regels. Ik ben ermee naar een advocaat gestapt en die vertelde droogweg dat de gerechtskosten zoveel meer zouden zijn dan de waarde van de pony dat ik gek zou zijn als ik eraan begon. En dus heb ik hem maar gehouden. Het is een schatje en hij wordt prima verzorgd. maar als ik het geweten had had ik hem toch écht laten staan hoor...

000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 08:41

ik zou als ik in jou schoenen zou staan zou ik het wel doen.
als dat exceem het enige is, nee daar zou ik mijn droompony niet voor laten staan(zeker als het maar in lichte maten is)

groetjes

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 10:42

heb zelf ook een eczemer die er steeds minder last van heeft, idd goed op het voer letten (weidegang en soort brok, sinds die sportbrok krijgt gaat t super)
als dit echt jouw paardje is zou ik t doen (alleen dan niet de hoofdprijs betalen)

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 10:48

Ik heb ook een Fries gehad die eczeem had. Met een goede deken en oppassen met het voer dan heb je het al aardig in de toom.

_Moonwalker_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 15:11

Ik heb mijn pony eczeemvrij gekocht, nooit last van gehad tot als hij 7 jaar was, oppeens begon het, zomaar!
Ik heb het altijd goed kunnen intomen (dekentje,zalfjes 2x/week, aangepast eten, in schuilstal staat schrikdraad)
Maar als ik op zoek zou gaan naar een extra pony/paard erbij wil ik absoluut een die geen eczeem heeft!!Je moet op zoveel dingen letten en het neemt ook behoorlijk wat tijd in beslag.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 19:44

als hij in de omgeving waar hij nu staat gwoon licht eczeem heeft zou ik me er niet door tegen laten houden
deken er om knopen en gaan
(en idd op voeding letten)
dna is het op zich prima te doen
heeft en dier flink eczeem, dan zou ik er even hard over na moeten denken
en het ligt er ook heel erg aan of ik het dier in een juiste omgeving kan zetten
ik bedoel zou ik aan de kust wonen, dan zonder nadenken
zou ik midden in de bossen wonen, sja...dan denk ik niet dta ik het doe

mijn huidige paard heeft licht eczeem
toen ik haar kocht wist ik dat er een risico was dat ze eczeem zou kunnen ontwikkelen, maar heb de gok genomen
dus boett deken om en gaan

creabea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 11:30

Ik zou hem ook kopen, zelf weet je inmiddels hoe je hem moet verzorgen. Wie weet wat ermee gebeurd als je hem niet koopt.... Het is je droompony. Liever een pony met eczeem waar je fijn mee kunt en die je verkoopt dan eentje zonder die achteraf iets anders misschien mankeert.

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 11:42

sorry maar vind die stelling zon onzin.
Niet jou vraag hoor en vind het al super dat je het gewoon in overweging neemt.
Exceem is helaas iets wat de laatste jaren toeneemt, alleen de paarden zijn er niet minder om, voor sommige paardenmensen worden ze dan not done alleen heeft niks meer met paardenliefde te maken.
Nee het zou me gewoon niet uitmaken, als et klikt klikt het, alleen ik zou hem niet uit meelij kopen meestal is dat een valse start

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 11:44

Hoi,

Ik heb ook mijn ideale droompaard gevonden.
Wist al dat hij exeem had,ook al zei iedereen van niet (hij was toen nog niet van mij)
Hij schuurde zichzelf helemaal kapot op de kont (lees- zitten en schuren )
De verkoper deed er niet zoveel aan.
Ik reed bij haar de paarden,.maar had niet zoveel te zeggen. Boos!
Ik heb hem uiteindelijk eind vorig jaar wel gekocht.
Het is een 4 jarige fjordenruin,die ik vorig jaar zelf heb ingereden.
Ik was op slag verliefd op hem.
Hij heeft nu een pagony exeemdeken om en het gaat super goed!

Als het klikt zou ik het gewoon doen!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 12:35

barbara1970 schreef:
sorry maar vind die stelling zon onzin.
Niet jou vraag hoor en vind het al super dat je het gewoon in overweging neemt.
Exceem is helaas iets wat de laatste jaren toeneemt, alleen de paarden zijn er niet minder om, voor sommige paardenmensen worden ze dan not done alleen heeft niks meer met paardenliefde te maken.
Nee het zou me gewoon niet uitmaken, als et klikt klikt het, alleen ik zou hem niet uit meelij kopen meestal is dat een valse start

de paarden zijn er misschien niet minder om, maar als je in een heel eczeemgevoelig gebied zit , zou ik persoonlijk geen flinke eczemer kopen omdat het risico groot is dat een flinke eczemer ook onder dek last blijft houden in gevoelig gebied
en het kos nu eenmaal meer zorg en geld
dat zijn dingen waar je rekening mee moet houden , heb je de tijd en het extra geld er voor
en is de omgeving geschikt
als ik het dier kan bieden wat het nodig heeft, dan laat ik me idd niet tegenhouden, maar kan ik dat niet, dan moet ik het laten staan omdta ik het dier anders geen recht aan kan doen

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 12:40

Ik heb een eczeem paard, ze is al ruim 8 jaar van mij, in die 8 jaar is de eczeem geen milimeter erger geworden

En nee, ik doe niks aan de voeding, ze staat gewoon 24/7 buiten, tegen een groot bos aan, met een grote vijver (dus een walhalla voor de vliegjes) en nee het word niet erger.

Dus dat het erger word, nee dat kan ik absoluut niet beamen.
We hebben hier veel paarden met eczeem gehad, dit omdat we dus tegen de bosrand staan met de paarden.
Maar bij geen een werd het jaarlijks erger.

Als het jouw droombeestje is, zou ik het er zeker niet om laten. Je weet wat je koopt, je rijd m al 2 jaar, dat vind ik ook een groot voordeel, je hebt dus een hele lange proeftijd gehad Lachen